Gå til innhold

Såpe som tørker fort og voks som svekkes (med video)


Petecomplete

Recommended Posts

Petecomplete

Hei.  Jeg har gjort meg en del erfaringer på egen bil, som jeg ikke får helt til å stemme overens med erfaringene andre gjør seg i guider og logger jeg har lest. Det går på holdbarhet på voks, og virketid på forvask og tid før avspyling. Jeg har stilt en del noob spørsmål her inne og på div grupper på face, og ofte ender det med konklusjonen "brukerfeil", men ettersom tia går og jeg får mer erfaring begynner jeg å lure.. Hvorfor er de erfaringene jeg gjør meg så annerledes enn det jeg leser andre opplever. Er vrient for meg å si siden jeg ikke har mye erfaring fra andre biler. Er det mulig at lakken på denne bilen er noe annerledes enn på mye annet? Voks sitter dårlig? Er jeg så forbanna ræva til å vaske bil? <_< jeg opplevde at forvasken hang bedre på mors citroen, men den er ikke behandlet med noe (blir maskinvasket, bortsett fra når jeg har tatt den for hånd). Hvis jeg har for høye forventninger til voksen eller om noen ser meg gjøre noe feil eller dumt i videoklippa, ikke nøl med å si ifra!:thumbup: Så kan jeg justere forventningene eller gjøre ting annerledes. Klippet er kraftig kutta så kan se ut som jeg legger litt tynt noen steder men var 5 min langt klipp og alle paneler ble skikkelig spruta ned. 

 

1. Det første jeg lurer på er ang forvask. Jeg leser stadig om folk som legger alkalisk forvask på hele bilen, og når de har lagt det er det brått "jeg ga det 10 minutter virketid" og folk har tid til å styre med detailerkost i kriker og kroker osv. Hvis jeg gir det 10m virketid er den såpa gone, knusktørr, og jeg har såperenner i lakken eller voksen. Jeg kommer knapt nok rundt bilen før det er tørt og lager merker! På videoen under starter jeg på høyre forskjerm og er rundt på 4:45.. da er såpa helt tørka inn der jeg starta. Og ja, jeg står i skyggen og ja, bilen har stått i garasjen fra før og er ikke soloppvarmet. Det er 18,5 grader ifølge bilen. Dette har jeg opplevd med alt jeg har prøvd av forvask. Vrient for å tro det er produktet sin feil. Blander jeg grisesterkt typ 1:5 går det noe bedre, men da ryker jo voksen (men det gjør det tilsynelatende uansett.. se punkt 2) . Jeg opplever litt det samme når jeg berøringsvasker. Jeg kommer ikke rundt bilen (og dette er en liten audi A1) før såpevannet begynner å "trekke seg tilbake" og etterlate merker. Opplevd det med alle 3 såpene jeg har prøvd. Har derfor endt opp med å vaske panel for panel for å ha full kontroll og slippe stress og slurv. Er dette normalt? pleier du å vaske hele bilen i en go? sjekk video. om beskrivelsen er for dårlig, der kan du se forskjermen er tørka helt inn på 4:45 min

 

 

2. Voks som ikke sitter, eller svekkes enormt av vask. 

Jeg har tidligere laget tråd her inne, og på facebookgruppe om at jeg la Fusso i vinter og fikk knappe 6 uker ut av det før det var stein dødt (faens Autoglym EGP holdt lenger!). Utover våren var bilen rett og slett helt ubeskytta.  Konklusjonen da var at jeg ikke hadde gjort godt nok forarbeid og det var nok noe i det (ikke wipedown). JMen nå gjør jeg meg samme erfaringen om igjen. Voksen er sjukt svekka etter bare få vask! Når turen kom til sommervoksen (3D HD poxy) gjorde jeg ting etter boka. Bilen ble i denne omgang maskinpolert i 2 steg. Menzerna 400, og avslutta med 3D HD polish og fikk ett villt bra resultat. Det ble gjort en grundig IPA wipedown av bilen med isopropanol og batterivann, 2 ganger! (ren iso siste gangen)! så ble det lagt 3D HD poxy. Den fikk haze i 1 time i garasjen før det ble buffa av.  Resultater var helt villt bra, bilen har aldri sett så vannvittig ut.  men så skulle jeg vaske da.. 

