Gå til innhold

Burde jeg vaske bilen hjemme? Bekymret for miljøet.

Snøballen

Recommended Posts

Snøballen

Er helt fersk innen bilvask, men ettersom familien gikk i innkjøp av en nybil nettopp etter vår gamle 2003 rav4 tok kvelden måtte bilvask bli tatt litt mer på alvor. 

Bilen vår ble behandlet av Car spa før vi mottok den men etter rundt en måned ser det ut til at det er på tide med en bilvask. Tanken er å levere bilen på bilvask omkring hver 2 mnd på carspa for en litt mer omfattende vask, men tanken var å gå i innkjøp av en støvsuger og høytrykkspyler for litt regelmessig vask.

Problemet er at det har seg slik at jeg bor omkring 8m fra oslofjorden og vet at alle vaskemidlene man eventuelt bruker vil bare renne ut i vannet og kan da skade nærmiljøet(?). Derfor ønsker jeg å finne miljøvennlige produkter! Har skjønt det slik at svanemerket produkter skal være miljøvennlige, men mange av produktene finner jeg enten ikke en nettbutikk som selger eller og veldig få reviews om akkurat de produktene. Personlig tenkte jeg bare å kjøpe en skumkanon og vaske bilen enkelt for hånd, ingen avfetting eller lignende (da Carspa vil gjøre dette for meg). 

Igjen ingen erfaring med bilvask men prøver å lære og derfor søker jeg hjelp blant dere som kan mye! 

Så i hovedsak lurer jeg på om det finnes noen gode miljøvennlige produkter og eventuelt noen tips for å gjøre bilvasken så miljøvennlig som mulig!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter du har, men vurder etablering av et sluk (en lang slukrist) der du vasker som kobles til kommunalt gråvannsavløp.

Ville ikke vasket bilen for hånd uten avfetting da det vil bli som å skure bilen, med dertil ugagn i lakk. Håndvasken gjøres for å fjerne siste rest av trafikkfilm - ikke løs skitt. Vaskevann og vaskeredskap skal nærmest ikke bli skittent etter vask.

Ellers, levering til vask hver andre måned er alt for sjeldent hvis bilen brukes hver dag. Hos oss vaskes begge biler 1-2 ganger per uke, og selv det synes jeg er for sjeldent (galskapen lenge leve)... 

Vedr. miljøvennlige produkter har jeg ikke sett avfetting som er merket med svane eller andre miljøsertifiseringer. Tror du kan se lenge etter effektiv avfetting med miljømerking, egentlig...

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Hvilke av avfettingene som tar metall og asfalt er miljøvennlige? At de er biologisk nedbrytbar er ikke ensbetydende miljøvennlig.

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe eg aldri tenker på så er det miljøet når eg vasker hjemme, er nok viktigere i større byer der det bor mer folk en på bygda, men bevares er viktig med mijø sånn sett. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez
Akkurat nå, ALFRED skrev:

Er det noe eg aldri tenker på så er det miljøet når eg vasker hjemme, er nok viktigere i større byer der det bor mer folk en på bygda, men bevares er viktig med mijø sånn sett. :)

Enig. Ikke har jeg bil og madammen kjører el-bil. Jeg tar også ofte buss. Så jeg synes jeg veier opp for de bilpleieproduktene jeg bruker med tanke på miljøet. Jeg velger vertfall å tro det :) 

• Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du vasker din egen bil et par ganger i måneden, påvirker ikke Oslofjorden :)

Når du vasker bilen, så blander du tross alt ut vaskemiddelet du benytter med store mengder vann. Det ville trolig ikke påvirket fugl og fisk hvis du sto og helte ublandet produkt rett i Oslofjorden heller (ikke at jeg sier man skal gjøre det av den grunn). Det du kan passe på, er å blande riktig mengde såpe. Når du heller i den lille mengden såpe og tenker at det ikke er nok, så kan du tenke på at produsentene lever av å selge såpe og dermed ikke ville sagt en for liten mengde såpe. Det skal altså overraskende lite såpe i bøtten hvis du følger anvisningene fra produsenten.

Hvis du vil ha Svanemerket såpe, så er det vel Jif som lager en bilshampo som ikke fikk helt fine tilbakemeldinger fra brukerne herfra for noen år tilbake.

