AleksanderK 0 Skrevet 25 Juni, 2019 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2019 Etter 5 år med Toyota ProAce så er tiden inne for en ny firmabil. Toyota sin Proace har sviktet på alle punkter. Det er sjokerende hvor dårlig karosseri det går ann å lage bil på. På mine 5 år med min hvite proace så har forhandler lakkert opp hele taket på nytt, byttet førerdør og lakket karmer på skyvedører begge sider og bakdører. Rusten er på vei tilbake allerede! Lakkslipp på innside i alle dører til varerom, rust rundt takbøylefester og langs ytterkant på flere av dørene. Og nei; det er ikke jeg som er uforsiktig, men bilen som er dårlig! MEN! Nå skal jeg få ny bil. Denne gangen en brukt svart Peugeot Expert fra 2017 med ca 40 000km på telleverket. Bilen ser ut som en gjennomsnottlig firmabil som kanskje har fått maskinvask 10 ganger. Inngrodd og fæl i lakken, og innsiden ser ut som sandkassen i en barnehage. Heldigvis har jeg fått sjefen på godsiden og etter innlevering av et par andre biler med skadetrekk tilsvarende bilens verdi om ikke mer så har han også innsett at det hjelper å ta vare på bilene Derfor er det råd til å kjøpe litt stash om nødvendig. Fra før av har jeg Rupes Bigfoot 12ES Duetto (Litt usikker på navn), diverse padder, Rupes blå, grønn og gul poleringsmiddel, masse MF, Nerta active diamond, Surfex HD, Surfex Autofoam, Korrosol og PB. Dette er tross alt en firmabil, og det blir ikke ukentlig detailing, men vask får den regelmessig. Minimum 1-3 ganger innom selvvasken i uken for å spyle av den værste møkken. Håndvask etter behov. Da lurer jeg på tips til å få bilen til å holde seg penest mulig. Ser for meg en grundig vask etterfulgt av polering for å få lakken opp igjen der den skal være og så et lag med Fusso (Som jeg også har) for å gjøre renhold litt enklere. Sinnsyk dyp glans er ikke nødvendig. Hører folk sier at Fusso ikke gir mye glans, men hvor gale kan det være? RainX eller tilsvarende på ruter. Bør man gjøre noen spesielle tiltak inni bilen? Tips til å fjerne gammel fugemasse/tec7/silikon fra lakk? Så at det var litt på en dør etter noen har trykket alle tingene sine inni bilen. Siter Volvo 740 1990 Volvo V70 2001 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALFRED 194 Skrevet 26 Juni, 2019 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2019 Kanskje du kunne vurdert å legge coating på den eller fått hjelp til det, ser for meg at firma biler blir utsatt for mer slitasje en normalt, men Fusso kan nok duge en stund. Innvendig har nok andre bedre tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Juni, 2019 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2019 Jeg ser for meg at man bør begynne med et godt grunnlag. Poler bilen skikkelig og sett den inn med feks. Fusso som er en billig og meget holdbar voks. Kjør innom en vaskehall ved behov og spyl av en gang i uken. Kjøp deg en skikkelig felgrens som du har med deg til bruk på felger. Ta en sjau på bilen en til to ganger i året så tipper jeg den vil holde seg pen over tid. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AleksanderK 0 Skrevet 26 Juni, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2019 10 timer siden, ALFRED skrev: Kanskje du kunne vurdert å legge coating på den eller fått hjelp til det, ser for meg at firma biler blir utsatt for mer slitasje en normalt, men Fusso kan nok duge en stund. Innvendig har nok andre bedre tips. Coating har jeg tenkt på, men ser for meg at det gjerne koster litt mer enn det sjefen er villig til å betale Hva med Fusso i bunn, og Gtechniq C2v3 Liquid Crystal på toppen når Fussoen har fått stått et par uker på lakken? Ellers var det jo ikke veldig gale pris på Gtechniq