 

Etter 5-6 dager ble første vask gjort, da uten alkalisk avfetting, bare HT forspyling og deretter berøringsvask (var kun støv og pollen). Litt over ei uke senere der igjen ble bilen vasket igjen, denne gangen med alkalisk forvask og the works, siden jeg skulle på ferie. Bilen ble satt i garasjen i15 dager. Så tok jeg bilen i bruk igjen. Og ei uke etter det var det vasketid igjen etter masse regn og E18 kjøring. Hadde allerede sett at det beada dårlig når det regna før bilen ble skikkelig møkkete. Jeg hadde ikke enorme forventninger til holdbarhet for ønsket å vokse i løpet av sommeren men hadde jo håpet å ha kurant beskyttelse i hvertfall en måneds tid. Vannet sheeter dritsakte av, etter tre vask! se video

 

 

Men jeg gir meg ikke jeg...:ph34r: så etter denne vasken bestemmer jeg meg for å vokse på nytt, med samme voksen. Igjen blir kjerra helt smashing og jeg tenker at jeg dropper alkalisk forvask med mindre bilen blir kjempemøkkete. Etter 3 dager begynner det å regne mens jeg står parkert i oslo, og bilen får waterspots med pollen. Så da blire det vask igjen på dag 4! Denne gangen kun med såpe (Pink car soap) både som forvask og til berøring. Først i skumkanon før HT avspyling, så blir hele bilen berøringsvaska etter det. igjen så blir voksen helt sjukt svekka i forhold til åssen den var nylagt for 4 dager siden. Er det noe som ikke stemmer her? eller er det mine forventninger? Tusen takk for alle konstruktive og forklarende svar :) Om jeg gjør noe feil og!

 

 

 

 

 

Endret av Petecomplete
endret tittel til å gjenspeile innhold bedre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har jeg funnet ut, og det er at det er ikke alltid alt gir mening. :)  Jeg har snart 10år med gode erfaringer med Collinite 845, men innimellom treffer jeg på en bil der voksen rett og slett ikke holder. Som min egen Ioniq, der den holdt omtrent ei uke.
Det vanlige er rundt et års holdbarhet.

Så der har jeg bestemt meg for å ta bilen på ny, og se om det holder bedre etter runde to. Hvis ikke bytter jeg voks til noe annet.
Ofte vask og bruk av alkalisk avfetting er dog med på å slite på voksen, så biler som stelles lite og vaskes sjelden har ofte lenger holdbarhet på voks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
1 time siden, ALFRED skrev:

Mulig bruk av qd etter vask vil kunne hjelpe på at voks holder litt bedre, eg har i det siste brukt qd som tørke hjelp. 

Jeg har også brukt det litt tidligere og liker det. Men sist jeg klagde over dårlig holdbarhet på fusso fikk jeg beskjed om å IKKE gjøre dette når voksen var nylagt, fordi den tross alt inneholder litt skittløsende elementer og vil ta litt av voksen når den er ny. var også mulig at det var QD og glansgreier i såpa som vår årsaken til sviktende beading, men nei.. voksen var dau :(  Men ja, har brukt det når det begynner å bli dårlig.. I detta tilfelle så tror jeg ikke det hjelper stort når voksen pakka sakene etter 4 dager

2 timer siden, Knutis skrev:

En ting har jeg funnet ut, og det er at det er ikke alltid alt gir mening. :)  Jeg har snart 10år med gode erfaringer med Collinite 845, men innimellom treffer jeg på en bil der voksen rett og slett ikke holder. Som min egen Ioniq, der den holdt omtrent ei uke.
Det vanlige er rundt et års holdbarhet.

Så der har jeg bestemt meg for å ta bilen på ny, og se om det holder bedre etter runde to. Hvis ikke bytter jeg voks til noe annet.
Ofte vask og bruk av alkalisk avfetting er dog med på å slite på voksen, så biler som stelles lite og vaskes sjelden har ofte lenger holdbarhet på voks.

Så merkelige greier! Syntes det er rart at jeg opplever det med flere vokser dog... :/ får prøve meg på extra gloss protection igjen da! den holdt iaff i par måneder. 

 

Hva slags erfaringer har dere ang det jeg lurer på i spørsmål 1 ift forvask osv? 

