Gå til innhold

Full vask, polering, voks. Hvordan går jeg frem?

Recommended Posts

Har brukt hele gårsdagen på full shining innvendig. Interiør, vinduer, seter. Ikke et støvkorn å spore i bilen, den er perfekt. Jeg skumla, høytrykkspylte og håndvasket også bilen utvendig. Mitt spørsmål er hvordan går dere frem når dere skal ta full vask, polering og voksing? Jeg er helt utslitt, og allerede ser jeg at bilen er støvete av pollen på utsiden, altså den må vaskes igjen før jeg kan polere. Jeg har ikke garasje, og lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å få gjort hele jobben.

Prøvde for noen uker siden å polere, men etter å ha brukt to dager på halve bilen uten å se noe forskjell gav jeg opp... Jeg kjente at bilen var glatt, men selv etter rubbing og polering var det ingen bedring på swirls og riper. Prøvde både med og uten maskin. Jeg blir motløs og vurderer å sette bilen til "Handzon" for å få jobben gjort, men jeg er redd den ikke vil bli gjort så bra som jeg ønsker.

Tips og motivasjon søkes fra nybegynner i faget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du brukte to dager på halve bilen, uten å se forskjell? 
Da hadde det vært kjekt å vite hva du faktisk gjorde. Hvilke produkter, maskiner og fremgangsmåte på rubbing/polering, hvilken bil?

Om du får i 'Guider' fanen her på forumet, ligger det flere guider på hvordan du polerer bilen din, samt sjekk ut youtube. Scandicshine og Bilpleiekongen har flere videoer til nybegynneren.

Angående polering utendørs, ville jeg funnet den mest lune plassen du kan, eventuelt dekke den til med presenning el. vask bilen ordentlig først, og deretter dra av panelet med en waterless wash/wipedown/quickdetailer for å fjerne støv. Rub-poler-inspiser-wax, panel for panel kanskje? 

Det blir litt enklere å hjelpe deg, om vi vet hva du har prøvd. :-) 

Hilsen Stian

RSR Autospa

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Anbefaler hvertfall ikke å levere på noe sjappe for å få en full shine.. hvis du ikke takler og makter så lever den heller til en av detailerene her inne. 

Da får du hvertfall valuta for penga. 

Du sier heller ikke noe hva bil du holder på med, hva puter du har brukt og hva slags poleringsmidler du bruker.

Er dette bmw/vag/mercedes så skjønner jeg at du sliter... er den i tillegg hvit så skal du hvertfall få kjørt deg 💪🏻

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar fra dere begge! :) 

Har en metallic vinrød Volvo v50. Brukte først prickbort med påfølgende grundig håndvask. Så rubbet jeg med Turtle Wax Red Rubbing Compound med meguiars maskin på medfølgende Pads. Deretter polerte jeg med Autoglym Super Resin Polish. Dette testet jeg på panseret, men når jeg ikke så noen forskjell prøvde jeg for hånd på dørene, det var også uten resultat. Det vil si - bilen var superglatt å ta på. Jeg kunne kjenne stor forskjell, men det var ingen synlig forskjell. Masse, masse swirls og riper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Mulig derfor du sliter... jeg kan ikke svare for noe av produktene du bruker... i mitt hode så er det et stort nei bare. 

Fjerne swirls for hånd kan du strengt tatt bare glemme. 

Få tak i noen skikkelige grove puter (rupes blå ull, flexipads wool, nd sfx el), en god rubbing og en god polish med tilhørende fine puter. 

Erindrer at volvoen er ganske hard i lakken så bruk god tid og ta et lite område om gangen type 40x40.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez

For meg virker det som om du har undervurdert hvor mye jobb det er og faktisk polere bilen skikkelig og fjerne swirls etc. Dette gjør man ikke ved å "dra over" med en håndpolish kjøpt på Statoil. Jeg har selv testet dette og man får leddgikt før man i det hele tatt klarer å skimte forskjell. 

