Jump to content
kjetilf

Alkalisk felgrens på felger med keramisk coating?

Recommended Posts

kjetilf

Jeg har forstått at keramisk coating og alkaliske rengjøringsmidler ikke er verdens beste match, forutsatt at dette stemmer; bør man være forsiktig med alkaliske felgrenser på felger som har keramisk coating? Helt konkret snakker vi om felger med GYEON Q² Rim coating der jeg ser for meg å bruke Koch Chemie Alcaline Wheel Cleaner.

ALFRED
1 time siden, kjetilf skrev:

Jeg har forstått at keramisk coating og alkaliske rengjøringsmidler ikke er verdens beste match, forutsatt at dette stemmer; bør man være forsiktig med alkaliske felgrenser på felger som har keramisk coating? Helt konkret snakker vi om felger med GYEON Q² Rim coating der jeg ser for meg å bruke Koch Chemie Alcaline Wheel Cleaner.

Skal vel egentlig slippe felg rens når dem er coatet og bruke kun såpe, er iallefall sånn med Razeglaze nano wheel sealant som eg har på mine felger nå. Men for al del kan godt være eg må bruke felger ren senere når eg har kjørt lengre med forsegling. 

Niebelheim

Den kan jo blandet ut til 1:20, og da er den vel ganske trygg å bruke på coating.

Skal vel ikke være nødvendig å ha den særlig sterkere heller, siden de er coatet.

_Makki_
38 minutter siden, Niebelheim skrev:

Den kan jo blandet ut til 1:20, og da er den vel ganske trygg å bruke på coating.

Skal vel ikke være nødvendig å ha den særlig sterkere heller, siden de er coatet.

Koch Chemie AWC har pH 13,5. 

For å senke pH til ca 11,2 så må en blande 100ml konsentrat med 20L vann ;)

Niebelheim
5 minutter siden, _Makki_ skrev:

Koch Chemie AWC har pH 13,5. 

For å senke pH til ca 11,2 så må en blande 100ml konsentrat med 20L vann ;)

Hahaha.

Ja, da blir den svak! :lol:

Da må det nok bli en annen flegrens.

Evt. Bruke en mild Surfex blanding.

Burde jo som sagt være greit å rengjøre når de er coatet.

_Makki_
40 minutter siden, Niebelheim skrev:

Hahaha.

Ja, da blir den svak! :lol:

Da må det nok bli en annen flegrens.

Evt. Bruke en mild Surfex blanding.

Burde jo som sagt være greit å rengjøre når de er coatet.

100ml Surfex og 10L vann gir ca pH11 😁

For meg så virker det at denne coatingen vil faktisk tåle bedre milde syre blandinger enn sterke alkaliske produkter. Kjenner ikke til Gyeon sin coating men jeg har prøvd mye rart kjemi på Gtechniq C5. Alt fra syre med pH0 til pH 13,5. Overlever lett et år selv om den blir sausa med alt fra hele pH skala 👌

kjetilf

Får vel holde meg til en PH-nøytral felgrens a la Koch Chemie Felgenblitz eller Bilt-Hamber Auto-Wheel, det høres tryggere ut. Men hvis det stemmer at man generelt sett bør være litt forsiktig med alkaliske rengjøringsmidler på keramisk coating, betyr ikke det også at en forvask som Koch Chemie Vorreiniger B ikke er helt innafor på biler med keramisk coating? Etter hva jeg kan se har denne en PH på 13.

KennethR

Jeg har Swissvax Autobahn på mine felger. Har kjørt en måned med de nå og sikkert 3-4000km. For meg holder det med en avspyling. Da blir de veldig rene. For å få de helt strøkne, så sprayer jeg litt vann tilsatt bøttesåpe over felgene for å få litt glid, og vasker de med Wheel Wollies som holder på mengder med vann, og som duppes ofte i en bøtte med såpevann. 

• Like 1

kjetilf

Takk for gode tilbakemeldinger alle sammen, jeg har akkurat lagt felgcoatingen så jeg har ikke allverdens med erfaring når det gjelder rengjøring av de ennå, jeg får prøve meg frem litt :rolleyes:

magne

De coatingene jeg har erfaring tåler alt av kjemi. Er jo derfor man legge coating, så den tåler allverdens mishandling ;)

polishduden

Husk å vente 2 uker så den får gjennomherdet