Gå til innhold

Shining Av Mercedes W124


Timmeeh

Recommended Posts

Hei! Våren nærmer seg, og jeg føler for å shine opp merca litt. Har kjøpt inn litt småtterier:

Autoglym bodywork shampoo conditioner

Autoglym Super resin polish

Meguiars foam applicator pads x4

Meguiars Watermagnet

Meguiars vaskehanske

Turtlewax polerduk

Skal kjøpe meg Clay. Har hørt at Riccardo og meguiars sine er gode. og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Vasker selvfølgelig bilen først med sjampo, og så clayer?

Kom gjerne med forslag til hva jeg må kjøpe nå, siden de har autoglym lokalt og at jeg har kjøpt noe av det fra før så blir det vel helst det.

Skal jeg bruke lakkrens først? Autoglym paint renovator f.eks? og så påføre super resin polish?

Alt skal gjøres for hånd, er ny i faget så.. Maskinene får komme etterhvert :) Blir vel hekta.. hehe

mvh Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Hei..

Autoglym bodywork shampoo er god, noen liker ikke den da den ikke skummer, men den rengjører bilen bra og skånsomt.

Autoglym Super resin polish funker greit, men du får ikke fjernet så mye riper, men det får man egentlig ikke i noe særlig stor grad med noen håndprodukter.

Den fjerner Oxidert lakk og får fram glansen :)

Om du skal bruke lakkrens eller ikke kommer ann på hvordan stand lakken din er i. Hvordan farge er det på bilen din? hvilken tilstand er lakken i?

Bilde av lakken din er alltid et et stort plus ;) , da blir det lettere å gi deg anbefaling av hva du trenger.

Du mangler en Voks på lista de, skal du bruke Autoglym, så er Extra Gloss Protection en bra valg, Autoglym har nylig kommet med en ny voks som henter High Definition Wax, dette er uten tvil det beste valget av voks fra Autoglym.

Voks er viktig da den beskytter lakken og arbeidet du har gjort. Og gjør lakken din bling bling ;)

Den Turtlewax polerduken ville jeg ikke brukt, da den lager riper i lakken.

Når det kommer til Clay, så vasker du bilen grunding først ja:)

Ligger en Guid om Clay her på forumet av Truhaa som du kan lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok :) jeg har nettop vært og kjøpt extra gloss protection. Så nå mangler jeg bare clay. Og siden de polerdukene ikke er noe særlig bestiller jeg bare mikrofiberkluter i tillegg.

Her er et par bilder av bilen, lakken er helt grei egentlig.. Har blitt godt vedlikeholdt opp gjennom årene så. Hvis været blir bra kan jeg prøve og skaffe noen mer detaljerte bilder til neste helg... :-) Går skole separert med bilen så... Ting skjer i helgene.

IMG_4128.jpg

IMG_4133.jpg

Litt rust som må taes. Og lakkes. Men det får vi ta senere.. Mulig jeg prøver og våtslipe overgangen, og rubbe for alle penga. Men er litt skeptisk til å slipe ned bilen min uten erfaring på det området :P

Takk for utfyllende svar forresten. :)

Kan forresten bruke de polerdukene til plasten da.. Har turtle wax plastfornyer liggende og når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vask - Chem Guys citrus wash and gloss (Autoglym shampoen er ikke noe bra syntes jeg)

clay - Meguiars quick clay eller riccardo

rens - Paint renovator

poler - super resin polish

beskytt - extra gloss protection

om du skal kjøre hele Autoglym serien mht polering

Er god planen...

De polerdukene kan legge igjen litt stoff på plasten din, sjekk det før du drar i vei med de...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, får se om jeg skaffer meg den sjampoen etterhvert.. har hørt mye skryt! Får prøve med autoglym sin først..

Men tror dere lakken trenger rens? den er ikke matt noe sted som jeg kan se ivertfall..

Fikk bestilt mikrofiber klut og meguiars clay ja, så nå er det bare å vente til det blir litt varmere i været. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Rens er et must mener jeg, det er der du legger grunnlaget på glansen. den drar ut møkka av lakken din, den fjerner ikke swirls ol, men kan skjule de noe..

Så ja, rens i vei...

DC paint cleaner fra Meguiars eller Paint renovator fra Autoglym, eller om jeg kan velge.....Duragloss 101

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Får vel ta på meg spanderbuksene og kjøpe en flaske til :) Får se hva jeg får tak i, er en butikk i nærheten som selger en del... tragisk og må bestille ting hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Derfor tar du et skikkelig skippertak innimellom og shopper som en gal mann....he he

Uansett hvor mye du får av bilpleie saker etterhvert, trenger du altid mer....garantert

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor tar du et skikkelig skippertak innimellom og shopper som en gal mann....he he

Uansett hvor mye du får av bilpleie saker etterhvert, trenger du altid mer....garantert

hehe, jau :D kun det beste er bra nok for bilen ;) Synd det kun er en 200.. ser for meg at jeg blir keen på litt mere power etter det første året, om ikke tidligere. For hvis det hadde vært en bil jeg så for meg å ha i mange år framover hadde jeg nok brukt MYE mer penger på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernebil :D

Menn med HJERNE kjører STJERNE :D

Jada, er ikke noe tull ;) synes w124 er så tidløs... den er jo tross alt 23 år gammel, ser ikke sånn ut i mine øyne vertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Da har jeg fått polert bilen, og ble ganske fornøyd med resultatet. Mange swirls er igjen, men det får jeg ta etterhvert....

Jeg kjøpte som sagt en 4 pack med pads som jeg påførte lakkrensen/polish/voksen med. En til hver ofcourse. Men jeg synes de var litt toskete, for de sugde jo til seg alt, og jeg måtte nesten vri den for ikke å kaste bort halve flasken med produkt :P er det meningen å legge hele håndflaten på den, og på en måte klemme ut alt, øke trykket på hele med andre ord?

Endret av Timmeeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autosol er herlige saker!

DSC00122.jpg

Her er 1/3 skader jeg har på bilen.. Ser ikke ut!!

DSC00123.jpg

Forrige eier ble rygget på, og det ble fikset litt amatørmessig - som dere ser :P

Jeg tror ikke det har blitt brukt klarlakk, for uansett hvor mye jeg gnikker med lakkrensen og polishen blir det ikke skinnende. Jeg skal prøve og få gjort noe med dette iløpet av sommeren, sparkle på nytt osv.

Men ellers ble det da ganske blankt.

DSC00127.jpg

Selv om fargen er pen, så er den litt kjedelig. For refleksjonen av himmelen vises jo ikke, for de har någenlunde samme farge :P

DSC00130.jpg

DSC00131.jpg

Jeg skal gjøre mitt beste å få fikset opp lakken, men den er jo 23 år gammel og bærer preg av det..

Endret av Timmeeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Admins
truhaa

Ble blank den der...

Det kommer noe ann på hva for noe produkt du benyttet, er det tyntflytende trekker paden til seg mye, noe tykkere produkt trekker ikke så lett inn og voks/paste legger seg stort sett utenpå, men det er nok forskjell fra pad til pad også

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme farge på 124'n min. Ble en helt annen bil etter at jeg gikk over med DA maskin og optimum compound og polish :D

åja :) jeg skal nok kjøpe meg biltema maskin og litt pads fra scandic i løpet av sommeren.. Får prøve å kjøre på med noe skikkelig ja, og en fin voks utenpå. DP maxwax eller Chemical Guys 53' pearl eller hva den heter. De er i min prisklasse :P for jeg mangler wetlooken osv synes jeg.. ble ikke fornøyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...