Gå til innhold

På tide å komme seg ned på jorden?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Hei folkens! 

 

Jeg ble medlem her på detailersclub for en del år siden og jeg er intet annet enn en hobbydetailer. Jeg har hatt kjelleren full av produkter og hadde tidligere klengenavnet "Mr Gallons" her inne. Dette klengenavnet er jeg nok ikke lenger verdig, men kjennskap til en del forskjellige produkter samt lesing av enkelte innlegg her inne gjør at jeg begynner å tvile litt på forumets troverdighet rundt detailing av biler og kjøretøy. 

 

Er vi egentlig ute etter sannheten samt øke den faktiske kunnskapen rundt detailing, eller er vi her for å bli hjernevasket med Surfex HD 1:1 etterfulgt av tre lag Fusso?

 

Ofte spør nye medlemmer om hvilken voks man må velge for å få den blankeste bilen i gata og da kommer det like mange meninger som det finnes medlemmer her inne over hvilken voks som gir mest "glød" og som får lakken til å "poppe" etc. Den som spurte om råd blir kanskje enda mer usikker og forvirret og begir seg inn i diskusjonen uten veldig stor tyngde og blir på sikt styrt til å kjøpe et produkt som for all del ikke er dårlig, men som ikke gir mer "glød" og "popp" enn noe annet. 

 

Medlemmet får varene i posten, smører det sikkert på en bil som ikke er ferdig preppet og man ser derfor forskjellene langt bedre og tror at voksen har gjort underverker. Dermed har denne voksen fått nok en trofast eier og personen kommer selvsagt til å anbefale denne videre til andre uten å ha prøvd noen av de andre mangfoldige voksene som finnes der ute. Ja... jeg må også ta meg i det litt selv.

 

Men etter en stund begynte jeg å tenke litt, samt gjøre litt research rundt detailer produkter. Altså jeg prøver og finne den faktisk sannheten på godt og vondt. Slik jeg ser forumet i dag så synes jeg nesten det virker mer som en komersiell kanal for leverandører og medlemsmassen av detailere er såpass stor at man nesten må melde seg inn her for å bli med i konkurransen om kundene. Jeg vet ikke om det er slik selvsagt, men det virker litt sånn. Det er vertfall ikke noen bakdel og være medlem her inne for leverandører tror jeg. 

 

Dette mener jeg gir dem som driver dette forumet et visst ansvar. Jeg er klar over at medlemmer kan mene hva dem vil og det er en fri verden og alt det der, men jeg synes det er svært få som ser ting på en litt alternativ måte her inne. De fleste lar seg jatte med og eller tier i kulissene føler jeg. 

 

Jeg kan vise til flere videoer på Youtube som har tatt for seg tester av bilpleieprodukter på en langt mer omfattende måte enn andre og dem er såpass grundige at jeg nesten kan si at det er vitenskapelig. 

 

Ting som er testet er "blir bilen blankere eller får mer "glød" med voks på nypreppet bil?, Er CG Honeydew i skumkanon effektiv som forvask? Hvor mye effekt har egentlig skumlegging av bilen?

 

Dette er spørsmål jeg har lurt på lenge og jeg har funnet ut etter både egne tester samt videoer jeg har sett at effekten av skumforvask er forsvinnende liten. En voks kan jeg heller ikke se gir noen økt glans på de områdene jeg har testet den (på ferdig preppet underlag). Jada, den beskytter og gjør overflaten glattere og får vannet til å prelle av, samt at bilen blir lettere og holde ren, men blankere eller mer "glød"? Nei. 

 

Dette er målt av andre med glossmeter og faktisk får en ferdig preppet lakk med voks dårligere "gloss". Man kan ikke se det med det blåtte øyet, men det kan måles. Derimot blir enkelte flater noe mørkere grunnet et ekstra lag med voks grunnet lysbrytingen. Mørkere flater ser blankere ut (sort bil ser blankere ut enn en hvit bil).

