Gå til innhold

Har Turtle Wax et ufortjent rykte?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jada... alle husker (og dem finnes fortsatt) de grønne paste wax boksene til Turtle Wax med tykk gugge oppi som luktet parafin. De fleste av oss husker også hvor forferdelig den var å buffe av. Helt merkelig at Turtle fortsatt har denne i sortimentet sitt. Men dem er vel såpass store at dem overlever på volum, samt uvitende mennesker muligens. 

 

Men selv om jeg egentlig ikke liker det så må jeg etter å ha sett en del videoer på Youtube inrømme at Turtle Wax nok tross alt muligens sitter med en del kunnskap da dem er gamle i gamet. Kanskje dem bare har sovet litt en stund?

 

Et eksempel er Turtle Wax ICE Seal & Shine. Pan TheOrganizer (søk på youtube) som har jobbet som detailer i over 20 år har denne som en av sine absolutt favoritter og han er en Carpro fan. Det får meg til å tenke litt. Turtle Wax er tross alt (i følge Wikipedia) verdens største leverandør av bilpleiemidler og leverer til hele 90 land. Noe sier meg at dem har muskler nok til å knuse enhver liten nisje som dukker opp. Altså hvis dem vil/gidder. 

 

Det betyr også i mitt hode at dem har muskler og kunnskap nok til å faktisk utvikle gode produkter. Hvorfor dem evt. ikke har gjort dette bestandig kommer nok muligens ann på penger. Så lenge folk kjøper og hjulet går rundt og ingen klager, så sitter det kanskje langt inne å brenne av penger på utvikling. 

 

Jeg skal faktisk (hvis jeg finner den i butikken etter jobb i dag) kjøpe Turtle Wax sin Ice Seal & Shine å teste den opp mot Carpro Elixir som koster trolig dobbelt så mye. På en måte håper jeg Carpro "vinner", for man blir jo litt farget når man akkurat har brukt mye penger på et premium produkt, men jeg skal sagtens ikke legge noen kort i mellom hvis jeg føler Turtle sin utgave gir like gode resultater. :) 

  • Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Turtle har da flere gode produkter, Superwash er en meget god såpe, Turtle rain vue er en god Rainx variant, Turtle miracle towel tar opp vann veldig bra så det er absolutt ting å kjøpe istedenfor dyrere merker. Men på voks og forsegling ligger de noe bak i utviklingen. Men som du sier, de kan fort komme med ting som blir mer populært om de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
34 minutter siden, ALFRED skrev:

Jula i Haugesund har inne nye polisher som har helt moderne flasker med hele stadie fra grov til fin polish, var faktisk inne på tanken om å kjøpe en fin polish for å prøve men har så mye polish. :P

https://www.bildeler.no/polering/?Vare=78552

De der var jo dyrere enn f.eks koch chemie.

Da hadde jeg heller gått for skikkelige saker man vet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bare for å teste, ikke for noe annet. 

 

Skulle jeg kun kjøpt det som var høyst nødvendig så hadde jeg nok spart mye plass, hehe. Jeg hadde feks. ikke bestillt meg 100stk. Eagle Edgeless kluter fra The Rag Company :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
12 timer siden, TerjeH skrev:

Turtle har da flere gode produkter, Superwash er en meget god såpe, Turtle rain vue er en god Rainx variant, Turtle miracle towel tar opp vann veldig bra så det er absolutt ting å kjøpe istedenfor dyrere merker. Men på voks og forsegling ligger de noe bak i utviklingen. Men som du sier, de kan fort komme med ting som blir mer populært om de vil...

Ja, jeg tror mange av produktene dems er gode og helt på linje med andre mer "kjente" merker. Jeg var innom Bilxtra i Fredrikstad i går og ser at prisene på Turtlewax faktisk er ganske stive. Jeg vet ikke om det bare er i mitt hode, men jeg føler TurtleWax navnet har utspillt sin rolle. Jeg mener det er en del fordommer og negativitet knyttet til navnet. Hadde TurtleWax endret navn og startet med samme mengde muskler som dme har i dag samt kjørt en design endring så er jeg ganske overbevist på at dem hadde feid alle av banen.

 

Dem er også såpass store at dem hadde fått til bedre avtaler enn andre produsenter. Jeg tror design og branding teller utrolig mye i bilpleieverden. Jeg synes Carpro er et klokkeeksempel på hvordan dette skal gjøres. Selvsagt må produktene også holde mål, men det tror jeg faktisk størsteparten av Turtlewax produktene gjør (i en blindtest). Ja, dem har en del elendige produkter i sortimentet men dog. 