Endret av Petecomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en keramisk voks kunne være et alternativ feks Angelwax Enigma mulig eller en lakk forsegling som feks Wolfgang 3.0 paint sealant, AG uhd osv. Mulig dem holder lengre, på sommeren bruker en ikkje Alkalisk såpe i kanonen, ser for meg at Alkalisk mulig sliter mer men vett ikkje. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forvask, så har jeg ganske lik erfaring som deg. Jeg bruker trykkanner, så jeg kommer meg raskere rundt bilen og det er ikke tørt når jeg har kommet rundt bilen. Jeg merker derimot at det ikke er i nærheten av å kunne henge i 10 minutter. Jeg pleier å gå runden rundt bilen og vente et par minutter før jeg begynner å svette over at det er i ferd med å tørke inn. Men jeg merker også at jeg bruker vesentlig mer produkt når jeg benytter trykkanne enn hvis jeg spruter manuelt (sa brura) med en vanlig spruteflaske. Det samme gjelder såpe i såpekanon. Det kan godt henge lenge på bilen enkelte steder, men selv med barberskum-tykkelse så tørker det inn enkelte steder hvis jeg venter lenge. Igjen: 10 minutter er langt mer enn jeg er villig til å se på bilen tørke inn.

 

Hva angår voks, så har jeg ikke samme erfaring som deg. Jeg bruker Swissvax sine vokser på både pendlerbilen (35k km i året) og familiebilen (15k km i året). Jeg bruker Swissvax sin polish/rens (Cleaner Fluid) i forkant og bruker ikke noe som helst wipedown (det skal man ikke med forbrukerproduktene til Swissvax). Da holder voksen omtrent fra vår til høst og litt kortere på vinteren. I vinter forsøkte jeg noe nytt: Ved hjelp av en dæsj Protectorwax en gang i måneden gjennom vinteren, så holdt voksen på bilen fra september i fjor til mai i år. Sist gang jeg brukte Protectorwax på pendlerbilen var i starten av mars og den alene har ikke holdbarhet på 2 måneder. Det har jeg erfart ved å prøve bare Protectorwax på ubehandlet bil. 

 

Så hvis voksen på bilen din bare holder en til to vask, så ville jeg prøvd i første omgang å ikke avfette bilen ved hver vask og hvis ikke det hjelper heller: en annen voks som kanskje sitter bedre på din bil.

  • Liker 1

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Prinsen skrev:

Angående forvask, så har jeg ganske lik erfaring som deg. Jeg bruker trykkanner, så jeg kommer meg raskere rundt bilen og det er ikke tørt når jeg har kommet rundt bilen. Jeg merker derimot at det ikke er i nærheten av å kunne henge i 10 minutter. Jeg pleier å gå runden rundt bilen og vente et par minutter før jeg begynner å svette over at det er i ferd med å tørke inn. Men jeg merker også at jeg bruker vesentlig mer produkt når jeg benytter trykkanne enn hvis jeg spruter manuelt (sa brura) med en vanlig spruteflaske. Det samme gjelder såpe i såpekanon. Det kan godt henge lenge på bilen enkelte steder, men selv med barberskum-tykkelse så tørker det inn enkelte steder hvis jeg venter lenge. Igjen: 10 minutter er langt mer enn jeg er villig til å se på bilen tørke inn.

 

Hva angår voks, så har jeg ikke samme erfaring som deg. Jeg bruker Swissvax sine vokser på både pendlerbilen (35k km i året) og familiebilen (15k km i året). Jeg bruker Swissvax sin polish/rens (Cleaner Fluid) i forkant og bruker ikke noe som helst wipedown (det skal man ikke med forbrukerproduktene til Swissvax). Da holder voksen omtrent fra vår til høst og litt kortere på vinteren. I vinter forsøkte jeg noe nytt: Ved hjelp av en dæsj Protectorwax en gang i måneden gjennom vinteren, så holdt voksen på bilen fra september i fjor til mai i år. Sist gang jeg brukte Protectorwax på pendlerbilen var i starten av mars og den alene har ikke holdbarhet på 2 måneder. Det har jeg erfart ved å prøve bare Protectorwax på ubehandlet bil. 

 

Så hvis voksen på bilen din bare holder en til to vask, så ville jeg prøvd i første omgang å ikke avfette bilen ved hver vask og hvis ikke det hjelper heller: en annen voks som kanskje sitter bedre på din bil.

