Gå til innhold

Bruker du roterende?


Stian.R

Recommended Posts

Hvor mange her foretrekker å kjøre grovsteg med roterende maskin? 


Etter å ha blitt introdusert til roterende maskin på kurs hos @_Makki_, Makki's Car Spa, i fjor, ble jeg "bitt av basillen", og synes nå det er mer eller mindre trasig og kjedelig å kjøre DA på grovsteg på en hard tysker nå. 
Med roterende maskin, riktig padder, middel og bakplate får jeg raskere bedre resultater, og kan i mange tilfeller kjøre 1 stegs med en fin polish hvor jeg tidligere har kjørt 2 steg med DA

På kranglete lakk kan jeg bruke DA til finsteg. 
Så lenge man mestrer maskinen, da det uten tvil er mere krevende å kjøre med roterende, synes jeg det gjør jobben mye mer spennende i tillegg. 


Hvilken maskin foretrekker DU å bruke, og hvorfor?  
 

Endret av Stian.R
  • Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke DA maskin så kjører kun roterende, har hatt DA maskin et par ganger men har solgt de igjen ganske kjapt. Korrigering går kjappere, den er langt mer behagelig å kjøre mtp vibrasjoner, det er litt mer krevende å "kontrollere" maskinen og risikoen for å brenne eller slipe gjennom lakken er selvsagt større. Nå tar jeg stort sett bare egen bil så da går det bra, men skal man ta litt biler innimellom må man nesten ha begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kun hatt roterende maskin. så den holder eg meg til. øver meg til å bli bedre for kvar gang.

Trenger roterende då eg ikkje har meir enn ca 10 timer per bil. sjeldent lenger.

litt etterabeid er det, men kjekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Tokya roterende brukt på Finn tidligere i år, fremdeles ubrukt men har planer en gang om å prøve på et panel, er veldig glad i DA:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.7.2019 - 7.42, trogha skrev:

Jeg har ikke DA maskin så kjører kun roterende, har hatt DA maskin et par ganger men har solgt de igjen ganske kjapt. Korrigering går kjappere, den er langt mer behagelig å kjøre mtp vibrasjoner, det er litt mer krevende å "kontrollere" maskinen og risikoen for å brenne eller slipe gjennom lakken er selvsagt større. Nå tar jeg stort sett bare egen bil så da går det bra, men skal man ta litt biler innimellom må man nesten ha begge deler.

Enig, jeg har også hatt flere/har flere DA, men roterende blir brukt til hver jobb.
Jeg er ganske var for vibrasjoner i tillegg, så da var roterende en fryd å begynne med. 
Det er klart mye mer å tenke på når en kjører roterende, og en del fallgruver. Men har pr dags dato ikke brent igjennom lakk med roterende. (Ibrid Nano med slipepapir derimot..)

2.7.2019 - 17.03, hans k skrev:

har kun hatt roterende maskin. så den holder eg meg til. øver meg til å bli bedre for kvar gang.

Trenger roterende då eg ikkje har meir enn ca 10 timer per bil. sjeldent lenger.

litt etterabeid er det, men kjekt.

 

Ja, noe etterarbeid kan det bli, men løser seg jo som regel med en finere kombo og teknikk. Lærer og opplever noe nytt hver gang, det er spennende.

16 timer siden, ALFRED skrev:

Kjøpte en Tokya roterende brukt på Finn tidligere i år, fremdeles ubrukt men har planer en gang om å prøve på et panel, er veldig glad i DA:)

Prøv deg frem, du kommer til å like det. 
Viktig med en god bakplate, og prøve seg frem med hastigheter. Er sjeldent over 1200rpm. 

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stian.R skrev:

Enig, jeg har også hatt flere/har flere DA, men roterende blir brukt til hver jobb.
Jeg er ganske var for vibrasjoner i tillegg, så da var roterende en fryd å begynne med. 
Det er klart mye mer å tenke på når en kjører roterende, og en del fallgruver. Men har pr dags dato ikke brent igjennom lakk med roterende. (Ibrid Nano med slipepapir derimot..)

Ja, noe etterarbeid kan det bli, men løser seg jo som regel med en finere kombo og teknikk. Lærer og opplever noe nytt hver gang, det er spennende.

Prøv deg frem, du kommer til å like det. 
Viktig med en god bakplate, og prøve seg frem med hastigheter. Er sjeldent over 1200rpm. 

Ja den skal prøves mulig etter ferien har oppdaget noen riper på bilen som eg må prøve meg på. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 tic

Jeg deler mange av dine tanker.. første jeg fikk var en gammel flex roterende å kjører det alltid på grov steg, med de unntak der man har sagt ja til en eller anna jalla japse som har smør myk lakk.

For meg finnes det overhodet ingen glede i å korrigere med Da. Det er så mye negativt rundt det kontra roterende at jeg orker ikke ramse det opp en gang. Kjører også mye ull og koch sine polisher etter jeg fikk h8 for en hel del år siden.