 

For meg er design og branding ganske viktig. Det sier noe om seriøsiteten og at dem tar kundene på alvor. Som nevnt er selvsagt det viktigste at produktene fungerer slik dem skal, men strengt tatt tror jeg de aller fleste produkter uansett leverandør har sin plass.

 

Men jeg må inrømme at jeg får en syrlig smak i munnen når jeg ser Turtlewax merket. Jeg vet ikke hvorfor, men det henger nok igjen fra pastevoksen dems og mine erfaringer med denne når jeg dyppet polergarnet i krukken og brukte timesvis på og buffe av bilen igjen, hvor det var så mye polergarn igjen at jeg assosierte bilen med Labbetuss. Selv om denen voksen fortsatt står på øverste hyllerad på bensinstasjonene, så tror jeg selv TurteWax har sagte men sikkert fulgt med i timen. Det som overrasker meg er at dem ikke klinker til og viser hva dem er gode for... :) 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TerjeH skrev:

Turtle har da flere gode produkter, Superwash er en meget god såpe, Turtle rain vue er en god Rainx variant, Turtle miracle towel tar opp vann veldig bra så det er absolutt ting å kjøpe istedenfor dyrere merker. Men på voks og forsegling ligger de noe bak i utviklingen. Men som du sier, de kan fort komme med ting som blir mer populært om de vil...

Rain vue er bra fordi den er så enkel å bruke, holder fint 1 år på sideruter. Men Superwash er alt en bilsåpe ikke skal være, det er en kombinasjon av kaldavfetting og voks som skal puttes rett i svampen før du gnikker bort asfalt og annet grums fra lakken, dårlig glid har den også. Brukte den selv for 20 år siden og husker at jeg synes den var veldig bra...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Etter å ha prøvd en rekke såper de siste 10 årene så er min konklusjon at de fleste fungerer bra. Men noen skiller seg ut positivt. Spesielt den gule såpen til Meguiars (Ultimate Wash and Wax). Denne gir utrolig med glid og lukter himmelsk. Den er ikke veldig drøy i bruk og krever at man heller en ekstra klunk i bøtta, men når man lett får tak i denne og de andre Meguiars såpene på Bilxtra så er det en nobrainer for min del. 

 

Det er vel ingen andre såper enn CG Clean Slate som direkte har skuffet meg. Denne fjernet ikke beskyttelsen jeg hadde overhodet. Selv ikke etter fire vask. Den hadde elendig glid også. Den gikk faktisk i søpla. 

 

Jeg har til gode å ha testet en såpe fra TurtleWax de siste 15 årene, men kanskje det er på tide? 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arild skrev:

De der var jo dyrere enn f.eks koch chemie.

Da hadde jeg heller gått for skikkelige saker man vet er bra.

Nå husker eg ikkje prisen hos Jula men var bare ment som et eksempel at dem har faktisk kommet nåke nytt i det siste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
FinnIsaksen

For å svare direkte på topic, jeg mener Turtle Wax har et godt fortjent dårlig rykte.

Det er nok kunnskap og erfaringer her inne til å backe opp det, men det betyr ikke at enkelte produkter ikke kan fungere.

 

Etter min kunnskap finnes det langt bedre alternativer til alle skilpaddeproduktene, det er vel slik det dårlige ryktet har bredd seg.

I min hjemby har det i alle år vært et alternativ, overpriset Turtle Wax på bensinstasjonen som jeg selv har brukt i flere år og dermed har erfaring med.

Det er ikke rent få ganger jeg får høre fra kundene mine hvor særdeles lite fornøyd de har vært med produktene der, og den enorme forskjellen til produktene de senere har handlet via, eller på anbefaling fra meg. En gjenganger er avfettingen som ikke løser opp asfalten.

 

Her er et bilde av typisk utvalg på bensinstasjoner rundt om. Uten å gå inn på alle produktene så kan en jo trekke frem det viktigste:

- Prewash/avfetting til 140-170kr/L som IKKE gjør det den faktisk skal gjøre.

- Insektsfjerner til 240kr/L som IKKE fungerer.

- Polergarn, pusseskinn og polerulle :ph34r: Jøss, ingen mikrofiber her?

09A48362-F1BF-490F-BE4D-8D2B9E3FD06C.thumb.jpeg.fc6ef579abbece4f1a40745fb2d14a09.jpeg

 

Må bare stille meg bak @trogha sin påstand og presisere hvor ekstremt lite denne flasken har å gjøre i nærheten av en bil som en ønsker å ta bare på, av åpenbare grunner. 

475C28D6-242D-4661-842A-88C942F5936C.thumb.jpeg.b22d87e178bd169d7433f6c1503502a6.jpeg

 

Hva angår vokser og sealere så er det flere faktorer som spiller inn.

