Gå til innhold

Hans Marius sin garasje


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Det er nå snart 1,5 år siden jeg gikk til innkjøp av egen bolig og sammen med den boligen fulgte det med en dobbelgarasje :D Allerede på visning begynte tankene å gå til hva jeg kunne gjøre med garasjen for å få den best mulig tilpasset mitt bruk. Det gikk riktignok over et år før jeg fikk startet å gjøre noe som helst med den, men i sommer startet jobben med å oppgradere den. 

 

Garasjen har en flate på ca 43 kvadrat (6,5 * 6,5 m) og hadde en vanlig etg samt "loft" for oppbevaring på dragerne. Det er støpt plate, men de har ikke brukt "helikopter" for å få det helt rett, så det er litt ujevnheter på gulvet. Det var kun satt opp utvendig panel slik at det ble delvis tett, med 2 stk 1-lags vinduer og 1 uisolert dør samt 2 manuelle uisolerte porter. Det var lagt opp en 16A kurs fra huset og inn til garasjen som fordelte seg ut på 1 utvendig og 1 innvendig stikkontakt, samt 2 lysarmaturer i taket. 

 

Planene for garasjen gikk litt frem og tilbake etter hva som var mest hensiktsmessig mtp kost/nytte. Det er blant annet ikke høyt nok under taket til at jeg følte det var vits å sette inn en bukk av noe slag (en saksebukk nedfelt i gulvet kunne gått, men ble allikevel ikke vurdert). Jeg hadde opprinnelig lyst til å kunne vaske bilen innvendig om vinteren med HT, men dette ville ført til at jeg på en eller annen måte måtte få gravd inn vann til garasjen. Det ble litt for omstendelig så som et kompromiss har jeg planlagt utfra at jeg skal kunne vaske bilen med 2BM og ONR eller lignende uten rennende vann. Planen på sikt er å fjerne den lille "veggen" mellom portene og sette inn en stor port med motor. Det kan også hende det etter hvert blir gjort et forsøk på å rette opp gulvet og evt få litt fall ut mot porten, samt pigge opp en renne rett på innsiden av porten og sette opp en rist over. 

 

Når det kom til det elektriske anlegget valgte jeg å grave inn en kurs til så jeg til sammen har 2 stk 16A kurser i garasjen. En som er felles til alt av lys og stikkontakter, mens den andre er til en dedikert dobbel stikk for varme (1-fas vifteovn) og HT. Det skal også settes opp til sammen 6 stk LED armaturer fordelt med 4 i tak og 2 på vegger. Skissene under viser hvordan det var før og hvordan planen er:

m3C7rnZ.png

9tBTld8.png

 

Jeg har dessverre ikke vært noe flink til å ta bilder av selve byggeprosessen, så det får bli med forklaring av hva som ble gjort frem til hvordan det ser ut i dag.

 

Første steg i planen var i alle fall å få garasjen isolert slik at jeg kunne ha en garasje som holdt + grader igjennom vinteren 2018/19 samt bedre lys, en ekstra kurs og flere stikkontakter.

 

Startet med å lekte ut mellom stendere også ble vindtettplater skjært til passende størrelse og spikret inn mellom stendere. Deretter ble det isolert med 100 mm isolasjonsplater i sideveggene og 70 mm i bakveggen (dette for å stjele så lite som mulig i lengderetning da det blir trangt nok som det blir). Satte så opp koblingsbokser og dro k-rør og kabel før veggene ble så plastret med dampsperre. Dragerne i taket ble også lektet opp før det ble satt inn 150 mm isolasjonsplater og plastret med dampsperre. Alle åpninger ble tettet med byggeskum. Til innvendige vegger og tak falt valget på Huntonitt, da disse skal tåle noe fukt/vann (så det ikke er fare om det skulle sprute litt under vask) samt at de tåler å henge opp litt uten at det må festes i stenderne. Disse ble i typen mikrofuge klassisk hvit. Når disse ble satt opp ble det skjært ut til å sette inn en gammel loftluke som fattern hadde liggende. Denne er ikke isolert, men planen er å få etterisolert den med isoporplater. Den må også males da den har sett sine bedre dager :P På loftet er rester av tak og veggplater brukt for å ha et delvis gulv så jeg kan oppbevare dekk/felg og annet tjafs. 