 

Så har jeg også testet både Citrus Wash and Gloss, Meguiars NXT i skumkanon ETTER at jeg har spylt av den verste møkka med høytrykkspyler (Karcher K.85 - 600l/t og 160 bar) og jeg klarte ikke å se at skummet fra kanonen fjernet noe som helst ytterligere enn dette. Derimot så jeg at Bilthamber SnowFoam hadde ne viss effekt hvis man blandet den ren i kanonen. 

 

Men for at jeg ikke skal virke alt for sær (kanskje for sent...?) så skal det sies at det også finnes noen virkelig bra produkter som har imponert meg som nesten ikke har vert snakket om her inne overhodet. Hvorfor aner jeg ikke.

 

Så dette er ikke en direkte klage, men kanskje heller et ønske om at de som befinner seg i Norges største (og eneste?) detailerforum om å enkelte ganger ta på den edruelige hatten og gå litt dypere i materien. Noen har gjort dette, men mange ser jeg surfer med på bøljen og lar seg rive med. Placebo er vel et ord som passer i mange tilfeller tror jeg. Mye av det som blir sagt og vist her inne er god informasjon, men det finnes jammen meg mye her inne som er flau lesning også. 

 

Jeg kommer fortsatt til å følge med her inne og jeg vet det finnes mange dyktige detailere her og mange har også gjennomført fantastiske tester av produkter. Det er den generelle sjargongen her inne rundt produkter og anbefalinger som plager meg litt. 

 

Å nei... jeg er ikke grinete :)

  • Liker 3
  • DCN Poeng 2

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette koker tilbake til det samme som er gjeldende på Facebook. Å være kildekritisk. 

 

Bare for å slå ihjel tankene dine rundt forhandlerdelen. Du tar helt hundre prosent feil. Man slipper ikke inn her om man overlapper mye med de som allerede er her, det kreves en god del seriøsitet, kunnskap og nivå. Dessverre er det flere forhandlere som ikke har innsett at de burde faktisk være aktive her inne. Det er flere ting rundt det å være forhandler som jeg antar er konfidensielt men der må nesten Dennis eller truhaa utdype om de føler for det.

 

DCN er fylt opp av Norges beste innenfor alle grener. Det handler nok en gang om å vite hvem du kan ta informasjon til deg fra uten å måtte være kildekritisk. En større kunnskapsdatabase enn dcn tror jeg faktisk ikke finnes. I tillegg er folk meget tålmodige og hjelpsomme så lenge man ikke durer på og er verdensmester.

Jeg kan også med hånda på hjertet si at flere av testene på youtube er direkte dårlige på mange områder. 

  • Liker 2
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on. Der satte du ord på det jeg har lurt på, hvorfor har min interesse for Forumet dabbet av? Det er nok som du beskriver "innholdet".

Jeg leser nå bare med ett "halvt øye", plukker opp små ting her og der og føyer det til min "aktive tjeneste" som detailer der det virker fornuftig. Det er ikke lenger slik som i begynnelsen, at alt ble lest og svelget rått. Jeg tester ut ting selv uavhengig av hva andre skriver. Jeg har nok lært mest av å prøving og feiling hjemme forran garasjen med "støtte" fra DCN

Det har noe med "kvaliteten" på det som blir skrevet. Jeg har sett mye av det samme som du beskriver og i begynnelsen ble jeg frustrert over hva det var jeg gjorde feil eller ikke forstod, for mine erfaringer stemte ikke med "kartet".

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er helt enig i alt fra første innlegg. Dcn var mer aktiv før, kunne gå innom flere for dagen og kose meg. Det var også noe mer seriøs testing av ting med dokumentasjon underveis av prosesser slik at en kunne følge fremgangsmåten. For jeg tenker det er et viktig stikkord; i senere tid har det gjerne vært ‘’tester’’ der det kun beskrives subjektiv følelse uten å beskrive hvordan en har brukt et produkt. Derav umulig å forvente at en skal kunne replisere samme resultat.
Men noe av det som gjør forumet levende er at det skal være lav terskel for å diskutere-her har Dcn alltid vært nydelig, helt unntaksvis har folk oppført seg eksemplarisk og godtatt ulike erfaringer om produkt. Totalt ulikt den rasshøl-tendensen som ofte preger Facebook

Det burde vært obligatorisk å gå gjennom historikken her inne. Det finnes mange (gamle) poster om hvordan skum er 98% gøy og resten effektivtet (ca) for eksempel. Eller hvordan oppskriften ikke alltid passer for en bestemt lakk og et bestemt produkt. Merker selv at mange av de diskusjonene som dukker opp finnes godt besvart tidligere.

  • Liker 3

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
42 minutter siden, Blankbil / polishduden skrev:

Dette koker tilbake til det samme som er gjeldende på Facebook. Å være kildekritisk. 

 

Bare for å slå ihjel tankene dine rundt forhandlerdelen. Du tar helt hundre prosent feil. Man slipper ikke inn her om man overlapper mye med de som allerede er her, det kreves en god del seriøsitet, kunnskap og nivå. Dessverre er det flere forhandlere som ikke har innsett at de burde faktisk være aktive her inne. Det er flere ting rundt det å være forhandler som jeg antar er konfidensielt men der må nesten Dennis eller truhaa utdype om de føler for det.

 

DCN er fylt opp av Norges beste innenfor alle grener. Det handler nok en gang om å vite hvem du kan ta informasjon til deg fra uten å måtte være kildekritisk. En større kunnskapsdatabase enn dcn tror jeg faktisk ikke finnes. I tillegg er folk meget tålmodige og hjelpsomme så lenge man ikke durer på og er verdensmester.

Jeg kan også med hånda på hjertet si at flere av testene på youtube er direkte dårlige på mange områder. 

Ja, det er klart. Man må være kildekritisk, det har du rett i. Derimot bør vel kanskje dere som driver dette forumet i enkelte tilfeller ta ansvar og ikke følge den samme trenden. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg selv tidligere har delvis bidratt til denne trenden. Såpass ærlig må jeg være når jeg først skyter med kanon fra hoften. Men det jeg vil sette en pekefinger på er at dette på sikt vil være litt ødeleggende for forumet. 

 

Det at testene på Youtube er "direkte dårlige" dårlige kan jo sidestilles med at man har lest feil tester. jeg mener ikke dem som står på gateplan i usa i sterk solskinn og skryter av produktene sine, men feks. kanalen som kaller seg "Forensic Detailing". Dette er den mest edruelige og upartiske fyren jeg har sett og han går virkelig i dybden enkelte ganger. Langt mer i dybden enn jeg har sett noen andre gjort både her inne og andre steder. Man kan gjerne si at dette er "direkte dårlig", men ordene veier ikke veldig tungt før man ser motargumenter. 

 

Det er nemlig disse motargumentene jeg vil ha. Hvorfor er det ikke sant det som sies i videoen? Hvorfor skal jeg jeg stole mer på deg en han etc. Det er slike tråder jeg savner her inne. Altså at man går litt i dybden og tar på seg en edruelig hatt til tider og virkelig prøver og finne sannheten. jeg sier ikke at slike tråder ikke finnes, men det florer ikke akkurat av dem.

 

Vet du om videoer som taler i mot det fyren på Forensic Detailing" mener, så link gjerne videoene her. Jeg vil ha sannheten og er ikke ute etter å vinne ansikt eller diskusjoner. Jeg vil gjerne bli overbevist om at mange av produktene mine ikke er like håpløse som mange viser og som jeg også har testet selv.

 

EDIT:

Hvis jeg skal synse litt, så tror jeg leverandører holder seg borte litt bevisst da dem selv skjønner at det faktisk på de fleste produkter er veldig små forskjeller i praksis. ti personer mener hardnakket at feks. Swissvax Pneu er bedre enn Scholl Boost (bare et eksempel) så er jo dette meninger som i liten grad kan overbevises og spesielt ikke fra en leverandør som selger produktet. Det blir veldig lite troverdig med tanke å det komersielle. 

 

Derfor tror jeg dem faktisk gjør lurt i å ikke være veldig aktive her inne. Annet enn i tilbakemeldingstråden for å svare på spesifikke produkter. Dermed så er dem her stort sett for å synes. Jo mindre man sier, jo mer troverdig blir man...på en måte. 