Hvermannsen som skal i gang med en skikkelig håndpolering og voksing har gjerne ikke fått bort asfalt, insektsrester og metallpartikler pga. overnevnte grunner, da blir gjerne resultatet deretter.

Kunnskapen hos de som bruker produktene er gjerne lav, feil fremgangsmåte bidrar ikke til et optimalt resultat.

Produktene er ikke egnet for norske forhold, kjemien vi må bruke for å holde bilene i strekk spiser skilpaddevoks til frokost.

 

Grunnen til at de eksisterer overalt har mer med politikk, penger og avtaler å gjøre enn kvaliteten på produktene.

 

Det var dagens utblåsning. Jeg prøvde, men klarte ikke la være å svare her.. :rolleyes:

Endret av FinnIsaksen
  • Liker 5
  • DCN Poeng 4
  • Haha 1

S&S:  Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS

 

Garasjen - Isaksen`s RS6

 

Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
gullfisken

hadde bestilt på amazon, men aldri kommet, så avbestilte når jeg så de faktisk var i salg i norge

 

plukka med meg disse i dag, lav fallhøyde prismessig ;) 

 

 

81109

Bilshampoo, Turtle Snow Foam Shampoo 2,5L

1

239,00

81111

Polering, Turtle Sealant Carnauba Spray Wax 500ml

1

169,00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Brukte superwash ukentlig på ett stort eksosanlegg på en mr2 jeg hadde. Fungerte veldig bra! Ellers så liker jeg turtle vax sine voks apllikatorer :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.7.2019 - 15.54, Cleaner skrev:

Da har jeg funnet ut at den heter: Turtle wax sealant hydrophobic wax i UK og Europa.

26.6.2019 - 7.09, Bjerknez skrev:

Nei, jeg har ikke funnet denne noe sted faktisk... :(

 

Kan se ut som om den heter "Turtle Wax Sealant Carnauba Spray Wax Hybrid" i norge: http://www.krigsvoll.no/brands/turtle-wax/sealant-carnauba-wax-500ml

Har sammenlignet flaskene og eitiketten, og de er identiske untatt at Carnauba er byttet med Hydrophobic . Uansett forvirrende og unødvendig med denne ordsalaten til Turtle Wax, og irriterende når en skal finne produktet. Hadde tenkt å teste denne som offer lag, da den er så usedvanlig varig og tåler nærsagt "alt" av kjemikalier, men man må jo nesten skrive e-mail til Turtle Wax personlig for å finne ut navnet på produktet i norge.. Trippel pris i norge vs. andre land, trekker også ned, selv om den er under halve prisen til f.eks. CarPro ReLoad, CarPro Elixir koster det samma pr. liter om en kjøper en litersflaske, ga vel under 400,- for denne.

 

Men at Turtle hybriden varer lengre enn tett på alle quickdetailers til nå, har vel de fleste seriøse på youtube konkludert med...

 

Har forøvrig bestillt den orginale Turtle Wax Ice Seal N Shine på Amazon, den kom på 225,- inkludert porto, som er det samme eller mindre enn norsk pris inkl. porto.. Har også en på vei fra UK, som kom på 250,- inkl. porto, men da med kun 3 dagers leveringstid, og begge under handlegrensen, så null tull, eh. jeg mener null toll selvsagt..

 

PS: Her er den på lager i norge til 169,- gitt at jeg har rett ang. navn: https://www.bildeler.no/polering/?Vare=81111

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfisken

Har da testet ut turtle wax ice seal n shine, eller carnuba blabla sealant som den heter i norge.

Skjønner hvorfor den har fått trekk for påføring, selv påbiten er veldig greit, men uansett om du bruker ca ikke noe, lite, middels eller mye er den dritt å tørke av. Klutene mine loer, ( ikke gjort på carpro elixir, reload, tlc eller andre produkter) Det litt pussige er at overflaten er utrolig glatt om du kjenner med finger, men for kluten så er det tydeligvis ikke slik. måtte virkelig krangle for å få buffet overflaten blank, jeg fikk syke flashbacks til turtle wax bokser i gamle dager typ grønn, og garn..  (ja kanskje ikke helt ung lenger) 

Hadde litt polish rester på ene panelet og noe gjennlevende carpro elixir på annet, den reagerte elegant med begge(mest med polish)  og gav glasshard finsish med grums under ;) 

Ikke fått sett i ordentlig i lys i dag (holdt på i går kveld) Men kontra the last coat var den mindre ohhh dyp mørk shiney men ca like glatt å ta på for fingern. 

Foreløpig ikke helt overbevist, men om den varer lenger enn de andre kan det jo være fint, kan slenge på før vintern f.eks. 

Endret av gullfisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...