Jump to content
Sign in to follow this  
Petecomplete

Hvor mye sliter rubbing/polering på lakken?

Recommended Posts

Petecomplete

Dette er kanskje ett spørsmål det er umulig å svare på sånn helt konkret uten måling, da det varierer fra lakk til lakk og polish til polish men er noe jeg har tenkt på. Hvor mye sliter man på takktykkelsen når man polerer? Særlig hvis man har litt riper og må på med heavy cut compounds osv. Er det slik at man bør unngå å bruke grove midler og heller jobbe litt extra med mildere polisher? Er det sånn at hvis man polerer par ganger i året så "poff" plutselig en dag så drar man igjennom? Jeg har en audi A1 som jeg tok med menzerna 400 og medium pute i fjor. Ble utrolig mye bedre. Nå har det vært noen små lakkskader jeg har lakkert og fiksa på, og en større skade under døra jeg har også fiksa med spraylakk på boks og 2k spraylakk. I den sammenhengen så måtte jeg våtslipe kanten med 2500 der nye lakken møtte gamle for å få det jevnt. Resultatet ble helt greit (dog man kan se overgangen såvidt i LED lys)  Ellers på bilen tror jeg at jeg skal greie meg med 3D HD polish og mikrofiberpute. Noen riper tar litt tid men avslutter helt nydelig :) 

Edited by Petecomplete

Arild

Kjøp deg en lakkdybdemåler. Da får du hvertfall et inntrykk av hvor mye du tar, men du har helt rett. Det er umulig å svare på. 

However. Golden rule. 

Alltid test komboer før lakkbehandling og alltid velg den fineste komboen som fungerer. Hvis det fungerer fint med en finere polishtype og finere pute er det ingen grunn til å kjøre på med grov. 

Dette nettopp for å spare lakk. 

• Like 1

Petecomplete

ja burde vel hatt d :/ særlig når jeg har drivi med replakk og våtsliping. Drivi å eksperimentert nå. Menzerna 400 på myk/medium sx promax eller scholl orange tar bra og avslutter fint, trodde jeg hverfall. 3d hd polish på miceofiber som jeg nylig kjøpte avslutter beyond noe jeg trodde gikk ann men tar knapt noe riper virker d som. Skulle nok hørt på polishduden og kjøpt hd cut  :p blir nok å bruke menzerna atter en gang og kaaanskje ta ett sistesteg med hd polishen om jeg gidder. 

trogha

Dette er det sikkert flere meninger/erfaringer om, og det er alltids mange variabler som avgjør hvor mye lakk som fjernes. Min erfaring sånn generelt er at en runde finpolish ikke er målbart, og en skikkelig korrigering med grov polish gjerne tar 2-3um.

• Like 1

jonia

Jeg fikk noen dype riper i bakluka på min e-golf som jeg har polert vekk. Dette var før jeg visste hvor mye lakk som gikk med når jeg kjørte grov kombo, så jeg dro på til ripa var borte. Etter en vinter dukket det opp en ny ripe på omtrent samme stedet. Jeg hadde i mellomtiden lest meg opp litt på forumet her, så jeg var mer observant på problemstillingen. Jeg kjøpte en lakkdybdemåler og fant ut at lakken i området som ikke var polert lå på ca. 100um, mens det området jeg har polert grundig ligger på 72-75um. Så jeg har altså gnafset av ganske så mye klarlakk! Neste gang kjører jeg nok kun over med essence fra Carpro som har en filler slik at jeg unngår å ta særlig mye mer av klarlakken. Det går mer enn man skulle tro er min erfaring. Og det er jo ikke veldig mye lakk på disse nye bilene heller.

• Like 1

Conkey

ØyvindG sin logg har en test av dette hvor jeg mener å huske at det var overraskende lite lakk som forsvant selv ved våtsliping. Alt er selvsagt ikke fasitsvar men sjekk hans logg (må en stund bakover), den loggen er full av gode råd og erfaringer uansett

• Like 1

Petecomplete

mange spennende svar her :) Ser at de fleste mener det ikke går så voldsomt men ser jo og at går man hardt til verks så kan man dra av en del. Da er det bare å kjøre på med god samvittighet.. bilen har fått EN korrigering i sitt liv sålangt og det var av meg i fjor :p De stedene jeg har brukt replakk i skader og så vannslipt jevnt er nok vesentlig tynnere dog..

Petecomplete
13 timer siden, Conkey skrev:

ØyvindG sin logg har en test av dette hvor jeg mener å huske at det var overraskende lite lakk som forsvant selv ved våtsliping. Alt er selvsagt ikke fasitsvar men sjekk hans logg (må en stund bakover), den loggen er full av gode råd og erfaringer uansett

Prøvde å søke på både "vannslip" "dybdemåler" "lakktykkelse" i den tråden. fant noe fra 2012 om  tynn SS lakk men ellers ikkeno.. :unsure: