Gå til innhold

Hjelp ! "lakkert" motorrom!


rstange

Recommended Posts

Hei !

I dag skulle jeg vaske motorrommet på min 95 stratus, var ganske skittent men hadde god tro på at det skulle bli rent. Til jeg oppdaget at det meste som var der ikke var skit, men en form for lakk eller noe som har vært sprayet i motorrommet og har blitt brun ! Jeg stod lenge og knikket med avfetting og en oppvaskbørste. Fikk vekk en del på plastdetaljene, men på lakken og topplokket var det helt umulig. Noen som har tips til å få vekk griseriet? Etter jeg vasket det har det blitt hvitt/grått og motorrommet ser helt grusom ut :( Tror dette "lakk" greia var en 90-talls mote, men vet ikke hva det er for noe. Men fattern mente det var noe de sprayet på før for at det skulle se blankt ut. Hjeeelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hørtes rart ut, men skal du få det vekk og det er lakk så må det slipes vekk vil jeg tro, lakkfjernr fjerner jo ikke bare et og et lag så det er ikke noe poeng.

Bilder kan også hjelpe mht svar :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Sikkert 'transportvoks' som ikke har blitt fjernet av forhandler når bilen var ny. Og som har fått godgjøre seg og brenne seg fast siden.

Citrusrens fjerner degt nok ja, men beregn noe gnikking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 'transportvoks' som ikke har blitt fjernet av forhandler når bilen var ny. Og som har fått godgjøre seg og brenne seg fast siden.

Citrusrens fjerner degt nok ja, men beregn noe gnikking...

X2

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke de sprayet ned hele motorrommet med transporvoks? Men lakk er kanskje ikke rette ordet, men mener det var noe som het motorlakk før. Men det er i allefall tydelig at det er noe som er påført motoren, for det er kun oversiden av flatene som er dekket.

Gnikking skal gå fint ;) Sto en time i går å gnikket. Skal gi 3Men en sjangse ! Takk for svar. Skal prøve å laste opp noen bilder av hvorda det ser ut senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

For en del årsiden var det populært å sprøyte på noe som kaltes motor plast, bakdelen med det var at det ble brunt når det ble varmt, så det burde bare brukes på deler som ikke ble så varme.

Produktet ser ut som klarlakk, men er et plast stoff.

På robuste deler kan du kansje bruke reprin spesial som er en lakk og malingsfjerner, vi brukte den mye på brukt biler hvor lakken hadde krakkelert og måtte fjernes helt før omlakkering, lakken kunne da skrapes lett av med en spatel eller skrape.

Men test dette først på en plass det ikke viser så mye, og ikke minst les brukerveiledningen før bruk.

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer bilder av bilen...

Først ett bilde før vask. Legg merke til Luftfilterboksen, dere ser bellegget på den. Samme med A/C gass beholderen helt til venstre i bildet. Den skal være blank men er brun. Også radiatorslangene som går til varmeapparatet er brune men skal være blanke. Dere ser det glere plasser om dere studerer, som f.eks. på venstre siden over ekspansonstanken. Dette er det bellegget som er igjen etter motorlakk/blast greia.

_DSC7847.jpg

Så ett bilde etter vask, dere ser at jeg har fått bort noe.

_DSC7868.jpg

_DSC7859.jpg

Toppdekslet skal være svart, men kan ikke si det er noe i nærheten av det.

_DSC7858.jpg

Tilsammenligning ett bilde av den andre stratusen min. Ikke beste kvaliteten på mobilbildet, men dere ser i allefall hvordan den røde bør se ut under panseret.

stratusmotor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...