Niebelheim 70 Skrevet 26 Januar, 2019 Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2019 Da har jeg omsider gått til innkjøp av gammel bil. Har blitt enig med kona om at det er viktigere med en garasje for meg enn bil (Utrolig nok). Har allerede begynt planlegging av garasjen, men kostnaden kommer til å være utrolig høy, men at starteen var altså å selge min 00 Audi S6 og kjøpe en billigere bil. Valget havnet på en 96 Audi A8 som har gått 430 000 km. Orginalt en 3.7l, men ifølge selger, så hadde forrige eier satt inn en 4.2l som hadde gått 230 000. Har noen bilder fra annonsen, siden bilen hadde et tykt lag med snø og is da den ble hentet, og ikke var særlig fotogen. Bilen hadde en del feil etter eu kontroll, så den ble kjørt rett inn i garasjen (hos min far, som jeg har skrudd i de siste 20 årene) Første post ble skifte travers bak, da det var rusthull på den. Ble dessverre dårlige bilder, siden vi måtte ligge på gulvet å skru i en alt for liten garasje. Oppdaget også noen defekte foringer som ikke var nevnt i eu kontrollen, så disse må bestilles. 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 26 Januar, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2019 Så ble simmerringer på differensial skiftet med det samme den var plukket ned. Så ble det skiftet drivakselmansjett bak, siden den også var noe sliten.. Her er et lite bilde av bilen i garasjen. Garasjen er 530cm lang og bilen er 504cm lang, så det er ganske trangt. Dessuten er den utrolig smal, men som sagt så har jeg skrudd her i 20 år, så den gjør absolutt nytten sin. Bedre enn å stå ute iallefall. Jeg skal prøve å oppdatere litt underveis, men det har blitt veldig sene kvelder denne uken, da jeg har litt hast ned å få skilter på bilen igjen, så det er mulig det blir masse på en gang. Blir nok en skikkelig runde med korrigering og interiør rens litt utpå våren, samt en del modifikasjon for å få den litt som jeg vil ha den. 6 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 5 Februar, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Februar, 2019 (endret) Kjapp liten oppdatering: Nye Bilstein dempere (foran og bak) samt skiver og klosser har ankommet. Masse foringer har også kommet, så det har blitt noen sene kvelder i garasjen etter jobb. Det var nok riktig at v. Bakdemper var defekt. Den var mer som en sykkelpumpe.. Og høyre framdemper rant det olje fra da jeg la den ned, så den var nok ikke helt på topp den heller. Så noen bilder av foringene. Det var jammen på tide å skifte de. Det er helt utrolig at NAF ikke noterte det som feil på EU kontrollen.  Skivene foran så ut som de var skiftet for ikke så lenge siden, men siden gliderne var rustet fast, så var skivene rustet, så de ble bare pusset rene, og fått nye klosser. Skiftet endelege samtidig, siden den skal på 4-hjulskontroll. Bak har det blitt montert inn diverse bakstillings deler igjen. Endret 6 Februar, 2019 av Niebelheim Skriveleif 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Concker 1 251 Skrevet 6 Februar, 2019 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 6 Februar, 2019 Stå på vilje! Det liker vi Blir nok en meget pen å bra bil når alt er utbedret med nye fine deler Tråden følges Siter Biler: '73 VW 1300S '85 Porsche 944 '19 E-tron 55 SS: '00 Audi S6 Quattro Porsche-Boxster '11 Volkswagen Passat '90 Lancia Delta HF Integrale '07 Range Rover Sport Endring av farge på skinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 6 Februar, 2019 Rapporter Share Skrevet 6 Februar, 2019 Sånne tråder. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Tommy R 200 Skrevet 6 Februar, 2019 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 6 Februar, 2019 Får lyst til å skru når jeg leser sånne tråder - men så kommer jeg på at sist gang jeg skrudde så hadde jeg lyst til å tenne i både bil og garasje. 