Bruker heller aldri wipedown ved voks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
50 minutter siden, Prinsen skrev:

Angående forvask, så har jeg ganske lik erfaring som deg. Jeg bruker trykkanner, så jeg kommer meg raskere rundt bilen og det er ikke tørt når jeg har kommet rundt bilen. Jeg merker derimot at det ikke er i nærheten av å kunne henge i 10 minutter. Jeg pleier å gå runden rundt bilen og vente et par minutter før jeg begynner å svette over at det er i ferd med å tørke inn. Men jeg merker også at jeg bruker vesentlig mer produkt når jeg benytter trykkanne enn hvis jeg spruter manuelt (sa brura) med en vanlig spruteflaske. Det samme gjelder såpe i såpekanon. Det kan godt henge lenge på bilen enkelte steder, men selv med barberskum-tykkelse så tørker det inn enkelte steder hvis jeg venter lenge. Igjen: 10 minutter er langt mer enn jeg er villig til å se på bilen tørke inn.

 

Hva angår voks, så har jeg ikke samme erfaring som deg. Jeg bruker Swissvax sine vokser på både pendlerbilen (35k km i året) og familiebilen (15k km i året). Jeg bruker Swissvax sin polish/rens (Cleaner Fluid) i forkant og bruker ikke noe som helst wipedown (det skal man ikke med forbrukerproduktene til Swissvax). Da holder voksen omtrent fra vår til høst og litt kortere på vinteren. I vinter forsøkte jeg noe nytt: Ved hjelp av en dæsj Protectorwax en gang i måneden gjennom vinteren, så holdt voksen på bilen fra september i fjor til mai i år. Sist gang jeg brukte Protectorwax på pendlerbilen var i starten av mars og den alene har ikke holdbarhet på 2 måneder. Det har jeg erfart ved å prøve bare Protectorwax på ubehandlet bil. 

 

Så hvis voksen på bilen din bare holder en til to vask, så ville jeg prøvd i første omgang å ikke avfette bilen ved hver vask og hvis ikke det hjelper heller: en annen voks som kanskje sitter bedre på din bil.

takk for svar. Som jeg skriver i hovedinnlegget så har jeg ikke brukt petrokjemisk avfetting overhodet i denne omgang, jeg har ikke brukt alkalisk forvask engang på den der video nr.2.. og det er jo rimlig lite vannskrekk og spore :/ Spørs nok om det ikke blir AG EGP igjen da, siden jeg har det stående.. fremfor å blåse enda 2-300 kr på en voks som kanskje eller kanskje ikke holder.

 

Jeg bruker også trykkkanne alltid til forvasken og syntes og det går mye produkt as. Men ja, da blir det å vaske panel for panel fra nå av. Siden det er d som tilsynelatende funker best :) 

Endret av Petecomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Jeg har vært borti tilsvarende med Polishangel Master sealant. 

I utgangspunktet bra den, men tok en 3 stegs på en bmw før full wipedown med enten gtechniq pw eller carpro reload (husker ikke helt) før jeg la på den.. 

Tror ikke den holdt i 2 uker engang. Har tatt endel biler og aldri noen som klager på holdbarheten. Men kan dette være lakken på A1’en her som er spesiell? 

Har ikke hatt det problemet på min 2012 audi a6. Voksene jeg legger på holder det de skal dem og jeg bruker uten unntak alltid skumkanon, gjerne prickbort osv uten å se at det blir dårligere beading av det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt ifra uvanlig at en voks ikke gir noe særlig holdbarhet på en bil/lakktype, flere har opplevd at voksen er død etter en vask eller to uansett om det er Fusso, Collinite, swissvax osv.. Jeg hadde gitt opp Fusso på den aktuelle bilen og prøvd noe annet, f.eks Collinite og Bilt Hamber har rimelige hybridvokser som har rå beading og laang holdbarhet.

Å skulle fortsette med Fusso for å måtte friske den opp med QD etter første vask er bare tull, finn heller en voks som funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
14 minutter siden, trogha skrev:

Det er langt ifra uvanlig at en voks ikke gir noe særlig holdbarhet på en bil/lakktype, flere har opplevd at voksen er død etter en vask eller to uansett om det er Fusso, Collinite, swissvax osv.. Jeg hadde gitt opp Fusso på den aktuelle bilen og prøvd noe annet, f.eks Collinite og Bilt Hamber har rimelige hybridvokser som har rå beading og laang holdbarhet.