EXOv3 Ultra Durable Hybrid Coating. Men kom gjerne med tips til coating som funker bra 9 timer siden, Bjerknez skrev: Jeg ser for meg at man bør begynne med et godt grunnlag. Poler bilen skikkelig og sett den inn med feks. Fusso som er en billig og meget holdbar voks. Kjør innom en vaskehall ved behov og spyl av en gang i uken. Kjøp deg en skikkelig felgrens som du har med deg til bruk på felger. Ta en sjau på bilen en til to ganger i året så tipper jeg den vil holde seg pen over tid. Ja, bilen bærer preg av sine 40 000km med en sjåfør som ikke har vurdert bilpleie eller vedlikehold noe nevneverdig. En polering skal det definitivt bli. Kollegaene mine tror det er rablet for meg siden jeg "vasker jo bilen heeeele tiden"! Noen som vet hvordan lakken på en 2017 Peugeot Expert er? Siter Volvo 740 1990 Volvo V70 2001 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALFRED 194 Skrevet 26 Juni, 2019 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2019 Akkurat nå, AleksanderK skrev: Coating har jeg tenkt på, men ser for meg at det gjerne koster litt mer enn det sjefen er villig til å betale Hva med Fusso i bunn, og Gtechniq C2v3 Liquid Crystal på toppen når Fussoen har fått stått et par uker på lakken? Ellers var det jo ikke veldig gale pris på Gtechniq EXOv3 Ultra Durable Hybrid Coating. Men kom gjerne med tips til coating som funker bra Ja, bilen bærer preg av sine 40 000km med en sjåfør som ikke har vurdert bilpleie eller vedlikehold noe nevneverdig. En polering skal det definitivt bli. Kollegaene mine tror det er rablet for meg siden jeg "vasker jo bilen heeeele tiden"! Noen som vet hvordan lakken på en 2017 Peugeot Expert er? Hvist den brukes av flere og sjefen må overtales holder det nok sikkert med Fusso. . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AleksanderK 0 Skrevet 26 Juni, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2019 Bilen skal bare brukes av meg. Tar bilen med meg hjem etter jobb, og den blir her til jeg skal på jobb igjen dagen etter. Var sykemeldt en periode, og da ringte sjefen og spurte om jeg hadde bilen stående hjemme. Mitt svar: Ja, og den blir her til jeg er tilbake. Du vet hvordan den ser ut når jeg får den tilbake. Hans svar: Ehh, bare ha den du Vi finner en annen bil. Det er ikke det at han nødvendigvis må overtales, men det er en leasingbil, så de vil ikke legge alt for mye penger i det. Gamle bilen har jeg gitt opp, da den gjerne kunne stå på verksted i 1,5mnd for å fikse småting. Det er dårlig butikk for oss. Så den har desverre forfalt mer enn jeg liker at den har. Men har bedt sjefen holde øye med den ved retur til leasingselskap. Både jeg og han forventer lite til ingen skadetrekk da den er vesentlig mye finere enn de andre bilene bedriften har levert tilbake Siter Volvo 740 1990 Volvo V70 2001 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hans k 4 Skrevet 29 Juni, 2019 Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2019 kjekk lesing. det er slik eg gjorde med arbeids bilane på jobbe. kjekt å vera bil og logestik ansvalig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AleksanderK 0 Skrevet 1 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2019 Da var gamle bilen vasket ut av, og ny bil er på tunet Den bærer preg av å bare ha blitt brukt. Servicelampe lyser, parksensorer hyler uten grunn, start&stop fungerer ikke, den står på piggdekk, støy fra kupevifte. Men det var en ny verden i forhold til gamle proacen! Gammel vs. Ny En runde med Autofoam: Ble greit resultat kun etter skumlegging og HT. Lager nok en egen tråd for å holde historikken på bilen Siter Volvo 740 1990 Volvo V70 2001 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.