1 6 Siter Detailshop.no Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera. Gnukkehjørnet En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 9 Februar, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2019 Herlig redningsprosjekt. Blir spennende å følge med på Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ballemann 90 Skrevet 9 Februar, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2019 Blåste du gjennom sentrum med prøveskilt igår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 9 Februar, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2019 3 timer siden, ballemann skrev: Blåste du gjennom sentrum med prøveskilt igår? Nei, fikk skilter på den på på torsdagen, og fikk tatt 4-hjulskontroll hos Mekonomen på fredag. Ble bare en kjapp tur i barnehagen og rett hjem for å vaske den mens det enda var noen varmegrader. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hans k 4 Skrevet 12 Februar, 2019 Rapporter Share Skrevet 12 Februar, 2019 (endret) ahh deligt. skrur masse sjølv. men meget lite tid til det no. ein på 2år og ei på 10 år her. så er jo glad for at det eg skrur på no er kun sevice og lite slitedeler. sjølv om den har rulla 211 000. og 12 år. men den du har er ein meget god audi. ein av dei beste etter min meining. Og då er ikkje eg audi mann, så det er pluss for deg. gleder oss resten av turen med meking og stell av resten av bilen. Endret 12 Februar, 2019 av hans k Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 12 Februar, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 Februar, 2019 Ja, det blir egentlig litt lite med det her også med ei lita ei på 5 år og ei litt større ei på 6.5 år, men jeg må prøve å få til litt innimellom. Kona har funnet ut at det er viktig for meg å få litt tid i garasjen for å få koblet ut hodet litt. Jeg skal prøve å holde tråden litt her på ting og tang som blir gjort med denne. Den forrige bilen ble det gjort masse rart med, men det ble dessverre litt dårlig med bilder og dokumentasjon underveis. Det er jo litt morsomt å ha noe å se tilbake på om noen år også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 23 Mars, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Mars, 2019 (endret) Da har jeg coatet mine første felger. Syns det gikk ganske greit med tanke på at det ble gjort ute i boden. S6'n står i garasjen for litt jobb før den skal lakkeres, så det var dessverre ikke mulig å gjøre det der inne. Valget havnet på Max Protect V3. Først ble det nedvask med PPG Spirit Wipe silikonfjerner, for å få unna fettet fra det ble lagt på dekk. Deretter ble coating påført. Tønna ble ikke buffet, i henhold til anbefaling fra Blankbil Da var alle felgene tatt. La de ved siden av sykkelen som skriker etter å bli brukt igjen. Gleder meg til å se hvordan det blir med coating på felgene, kontra forsegling som jeg har brukt tidligere. Endret 23 Mars, 2019 av Niebelheim 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 21 Juli, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2019 Nå har det skjedd lite her de siste månedene. Kona ville ha nytt kjøkken, og da har tiden gått mye til det. Etter den obligatoriske ferieturen med familien, så ble det endelig en runde i garasjen igjen. Jeg kom over en bil som skulle hugges, og da fikk jeg skaffet meg et etterlengtet hengerfeste, så nå var det på tide å montere det. Noe annet småtteri måtte fikses også, så jeg fikk tak i både spylermotor og viskermekanisme fra bilen som skulle hugges. (Fikk også tak i taktrekk, så etterhvert skal jeg prøve å farge det svart). Først på listen var spylermotoren. Da ble det jo nødvendigvis litt demontering. Da benyttet jeg muligheten litt å rengjøre litt, og påføre Carpro Perl på plastikkhjulbuen. Rengjorde også luftfilterboksen med 3D Orange Degreaser Også denne fikk seg en runde med CarPro Perl. Ferdig montert ser ting bra ut. Motorrommet fikk seg en liten shine tidligere i vår, og siden bilen blir såpass lite brukt, så har det holdt seg bra. Litt støvtørking bare. Så var det viskermekanismen som skulle skiftes. Denne har jeg vært ute med flere ganger, så det var bare barnemat. så tenkte jeg å se på baklukelåsen. Nøkkelen virker ikke på den, noe som er et stort problem siden batteriet tapper seg i løpet av en ukes tid, og batteriet er i bagasjerommet. Starter med å demontere låsen. Så er det bare å plukke den i stykker. Akkurat som jeg trodde. Full av sand og irr. Da er det bare å