ronnyb 0 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Jeg har kjøpt meg en svart volvo s60, som jeg har lyst å ha ren og pen til en hver tid. Jeg kjøpte derfor 18L BØTTE INKL GRITGUARD - http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=277 MICROFIBER WASH MITT THICK FIBER EXTRA THICK PREMIUM 3 INCH. - http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=320 SS DRYING TOWEL "UPDATED VERSION" - http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=117 STREAK FREE GLASS TOWEL - http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...;products_id=18 Såpe har jeg kjøpt hos den lokale bilpleiern, autoglym. Nå har jeg håndvasket bilen for første gang, og det ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg.. Vel skylling, vask med mitt og skylling gikk bra, men etter siste skylling så skulle jeg tørke bilen med SS DRYING TOWEL "UPDATED VERSION" Bilen var "Søkke våt" og bare på taket måtte jeg vri opp kluten 2 ganger. Det blir vannstriper / flekker igjen på lakken, og det ser ikke bra ut i det hele tatt... Er det virkelig slik det skal være eller er det for lenge siden bilen har vært polert ? Vet ikke om bilen har vært polert siden den var ny i 2005, så jeg har bestilt time på bilpleiern for lakkrens, polering og sealing, men får ikke gjort dette før om 2 uker.... de hadde ledig tidligere, men ikke han som er best på sorte biler.. så da venter jeg på han.. Jeg tør rett og slett ikke prøve selv på volvoen, men skal prøve meg på kjærringa sin bil ( Gammel subaru legacy ) til helga, har kjøpt inn en biltema maskin med to hoder ( husker ikke hva den heter, har lest om den her i forumet ) Så skal jeg kjøpe scratchX og den 1-2-3 serien til meg, som jeg også har lest om her... Om jeg roter det til på den bilen er det ikke så farlig, den ser ikke ut likevell.... Men min skal bilpleiern få ta, han sier det er nok å ta den en gang pr år, jeg synes det høres lite ut.. mulig at man ikke trenger lakkrens / korrigering så ofte, men polering og beskyttelse er vel lurt å få gjort 2 - 3 ganger pr år? Jeg hadde håpet å kunne ta vask for hånd selv, men er litt usikker nå når jeg ikke engang får til å tørke av bilen :-( Jeg har siden jeg fikk bilen, spylt av den nesten hver dag, da det er en god del støv der jeg parkerer på jobben, jeg har da kun spylt av den og ikke tørket den, kan det ha noe å si for at det ble slik nå? Må man tørke bilen når man bare har skylt av den, eller er det noe man må gjøre bare når man har vasket den? Sikkert "teite" spørsmål, men jeg har så lyst å lære hvordan jeg kan ha blanke fine biler :-) Leser mye her inne og skal fortsette med det, man kan lære utrolig mye her inne, så takk til dere alle som bidrar her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
posan 4 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 det at bilen ikke ble tørr har vel ikke noe med bilen å gjøre.. vil tro kluten din ikke funket eller noe.. men lakkforsegling hadde jeg lakt på bilen 2-3 ganger i året, da det ikke sitter på 1år on gangen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnyb 0 Skrevet 25 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Kluten sugde opp vann som bare det, men det ble liggende striper med vann ( veldig tynne ) og noen "vann flekker" som ser litt mørkere ut en bilen, så det virker som om vannet ikke "slipper taket" i bilen. Mulig det skal være slik, for nå når bilen har stått ute og tørket helt ser det ikke så værst ut, men jeg trodde man kunne få bilen helt tørr med MF klut, og at det ikke skulle ligge tynne vannstriper igjen når man har tørket av den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Hørtes rart ut, har du prøvd å vaske hånkle på 60 grader eller mer først? Kan være no stoffer og sånn i dem fra fabrikk(sånn som med klær) Har samme håndkle selv, å ikke noe problem å tørke hele bilen uten å vri opp.. Ikke tørk av bilen etter kun å ha spylt den. (Bilen blir ikke ren av bare spyling, og da vil tørkehånkle lage riper) Bedre å spørre først enn å starte med kjipe erfaringer Kluten sugde opp vann som bare det, men det ble liggende striper med vann ( veldig tynne ) og noen "vann flekker" som ser litt mørkere