Jump to content
Sign in to follow this  
Klykken

Verkstedet ødela dør og forskjerm

Recommended Posts

Klykken

Hei, godtfolk.

Er ute etter litt råd og tips etter at personalet på merkeverkstedet hvor bilen var på service hadde et uhell i det de skulle rygge ut av hallen. De rygget med førerdøren åpen og hektet denne i bommen de hever bilene på. Døra var tydeligvis vinkelrett mot bommen slik at den først ble trykket direkte mot a-stolpen, og sekunder etter brettet rundt og langs forskjermen. Maksimalt uheldig dette, selvsagt.

Verkstedet har opptrått ryddig, gitt oss lånebil tilsvarende den vi selv eier, og har bestilt deler og opplakkering. Regner med den blir "som ny". Full oppfølging underveis også.

Skal uansett få et uavhengig verksted til å kontrollere og verifisere at a-stolpen er inntakt og at skaden og reparasjonen ikke har svekket konstruksjonen i forhold til kollisjonssikkerhet.

Men, dette er altså en skade som følger bilen som jeg er pliktig til å opplyse om ved evt salg. Dvs et potensielt verditap. Derfor lurer jeg på om jeg kan kreve kompensasjon utover at de fikser opp bilen? 

Edited by Klykken

SverreP
Hei, godtfolk.
Er ute etter litt råd og tips etter at personalet på merkeverkstedet hvor bilen var på service hadde et uhell i det de skulle rygge ut av hallen. De rygget med førerdøren åpen og hektet denne i bommen de hever bilene på. Døra var tydeligvis vinkelrett mot bommen slik at den først ble trykket direkte mot a-stolpen, og sekunder etter brettet rundt og langs forskjermen. Maksimalt uheldig dette, selvsagt.

Verkstedet har opptrått ryddig, gitt oss lånebil tilsvarende den vi selv eier, og har bestilt deler og opplakkering. Regner med den blir "som ny". Full oppfølging underveis også.

Skal uansett få et uavhengig verksted til å kontrollere og verifisere at a-stolpen er inntakt og at skaden og reparasjonen ikke har svekket konstruksjonen i forhold til kollisjonssikkerhet.

Men, dette er altså en skade som følger bilen som jeg er pliktig til å opplyse om ved evt salg. Dvs et potensielt verditap. Derfor lurer jeg på om jeg kan kreve kompensasjon utover at de fikser opp bilen? 
Dessverre beregnes det ikke potensiell prisreduksjon ved skader, dette er heller ikke noe du får erstattet ved forsikringsskade. Når bilen er fagmessig reparert anses saken som oppgjort.

Niebelheim

A-stolpen har nok mest sannsynlig berget. Mulig den har fått seg en liten strekk, men ikke noe som ikke lar seg ordne. Har selv reparert flere slike skader.

Nå skal jeg ikke være så veldig påståelig her, men små skader som dette må vel ikke rapporteres ved salg. Her antar jeg de skifter framskjerm og dør, eller eventuelt retter døren. Det er jo strengt tatt ikke verre enn om noen skulle kjøre på deg på en parkeringsplass (omtrent samme skadeomfang).

Det er vel større skader der det er reparasjon på bilens konstruksjon som bør varsles ved salg.

Hva som blir gjort i praksis er nok en annen sak. Tror nok de aller fleste tar en GDSGD (Går det så går det).

Klykken

Da jeg snakket med forsikringsselskapet mente de at jeg var pliktig til å opplyse om dette ved salg. Men ja, GDSG er selvsagt en mulighet. :p 

Tesla har sikkert en oversikt over hva de har gjort med bilen, så tviler ikke på at dette er informasjon som lett kan fås hvis man ber om det, og uansett ville jeg selv satt pris på om de jeg kjøpte bilen fra opplyste om evt større reparasjoner som hadde blitt utført på bilen.

Mange mener jeg kan be om kompensasjon, men skjønner at det da blir på goodwill. Noen mener også at jeg bør nekte å ta imot bilen og be om ny, og det finner jeg meget urimelig, gitt at bilen blir reparert og "god som ny". 

Den skal være klar iløpet av neste uke, så håper dette ikke blir merkbart overhodet. Da skal ikke jeg være vanskelig kunde og kreve kompensasjon i alle fall. :)

Kenneth Nilsen
52 minutter siden, Klykken skrev:

Da jeg snakket med forsikringsselskapet mente de at jeg var pliktig til å opplyse om dette ved salg. ... 

Noen mener også at jeg bør nekte å ta imot bilen og be om ny ...

Tja, pliktig og pliktig. Uansett er dette en skade som ikke vil forringe bilens verdi, så det kan være smart å nevne det for kjøper at den ble bulka på verkstedet ved service.

"Noen" høres ut som en person som brenner seg på kaffen på Starbucks og saksøker de etterpå da de ikke opplyste hvor varm kaffen var. :rolleyes:

Vi bor ikke i USA!

Uansett, sørg for at jobben er godt utført, osv som du selv skriver. Ser ut til at du har en god plan på det og samtidig er realistisk. :thumbup:

Klykken

Ja, jeg prøver å ha et realistisk bilde på det her. Er MANGE med meninger på emnet i alle fall - Kanskje fordi det gjelder en Tesla.