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt så mye tid siste par årene og har fulgt disse facebook-gruppene i stedet, men der er det så vanvittig mye ræl at jeg nærmest har blitt trollbundet av det på samme måte som når man sveiper innom paradise hotel og luksusfellen. Merket at DCN dabbet av på aktivitet omtrent samtidig, men har virkelig ikke fått med meg at nivået her inne har gått ned.

 

Forensic detailing channel mfl. har jo også vært akseptert som seriøse folk i lang tid, selv om de ofte tester gamle produkter vi forlengst har avfeid og ikke hatt med alt nytt, så er det jo et flott utgangspunkt om man er kildekritisk, skjønner hva man faktisk ser på og har noen egne erfaringer.

 

Nå har jeg som sagt ikke hatt tid til så mye i det siste, og er fortsatt på gnukkehjørnet #9 eller så. Produktsamlinga er der at jeg har brukt halvannet år på å finne igjen en 4liter wetcoat som stod bakerst i skapet, men skulle jeg trenge noen nye produkter så vet jeg imidlertid hvilke forhandlere jeg skal se på og hvilke man styrer unna. 

 

For min egen del så har det gått 6 år siden jeg skjønte at bøttesåpene (i all hovedsak) ikke egnet seg som forvask. Tipper det kun er i bilvaskeboka og de aller eldste trådene her inne at dette fortsatt er et tema.

 

Poenget mitt var altså, "wtf prater du om?!??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
1 minutt siden, Ingolf skrev:

Har ikke hatt så mye tid siste par årene og har fulgt disse facebook-gruppene i stedet, men der er det så vanvittig mye ræl at jeg nærmest har blitt trollbundet av det på samme måte som når man sveiper innom paradise hotel og luksusfellen. Merket at DCN dabbet av på aktivitet omtrent samtidig, men har virkelig ikke fått med meg at nivået her inne har gått ned.

 

Forensic detailing channel mfl. har jo også vært akseptert som seriøse folk i lang tid, selv om de ofte tester gamle produkter vi forlengst har avfeid og ikke hatt med alt nytt, så er det jo et flott utgangspunkt om man er kildekritisk, skjønner hva man faktisk ser på og har noen egne erfaringer.

 

Nå har jeg som sagt ikke hatt tid til så mye i det siste, og er fortsatt på gnukkehjørnet #9 eller så. Produktsamlinga er der at jeg har brukt halvannet år på å finne igjen en 4liter wetcoat som stod bakerst i skapet, men skulle jeg trenge noen nye produkter så vet jeg imidlertid hvilke forhandlere jeg skal se på og hvilke man styrer unna. 

 

For min egen del så har det gått 6 år siden jeg skjønte at bøttesåpene (i all hovedsak) ikke egnet seg som forvask. Tipper det kun er i bilvaskeboka og de aller eldste trådene her inne at dette fortsatt er et tema.

 

Poenget mitt var altså, "wtf prater du om?!??"

Hva jeg prater om...?

 

Jeg prater om det jeg skrev i første innlegg...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, jeg husker jo at du hadde en retur fra et avbrekk noen år tilbake, og det virker bare som at det avbrekket ditt var midt i den beste perioden hvor det var en masse seriøse tester og det ble etablert at man ikke brukte NXT etc som forvask. Det gir liksom ingen mening å teste det på nytt 5 år senere for å konkludere med at det fortsatt funker dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
2 minutter siden, Ingolf skrev:

Nei altså, jeg husker jo at du hadde en retur fra et avbrekk noen år tilbake, og det virker bare som at det avbrekket ditt var midt i den beste perioden hvor det var en masse seriøse tester og det ble etablert at man ikke brukte NXT etc som forvask. Det gir liksom ingen mening å teste det på nytt 5 år senere for å konkludere med at det fortsatt funker dårlig

Jeg har ikke testet det på nytt fem år senere. Jeg har bare ikke tatt opp teamet før nå da jeg ike har vert så aktiv her inne siden den gang. Derimot bruker jeg gjerne vanlige såper i skumkanonen før jeg håndvasker bilen. Men at vanlig såpe blandet med vann spylt på bilen ikke har noe rensende effekt er jeg klar over.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
55 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, det er klart. Man må være kildekritisk, det har du rett i. Derimot bør vel kanskje dere som driver dette forumet i enkelte tilfeller ta ansvar og ikke følge den samme trenden. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg selv tidligere har delvis bidratt til denne trenden. Såpass ærlig må jeg være når jeg først skyter med kanon fra hoften. Men det jeg vil sette en pekefinger på er at dette på sikt vil være litt ødeleggende for forumet. 

