Gå til innhold

Test av såpe til skumkanon.


Kenneth F

Recommended Posts

Bjerknez
12 minutter siden, Skydancer skrev:

Det aller beste er å skummlegge først, ikke etter å ha spylt med vann. Da fraktes skummet for fort av bilen og ikke minst blir den vannet ut, ikke rart du opplever skum som lite effektivt da.

Du forstår ikke hva jeg mener. Les det jeg skriver :) 

Eller enda bedre. Se videoen jeg postet lenger opp.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skydancer
Du forstår ikke hva jeg mener. Les det jeg skriver [emoji4] 
Eller enda bedre. Se videoen jeg postet lenger opp.

Sånn jeg ser det ligger litt av problemet med hva du sier i at du bruker øynene for å finne ut hvor effektivt skummet er, da forutsetter jeg at vi prater om avfetting som skummer!? Øynene dine er ikke ett godt nok verktøy til dette formålet. Hvorfor clayer vi bilen før polering... fordi den ser møkkete ut eller fordi du vet at lakken er forurenset og ikke ønsker det i poleringsputen? For å bruke ett annet eksempel, flyverustfjerner uten sporingsfarge selger normalt ikke så godt som de som blir rød/lilla i forbrukermarkedet som på proffmarkedet, pga det visuelle.

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video av dallas paint correction, han har kanskje et poeng? Fordi om ikke bilen visuelt blir ren etter forvask, så løser den til en viss grad opp, og gjør at lorten glir lettere av ved berøringsvask.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over det Forensic sier 14:48 ut i den andre videoen (ikke selve samletesten, men den andre). Han sier at skummet skal skylles av, ikke spyle med ht. Jeg bruker ht spyler og «vasker» bilen nedenfra og opp når skummet skal spyles av, før jeg så skyller av hele bilen. Da får jeg brukt trykk på skummet og jeg trodde dette var mer skånsomt enn å gå løs på tørr bil med ht spyler. Tenkte skummet ville gi en slags smøring når jeg så spylte av. Er kanskje marginale forskjeller?

 

Sukk, og jeg som synes det er så gøy å skumlegge bilen🙄

Endret av jonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjerknez skrev:

Min erfaring er at skumlegging vedrørende forvask ikke tar noe mer skitt enn det høytrykkspyleren klarer alene og etter avspyling. Derfor blir det ingen møkk og frakte. 

jeg har testet med BH Auto Foam og Surfex HD ren i kanonen uten effekt (etter avspyling med høytrykk).

 

 

Dette er resultatet mitt etter å ha testet Nerta for en god stund tilbake på en hvit vintermøkkete bil. Det panelet som bare fikk vann var ikke i nærheten av like rent som det panelet som ble skumlagt med Nerta. 

 

 

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skydancer
Jo mer skitt jeg ser er borte jo mindre er det igjen som kan skade lakken ved berøringsvask... 
 
igjen... se videoen og kommenter det han sier her. Så slipper jeg å gjenta meg selv [emoji4]

Nå har jeg sett hele, han snakker om snowfoam ikke avfetting med skum, det han bedriver er old school. Det blir som å sammenligne Autoglym SRP med feks swisswax shield på holdbarhet, det er 2 vidt forskjellige produkter selv om begge hører til under «voks». Sånne produkter har ikke jeg brukt på flere år. Som du kanskje vet har vi et ganske stort marked for detailere i Norge og vi er i verdenstoppen i forhold til befolkningstallet, sånn som jeg ser dine meninger og innlegg har du en lang vei å gå, du er rett og slett ikke oppdatert på kvalitetsprodukter... når det er sagt så skal du selvsagt få mene hva du vil, men husk at dette er et entusiastforum med ganske mange oppegående mennesker.
  • Liker 1

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Nå har jeg sett hele, han snakker om snowfoam ikke avfetting med skum, det han bedriver er old school. Det blir som å sammenligne Autoglym SRP med feks swisswax shield på holdbarhet, det er 2 vidt forskjellige produkter selv om begge hører til under «voks». Sånne produkter har ikke jeg brukt på flere år. Som du kanskje vet har vi et ganske stort marked for detailere i Norge og vi er i verdenstoppen i forhold til befolkningstallet, sånn som jeg ser dine meninger og innlegg har du en lang vei å gå, du er rett og slett ikke oppdatert på kvalitetsprodukter... når det er sagt så skal du selvsagt få mene hva du vil, men husk at dette er et entusiastforum med ganske mange oppegående mennesker.