ut en bilen, så det virker som om vannet ikke "slipper taket" i bilen. bruk mf-håndkle som en "fluffer" bare raskt og lett, da får du lett med de siste vannstrekene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnyb 0 Skrevet 25 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Har samme håndkle selv, å ikke noe problem å tørke hele bilen uten å vri opp.. Ikke tørk av bilen etter kun å ha spylt den. (Bilen blir ikke ren av bare spyling, og da vil tørkehånkle lage riper) Bedre å spørre først enn å starte med kjipe erfaringer bruk mf-håndkle som en "fluffer" bare raskt og lett, da får du lett med de siste vannstrekene Kluten er jo rimelig stor, men sugde opp så mye vann bare på taket at jeg måtte vri den to ganger, kun fra taket.. sugde sikkert opp flere liter vann, så jeg forstår ikke hvordan dere klarer å tørke hele bilen uten å vri opp.. Det var ikke slik at det bare var "litt" vann på bilen, men det var veldig mye, renner liksom ikke noe særlig av, selv om bilen stod i en svak helling. Bra å få vite at jeg ikke skal tørke av den etter kun spyling, og er glad for at jeg fikk vite det før jeg gikk på en blemme :-) Tusen takk! Men merkelige greier dette med vannet, får høre med kjærringa om hun kan vise meg med vaskemaskinen da, så får jeg prøve å vaske kluten før jeg gjør ett nytt forsøk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Citrus 7 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Du kan også prøve å la vannet gli langsetter pannelene (Skru ned trykket og ikke sprut) , så vil mere vann renne av enn om man spruter rett på å får mange dråper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 (endret) Det er nok slik har jeg merket, at ubehandlet bil (bil uten voks/sealer) ikke er like lett å tørke etter vask. Dette tror jeg har noe med at en voks/sealer gjør jo overflaten helt glatt og dermed har ikke vannet noen steder å "gjemme" seg når du kommer med tørkehånkle. Noe som også kan være lurt, er at etter du er ferdig med å vaske bilen, tar du av spylepistolen på hageslangen (eller hva du nå bruker), slik at du får en strøm av rennende vann som fra springen. Deretter "flusher" du over lakken. Begynner på taket og nedåver. På denne måten blir det igjen mye mindre vann på lakken enn om du skulle brukt en HT spyler til å spyle av. Ellers kan det være kjekt med to tørkehånkler uansett, eller et stort hånkle slik som CG Miracle Dryer. Jeg klarer meg fint med bare det på en bil Lykke til, og bare si ifra hvis du fortsatt ikke får det til EDIT: Citrus var litt raskere enn meg gitt Husk også og ikke bruke tøymykner hvis du skal vaske dem! Og du kan fint slenge de i maskinen på 90 grader Endret 25 Juni, 2009 av gomega Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Jeg sliter litt igrunn med det samme som er nevnt før her. Må vri opp kluten X antall ganger, og tørker og tørker som bare det men alikevell blir det liggendes igjen små striper med vann og "vann flekker". Bilen er ny voksa med SV Shield og jeg bruker CG miracle dryer, må være noe jeg gjør feil ettersom det blir sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 25 Juni, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 ikke ment som svar til mats Er nok my pga av bilen din ikke er polert opp, og lakken er såpass "grov" at vannet blir liggende på lakken. Ang Depp Crystal serien til meguiars 1-2-3, så er denne overhode ikke noe problem å bruke, samme gjelder DA maskinen til Biltema, her skal det mye til for at du kan få gjort noe feil. Test det etter vask på bakluka, og jobb inn DC 1 godt og tørk den av før den tørker, så tar du ¨å legger på DC 2, tørker den av også får den tørker på lakken, deretter DC 3 som du lar tørke før du fjerner den. anbefaler mikrofiberkluter til fjerning av alle tre og stå i skyggen å jobb med de. har du ikke clayet bilen noengang så gjør det også før du polerer, samme gjelder en skikkelig avfetting før du vasker over bilen.. les litt her også velkommen til forumet også da Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Syns nesten bilen er vanskeligere å tørke når det er ny voks på lakken jeg.. Da blir vannperlene større og ligger på lakken. Connecten