 

Det at testene på Youtube er "direkte dårlige" dårlige kan jo sidestilles med at man har lest feil tester. jeg mener ikke dem som står på gateplan i usa i sterk solskinn og skryter av produktene sine, men feks. kanalen som kaller seg "Forensic Detailing". Dette er den mest edruelige og upartiske fyren jeg har sett og han går virkelig i dybden enkelte ganger. Langt mer i dybden enn jeg har sett noen andre gjort både her inne og andre steder. Man kan gjerne si at dette er "direkte dårlig", men ordene veier ikke veldig tungt før man ser motargumenter. 

 

Det er nemlig disse motargumentene jeg vil ha. Hvorfor er det ikke sant det som sies i videoen? Hvorfor skal jeg jeg stole mer på deg en han etc. Det er slike tråder jeg savner her inne. Altså at man går litt i dybden og tar på seg en edruelig hatt til tider og virkelig prøver og finne sannheten. jeg sier ikke at slike tråder ikke finnes, men det florer ikke akkurat av dem.

 

Vet du om videoer som taler i mot det fyren på Forensic Detailing" mener, så link gjerne videoene her. Jeg vil ha sannheten og er ikke ute etter å vinne ansikt eller diskusjoner. Jeg vil gjerne bli overbevist om at mange av produktene mine ikke er like håpløse som mange viser og som jeg også har testet selv.

Nå sa jeg ikke spesifikt Forensic men jeg snakker generelt. Det er stor forskjell på USA og min objektive mening er at mange der borte henger typ 10 år bak oss i Norge. Det er derfor også man skal være kildekritisk og finne gode kanaler ala Forensic, Obsessed osv osv.

 

Jeg tror mye av grunnen til at DCN og andre forumer har slitt mot Facebook en periode er et generasjonsskifte. Jeg som er i 30 åra nå er ikke oppvokst med snapchat, facebook, instagram osv. Jeg er oppvokst med forumer og den biten der. Mange av oss har fått og får barn og naturlig faller da aktiviteten på steder som dcn. Når man så er ferdig med smånbarnsfasen så kommer mange tilbake igjen. En annen ting er jo at mange har gått videre i livet med tanke på jobb, sivilstand, barn, blitt proffer og har ikke tid etc. Så har man inntog av verdensmestere som har en annen adferd og kultur enn de som har vært her fra før av. Det har først til at mange har redusert aktivitetsnivået sitt betydelig. Dette oppsummert er nok mye av grunnen til at ting har utviklet seg som de har gjort. Men nå ser ivertfall jeg en endring og at DCN er definitivt høyaktuelt igjen og folk begynner å gå lei av andre sosiale medier da de er øyeblikksbasert. DCN er en stor database og en mye bedre arena for vår "sykdom". Derfor prøver jeg også i podcasten til meg og Tommy å slå ett slag for DCN og få opp nivået og aktiviteten igjen. Noe jeg mener er fullt mulig. Så kan knekerne få ha f.eks bilpleie norge på facebook for seg selv (søppelgruppe).

  • Liker 10

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Mange kloke ord. Jeg er så absolutt for at DCN skal heves samt fremheves, men helst uten alt for mye Placebo innhold. Man kan ikke unngå dette, men ved å enkelte ganger komme med noen diskusjoner som den vi har nå kan det hende at andre også får opp noe øyne.

 

Når det gjelder Facebook vs forum er jeg ganske sikker på at Facebook ikke er noe konkurrent på sikt. Et helt håpløst medium til slike ting som dette. :) 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Dcn skulle aldri vært starta på Facebook.  Kun hatt reklamer der!Det gjelder dem fleste forum :) Går ikke an å følge sånt på facebook, når det beste svarene en uansett kunne gi, var å gi linker fra dcn.no.