At du gidder [emoji23][emoji23]
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Blir stadig fascinert når det sammenlignes type shampoo produkter i skumkanon med forvask produkter (typisk pH 12, 13 eller mere) som faktisk er ment for bruk i skumkanon :rofl1:

For ordnens skyld så synes jeg det er viktig å nevne at det finnes alkaliske forvask produkter som er lavtskummende (ment for pumpekanner, lavtrykksanlegg) og høytskummende (ment for skumanlegg, lanser og skummaskiner) 

Jeg er litt enig med @Bjerknez at en god høyttrykkspyler med ikke nødvendigvis mye trykk men en god vannmengde gjør alene en god jobb. Det merker jeg ofte hos private kunder (gjerne med små spylere og i tillegg feil blandet forvask) at de ikke får bilene like rene som om en ville gjort samme type forvask med en spyler med 600L/t+++

Men at KUN høyttrykk som forvask fjerner like mye skitt som skumforvask med høyttrykk er jo helt feil påstand. Jeg vil gjerne se en forvask med vann som fjerner like mye skitt som alkalisk forvask klarer å ta forurensing som insektrester, fugleskittrester, vintersalt rester, oljerester samt skitt på felgene og dekk  ;) For det finnes alkaliske forvask produkter som fjerner overnevnte ting..

@Bjerknez synes du skal ta en god test en gang på f.eks denne måten:

Du tar en meget møkete bil, gjerne om vinteren, spyler halve bilen først med høttrykk og så går du i gang med en vaskehanske (f.eks en hvit Megs vaskehanske). Bruk da en hvit bøtte typisk 20L Grit Guard med litt håndshampoo oppi. En stor bøtte som gjør at det blir litt vann igjen i bøtta ;) når du er ferdig med den halve bilen. Så sjekker du den hvite hansken underveis (hvor møkete den faktisk blir) og til slutt fjerner du Grit Guard fra bøtta og forsikrig tømmer rester av vannet sånn at du ser hva som ligger igjen i bunn på bøtta.

På den andre siden av bilen: skumlegger du den med høyalkalisk forvask skumprodukt (f.eks Koch Chemie Vbn) du lar den virke f.eks 5min og så spyler dette fra bunn av og oppover. Til slutt spyler du såperestene fra topp til bunn og setter i gang med håndvask. Samme type hanske og shampoo, samme type bøtte og til slutt sjekker du hvordan vannet ser ut samt hva som ligger i bunnen av bøtta. 

Skal love deg du ser forskjell bare med 1 sånn vask/test. Enda større forskjell ville man merke etter et par mnd med samme vaskeprosedyre/test gjerne på en sort, polert i forkant bil.

 

BTW: Jeg har en langtids gående test som handler om skumforvask, bruk av 1 bøtte med svamp sammen men en shampoo med forsegling samt våtvoks. Denne testen begynte jeg på i januar 2018 på en fabrikk ny bil med japse lakk. Avsluttes forhåpentligvis januar 2020. Målet med testen er å vise hvor skånsomt man kan vaske en bil for hånd med bare 1 bøtte og svamp når dette kombineres med gode forvask rutiner samt gode produkter ;)    

  • Liker 4

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
1 time siden, Skydancer skrev:


Nå har jeg sett hele, han snakker om snowfoam ikke avfetting med skum, det han bedriver er old school. Det blir som å sammenligne Autoglym SRP med feks swisswax shield på holdbarhet, det er 2 vidt forskjellige produkter selv om begge hører til under «voks». Sånne produkter har ikke jeg brukt på flere år. Som du kanskje vet har vi et ganske stort marked for detailere i Norge og vi er i verdenstoppen i forhold til befolkningstallet, sånn som jeg ser dine meninger og innlegg har du en lang vei å gå, du er rett og slett ikke oppdatert på kvalitetsprodukter... når det er sagt så skal du selvsagt få mene hva du vil, men husk at dette er et entusiastforum med ganske mange oppegående mennesker.