jeg kjører nå er ikke vokset på leenge, og den tørker nesten av seg selv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Velkommen til forumet, Gjør som Truls sier - og det skal gå deg godt i livet, ihvertfall innen bilpleie. Det er definitivt det at lakken er fri for voks som gir deg de uønskede effektene. Og husk -når tørkeremediene du har kjøpt skal vaskes, så gjør du skyllemiddelskuffen 100%ren for skyllemiddel, og tilsetter ikkeno slikt i vaskemaskina. Kjør igjennom Megs DC alle tre stegene og du vil se at ting forandrer seg radikalt. Kjøp deg en god quickdetailer som du booster med etter de fremtidige vaskene, og du vil være lykkeligere enn en korgutt som ikke har blitt besudlet av en katolsk prest på flere måneder. Men vit at Meguiars Deep Crystal series er svært avhengighets skapende.....hehe hilsen Ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd 1 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Microfiber bør gjerne vaskes før det brukes også. Vet ikke hva du spyler av med, men en vannslange til slutt uten munnstykke vil renne av mye vann på bilen...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tandis1 1 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Microfiber bør gjerne vaskes før det brukes også. Vet ikke hva du spyler av med, men en vannslange til slutt uten munnstykke vil renne av mye vann på bilen...... De _må_ vaskes, hvertfall megs sine. Bare spør en sinna danske som måtte stå to timer å tørke av ruter på 20 Porscher en tidlig morra før det kom en drøss med folk som skulle kjøre. Det lå igjen masse rester av de nye klutene vi brukte. Lurer på om det ikke stod på pakka kluten kom i også at de skulle vaskes, men bruksanvisning hva er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual 83 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Er nok ikke kluten som er problemet her, slettes ikke. Truls er inne på noe, lakken har så mye forurensing, at vannet har lyst å holde seg på lakken. Neste gang du vasker, dra en mild clay over hele bilen, så vasker du en gang til.. Da skal du se at sikkert bare 1/5 av vannet ligger igjen på lakken, sammenlignet med før. Med voks/lakkforsegling vil det bli enda bedre, da vil vannet sheete seg av lakken, så den blir nesten tørr. (Sheeting er når vannet legger seg som ei hinne, og den hinna drar med seg alt vannet av lakken) Siter Scandicshine Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zieglah 0 Skrevet 25 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2009 Må føye meg i rekken og si at du kan ikke gjøre noe galt med MEG 1-2-3. Prøvde for første gang på volvoen til faren min, og wow, den ble som en helt aen bil. Klarer ikke å fjerne ripene, men lakken ser da 10 ganger bedre ut med en glans utav en annen verden. Og det er rett at du kan ikke gjøre noe galt med denne serien, DA maskin eller for hånd er idiotsikkert, så bare prøv ivei, og dropp bilpleiesenteret, med mindre du har mange tusenlapper å svi av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 26 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2009 Et triks er å skylle av bilen med rennende vann rett fra slangen (uten dyse på), da vil mer av vanne renne av bilen enn om du bruker f.eks høyttrykk. Og så gjør det ikke noe om bilen står noen minutter og drypper før du tørker. Hvis du får vannmerker, så er det fint å gå over med en quickdetailer og mf etter at du har tørket. Det gjør ihvertfall jeg.. og så booster du beskyttelsen litt også. Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronnyb 0 Skrevet 28 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Juni, 2009 (endret) Juhu... I dag fikk jeg det til :-) Gjorde som dere sa, vasket MF håndkleet, lot vannet renne over bilen, og ventet et par minutter, da var det nesten bare små dråper igjen, som lett lot seg fange i MFen, bare strøk den forsiktig over nesten ikke borti lakken. og tørt ble det.. Ble jo så fin at :-) Endret 28 Juni, 2009 av ronnyb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 28 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 28 Juni, 2009 Så bra det gikk bedre denne gangen Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.