Hvis alle er sparsommelige og følger anvisningene med egen såpe, så får vi lov til å vaske bil på egen tomt i mange tiår til :)

Edit: 

Edit 2: Kanskje det ikke var Jif som var Svanemerket allikevel. Her er i alle fall en liste over alle bilsåper som er Svanemerket: http://www.svanemerket.no/produkter/produktliste/?pt=100211

Endret av Prinsen

2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert september 2020)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Hvilke av avfettingene som tar metall og asfalt er miljøvennlige? At de er biologisk nedbrytbar er ikke ensbetydende miljøvennlig.

Siden vi er nevnt så må du gjerne sjekke ut databladet til x-trem. Det er en vannbasert asfalt og tjærefjerner som i tillegg er alkalisk og tar en del vanlig møkk. Den er så snill at du nesten kan drikke den, dvs den er faktisk ikke merkepliktig.

• Liker 4

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian
25.6.2019 - 18.01, Blankbil / polishduden skrev:
25.6.2019 - 13.58, Klykken skrev:

Siden vi er nevnt så må du gjerne sjekke ut databladet til x-trem. Det er en vannbasert asfalt og tjærefjerner som i tillegg er alkalisk og tar en del vanlig møkk. Den er så snill at du nesten kan drikke den, dvs den er faktisk ikke vernepliktig.

Har aldri vært klar over at det finnes vernepliktige vaskemiddler, om det finnes sier det en del om Norges forsvarsevne. ;)

Endret av Kristian
>Trykkfeil
  • Haha 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Har aldri vært klar over at det finnes vernepliktige vaskemiddler, om det finnes sier det en del om Norges forsvarsemne. 
Damnyouautocorrect. merkepliktig ****

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken
16 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Siden vi er nevnt så må du gjerne sjekke ut databladet til x-trem. Det er en vannbasert asfalt og tjærefjerner som i tillegg er alkalisk og tar en del vanlig møkk. Den er så snill at du nesten kan drikke den, dvs den er faktisk ikke merkepliktig.

Se så. Iallefall ett produkt da. Fungerer det så bør jo de aller fleste petroleumsbaserte produktene sakte men sikkert fases ut.

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Se så. Iallefall ett produkt da. Fungerer det så bør jo de aller fleste petroleumsbaserte produktene sakte men sikkert fases ut.

Det er akkurat det vi gjør. Tilbakemeldingene er at dette funker. Vi satser grønt og er kontinuerlig på jakt etter grønne produkter som er like bra eller bedre enn de vi har.

• Liker 3

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Lenke til innlegg
Del på andre sider
J Lafton
25.6.2019 - 10.34, Klykken skrev:

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter du har, men vurder etablering av et sluk (en lang slukrist) der du vasker som kobles til kommunalt gråvannsavløp.

Ville ikke vasket bilen for hånd uten avfetting da det vil bli som å skure bilen, med dertil ugagn i lakk. Håndvasken gjøres for å fjerne siste rest av trafikkfilm - ikke løs skitt. Vaskevann og vaskeredskap skal nærmest ikke bli skittent etter vask.

Ellers, levering til vask hver andre måned er alt for sjeldent hvis bilen brukes hver dag. Hos oss vaskes begge biler 1-2 ganger per uke, og selv det synes jeg er for sjeldent (galskapen lenge leve)... 

Vedr. miljøvennlige produkter har jeg ikke sett avfetting som er merket med svane eller andre miljøsertifiseringer. Tror du kan se lenge etter effektiv avfetting med miljømerking, egentlig...

Nå er det mange kommuner man ikke får lov å koble seg på gråvann nettet. Noen pga sprengt kapasitet og noen pga nettopp det med bilvask. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken
11 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Det er akkurat det vi gjør. Tilbakemeldingene er at dette funker. Vi satser grønt og er kontinuerlig på jakt etter grønne produkter som er like bra eller bedre enn de vi har.

Det er jo suverent! Synes det er lite informasjon/reklame vedrørende dette i så fall.

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Det er jo suverent! Synes det er lite informasjon/reklame vedrørende dette i så fall.

Vi har kanskje litt å gå på der Prøver å ikke være de som roper høyest

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

I disse miljødager tror jeg det kan være en fabelaktig strategi, og ville utnyttet det til det fulle hvis jeg dreiv butikk! ;)

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...