Anders 0 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 (endret) Slik så bilen ut før: Bilen ble sist polert i fjor en gang i oktober, og da fikk jeg ikke tatt hele bilen pga. maskinsvikt (Meguiars G220)... Nå har jeg endelig fått meg roterende, og tenkte at jeg skulle korrigere de plassene jeg ikke fikk tid til sist gang, og i tillegg få gjort noe med de ripene som har tatt seg til rette i løpet av vinteren... Slik så bilen ut i sollys: Claying med SV Paint Rubber og Quick Finish: Videre inspeksjon med brinkerman: Metabo Prøvde meg litt fram med forskjellige kombinasjoner av poleringsmidler og puter i starten. Først ut var Menzerna 106FA på hvit Sonus-pute: Grei nok glans, men skulle helst korrigert litt mer, så jeg gikk over til Meguiars #83 på hvit Sonus-pute for å se om det hjalp, men jeg fikk mer eller mindre de samme resultatene... Jeg fant til slutt ut at Menzerna PGC på gul Sonus etterfulgt av 106FA på rød Sonus fungerte fint på de panelene jeg ikke fikk tatt sist gang. På de panelene jeg fikk polert sist gang holdt det med 106FA på rød Sonus-pute. Jeg hadde i tillegg med meg et lite sett med Scholl-samples, og tenkte at dette hadde vært kjekt å prøve for å se om det virkelig er like bra som alle skal ha det til... Og det er det! Uten tvil. Dette førte til at PGC og 106FA kjapt ble byttet ut til fordel for S3+ på blå Scholl-pute og S40 på orange (Jeg brukte i tillegg S17 på rød Sonus-pute noen plasser, og det fungerte også veldig bra...). Jeg erfarte at Scholl S3+ korrigerer mer enn hva PGC gjør. I tillegg til dette avslutter den finere og støver mindre... What’s not to like? 50/50: Jeg fikk bort alt av swirls mer eller mindre uten problemer, men jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med å bruke særlig mye press på maskinen (pga. varmeutvikling), så jeg fikk ikke bort alle RDS. Tror at jeg skulle hatt meg en ullpute for å kunne korrigere mer, og fortsatt holde temperaturen lav... Frontdør: Før: Etter: Blankhetsstatus: Før: Etter: Bakluke før: Etter: Så var det fram med foam cannon for å få bort eventuelle rester etter poleringsmidlene. Brukte en sterk blanding av disse to: SV detail brush ble brukt i sprekker for å fjerne poleringsrester... Så var det vask med SV wash pudel ...og tørk med CG Miracle Dryer. På dette tidspunktet gikk jeg inn for å ta meg en liten kopp kaffe, og når jeg etter 10 minutter kom ut igjen, ble jeg møtt av dette synet: Så da var det fram med og igjen... Avslutningsvis ble det en runde med SV cleaner fluid og et lag med SV Concorso: Erfaringer: En god bakplate til maskinen er viktig! Den første gangen jeg prøvde roterende (dette var den andre...) var det med en original metabo-plate, og da hadde jeg dårlig kontroll på maskinen... I dag brukte jeg 3M sin, og det gjorde ting en hel del enklere. Så for dere som skal kjøpe roterende maskin: husk å ta med en god bakplate også. Viktig viktig! Brinkerman er et flott verktøy, men i starten hadde jeg problemer med å få ripene til å vise på bilder... Etterhvert fant jeg ut at løsningen på dette er å ha relativt kort lukkertid. Normaleksponert bilde Bilde med kort lukkertid (1/320 i dette tilfellet) Noen timer senere gikk jeg ut for å se hvordan det stod til med bilen, og i løpet av den tiden jeg har vært inne er det tydeligvis noen som ikke har klart å motstå fristelsen å ta på lakken min... Resultat: Så da blir det en runde med 106FA og finishing i morgen... Endret 19 Juni, 2009 av Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Scandicshine.no 258 Skrevet 18 Juni, 2009 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Meget bra jobb Anders, må si den ble BLANK Bra writeup også Må si jeg var litt spent på konklusjon av scholl, hehe! Siter www.scandicshine.no Alt i bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Ser veldig pent ut! S03+ vs. PG - da er valget lett, hvertfall for meg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 18 Juni, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Strøken blank golf dette, s40 på orange er blanke saker det ja Swissvax sin blå Clay er også en god sak, den lagde ikke ett eneste merke i lakken på Evon når den ble claya her.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Fin jobb og bilder Anders Tror du trygt kan legge litt mer press på maskinen din, skal være hard lakk å korrigere uansett det der. Ble jo nydelig med Concorso Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders 0 Skrevet 18 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 (endret) Takk Bo! Du har nok helt rett i at jeg mest sannsynlig kan legge litt mer press på maskinen, men etterhvert som jeg polerte stoppet jeg opp flere ganger for å kjenne på lakken, og jeg synes at den ble ganske varm. Hvertfall mye varmere enn jeg er vandt med fra DA-maskin, og det gjorde at jeg ikke turte å legge på mer press... Endret 18 Juni, 2009 av Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Bra skrevet og flotte bilder. Jeg viste ikke att man burde vaske bilen etter polering. Takk for tipset. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual 83 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Dritbra korrigering, og veldig bra writeup! Finishen ble også helt nydelig Ang. dette med å ta bra bilder av swirls, så gjelder det i hovedsak å få satt fokus på lakken.. Det som veldig fort skjer, er at kameraet setter fokus på det som reflekteres i lakken, og da ser man ikke swirlsene i det hele tatt. Prøv å sett fingeren på lakken neste gang, og sikt fokus på den.. Så er det bare å knipse! Siter Scandicshine Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders 0 Skrevet 18 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 (endret) cotte78: Strengt tatt så trenger du vel ikke det heller, men etter en langt økt med polering så samler det seg ofte en del støv fra poleringsmidlene, og jeg synes at den greieste måten å fjerne dette på er ved å ta en kjapp vask... Hvis du i tillegg bruker en sterk såpeblanding i bøtta (eller foam cannon hvis du har det) så fjerner du rester (oljer) fra poleringsmidlene Takk for kommentar! Endret 18 Juni, 2009 av Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 18 Juni, 2009 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Veldig bra jobb og write up... Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Imponert over hva du har fått til her Ingen tvil om at du nå blankeste og mest swirls-frie bil i gata nå Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 18 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 18 Juni, 2009 Ble sykt bra dette. Utrolig bra korrigering og om noen RDS ble igjen så er det bedre å la de forbli enn å kjøre for langt ned i klarlakken. Fantastisk bra jobbet for å være andre gangen du leker med roterende maskin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Veldig bra jobbet, og for en finish!!! JEG VIL HA CONCORSO Har lurt litt på det om du får bort alle oljer og polish rester hvis du vasker den i stede for å gå på med en IPA wipedown. Ble såpass mye støv på den bilen jeg driver med nå etter ull, at jeg tror jeg går for vask da siden du klarte å få vekk både oljer og polish rester Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual 83 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Hittil har jeg kun opplevd at alkalisk avfetting fjerner polish oljene skikkelig fra lakken.. Har prøvd med petroliumsbasert avfetting, men syns ikke den gjorde det så bra på akkurat dette området. Siter Scandicshine Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Nydelig resultat, og kjempe skrevet......!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Hittil har jeg kun opplevd at alkalisk avfetting fjerner polish oljene skikkelig fra lakken.. Har prøvd med petroliumsbasert avfetting, men syns ikke den gjorde det så bra på akkurat dette området. Så du tror ikke vanlig vask vil kunne fjærne alle polish rester og oljer? Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger 219 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Bra jobb og interessant skrivd sammen med bildene Likte grundigheten med full vask etter polering, før voks. Har fundert på det samme, men inntil nå buffet med MF det som blir sølt. Blir på en måte aldri rent etter å holdt på med ullpad så en vask er kanskje tingen. Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders 0 Skrevet 19 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 (endret) Veldig bra jobbet, og for en finish!!! JEG VIL HA CONCORSO Har lurt litt på det om du får bort alle oljer og polish rester hvis du vasker den i stede for å gå på med en IPA wipedown. Ble såpass mye støv på den bilen jeg driver med nå etter ull, at jeg tror jeg går for vask da siden du klarte å få vekk både oljer og polish rester Du vil nok ikke få bort alt av oljer kun med vask, gjerne ikke noe i det hele tatt, men med den såpeblandingen jeg brukte i foam cannon så virket det hvertfall som om jeg fikk bort en del. For å være på den sikre siden gikk jeg uansett over med cleaner fluid etterpå... Uansett var hovedformålet med vasken å få bort alt støvet PGC (som jeg brukte helt i begynnelsen) hadde lagt igjen. For det var jammen ikke lite... Takk for kommentarene folkens! Det blir satt pris på Endret 19 Juni, 2009 av Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 19 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 Sinnsykt bra jobbet Anders.. Nå har du nok den blankeste svarte golf 4'en i mange mils omkrets.... Ihvertfall siden den svarte golfen jeg jobbet på for en liten stund siden er solgt og sikkert er full av swirls nå.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders 0 Skrevet 19 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Juni, 2009 (endret) Sinnsykt bra jobbet Anders.. Nå har du nok den blankeste svarte golf 4'en i mange mils omkrets.... Ihvertfall siden den svarte golfen jeg jobbet på for en liten stund siden er solgt og sikkert er full av swirls nå.... Tusen takk, Stein! Hyggelig å høre Dritbra korrigering, og veldig bra writeup! Finishen ble også helt nydelig Ang. dette med å ta bra bilder av swirls, så gjelder det i hovedsak å få satt fokus på lakken.. Det som veldig fort skjer, er at kameraet setter fokus på det som reflekteres i lakken, og da ser man ikke swirlsene i det hele tatt. Prøv å sett fingeren på lakken neste gang, og sikt fokus på den.. Så er det bare å knipse! Takk for tipset, Tommy! Prøvde dette når jeg var ute for å fjerne disse merkene nå nettopp: Og det fungerte veldig fint: (Litt polish-rester på det siste bildet der...) Endret 19 Juni, 2009 av Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.