Gå til innhold

Fylling av steinsprut i frontrute


Håkon L

Recommended Posts

Håkon L

Hadde nettopp bilen inne hos Hurtigruta Carglass for å fylle steinsprut i frontruten min. Ble litt usikker på om de har gjort en skikkelig jobb da man enda kan se hvor det var steinsprut. Trodde det skulle bli så si helt borte. Er glatt når man tar fingen over da og har fått tips om å gå over med glasspolering. Hva tenker DCN folket?

 

N7wrS14.jpg

 

 

- Nissan 200SX S14a 2.0T (Solgt)

Mazda MX-5 NB 1.8 (Solgt)

Ford Puma Coupé 1.7 (Solgt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Reperasjon av frontrute er bullshit imo. 

Ingenting forsvinner. De bare presser lim nedi steinspruten. 

Polere glass er noe av det verste du kan gjøre. 

Carpro har glasspoleringsputer, men de fungerer dårlig med DA og er beregnet på roterende. 

Tror ikke du får noe nevneverdig bra utav det heller. 

Var inne å fikk ny frontrute i dag selv men det var steinsprut fra helvete som faktisk sprakk hele ruta horisontalt 😳

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon L

Er derfor jeg stusset litt, så selv på en reklame fra hurtigruta carglass via DNB hvor steinspruten ble helt borte... 

Har hørt nok om at folk som får frontruten sprukket etter steinsprut, så var rimelig kjapp ute med å få det fikset for å unngå det. Men håpet jo allikevel på et bedre resultat. Har glass poleringspute liggende sammen med Gtechniq glass polish og en DA. Så kan jo gi det et forsøk for å se om det blir bedre, men har ikke noen store forhåpninger nei. 

De brukte også kun 20min om det har noe å si, de reklamerer jo selv at det tar opptil 45min. Men ga beskjed at jeg ikke ønsket noe ekstra tjenester som jeg har hørt de gir som vindusviskere, rens av alle vinduer, spylervæske, støvsuging etc. 

 

 

- Nissan 200SX S14a 2.0T (Solgt)

Mazda MX-5 NB 1.8 (Solgt)

Ford Puma Coupé 1.7 (Solgt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Var Gtechniq sin jeg prøvde selv med DA og carpro sine pads. Polishen størkna umiddelbart og det hadde ingenting for seg å prøve videre. Var bare herk. 

 

Jeg leverte min selv på hurtigruta imorges. Var ingen mas fra dem på verken vindusviskere eller ekstratjenester jeg måtte betale for. De støvsugde bilen min men jeg gav dem streng beskjed om å ikke røre lakken min på noen måte 😁 betalte bare de 2000.- i egenandel på forsikringa. Tok 3 timer å bytte frontruta fra jeg leverte til jeg henta

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Har holdt på med en del reparasjon av frontrute tidligere, og man får det aldri helt bra. Er man heldig får man det nesten usynlig, men det kommer an på steinspruten og hvordan den har truffet ruten m.m.

Hovedpoenget med reparasjonen er å unngå at ruten sprekker, og dermed en ekstra kostnad for forsikringsselskapene.

Personlig bruker jeg å gi et lite trykk med tommelen på steinspruten, for da sprekker ruta. Da er det bare å skifte.

Kjenner heldigvis et par som driver med ruteskift nå, så jeg slipper egenandelen.

 

Det er forresten ikke lov til å reparere ruten rett foran føreren, da det kan skape et forstyrrende område under kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon L

Virker nesten som det er bedre å bare la ruten sprekke om man ikke klarer å fikse steinspruten skikkelig... Men blir jo litt feil å utnytte forsikringen slik også.

Er rett foran førersetet, men fikk ikke noe kommentar på at det ikke var lov :huh: Er bedre enn det var før den var fylt da og har ikke funnet det forstyrrende ved kjøring. Bare irriterende at det ikke ble perfekt og legger merke til det ellers når man ser på bilen. 

- Nissan 200SX S14a 2.0T (Solgt)

Mazda MX-5 NB 1.8 (Solgt)

Ford Puma Coupé 1.7 (Solgt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning Sundvoll

Hei,

 

Beklager hvis ikke du har fått informasjon fra oss før reparasjonen ut førtes på følgende.

 

Viktig å være klar over:

• En reparasjon, er et «skadebegrensende» tiltak.

Et forsøk på å hindre skaden i å sprekke videre.

• Skaden vil aldri bli helt «usynlig», den vil alltid kunne sees.

Optiske forstyrrelser/reflekser vil være til stede.

• Hvor synlig skaden blir, kan avhenge av hvor mye forurensning som er

kommet inn i skaden.

• Glasset kan (meget sjeldent) sprekke under reparasjonsforsøket.

Ruten må da skiftes og det kan være en egenandel å betale.

• Forsikringsselskapene krever at en frontrute med skade, forsøkes reparert.

Kriterier for reparasjon:

• Skaden er i det ytre glasset i en laminert rute.

• Minst 3 cm fra rutekanten.

• Treffpunkt/senter maks 10 mm.

• Ytre diameter på skaden maks 6 cm.

Tips:

Tape over skaden så raskt som mulig etter at den har oppstått,

for å unngå forurensning.

Resultatet på reparasjonen blir da best mulig.

 

Ta kontakt med meg på tlf:40019802 så skal vi får ordnet opp i dette.

 

 

Best regards / Med vennlig hilsen

 

Henning Sundvoll

Teknisk Leder – Technical Manager

 

Hurtigruta Carglass®

Mob: +47 40019802

henning.sundvoll@hurtigruta.no

www.hurtigruta.no   

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning Sundvoll

Hei alle sammen,

 

Til deres informasjon!

 

Jeg ser at noen kommenterer at det er ulovlig å reparere i synsfeltet.

Dette medfører ikke riktighet i synsfeltet har du lov til å ha skade inntil 10 mm i diameter dette er veimyndighetenes standard i Norge.

 Se link under:

https://www.finansnorge.no/siteassets/bilskadekontoret/veiledninger-og-retningslinjer/retningslinjer-for-reparasjon-og-skift-av-bilglass.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim
3 timer siden, Henning Sundvoll skrev:

Hei alle sammen,

 

Til deres informasjon!

 

Jeg ser at noen kommenterer at det er ulovlig å reparere i synsfeltet.

Dette medfører ikke riktighet i synsfeltet har du lov til å ha skade inntil 10 mm i diameter dette er veimyndighetenes standard i Norge.

 Se link under:

https://www.finansnorge.no/siteassets/bilskadekontoret/veiledninger-og-retningslinjer/retningslinjer-for-reparasjon-og-skift-av-bilglass.pdf

 

 

Ok, jeg må vel svare på tiltale.

Kanskje feil å si at det ikke var lov av meg der.

 

Vi gjorde iallefall aldri det der jeg jobbet uansett størrelse. Var det steinsprut i synsfeltet ble det alltid byttet. Forsikringsselskapene så heller aldri noe på dette.

 

Det er som du refererer til også i dokumentet :

 

"Reparasjon i synsfeltet anbefales ikke da det forringer den optiske kvaliteten i glasset, og kan representere en fare for trafikksikkerheten"

 

Endret av Niebelheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...