 

Veggene er satt opp på lecablokker, så etter veggene var ferdig isolert ble lecablokkene slammet med hvit Weber slemmemørtel. Det siste jeg gjorde i sommer var å sette opp stikkontakter og brytere. Den nye kursen er ikke koblet i sikringsskap enda og jeg mangler å sette opp armatur da jeg ikke har fått kjøpt dette enda... Nå rett før snøen kom fikk jeg også satt opp 2 stk panelovner som står på laveste instilling og holder garasjen frostfritt som var målet for nå :)

 

Så litt bilder av hvordan det ser ut pr 29.12.18.

fmRpHlX.jpg

uAwJp34.jpg

bYATuIm.jpg

HE41NAz.jpg

uV4Ggc3.jpg

3bRbOuD.jpg

3QogpML.jpg

hYudLnW.jpg

6O5qU6i.jpg

Lås til loftsluken ble av den lette typen fra biltema

fvtFw7h.jpg

R5FfS3M.jpg

COcAbWA.jpg

Et dårlig bilde av loftet 

T2EcbuI.jpg

 

 

Det neste som skal gjøres er som sagt å få satt opp armatur i tak og vegger, koble den siste kursen samt gjøre klar for å sette opp utelys (det er trekt kabel og satt opp bryter for dette men ikke koblet). Det mangler som dere ser også noe småplukk med lister og utforing til vinduer samt litt maling. Dette håper jeg å få gjort relativt kjapt på nyåret.

 

Videre blir ny port planen for sommeren igjen, samt at jeg vil få satt inn et Ikea kjøkken på bakveggen. Det kommer til å bli trangt, men med den kjøkkeninnredningen som bygger minst i dybde så skal det gå akkurat å få bilen innenfor :P

 

  • Liker 4
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
3 timer siden, Runer skrev:

Ser ikke at du har noen lufteluker/ventilasjon ? Tenker på fuktigheten som ligger i garasjen .. ser på bildet 

Tok opp det samme spørsmålet med brodern som er tømrer men han mente det ikke kom til å være noe problem siden det uansett ikke var 100% tett. Men det kan nok hende jeg setter inn en ventil i alle fall når jeg får satt inn ny port :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ventiler er en billig forsikring for en langtlevende garasje. Anbefales to, og diagonalt i rommet hvis mulig, hvor en monteres høyt, og den andre lavt. Samme prinsipp som på bad med spalte under døra.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Avfukter er også en mulighet. Har varmepumpe i isolert garasje og bruker en Meaco DD8L Zambezi avfukter. Den fungerer ned mot 0-1 grader og gir ca like mye i varme som den bruker i strøm. Har lukket ventilene for å ikke dra inn fuktig luft utenfra for da står den bare å går hele tiden.

Har 19-20 grader og ligger på rundt 30-35% luftfuktighet, har flere sensorer i garasjen og avfukteren kan også styres automatisk etter behov. Kommer begge bilene inn med snø på er det oppe i 50-55% i noen timer før det går ganske fort ned igjen. Bilene er så å si tørr i løpet av natta :)

 

Man må få mesteparten av vannet bort fra gulvet med fall mot port eller sluk ellers har avfukter og lufting veldig liten effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
19 timer siden, Klykken skrev:

Ventiler er en billig forsikring for en langtlevende garasje. Anbefales to, og diagonalt i rommet hvis mulig, hvor en monteres høyt, og den andre lavt. Samme prinsipp som på bad med spalte under døra.

Takk for innspill. Skulle jo selvsagt tenkt på dette før jeg gjorde meg ferdig med å kle vegger, men vi får se om jeg klarer å få løst det på et vis :)

18 timer siden, Dennis skrev:

Avfukter er også en mulighet. Har varmepumpe i isolert garasje og bruker en Meaco DD8L Zambezi avfukter. Den fungerer ned mot 0-1 grader og gir ca like mye i varme som den bruker i strøm. Har lukket ventilene for å ikke dra inn fuktig luft utenfra for da står den bare å går hele tiden.

