Gå til innhold
hans k

coating og lakk garanti

Recommended Posts

hans k

Hei folkens.

pappen har handla seg ein pen volvo xc 60 hybrid. og i den sammenheng spurte eg volvo om det var greit å

understell behandla med lanolin. som var ok(så lenge det ikkje lages hull til å sprøyte). MEN...dei sa nei til å ha coating på lakken. då ryker lakkgarantien.

Då pga. at lakken blir for tett.

Men korleis er det med coating og om det tetter porer utover det som er anbefalt og slik.

Men ja. coating er jo kjekt. men er ganske ny i det området. vil gjerne lære.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alextech

Bare legg coating uten å si ifra. Skulle det bli en garantisak på lakk klarer ikke de bevise at du har ´lagt coating. Så det er bare tull. Dessuten vil ikke coating skape noe trøbbel så lenge den ikke ble lakkert innen de siste 3-4 uker. Noe den neppe har blitt ettersom dere har hentet bilen :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Det var noe av det rareste jeg har hørt. Tar vel mer enn 3-4 uker fra biler er ferdig lakkert til de er utlevert kunde, mao lakken er ferdig å «puste». Men etter det kan jeg ikke forstå at de kan påstå noe slikt.
Om de går skikkelig inn for det KAN de vel avdekke evt coating (dersom vannskrekk fremdeles er god etter steeeerk avfetting?), noe jeg tviler de vil finne. Leasing?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
haskibr

Jeg fikk litt annerledes beskjed når jeg hentet ut min Volvo i april 2018. Jeg har en leasing avtale.

Spurte ikke spesifikt om coating, men ble fortalt at lakken måtte taes vare på og det var opp til meg å gjøre det. Ble ikke nevnt noe om type lakkvedlikehold.

Spurte heller ikke spesifikt om lanolin eller noen andre måter å understellsbehandle bilen på. Men fikk beskjed om at bilen var rustbeskyttet fra fabrikk og at ekstra understellbehandling ikke var nødvendig og at rustgarantien da kunne ryke. Men som sagt ble det ikke spesifisert noe type behandling, heller ikke diskutert om boring av hull i karosseriet hadde betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim
55 minutter siden, Conkey skrev:

Det var noe av det rareste jeg har hørt. Tar vel mer enn 3-4 uker fra biler er ferdig lakkert til de er utlevert kunde, mao lakken er ferdig å «puste». Men etter det kan jeg ikke forstå at de kan påstå noe slikt.

Nja.. Som regel sies det 6 uker fra den er nylakkert. Men det burde jo uansett være trygt å legge coating på ny bil.

Bilene blir lakkert før de blir montert sammen. Dvs. Før alt interiør, motor m.m er montert. Dette tar jo også noen dager. Så skal skal åpninger og lignende justeres.

Lakken slipes for lakkstøv (Volvo gjør iallefall det) og deretter blir bilen testet for å se til at alt virker.

Det jeg prøver å si her er at bilen ikke blir sendt ut fra fabrikken rett etter lakkeringen, så det er sjeldent et problem med at lakken ikke er ferdig herdet når den blir levert til kunde. Den blir jo fort stående en liten uke hos forhandler før den blir levert kunde også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddaa

For meg arrangerte Volvoforhandleren både keramisk coating og Tectyl-behandling ifm utlevering. Det er tydeligvis ulike meninger og ulik praksis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Det jeg prøver å si her er at bilen ikke blir sendt ut fra fabrikken rett etter lakkeringen, så det er sjeldent et problem med at lakken ikke er ferdig herdet når den blir levert til kunde. Den blir jo fort stående en liten uke hos forhandler før den blir levert kunde også.

Da prøver vi i å si det samme, du klarte det bare mer grundig og generelt bedre enn meg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hans k

takker for mange svar. no er eg klar for morro med nye bilen..lurer på om det blir høyglans polerning. i x timer før god blank hinne ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig