Gå til innhold

Tips for vedlikehold etter voks


Tommygv

Recommended Posts

Hei godtfolk,

 

Skal til å legge voks/sealer på bilen, da Fusso, men noen spørsmål treffer meg som jeg ikke helt finner svaret på.

Etter at bilen er vokset, er det anbefalt å bruke en QD eller voksshampo? Sjekket litt mer og dette er unødvendig virker det som.

Har hørt at metallpartikkelfjerner ikke brukes etter voks da den er litt strek og sliter på voksen, stemmer dette?

Begynner å minke i såpeflaskene her, hvilken avfetting og forvask anbefales? Blir mest sannsynlig PowerWash og X-Trem fra Blankbil.no

Har allerede lagt Fusso på felger, men disse står enda ikke på bilen, er det noen "snille" felgrenser som tar bremsestøv uten å ødelegge voksen? Sonax Felgrens på blå flaske?

 

Mvh

Tommy

Endret av Tommygv

 

Tommy's Blipleielogg

Volvo V70 '05  Black-Stone(019)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hei. Du kan fint bruke en quick detailer etter noen vask. Jeg bruker g technik sin og er fornøyd med den. Fusso selger også en vedlikeholds såpe som er fin til vask. Ellers ville jeg satset på en ph nøytral såpe. Har du lagt fusso på felg så prøv deg med vanlig skumsåpe å se om det holder i starten iallefall. Så kan du heller bruke sterkere midler når/hvis det trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg anbefaler deg å vaske Fusso beskyttet bil med akkuratt de samme produktene du har fra før eller er fornøyd med. Det er viktigere å få bilen/felgene ren før berøring eller ved bare spyling enn å tenke på å slite ut Fusso. Noe som for øvrig ikke er så lett å gjøre. Du skal virkelig bruke høyalkalisk produkt pH 13-14 i veldig sterk blandet forhold for å svekke Fusso. Eventuelt syre da.

Ny Fusso boks uten metall lokk, altså beholder med produkt bare veier ca 280gr. La oss si du bruker ekstremt mye produkt per påføring 10gr og det er kanskje 200gr med voks i den boksen. Da har du til MINST 20 påføringer. Så det koster deg ca 10-15kr å legge Fusso på hele bil.. Det tar litt tid ja, med grundig vask og wipedown så voks hvis du skulle ha lagt Fusso på nytt. Men jeg ville aldri brydd meg om vaskerutiner for å bevare Fusso.  

  • Liker 1

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at nå begynner det å bli lite i flaskene, og eneste jeg har prøvd er Washking Diamond Active Foam nå, og den etterlater seg masse skitt. Er ikke ute etter å holde Fussoen lengst mulig med QD eller voks shampoo, var mere ute etter wetlooken :rolleyes:

Ett annet problem er at jeg ikke får vasket bilen ofte nok så når jeg bruker Prickbort har den veldig liten effekt da det er masse annet skit øverst. Vurderer å bytte til WAXD Strike, da den er bedre på våt bil. (har ikke testet selv, men har hørt dette)

Ellers er jeg enig med deg angående det å vokse på nytt, gjør heller det enn å få enda flere riper. Burde også få korrigert den en dag, men andre prioriteringer for øyeblikket :blink:

 

 

Tommy's Blipleielogg

Volvo V70 '05  Black-Stone(019)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C350e-girl

Blankbil Xtreme og Power Wash er jeg super fornøyd med. Topper håndvasken med Britemax Pure Max👌

Alt du gjør vil potensielt sjekke fussoen. Så det er digg med snille produkter. 

Endret av C350e-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tommygv skrev:

Gode forslag her, takk! Skal se mer på den Fusso QDen, kan jo være en vinner :rolleyes: 

Har du prøvd den selv @ALFRED

Nei har ingenting av Fusso, bare tenkte den kunne være et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...