 

Jeg har fortsatt bilpleie interesse etter 9 aktive år, men savner som Bjerknes dem trådene med mye testing og diskusjoner om f.eks rense effekt og dybde.Teknikker og å dele erfaringer med 20 andre. Jeg har lært mye her inne av sånne diskusjoner og krangler :)

 

 

  • Liker 1

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som polishduden nevner har det nok (av mange ulike grunner) vært et generasjonsskifte på forumet, og derfor blir det nesten som å starte på nytt i.fht mye av det du (bjerknez) tar opp nå. Det er vel bortimot 10 år siden mange begynte å teste ting/teorier selv i.fht svamp vs vaskehanske, 1 eller 3 "lag" voks, visuelle forskjeller på voks, skum vs ikke skum og hva som er hensiktsmessig å putte i skumkanonen osv.osv... Jeg føler derfor at vi hadde dette "oppgjøret" med uttallige diskusjoner for lenge siden, men at vi nå starter litt på nytt pga. nevnte generasjonsskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
2 minutter siden, trogha skrev:

Som polishduden nevner har det nok (av mange ulike grunner) vært et generasjonsskifte på forumet, og derfor blir det nesten som å starte på nytt i.fht mye av det du (bjerknez) tar opp nå. Det er vel bortimot 10 år siden mange begynte å teste ting/teorier selv i.fht svamp vs vaskehanske, 1 eller 3 "lag" voks, visuelle forskjeller på voks, skum vs ikke skum og hva som er hensiktsmessig å putte i skumkanonen osv.osv... Jeg føler derfor at vi hadde dette "oppgjøret" med uttallige diskusjoner for lenge siden, men at vi nå starter litt på nytt pga. nevnte generasjonsskifte.

Ja, det kan du nok ha rett i tror jeg. 

 

Det som er litt interresant er: Hvorfor forsvinner de som tidligere var aktive? Er det fordi det blir for mye diskusjoner og dermed blir litt utmattende? Er det fordi dem føler seg "utlært" og fortsetter litt på egenhånd?

 

Hva kan man eventuelt starte av tiltak for å holde på disse medlemmene? 

 

jeg mener kanskje svaret ligger i denne tråden her?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete

Hei. Jeg har vært her inne ett års tid bare, så kan ikke kommentere på aktivitetsnivået eller om det var mer utførende tester før osv, men jeg har lest ganske mye gamle tråder og tester her inne og sitter med følelsen av at mye av de mer dyptgående testene av produkter, 50/50 voks VS voks på panseret med test av beading osv osv er eldre innlegg.  Jeg ble egentlig overasket over aktiviteten her inne med tanke på hvor hardt forumformatet sliter innenfor andre interesser. :unsure: Jeg forstår at flere som har vært her lenge opplever dalende aktivitet og mye av forklaringa har nok kommet frem i tråden med at folk blir eldre, får unger osv. Jeg er godt over 30 år (dog ingen kids) og definitivt en av "forumgenerasjonen", og har vært veldig aktiv innenfor flere forum opp igjennom de siste 22 åra. For meg så ser det ut til og være en gjenganger at mange er veldig aktive i noen år eller mens de brenner hardt for hobbyen og suger til seg kunnskap og utforsker terrenget, så kommer en naturlig periode med litt mindre aktivitet. Det at eldre medlemmer er i den fasen + mangel på rekruttering fordi at forumformatet virkelig sliter mot facebook er nok mye av forklaringa... se for eksempel på AVforum på nett! Der skjer det veldig lite for tiden, og resultatet blir at folk går på facebook og stiller spørsmålet sitt der fordi da får se svar og oppmerksomhet rundt det de skriver.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, det kan du nok ha rett i tror jeg. 

 

Det som er litt interresant er: Hvorfor forsvinner de som tidligere var aktive? Er det fordi det blir for mye diskusjoner og dermed blir litt utmattende? Er det fordi dem føler seg "utlært" og fortsetter litt på egenhånd?