Å skulle fortsette med Fusso for å måtte friske den opp med QD etter første vask er bare tull, finn heller en voks som funker. 

Ja, akkurat nå er det sommervoksen som ikke holder mål. Fusso har jeg kun prøvd to ganger.. uten wipedown. Men fusso ga slappe resultater det og.. Jeg tror jeg skal prøve å legge fusso/3d poxy/EGP i tre seksjoner på panseret når jeg vasker bilen i dag eller i morra og se åssen det holder utover sommeren. Ta en skikkelig vask med sterk forvask, wipedown på panser etc for å se hvordan det holder utover. Er jo uansett spennende å eksperimentere litt. :) Tror nok det blir å få tak i en relativt nybegynnervennelig coating til høsten og legge det. Er lei av kjipe resultater med voks. Bilen er så sjukt strøken nå, at det skulle holde med en finstegs til høsten før eventuell coating. Er coating "bulletproof" i så måte, eller opplever folk det samme som med voks? At det bare ikke funker på enkelte lakktyper?

Endret av Petecomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
7 timer siden, Knutis skrev:

Jeg liker vannskrekk, og mange coatinger har ikke vannskrekk i det hele tatt. Derfor foretrekker jeg voks.

da får jeg heller drive å kline no carnaoubavoks over coatingen med jevne mellomrom :P Det nytter iaff ikke å måtte vokse bilen hver eneste vask. Men det er vel coatinger som gir litt beading hvertfall? Får orientere meg litt når høsten kommer :) skal som sagt prøve meg frem litt mer. men noe er steike gæærnt iaff. Fortsatt ingen vokser (iden grad fusso er "voks") som har sitti over 5 uker. Autoglym sin Extra gloss protection er vel en sealer, og den holdt vel i neesten 10-12 uker, på vinteren. Jeg er overaska over at ett produkt som blir litt uglesett i miljøet viser seg å sålangt fungere best på min bil :lol:

 

btw den oppførselen til vannet på klipp 2 og 3 der jeg legger vann på panser, det tilsier null beskyttelse? Vannet sheeter jo saakte av på hvertfall siste klippet :rolleyes:

Endret av Petecomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger såpa bedre ved bruk av skumkanon? 
10 minutter er nok overdrevet i mange tilfeller ja. 

Hvilken forvask er det snakk om? At den sitter bedre på din mors bil kan vel ha noe å gjøre med at den ikke er beskyttet, men det er din?

  • Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
Akkurat nå, Stian.R skrev:

Henger såpa bedre ved bruk av skumkanon? 
10 minutter er nok overdrevet i mange tilfeller ja. 

Hvilken forvask er det snakk om? At den sitter bedre på din mors bil kan vel ha noe å gjøre med at den ikke er beskyttet, men det er din?

I dette tilfelle er det Autoglaze All Clean Eco. Som nevnt i trådstart så har jeg og brukt Biltema Ht shampo (som er en alkalisk forvask) før det, men den vet jeg er kraftig lut. Derfor kjøpte jeg All clean eco, som visstnok er snill mot både voks og miljøet. Den "skumkanonen" er en som følger med på en foma spyler og er ikke no særlig tess, så nei egentlig ikke. Ja jeg tolket det som at det har noe beskyttelse å gjøre.. men når beskyttelsen på bilen min har vært stein dau, hvilket den stort sett er :p så tørker såpa like jævlig. På mutters sin bil oppfører såpevannet seg annerledes. Vanskelig å forklare.. 2 gangene jeg har vasket den så har jeg tenkt over at "jøss, det hakke tørka/rent av enda selvom jeg har surra og somla". :blink: kan være at det var kaldere, overskya, eller mindre vind eller.. jeg aner virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du står i skyggen kan nok vind spille en rolle ja. Prøv deg i en vaskehall? :)

Spennende problemstilling da, for oss i allefall, et hodebry for deg :rofl1:

Ang voks har jeg vell egentlig ingenting å tilføye, har lagt fusso kun et par ganger med stort hell. Og har ellers ikke vært borti at voks ikke sitter. 

