Jump to content
Sign in to follow this  
Karl-Erik MJ

Får ikke bort merke etter fuglemøkk

Recommended Posts

Karl-Erik MJ

Hei! 

Helt ny bil og nybegynner innenfor bilpleie. Kom ut til det jeg antar var fuglemøkk på taket idag. Det var ikke der i går. Det var mørkt og uvanlig klebrig. Har vasket, avfettet, brukt clay og polert for hånd. Ingenting funker! Må bilen slipes og lakkeres? 

60FA9499-ACC5-4851-B25F-DCD1A6E05C8C.jpeg

19934DC0-B1FC-4CB3-9715-F19ECCF029B0.jpeg

FA8A15E0-3187-4E17-85CA-4D1327C8BD45.jpeg

7015EC01-C662-48BB-B6DA-6F56BFAFD8C3.png

Niebelheim

Oi, det der så ille ut.

Hva driter fuglene der du bor? Syre? 😲

Det spørs nok om det må slipes og poleres det der ja. 

• Like 2

HAAL

Siden du er ny ville jeg (siden jeg også er relativt fersk :) ) tatt turen innom noen som kan detailing og spurt pent om de kunne gitt sine tanker om hvor omfattende skaden.

Men må si jeg hadde litt av samme reaksjonen som Niebelheim - den strukturen og sprekkene på det bildet ser ved første øyekast skummelt ut. Hvis lakker er klebrig tenker jeg at det forsatt er rester igjen der og kanskje en sitrusrens kan gjøre susen, men hvis du mener at lakken føles ru er vel det et tegn på at klarlakken er forringet. Gjennom mine nybegynnerbriller tenker jeg klarlakken ligger dårlig an, og at det KANSKJE må lakkeres her. Hvor sikker er du på at det er fuglemøkk? Hvor lenge kan det ha ligger på lakken før det ble vasket bort? 

Fremgangsmåten på fulgemøkk/insektmerker i klarlakk er forsiktig våtsliping til merkene borte (med sikkerhetmargin i at du ikke slipper deg igjennom klarlakken) og polering tilbake glansen. Deler av skaden ligger på/i den leppa som gjør det til en fiklete og kinkig oppgave.

Mitt første råd står nok sterkest. Få en kompetent person til å inspisere i riktig lys og gi de sjansen til å kjenne på feltet.

• Like 1

Conkey

Måkedrit er ren syre for lakk. Jeg hadde en tilsvarende klatt på en tidligere bil, i tillegg på en plastspoiler. Våtslipte forsiktig med 2500 og 3000 papir for så å polere opp fra grovt til fint. Ble helt borte. Hvis det uansett må så drastiske tiltak til verks som lakkering ville jeg forsøkt meg først.

• Like 1

Karl-Erik MJ

Takk for tilbakemeldinger! Skal vise bilen på verksted i morgen. Flere kyndige som sier det ser ut som krakelering og at det må slipes og lakkeres på nytt. Har et lite håp om at det kan tas på garantien ettersom det visstnok er uvanlig dårlig at lakken svikter etter så kort tid. (Møkka kan ikke vært der lenger enn 12 timer). Slik krakelering kan visst komme av at grunningen ikke var helt tørr før det ble lagt klarlakk🤷🏼‍♂️ Takk igjen.

Edited by Karl-Erik MJ

Knutis

Jøss, det var heftig dritt ja. Har sett tilsvarende krakelering av klarlakken der hvor det har blitt liggende betongvann, typisk i nye parkeringshus og tunneller.
Men ut ifra formen på flekken og det du skriver, tyder det på en fugl med magebesvær. Jeg har dessverre ingen tro på at en forhandler tar dette som en garantisak.

Karl-Erik MJ

Kjapp fiks på Møller👍🏻 Pussa med 6000 og rubbing/polish med maskin. Strålende resultat! De mente det så ut som etsing fra fugledritt, men at det ble fjernet akkurat i tide. Takk for tilbakemeldingene!

8D90ABC1-3DE4-4A82-B3DF-B0F5C28AB0F8.jpeg

• Like 5