Har vært klar på det fra ulykkestidspunkt at jeg ikke vil akseptere noen form for unøyaktigheter vedr. lakk og generell kvalitet på bilen, og det virker som de har forstått såpass. :)

• Like 2

Prinsen

Unøyaktigheter og at det er synlig i visse lysforhold må du bare regne med. Jeg har til gode å se et panel som er omlakkert passe med bilens øvrige farge. Desto eldre bilen er, desto større blir fargenyansene - også når de forsøker etter beste evne å jevne det ut ved å lakkere tilstøtende deler. Omlakkerte deler har ofte også mer appelsinhud enn standardlakken fra fabrikk. Det virker for meg som privatperson at det er umulig å få omlakkering til å stemme med bilens farge.

Hvorfor har jeg ingen anelse om, men det er helt sikkert en grunn til det.

Niebelheim
7 minutter siden, Prinsen skrev:

Unøyaktigheter og at det er synlig i visse lysforhold må du bare regne med. Jeg har til gode å se et panel som er omlakkert passe med bilens øvrige farge. Desto eldre bilen er, desto større blir fargenyansene - også når de forsøker etter beste evne å jevne det ut ved å lakkere tilstøtende deler. Omlakkerte deler har ofte også mer appelsinhud enn standardlakken fra fabrikk. Det virker for meg som privatperson at det er umulig å få omlakkering til å stemme med bilens farge.

Hvorfor har jeg ingen anelse om, men det er helt sikkert en grunn til det.

Dette må jeg si meg uenig i.

Etter å ha jobbet i bransjen i såpass mange år, så føler jeg det er å dra alle under en kam.

Om man har en har mulighet for å scanne lakken før lakkering, og evt å blande en fargeprøve som man prøvesprøyter, så kan man ikke se overgangen på tilstøtende flater.

Hos oss iallefall, så lakkerte vi opp bilen om det ble en liten fargeforskjell, men det var ytterst sjelden det skjedde.

Om det er appelsinhud etter lakkering kommer helt an på personen som lakkerer. Jeg hadde en kollega som kunne ordne et speil utav et panel om han ønsket. Dette kunne han regulere selv med å justere litt på tynner og herder mengden i klarlakken.

Som oftest vil man jo ha litt appelsinhud, for å matche den orginale lakken. Hvor mye det er kommer an på produsenten.

• Like 2

Jonny Ellingsen
Dessverre beregnes det ikke potensiell prisreduksjon ved skader, dette er heller ikke noe du får erstattet ved forsikringsskade. Når bilen er fagmessig reparert anses saken som oppgjort.

Prinsen
8.6.2019 - 15.50, Niebelheim skrev:

Dette må jeg si meg uenig i.

Etter å ha jobbet i bransjen i såpass mange år, så føler jeg det er å dra alle under en kam.

Om man har en har mulighet for å scanne lakken før lakkering, og evt å blande en fargeprøve som man prøvesprøyter, så kan man ikke se overgangen på tilstøtende flater.

Hos oss iallefall, så lakkerte vi opp bilen om det ble en liten fargeforskjell, men det var ytterst sjelden det skjedde.

Om det er appelsinhud etter lakkering kommer helt an på personen som lakkerer. Jeg hadde en kollega som kunne ordne et speil utav et panel om han ønsket. Dette kunne han regulere selv med å justere litt på tynner og herder mengden i klarlakken.

Som oftest vil man jo ha litt appelsinhud, for å matche den orginale lakken. Hvor mye det er kommer an på produsenten.

Det er fullt mulig jeg har vært uheldig med de 4 bilene fra 4 ulike bilprodusenter jeg har eid som har hatt behov for reparasjon etter påkjørsel, men det er likefullt min oppfatning av bransjen. Det går ikke på personer som jobber der, som jeg er helt sikker på har topp arbeidsmoral, men på erfaringene mine om at det så langt ikke har blitt et pent resultat.

Kanskje jeg har veldig godt syn, kanskje jeg har urealistiske forventninger til at en omlakkert bil skal se like bra ut som en bil som aldri har vært omlakkert, kanskje jeg har vært uheldig med alle bilene som har blitt omlakkert. Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg nå anser en delvis omlakkert bil som kondemnert og at jeg håper jeg slipper det marerittet det er å se en bil på oppstillingsplassen min som har flertonelakk i sollys. Det er flaut å kjøre rundt i, når man er litt nøye på slike ting. Skal man se positivt på det, så kan jeg i det minste glede meg over at jeg har en svært god grunn til å selge bilen og kjøpe ny (noe som alltid er gøy) hvis en av de jeg har blir delvis omlakkert.

Kenneth Nilsen

Jeg er i et annet ledd i bilbransjen som bruker karosseriverksteder ofte, og slik jeg har forstått det på de så er den største forskjellen i hvordan metallicen legger seg kontra det som er sprøytet på bilen i utgangspunktet? Mulig det er feil, men det høres jo riktig ut da lyset vil reflektere på en annen måte. 

Vi er forøvrig fornøyd med resultatene vi får tilbake og opplever sjelden fargeforskjell på paneler av metall mot metall, mens plast mot metall blir forskjell - men det er det også fra fabrikk, og har noe med grunnmaterialet og gjøre.

• Like 1