 

Når det er sagt må bør man jo ha en Da og to i hus også 😆

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, e30 tic skrev:

Jeg deler mange av dine tanker.. første jeg fikk var en gammel flex roterende å kjører det alltid på grov steg, med de unntak der man har sagt ja til en eller anna jalla japse som har smør myk lakk.

For meg finnes det overhodet ingen glede i å korrigere med Da. Det er så mye negativt rundt det kontra roterende at jeg orker ikke ramse det opp en gang. Kjører også mye ull og koch sine polisher etter jeg fikk h8 for en hel del år siden.

 

Når det er sagt må bør man jo ha en Da og to i hus også 😆

Har ikke all verden med erfaring med ull på roterende, men det er nok uten tvil mer behagelig å korrigere med ull enn med en steinhard skumpad.

Har idag to DA, en Rupes 15MK2 og Flex XFE 7-12. Hadde på det meste MK2 15, MK2 21 m/ Beast, Flex XFE 7-15 (hoppetusseversjon), Rupes Nano ibrid, Rupes Mini, Flex 7-12, Rupes LH19 og Flex PE14. Har solgt alle bortsett fra PE14, 15'en og 7-12, å er heller på  utkikk etter en Flex PE-8. 

 

For meg fungerer Cartec 9000 og 12000 meget godt på myk lakk, men usikker på om jeg har noen biler under "kniven" som jeg vil kategorisere som smørmyk. :huh:

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow

jeg har en rupes LH19? er det ikke det den heter? xD
kjøpte for 1 eller 2 år sia :P
har vel brukt den tilsammen 10 min ellerno....
men må ha meg en annen bakplate en orginalen da jeg ikke syns noe om den. også skulle jeg vel egentlig ha hatt meg et kurs? xD

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Freakshow skrev:

jeg har en rupes LH19? er det ikke det den heter? xD
kjøpte for 1 eller 2 år sia :P
har vel brukt den tilsammen 10 min ellerno....
men må ha meg en annen bakplate en orginalen da jeg ikke syns noe om den. også skulle jeg vel egentlig ha hatt meg et kurs? xD

Ja, hadde den jeg også, men syntes ikke noe om vekta, ergonomien og byggekvaliteten, den skrangla for mye for min del, og følte den vingla mye pga den lette vekta. Smak og behag. Fikk mye mer godfølelse med Flexen. 

Ja, kan være greit å få på en ny bakplate, iallefall i starten. Kan anbefale denne, Koch har også sin versjon, eneste forskjellen er vell fargen om jeg ikke tar feil; https://scandicshine.no/product/scholl-concepts-bakplate-125mm-medium/  Veldig god bakplate. 
Jeg har gått over til en litt stivere bakplate nå, men det er fortsatt litt flex i den :D

Kurs eller innføring kan være greit ja, Apex Detail på youtube har noen videoer. 

  • Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei

Enig i at roterende er mye mer effektiv og at jobben blir gjort mye raskere. Men det som er viktig for meg er alltid å ta så lite klarlakk som overhodet nødvendig. Med roterende blir det lett for at man tar unødvendig mye klarlakk. Biler som trenger mye korrigering bruker jeg heller våtslip der det er mest nødvendig og ull på Rupes Mille for å rydde opp. Mille er nesten like effektiv som roterende med rett combo av pad og polish. Starter alltid med mildeste mulig combo for å teste hva som må til. Men enig i at roterende er mye mer gøy :-)

Går nok litt mer tid, men tryggheten med at man tar så lite som mulig kombinert med faren for å gå gjennom - spesielt på plast hvor vi ikke kan måle tykkelsen på lakken er viktig for meg.

Stig Ove

SAbilpleie.no

Endret av hdloop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Enig i at mille er effektiv. Men mange sliter nok med at den er litt tung å jobbe med. Du må bruke litt mere muskler for å holde den igjen. Bruker oftere mille framfor roterende nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar
4 timer siden, hdloop skrev:

Hei

Enig i at roterende er mye mer effektiv og at jobben blir gjort mye raskere. Men det som er viktig for meg er alltid å ta så lite klarlakk som overhodet nødvendig. Med roterende blir det lett for at man tar unødvendig mye klarlakk. Biler som trenger mye korrigering bruker jeg heller våtslip der det er mest nødvendig og ull på Rupes Mille for å rydde opp. Mille er nesten like effektiv som roterende med rett combo av pad og polish. Starter alltid med mildeste mulig combo for å teste hva som må til. Men enig i at roterende er mye mer gøy :-)

Går nok litt mer tid, men tryggheten med at man tar så lite som mulig kombinert med faren for å gå gjennom - spesielt på plast hvor vi ikke kan måle tykkelsen på lakken er viktig for meg.

Stig Ove

SAbilpleie.no

Med riktig kjøreteknikk spiser ikke ull på roterende mer lakk enn noe annet.

Om en vet hva en gjør kan en fint våtslipe med 1500 og korrigere med ull og roterende uten å måle forskjell på lakktykkelse før og etter B)

  • DCN Poeng 1

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...