plukke den enda mer istykker.. Heldigvis har jeg fått tak i et par låser, slik at jeg har noen reservedeler. Demonterer alle låsepinnene for rengjøring Bruker en låsesylinder som er litt mindre irret ved montering. Denne hadde også et støvdeksel som var i orden. Så er det bare å montere sammen i motsatt rekkefølge og montere den i bilen. Så var det hengerfestet som sto for tur. Eksosanlegget må slippes ned. Og bakfanger må demonteres. Så var hengerfestet montert. Det var faktisk veldig enkelt. Men siden det var Grøfta Auto som hadde holdt på med bilen tidligere, så var jo eksosanlegget hjemmesveiset for å få doble stusser, og da passer det jo selvfølgelig ikke med hengerfestet. (Ifølge Møller så ble bilen levert orginalt med hengerfeste, men dette ble antagelig demontert for å montere doble stusser) Jeg hadde heldigvis forutsett at dette kunne bli et problem, så jeg hadde fått tak i en orginal bakfanger som ikke var skjært ut et ekstra hull i, og et eksosanlegg. Så da var det bare å demontere eksosanlegget. Og montere det nye. Noen hadde tydeligvis lakkert endestussene på det, og det var ikke særlig pent. Jeg gikk hardt til verks. Så ble det litt Britemax Easy Cut og rød Mirka pad for å ta imellom stussene og litt etter pussingen. Deretter kjørte jeg filt kone på drill. Dessverre var det en del pitting på skissene, så jeg orket ikke å gjøre så mye med de. Jeg får heller bytte de senere. Deler ble det litt "fort og gæli" for å få opp litt glans i de. Brukte Britemax Final Shine og Rag Company Miner towel for å få hentet litt mer glans utav de. Resultat ble ikke bra, men som sagt så blir de skiftet etterhvert. Ble uansett bedre enn utgangspunktet. Fangeren ble deretter vasket over med Meguiars Wash plus. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 10 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 August, 2019 Jeg fikk tak i et (nesten) komplett taktrekk til bilen, og da fant jeg ut at det kunne være verdt forsøket å farge det svart. Etter at de siste bilene har hatt svarte taktrekk, så har jeg blitt vant til det. Syns det skaper en annen følelse i bilen. Fargen ble bestilt fra UK via Ebay. Bestilte 1 liter, som jeg blandet ut 1:1 med vann for å prøve å unngå skjolder. Jeg rigget meg opp på sveiseverkstedet på jobb, så får det ligge i fred noen dager. Så var det bare å starte. Jeg ble litt satt ut da det virket som at det ikke trakk seg inn enkelte plasser. Prøvde da å massere fargen litt inn på disse stedene, noe som hjalp litt, men det vistes hvor jeg hadde rørt trekket, så jeg måtte gni over hele trekket. Her er etter 1. Runde med farge. De øvrige delene fikk seg også en runde. Her ble soltaket og et deksel ved bakruten likedan som taktrekket. Plastdeler ble plastprimet og lakkert svart matt. Jeg syns det første flasken spyttet en del, så den ble byttet ut med en ny flaske. Her er etter 2. Runde med farge Det har blitt betraktelig bedre. Dagen etter tok jeg en liten runde til for å få frem litt mer av svartfargen, da det virket som at når den trakk seg inn og tørket ble litt grå-aktig. Et lite 50/50 med farge Her er etter 3. Runde med farge. Jeg må si jeg er ganske fornøyd med resultatet. Jeg brukte opp hele 1 literen med farge som jeg blandet ut, altså 2 liter farge på dette. Og for det oppmerksomme øyet, så mangler det et deksel her. Det er dekselet på høyre A-stolpen, da det var ødelagt på delebilen. Dette må jeg bruke fra egen bil, men jeg ville ikke farge det før jeg så resultatet av dette først. Så nå har jeg bestilt etter 1 liter ekstra, slik at jeg kan farge det, og dørlistene som har filt på seg mot taktrekket. 