Ok. da kan det hende vi beveger oss i en litt interessant retning :) 

 

__________________

 

Men før jeg fortsetter så må jeg kommentere det du sier om at det er mange oppegående mennesker her inne og at jeg har lang vei og gå etc. Vi er vel ikke utlærte noen av oss og poenget mitt er ikke å "belære" noen her inne i det hele tatt, men jeg ønsker svar og evt. overbevisende motbevisninger. Dette skrev jeg også tidligere i tråden. Så det er ingen grunn til å ta på rustningen og dra frem sverdet her. :) 

 

Jeg hadde ikke vert her inne hvis ikke det fantes oppegående mennesker her. Dessuten kan man være et oppegående menneske selv om man ikke vet fletta om detailing. Jeg og sikkert du samt de fleste andre er her for å lære og for å bli flinkere. Det er dette forumet er til for (håper jeg). 

 

________________

 

Men til saken. Jeg mener du kan ha et poeng her. Nå kan det hende du må forklare meg forskjellen på "old school" og dagens måte og skumlegge bilen på. Produktene jeg har brukt selv er for det meste Bilt Hamber Auto Foam og ValetPro Orange Prewash i skumkannon. For min del kan jeg ikke se at disse hjelper med å fjerne møkk over hodet, utover det høytrykkspyleren klarer alene. Da har jeg ved to tillfeller kjørt ren Auto Foam i kannonen. 

 

Når det er sagt så kan det hende jeg har overvurdert produktene. Bilen jeg vasker i dag er madammen sin og den er ikke den som blir best vedlikeholdt. Den får en runde med en spray voks ett par ganger i året og en og annen "hovedvask". Jeg har ikke tid til å detaile denne da bilen ofte er i bruk de gangene jeg har faktisk har tid. 

 

Så at feks. Bilt Hamber Auto Foam ikke imponerer meg på denne bilen kan ha med å gjøre at den ikke er veldig godt vedlikeholdt. Vi snakker altså ikke om preppet lakk med dyr sealer voks som blir vedlikeholdt gjevnlig. Den er blankere enn naboens bil, men langt i fra en bil jeg får noen kommentarer på. 

 

Nå kan det kanskje derimot se ut til at vi er inne på et spor jeg liker. Ikke er jeg utlært og ikke er jeg noen proff og kommer heller alldri av tidsmessige grunner aldri til å bli det. Men jeg kommer alltid til å synes at det terapi og dulle med bilpleie (MC pleie for min del). Mye bra produkter der ute, men akkurat det med skumlegging av bil har jeg aldri sett den store effekten av. Det er derfor jeg har byttet ut skumkanonen med å bare bruke en prewash sprayet rett på tørt underlag. Da føler jeg at jeg har mer kontroll på blandingsforhold og hvilken konsentrat jeg bruker.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
33 minutter siden, _Makki_ skrev:

Blir stadig fascinert når det sammenlignes type shampoo produkter i skumkanon med forvask produkter (typisk pH 12, 13 eller mere) som faktisk er ment for bruk i skumkanon :rofl1:

For ordnens skyld så synes jeg det er viktig å nevne at det finnes alkaliske forvask produkter som er lavtskummende (ment for pumpekanner, lavtrykksanlegg) og høytskummende (ment for skumanlegg, lanser og skummaskiner) 

Jeg er litt enig med @Bjerknez at en god høyttrykkspyler med ikke nødvendigvis mye trykk men en god vannmengde gjør alene en god jobb. Det merker jeg ofte hos private kunder (gjerne med små spylere og i tillegg feil blandet forvask) at de ikke får bilene like rene som om en ville gjort samme type forvask med en spyler med 600L/t+++

Men at KUN høyttrykk som forvask fjerner like mye skitt som skumforvask med høyttrykk er jo helt feil påstand. Jeg vil gjerne se en forvask med vann som fjerner like mye skitt som alkalisk forvask klarer å ta forurensing som insektrester, fugleskittrester, vintersalt rester, oljerester samt skitt på felgene og dekk  ;) For det finnes alkaliske forvask produkter som fjerner overnevnte ting..