 

Hva kan man eventuelt starte av tiltak for å holde på disse medlemmene? 

 

jeg mener kanskje svaret ligger i denne tråden her?

Det er nok mange grunner til at folk kommer og går (og kanskje kommer tilbake) på forum, men ja, man blir litt lei av å sitte å gjenta seg selv år etter år etter år etter år uten at jeg tror det er den største grunnen til at mange forlater. Men etter maange år i gamet er det nok naturlig at interessen kommer og går, og det er vel ikke så veldig interessant egentlig, det er vel bare en del av det å være et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Grunnen til at jeg til tider trekker meg unna er rett og slett beskrevet her i tråden. Jeg elsker og holde på med detailing og gjør det flere ganger i uken. Spesielt nå på sommeren. Men jeg føler mange av postene her inne omhandler "glød" og "popp" etc. og en rekke innhold jeg velger å plassere i placebo kategorien. 

 

Jeg føler jeg blir trukket mer mot litt mer "vitenskapelige" tester og mer dybde rundt temaet. Før så var det jo mye av dette her inne føler jeg og det var nok det som gjorde forumet mer interresant og unikt. I dag synes jeg man står mer igjen med erfaringstråder. Ikke noe galt isolert sett, men det blir liksom ikke det samme. 

 

 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
46 minutter siden, trogha skrev:

...men ja, man blir litt lei av å sitte å gjenta seg selv år etter år etter år etter år uten at jeg tror det er den største grunnen....

 

Amen.

 

Jeg tok opp dette med gjentagende spørsmål i en tråd for noen måneder siden og ble ganske raskt og effektivt sablet og kneblet (neida, men joda). 

Det ble konkludert med at vi skulle ha femti tråder om samme spørsmål uten at gamle, og spesielt da nye forumbrukere selv kunne bruke søkefunksjonen (setter det litt på spissen nå altså).

 

Det dreper forumbruken min litt i alle fall. At folk ikke gidder! :huh: :P

 

Nå har jeg slått meg til ro med det. 

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandic Shine / Joakim

@Bjerknez: Skal ikke hive meg på hele diskusjonen, men kun kommentere det du sier om forhandlere som ikke deltar.
For vår del så bidrar vi på DCN med penger inn til drift, samt rabatt ut til dere som er VIP medlemmer. Vi skulle så gjerne vært mer aktiv, men som du kanskje skjønner så krever det tid. Tid vi som forhandlere må sette til side. Dette har ingenting med noe annet å gjøre for vår del, og vi håper å komme sterkere tilbake.


Kan sies at vi alltid prøver å svare så kjapt vi kan på ting vi tagges i, eller innlegg som kommer under vår kategori.

 

/Joakim

  • Liker 1

www.scandicshine.no

kundeservice@scandicshine.no

Telefon: 74 388 388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
4 minutter siden, Scandic Shine / Joakim skrev:

@Bjerknez: Skal ikke hive meg på hele diskusjonen, men kun kommentere det du sier om forhandlere som ikke deltar.
For vår del så bidrar vi på DCN med penger inn til drift, samt rabatt ut til dere som er VIP medlemmer. Vi skulle så gjerne vært mer aktiv, men som du kanskje skjønner så krever det tid. Tid vi som forhandlere må sette til side. Dette har ingenting med noe annet å gjøre for vår del, og vi håper å komme sterkere tilbake.


Kan sies at vi alltid prøver å svare så kjapt vi kan på ting vi tagges i, eller innlegg som kommer under vår kategori.

 

/Joakim

Ja, jeg har forståelse for dette og jeg synes til og med det nesten kan være mer skadelig og delta i diverse produktspørsmål som forhandler. Man kan fort tråkke konkurrenter eller evt. seg selv på tærne. Nå har jeg heller ikke sagt at det er der skoen trykker for min del, bare så det er sagt. :) 

 

Det som skrives i deres egen tråd her inne er helt innafor så lenge det er svar på spørsmål fra kunder og medlemmer, men å delta ellers i forumet som forhandler kan det kanskje fort bli litt problemer ut av....?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...