6 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 10 August, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 August, 2019 Ser ut som dette ble veldig bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 31 August, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 August, 2019 Da har jeg omsider fått skiftet taktrekket, og det ble et helt annet førermiljø. Jeg elsker mørke taktrekk, og nå som jeg vet det er mulig å farge selv, så frister det å ta Superben til kona også. Det var litt vanskelig å få inn taktrekket alene. Det ble litt kjøring, men demonterte seter og litt småtteri, så fikk jeg litt det inn igjennom bakdøra. Ble dessverre litt lite bilder av prosessen, men har et par før/etter bilder. Taktrekket ser mørkt ut på bildene, men er egentlig like lyst som det jeg farget. Her er det sorte trekket montert. Nå mangler det bare å få farget opp det siste dekselet, som var ødelagt på donorbilen, så må jeg finne på noe lurt med kontrollen til takluken. Lurer på om jeg skal få noen til å lage deksler til meg som jeg kan sette på etter at jeg har lakkert opp den. Eventuelt må jeg se om jeg klarer å få tak i en i orginalt svart. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 21 Januar, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Januar, 2020 Har ikke skjedd så veldig mye her i det siste, men jeg bestemte meg for å montere Webasto i høst. Etter litt leting, så kom jeg over en forholdsvis ny Webasto for en billig penge. Kjøpte nytt ledningsnett og et T100 fjernkontrollsett. Siden det er utrolig dårlig plass i motorrommet, så ble den plassert på den eneste plassen det var litt ledig rom: ved servo tanken. Litt knoting med å få på plass braketten, men det gikk etterhvert. Så var det klart for å montere inn brenneren. Det er trangt, men det går på et vis. Så er det å få finne noen slanger til å passe. Da er det kjekt å ha litt liggende. Så var det å finne bensinslangen inn til motoren, og koble seg på. Satte fødepumpen rett ved skjøten. Så var det bare å trekke opp ledningsnettet. Det var et underlig styr for å komme seg inn i kupeen. Litt demontering ble det.. Når alt var koblet opp så ble det kjørt en kjapp diagnose og testkjøring på brenneren. Kjekt å prime bensinslangen via pc'n. Når alt ble konkludert med at det virker helt fint var det bare å montere sammen alt igjen, og da er det ikke plass til noe mer under dette panseret. 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 23 Februar, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Februar, 2021 Det har fortsatt ikke skjedd så mye med bilen. Den starter og går som den skal, og det har ikke vært noen problemer med den. Stort sett bare fylt bensin og kjørt, men det kom en liten milepæl i dag, som jeg synes bør feires litt. I anledningen skal den få seg et velfortjent oljeskift. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alfaduden 371 Skrevet 24 Februar, 2021 Rapporter Share Skrevet 24 Februar, 2021 (endret) Artig å lese om denne redningsaksjonen. Det er noe med 90-tallsbiler. Må være generasjonen jeg selv er i som husker disse som helt nye i min bilinteresserte barndom. Og filmen Ronin da Kan jeg spørre hva den nå har kostet deg etter to gode driftsår og med vedlikehold/oppgraderinger? Jeg ser jo at du ikke kjører mest akkurat. 14000km to år etter innkjøp er ikke mye. Endret 24 Februar, 2021 av Alfaduden Siter "Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson Magnus Skjølsvik Svendsen 1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione 2017 Mercedes B250e ♛ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 26 Februar, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Februar, 2021 Ja, dette var jo en direktørbil da jeg var yngre. Jeg hadde jo aldri trodd jeg skulle eie en slik bil da jeg kjørte opp. Robin ble jo en klassiker. Den biljakten er jo episk! Kostnadene for å få den i bra stand for 2 år siden var på ca. 13000,- Så ble vel Webasto kostnaden på rundt 6-7000,- (fjernkontrollen er jo grisedyr), men den regner jeg nesten ikke med. Mest sannsynlig blir den plukket av bilen når den skal selges, og montert i en fremtidig bil igjen. Nei, det er egentlig en vinterbil. Om sommeren så kjører jeg ca 1km hver dag for å levere ungene på skolen, så kjører jeg motorsykkel ellers. Motorsykkel sesongen går så lenge det er + grader. I fjor varte sesongen til midten av November, og det ser ut til at sesongen starter igjen nå når det har blitt bar bakke igjen, så da blir det veldig lite km på bilen i løpet av et år. Da er det greit å ha en litt eldre bil også. Den taper jo seg ikke så mye i verdi lengre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.