Det du trenger er en poleringsmaskin. Helst en DA (Dual Action) maskin hvis man ikke helt vet hva man driver med. Så trenger du skikkelig poleringsmiddel beregnet for maskin. Selv sverger jeg til Scholl S17 som en god allrounder. Jeg kjøpte en Rupes Nano hvor det fulgte med tre poleringsmidler fra Rupes. Disse ble jeg ikke venn med. Men med Scholl S17 fikk jeg resultatet jeg ønsket :) 

Angående pollen og stå ute og polere ville jeg ikke gjort. Pollen er seigt og et rent helvete og få i padden. Det blir bare klin. Lån deg plass i en garasje eller noe. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Dasher skrev:

Så rubbet jeg med Turtle Wax Red Rubbing Compound med meguiars maskin på medfølgende Pads. Deretter polerte jeg med Autoglym Super Resin Polish. 

Jeg kjenner ikke til rubbingen spesifikt, men ser at bilpleiekongen skriver at det er en kraftig rensende polish.
https://bilpleiekongen.no/produkt/turtle-wax-rubbing-rod-grov/

Ser også de skriver at den skal påføres med en fuktig klut, la tørke og deretter fjerne overskytende. Jeg tolker dette derfor som at den ikke er ment å skulle brukes med maskin, og at den ikke har noen slipende effekt. Autoglym SRP er også slik, den skjuler de minste defektene og gjør bilen glatt, men den fjerner ikke vaskeriper.
Dette er en ganske så trygg polish å begynne med:
https://scandicshine.no/product/scholl-concepts-s20-black-signature-series-500ml/

Den fjerner defekter og avslutter veldig bra. Kan brukes både på DA-maskin, og roterende. :)
Pollen er normalt greit å fjerne bare med en mikrofiberklut med quick detailer, så er panelet klart for polering. Ta ett og ett panel i slengen så går det bra.
En fordel å ikke stå i direkte sol da panelene blir veldig varme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd og tips! Det er et hav av forskjellige produkter å velge mellom, lett å gå seg vill for en nybegynner. Veldig nyttig å få råd av dere her inne! Nå vet jeg litt mer om hvilke produkter jeg bør bruke. Kanskje det blir dreis på sakene likevel. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Dasher skrev:

Kanskje det blir dreis på sakene likevel. :)

Vi har alle begynt et sted, gjerne med Turtle Wax og polermaskin fra Biltema. :)
Blir du ikke fornøyd etter å ha prøvd med en god polish, er oppgradering av puter og maskin neste trinn. Men da må du fortelle oss hva du har først.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G
9 timer siden, Andreas Winter skrev:

Ville heller satset på Rupes-puter og poleringsmiddel fra Koch Chemie: https://bilnerden.no/merker/koch-chemie - Kjøp rød og gul fra Koch Chemie, og gul + blå rupes poleringsputer. 

Er det noen grunn til at du vil anbefale Koch fremfor Rupes produkter?

Ser for meg at det er lettere for en nybegynner å forstå hvos han kjøper produkter og puter fra Rupes da de bruker farger. 

Har brukt endel rupes og har veldig god erfaring med både puter og produkter. 

Kjøper du blå, grønn og gul dekker du det meste. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Winter
5 timer siden, Arild skrev:

Støtter gul og hvit rupes, men blå... huff..

kan isåfall få kjøpe av meg for de er FÆLE å jobbe med

Ja, men de funker, og er lettere å jobbe med enn feks ull og microfiber om du ikke har trykkluft - tror du ikke? Var det jeg tenkte. Blå foam kutter relativt bra. 

1 time siden, Øyvind G skrev:

Er det noen grunn til at du vil anbefale Koch fremfor Rupes produkter?

Ser for meg at det er lettere for en nybegynner å forstå hvos han kjøper produkter og puter fra Rupes da de bruker farger. 

Har brukt endel rupes og har veldig god erfaring med både puter og produkter. 

Kjøper du blå, grønn og gul dekker du det meste. 

Bare pga personlig erfaring, så jeg vet det funker bra. Jeg bruker gule Rupesputer for finishing sammen med gul Koch Chemie poleringsmiddel, og blå Rupes (Microfiber/ull/foam) sammen med rød Koch Chemie poleringsmiddel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...