Prøvd å ha på vann typ samme timen som du har lagt fusso, sånn bare for å teste? 
Noe jeg også tenkte på, er om det kan ligge noen form for coating på bilen, men den burde vell være long gone nå som du har maskinpolert. 

  • Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
52 minutter siden, Stian.R skrev:

Selv om du står i skyggen kan nok vind spille en rolle ja. Prøv deg i en vaskehall? :)

Spennende problemstilling da, for oss i allefall, et hodebry for deg :rofl1:

Ang voks har jeg vell egentlig ingenting å tilføye, har lagt fusso kun et par ganger med stort hell. Og har ellers ikke vært borti at voks ikke sitter. 

Prøvd å ha på vann typ samme timen som du har lagt fusso, sånn bare for å teste? 
Noe jeg også tenkte på, er om det kan ligge noen form for coating på bilen, men den burde vell være long gone nå som du har maskinpolert. 

Jeg har vaska i vaskehallen til Circle K. I vinter var det faktisk det jeg gjorde mest.. siden det var kuk å få HT spyler ut i gården (står i kjelleren på hovedbygget.. gård) Der har de ikke klassisk alkalisk avfetting, kun petrokjemi og så HT med såpe i (sikkert alkalisk den dog). Jeg har dog vaska på vindstille dager også, vasker jo ca en gang i uka.. det er nok noe bedre da, men problemet er det da og. Ikke til å bli klok på :P Jeg får ta en side av gangen og panel for panel. Det funker greit..  Bilen er blitt maskinpolert to ganger. Første runden var i fjor høst, da gikk jeg hardt til verks for å fjerne vaskeriper fra bilen maskinvask og dårlig bilhold (den så faen ikke ut). Så det MÅ være lakken, føler snart alle andre options er utelukket. Bilen er blå metallic, typ "scuba blau". Det er vel en del audier fra 2011-12 ish som har den fargen, men lakken kan jo variere fra bil til bil har jeg skjønt. Det er en litt appelsinhud i lakken, noe jeg har sett mindre av på tilsvarende biler i andre farger :blush: Kanskje det var en tidlig mandagsmorra på fabrikken i Ingolstad og en eller annen jævel på lakkeringsavdelinga hadde bomma å putta koffeinfritt i traktern den dagen.. :rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Petecomplete skrev:

Autoglym sin Extra gloss protection er vel en sealer, og den holdt vel i neesten 10-12 uker, på vinteren. Jeg er overaska over at ett produkt som blir litt uglesett i miljøet viser seg å sålangt fungere best på min bil :lol:

 

Sikkert noen som "ugleser" EGP bare fordi det er Autoglym, men mange her inne har startet "karrieren" med EGP og vet at den faktisk holder greit selv om vannskrekken ikke er den beste og produktet kanskje ikke er så spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg i den første videoen var at du hadde veldig tynn/skarp stråle på dusjekanna.

Når jeg legger surfex så bruker jeg veldig bred vinkel, slik at det bare blir en "tåkedusj", ikke en direkte stråle.

Dermed dekker jeg større flate på kortere tid, og det går mye mindre produkt..

Men jeg må også skynde meg veldig for at det ikke skal tørke inn. Så nå har jeg nesten sluttet helt med surfex, og bruker skumkanon og Nerta Foam (active diamond?)

Synes det fungerer mye bedre.

Håper du finner ut av noe som fungerer for deg på din bil.

  • Liker 1

Relativt fersk, men har bytta ut bøtte, svamp og pusseskinn med bedre greier ...
V90 D4 AWD Inscription-2017 / Polestar 2 Long Range Dual Motor - 2021

(tidligere:Ford Focus Electric - 2017 / XC70-2014 / V60-2012 / V70-2010 / XC70-2003 / V70-1998 / 940-ukjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Petecomplete skrev:

Men det er vel coatinger som gir litt beading hvertfall?

Ingen som har imponert meg enda, men jeg har ikke testet alt på markedet. :) Blir ofte flatt vann etter noen uker, selv om coatingen holder bra og bilen kan være lett å vaske et år etter.
Tenkte jeg skulle prøve denne snart:
https://scandicshine.no/product/chemical-guys-hydrocharge-ceramic-spray-coating-473ml/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...