@Bjerknez synes du skal ta en god test en gang på f.eks denne måten:

Du tar en meget møkete bil, gjerne om vinteren, spyler halve bilen først med høttrykk og så går du i gang med en vaskehanske (f.eks en hvit Megs vaskehanske). Bruk da en hvit bøtte typisk 20L Grit Guard med litt håndshampoo oppi. En stor bøtte som gjør at det blir litt vann igjen i bøtta ;) når du er ferdig med den halve bilen. Så sjekker du den hvite hansken underveis (hvor møkete den faktisk blir) og til slutt fjerner du Grit Guard fra bøtta og forsikrig tømmer rester av vannet sånn at du ser hva som ligger igjen i bunn på bøtta.

På den andre siden av bilen: skumlegger du den med høyalkalisk forvask skumprodukt (f.eks Koch Chemie Vbn) du lar den virke f.eks 5min og så spyler dette fra bunn av og oppover. Til slutt spyler du såperestene fra topp til bunn og setter i gang med håndvask. Samme type hanske og shampoo, samme type bøtte og til slutt sjekker du hvordan vannet ser ut samt hva som ligger i bunnen av bøtta. 

Skal love deg du ser forskjell bare med 1 sånn vask/test. Enda større forskjell ville man merke etter et par mnd med samme vaskeprosedyre/test gjerne på en sort, polert i forkant bil.

 

BTW: Jeg har en langtids gående test som handler om skumforvask, bruk av 1 bøtte med svamp sammen men en shampoo med forsegling samt våtvoks. Denne testen begynte jeg på i januar 2018 på en fabrikk ny bil med japse lakk. Avsluttes forhåpentligvis januar 2020. Målet med testen er å vise hvor skånsomt man kan vaske en bil for hånd med bare 1 bøtte og svamp når dette kombineres med gode forvask rutiner samt gode produkter ;)    

Bra jeg får bekreftet det med høytrykkspylerens effekt i forhold til såpens rengjøringsegenskaper. Det kan være at jeg har dte litt for "travelt" da bilen jeg vasker er madammens sin e-golf som jeg ikke har tid til å holde på mye med. Jeg ønsker nok bare et raskest mulig resultat og da synes jeg ikke skumforvask med feks. Auto Foam er den mest effektive måten. Men hvis jeg sprayer Surfex HD 1:10 rett på tørr bil synes jeg at jeg får av mer møkk. Det er akkurat som om den tynne vesken trekker seg bedre inn i skitten og løsner den. 

 

Kan jeg ha et poeng her, eller er jeg helt på jodet?

 

Jeg setter derimot veldig stor pris på testen du har gående. All ære til dem som setter av tid til slikt. :) 

  • Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth F

Jeg har tidligere brukt lavtrykk kanner som forvask, men etter å ha oppdaget skumkanon «verden» så går jeg ikke tilbake. Lavtrykk kanner er bra det også, spesielt Kwazar sine kanner som tåler sterkere saker som prickbort / annen avfetting. Bruker dette ved behov før skumlegging

 

Har en relativt nypolert bil som jeg bruktet tur retur Oslo Drammen i går. Regn og våt veibane. Dro frem Skumkanonen og steamet bilen med en gang jeg kom hjem.

Som bilde viser er bilen 99% ren. Testet med våtserviett etter at bilen var tørr og kunne skimte bittelitt møkk ved skjerm foran. 

 

En ting jeg kan anbefale er å kjøpe en automatisk slangeoppruller eks som jeg har fra Foma. Min er 10 år gammel og funker som bare det.

 

Jeg tok slangen som var originalt på Høytrykkspyleren og skjøta denne med slangen på slangerullen. Kostet noen få hundrelapper å skjøte disse på Tess. 

 

Nå er det bare å plugge vannslangen rett på steameren og dra lansen ut. Enklere bilrenhold er nesten ikke mulig....

 

legger ved et bilde fra steamet bil etter 10 mil på veien i regnvær. Berøringsvask ikke nødvendig her😊 

 

E225D46B-5E1F-4C04-8110-2242E7F29763.jpeg

D7ACDD36-6CAD-4DA2-B0F6-504C2921689B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...