Jump to content
Petecomplete

Hva slags reparasjonslakk, til riper og steinsprut.

Recommended Posts

Petecomplete

Hei folks. Jeg har litt spørsmål rundt lakkreparasjon med korrigeringslakk/replakk. Det er snakk om først og fremst dype riper (helt ned til grunning) og steinsprut. Jeg har 2 veldig dype riper nederst i passasjerdøra mi som må gjøres noe med. Jeg forsøkte å polere det ned i fjor, og det ble allikevel ikke helt bra. Som ved steinsprut, prøvde jeg å vannslipe litt men papiret var for grovt og dro igjennom på ett lite parti (størrelse 50 øring). Jeg brukte 1k steinsprutlakk (som fulgte med bilen) over for å berge det igjennom vinteren og det ble ganske stygt..men skal prøve meg på å reparere dette mer skikkelig nå. Og før noen sier "sett det bort til noen som kan det", så nei, da lærer jeg ingen verdens ting. Har brukt en del polyurethanlakk på stål og plastbåt, og jobba masse med sånt men bil-lakk er litt nytt og spennende :) Får sette det bort om det blir heeelt jævlig etter jeg har prøvd meg.

Jeg har fiksa steinsprut på panseret med stort hell med lakkpensel kitet som følger med bilen. Vasket med isopropanol, Fylt steinspruten, våtslipt, og polert over. Tenker samme fremgangsmåten på ripene men må mulig til med sprayboks på det ene området.. og vet flere har påpekt at petrokjemisk avfetting tar knekken på 1k lakk, gjelder dette 1k rep lakk? Hva med biltema sine rep lakker, er det bare piss? Må jeg til med 2k lakk?  En lokal fargehandler blander 2k lakker på sprayboks så lenge man har fargekoden, er dette veien å gå? Koster litt, men regner med det er bedre holdbarhet?

har også spørsmål rundt behandling av masse små steinsprut på panser.. vi snakker massevis av bittesmå defekter i klarlakken. De er for små, og for mange til at det kan spot fikses på noen fornuftig måte. Sålangt er omlakkering av panser helt uaktuelt (bruksbil, og det er ikke SÅ ille). Jeg har sett firmaer som f.eks Drammen bilkosmetikk utfører steinsprutfiks på panser, der det brukes lakkrens og fargefylling, dvs en filler. Hva slags produkter kan man bruke til å gjøre dette selv? Er det en form for "fargepolish" med filler som brukes?  

Edited by Petecomplete

Petecomplete

bump. noen tips her? 

Edited by Petecomplete