Gå til innhold

Takk til DCN


Havbot

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vil begynne med å si tusen takk til medlemmene her på forumet. Det er utrolig mye kunnskap og erfaringer som er delt her inne, og jeg setter stor pris på alle som gidder å dele år etter år.

 

Jeg begynte så smått med en bilpleiebøtte fra Biltema for vel et år siden, og etter mange timer med lesing både her og andre steder har jeg gått fra en bøtte og hageslange til to bøtter, høytrykkspyler med skumkanon og nå til sist min første maskinpolering. Veldig kjekt å se hvilke resultater en kan oppnå om en legger litt tid i det.

 

Siden det nå kulminerte i denne maskinpoleringen har jeg gjort meg noen erfaringer her, og tenkte kanskje noen hadde noen forslag til hva jeg kunne gjort annerledes:

 

Jeg polerte min 2011 BMW F11. Begynte med alle rundene med avfetting, håndvask, claying og maskering. Gikk forsåvidt greit da jeg vasker bilen godt jevnlig og hadde lagt Fusso i fjor.

 

Hadde lest meg frem på forhånd til at BMW-lakk er steinharde greier, men hadde nok ikke helt forstått hva dette betyr likevel. Lakken er ganske fin, stort sett små vaskeriper som krevde korrigering, samt en og annen litt dypere ripe (som jeg egentlig hadde bestemt meg for på forhånd å ikke prøve å fjerne helt denne gangen). Etter at jeg hadde prøvd kombinasjoner fra finest til grovest endte jeg opp med den groveste, Flexipads extra cutting pads og Menzerna 400 med en ND PDA-15. Etter mange timers jobbing (tror kanskje jeg kom i rundt 25 totalt med polering og voks) har jeg fått en blank og fin bil, men ikke helt uten vaskeriper fortsatt. Må det bare kjøres lenger eller hadde en enda grovere kombinasjon vært løsningen? Menzerna 300? Ullpute? Begge deler?

 

Hadde tenkt å lage en show and shine, men glemte helt å ta bilder underveis. Legger med et par bilder til slutt. Er fornøyd med resultatet, men kunne tenkt meg tips til å jobbe bedre eller mer effektiv. 

 

 

 

 

 

A6E382F1-9C00-4A8F-9A6E-44951D9492E7.jpeg

38465501-3DA0-405A-84C7-8DBE6B2F3E4E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
7 timer siden, ALFRED skrev:

Flexipads pro wool og Angelwax resurection kan kanskje være et alternativ til raskere resultater. 

Dessverre så synes jeg ikke at resurrection biter særlig på bmw lakk @ALFRED

Jeg pleier å bruker mezerna 300 og koch 8.02 (nå h9.01) om hverandre for de biter bedre enn resurrection på veldig harde lakktyper. Menzerna er relativt fælt å jobbe med pga støv og lukt så foretrekker koch framfor det. Neste nå skal testes med 3d hd cut og carpro clearcut for å se om de biter enda bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har. Hadde samme bil selv og oppdaget da hva hard lakk var. Min var grå. De mørke fargene er vel noe sensitiv ift microriper ved buffing?

Anyhow- den komboen som var helt unik på min var flexipads pro wool med zvizzer Hc. Zvizzer er helt nydelig å jobbe med, cutter bra og avslutter fantastisk. Se loggen min over ulike bilder av den komboen. Kjør små områder (30x30cm) av gangen slik at du får god varme i panelet.

 

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil. Har samme selv. Tok bilen i dag og brukte Menzerna 300 på blå Rupes (spotpolering etter våtslip) og AW Redemtion som avslutning.

Som Arild nevner så støver Menzerna mye, men la igjen et greit resultat til sluttsteg. 

Vil forøvrig ikke bruke Menzerna neste gang, men finne noe som ikke støver så mye. AW på gul Rupes derimot er jeg veldig fornøyd med som sluttsteg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at dette ikke er riper indusert av den grove komboen du kjørte? 
Blir det bedre om du kjører på med en fin/medium kombo?

Uansett artig, jeg har brukt mine timer selv med riving i håret.. <_< Men alltid artig når du mestrer det. 

 

Hilsen Stian

RSR Autospa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...