Gå til innhold

Nybegynner spørsmål om claylube, håndpolering og voks

Recommended Posts

Først og fremst, takk for et kanonforum! Har lest opp og ned i flere guider her inne. Vil si jeg er veldig i nybegynnerfasen, og er lysten på å heve nivået på rengjøring av bilen min (VW Golf,svart). Jeg har handlet inn litt forskjellige produkter, noe tidligere da jeg tok litt "lettere" på rengjøring av bilen. Har derfor noen spørsmål, hvordan jeg best mulig kan bruke disse;

1. Planlegger å bruke Selaclean mikrofiber clayklut. Leste et tips på bilpleiekongen, at man fint kan bruke denne claykluten sammen med ren bilsåpe og vann (Slik som beskrevet her https://bilpleiekongen.no/produkt/selaclean-microfiber-clay-clayklut/) Jeg har Carpro Reset Intensive, og lurer på om jeg kan bruke den som såpe her? Gir den god nok glid?

2. Har brukt Carpro Hydro2 som forsegling. Nå ønsker jeg å prøve meg på polering av bilen, håndpolering med Autoglym Super Resin Polish og Autoglym Perfect Applicator i første omgang. Må jeg få bort alt Carpro Hydro2 før jeg polerer? Hva bruker jeg evt for å få dette bort? Jeg har IPA, kan jeg bruke denne?

3. Til forsegling ønsker jeg å teste ut Soft99 Fusso. Etter håndpolering med Autoglym Super Resin, må jeg bruke IPA for å fjerne rester før jeg vokser bilen?

På forhånd, tusen takk for svar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Har ingen erfaring med Carpro reset intensive, men på generell basis så fungerer en vanlig bilshampoo knallgodt til claylube. Enten på flaske, eller dra svampen med shampoo i over panelet du skal claye. 
2.Du  ikke fjerne HydrO2'en, jeg går ut i fra at den fjernes ved en kraftig vask, og mens du håndpolerer. Tror ikke jeg ville tenkt alt for mye på dette punktet akkurat. Svært liten erfaring med AG SRP selv. Men, ta dette med en klype salt, jeg tror du vil få samme effekt av å ta en ordentlig nedvask, og så bare bruke fusso oppå, og droppe SRP. I beste fall får du kanskje fjernet marring ved hjelp av SRP. 
3. Nei, det må du heller ikke, har testet med/uten IPA på flere biler jeg har waxet, og ser ikke forskjell på holdbarhet med/uten. Til coating derimot bruker jeg alltid wipedown. 

Og til slutt, prøv deg gjerne frem. F.eks. Ta en dør med SRP, og en uten, ta halve panseret med/uten wipedown, slik ser du hva som fungerer best. 
Rotete svar, men håper det hjelper litt :thumbup:

Hilsen Stian

RSR Autospa

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Carpro reset er en svært dyr såpe. Den er beregnet på å gjenopplive og å benyttes til vedlikeholdsvask av coating, så neppe nødvendig å bruke en så dyr såpe for vanlig vask. Men den er god den altså 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Stian.R skrev:

2.Du  ikke fjerne HydrO2'en, jeg går ut i fra at den fjernes ved en kraftig vask, og mens du håndpolerer. Tror ikke jeg ville tenkt alt for mye på dette punktet akkurat. Svært liten erfaring med AG SRP selv. Men, ta dette med en klype salt, jeg tror du vil få samme effekt av å ta en ordentlig nedvask, og så bare bruke fusso oppå, og droppe SRP. I beste fall får du kanskje fjernet marring ved hjelp av SRP. 
3. Nei, det må du heller ikke, har testet med/uten IPA på flere biler jeg har waxet, og ser ikke forskjell på holdbarhet med/uten. Til coating derimot bruker jeg alltid wipedown. 

Og til slutt, prøv deg gjerne frem. F.eks. Ta en dør med SRP, og en uten, ta halve panseret med/uten wipedown, slik ser du hva som fungerer best. 
Rotete svar, men håper det hjelper litt :thumbup:

Takk for svar! Slik jeg har forstått det, så er AG SRP en polish som man bruker når man polerer? Eller har jeg misforstått? Planen var å håndpolere med den, for å få tilbake litt glans i lakken og friske den opp litt. Er klar over at man oppnår bedre resultater med poleringsmaskin, men blir håndpolering for meg i første omgang.

Er der bare ved coating at man trenger IPA/wipedown?

6 timer siden, Arild skrev:

Carpro reset er en svært dyr såpe. Den er beregnet på å gjenopplive og å benyttes til vedlikeholdsvask av coating, så neppe nødvendig å bruke en så dyr såpe for vanlig vask. Men den er god den altså 😊

Ja stemmer. Carpro reset var den eneste såpen jeg kom på at jeg hadde nå. Mulig jeg har en annen billigere, men den var det voks i mener jeg. Jeg pleier å bruke Carpro reset i skumkanonen og som såpe i bøtte ved håndvask. Muligens ikke nødvendig det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer

Mest sannsynlig vil løsemidler i Fusso spise opp srp og du kan få skjolder. Ta heller en skikkelig nedvask først, med kaldavfetting, jernpartikkelfjerner og en alkalisk avfetting og deretter håndvask før voksing. Dropp clay om du ikke skal maskinpolere, du vil få claymarks/marring av clay/clayklut.

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utfordringen med å bruke Super Resin Polish før Fusso er at SRP er en lakkrens full av harpiks for å skjule/fylle riper også legger den igjen litt beskyttelse, dette må du i teorien vaske bort igjen før Fusso. Jeg tenker at du har 2 alternativer, kjøp en "ren" lakkrens/prewax produkt som ikke fyller eller legger igjen beskyttelse som du kan bruke før Fusso. Noen vokser kan man med fordel legges rett på oljene til finpolish, men Fusso anbefaler at denne legges på ren lakk og jeg tror nok (som nevnt over) at løsemidlene i Fusso kan lage noe krøll oppå SRP. Evt. kan du kjøpe Extra Gloss Protection fra Autoglym som er laget for å legges oppå SRP uten wipedown og droppe Fusso.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Hvis du vil ha et kanonbra resultat uten maskinpolering. Så prøv dette. Avfetting, forvask, vask, metallpartikkelfjerner, forvask. Tørk bilen. Swissvax cleanerfluid og så fusso. Du vil bli overrasket over hvor fint det blir.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Ser ut som om den AG SRP er et bomkjøp hvis jeg har tenkt å bruke den med Fusso da. Vil det være bedre å bruke denne med feks Capro Hydro2? Mulig jeg bare bytter inn AG SRP, da den fortsatt er ubrukt.

3.7.2019 - 9.33, olav framvik skrev:

Hvis du vil ha et kanonbra resultat uten maskinpolering. Så prøv dette. Avfetting, forvask, vask, metallpartikkelfjerner, forvask. Tørk bilen. Swissvax cleanerfluid og så fusso. Du vil bli overrasket over hvor fint det blir.

Skal sjekke det ut. Finnes det noen andre polisher man kan også bruke for hånd? Har sitt litt på Angelwax Perfect Polish og Chemical Guys V38 Optical Grade Final Polish. Er det i heletatt mulig å fjerne svake vaskeriper ved håndpolering? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Alle polish kan nok brukes for hånd men da snakker vi om tidenes prosjekt. Det som er greit med cleaner fluid er at den skjuler litt av ripene til voksen er slitt ned. Og for de som ikke skal eller trenger maskinpolering så er det helt topp. Men skal du fjerne vaskeriper permanent så bør du bruke maskin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...