Har 19-20 grader og ligger på rundt 30-35% luftfuktighet, har flere sensorer i garasjen og avfukteren kan også styres automatisk etter behov. Kommer begge bilene inn med snø på er det oppe i 50-55% i noen timer før det går ganske fort ned igjen. Bilene er så å si tørr i løpet av natta :)

 

Man må få mesteparten av vannet bort fra gulvet med fall mot port eller sluk ellers har avfukter og lufting veldig liten effekt.

Det hørtes ut som et interessant alternativ. Forstår jeg det slik at du har stengt ventilene på luftfukteren så den ikke drar inn fuktig luft fra garasjen, men kun blåser tørr varm luft? Har du noen erfaringer med samme fremgangsmåte om du ikke har det så varmt i garasjen? Får du flere sensorer til avfukteren? Fant ingen på nettet etter et kjapt søk. 

 

Spørs om jeg må øke prioriteten på å få fall på gulvet allikevel da :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
5 timer siden, Hans Marius skrev:

Takk for innspill. Skulle jo selvsagt tenkt på dette før jeg gjorde meg ferdig med å kle vegger, men vi får se om jeg klarer å få løst det på et vis :)

Det hørtes ut som et interessant alternativ. Forstår jeg det slik at du har stengt ventilene på luftfukteren så den ikke drar inn fuktig luft fra garasjen, men kun blåser tørr varm luft? Har du noen erfaringer med samme fremgangsmåte om du ikke har det så varmt i garasjen? Får du flere sensorer til avfukteren? Fant ingen på nettet etter et kjapt søk. 

 

Spørs om jeg må øke prioriteten på å få fall på gulvet allikevel da :ph34r:

 

Med sensorer så mente jeg et par andre jeg har som som ikke har noe med selve avfukteren å gjøre :)

Avfukterne skal avfukte lufta som er inni garasjen, har man ventiler vil det bli sirkulert fuktig uteluft inn som avfukter da igjen må avfukte. Men det er stort sett bare et større problem på regnversdager og andre dager med veldig høy luftfuktighet ute. Har 2 små ventiler åpne på 2 av vinduene så man får inn litt friskluft, samt at garasjen er sjeldent 100% tett ;)

Fordelen med Meaco DD8L er at det er en sorpsjonsavfukter ikke kompressor. Så den fungerer i kalde garasjer ned mot 0 grader. Under det så vil vannet fryse i beholder så vil ikke fungere. Uansett anbefalt å bruke slangen så man slipper tømme hele tiden. En kompressorbasert avfukter krever minst 12-15 grader men er ikke veldig effektiv før godt over 20 grader. 

På maks vil den bruke ca 650W strøm hvor mesteparten av det får man igjen som varme. Før jeg fikk varmepumpe var det nok til å holde litt lunk i en 50m2 isolert garasje.

Nivå 1 på den er ca 300W.

Meaco sin kan du stille inn til å gå kontinuerlig eller sette ønsket nivå. Setter man feks 40% vil den starte av seg selv når fuktigheten er over det. Går den 20% over satt verdi vil den automatisk gå for fult til det er under. 

 

Bør være høy prioritert å få bort vannet først. Ligger det alltid en dam der nytter det ikke hva man gjør.

 

Der jeg bodde før var det en uisolert mur garasje. Med 4 ventiler. Var stort sett  rundt -1 til 0 eller noen grader der kalde vinterdager men sykt høyt luftfuktighet, var det mildere yte var det enda verre. Bremseskivene så ikke ut etter en natt og verktøy som lå der rustet. Så et en kald garasje med lufting er "bra" for bilen er litt mer nja. Da skal man ha noen minus grader isåfall :P
Nå med oppvarmet garasje, stengte ventiler og avfukter er det aldri rustbelegg på bremseskivene, lavt fuktnivå selv med våte biler med litt snø er tatt inn, ikke fukt på vinduer osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
15 timer siden, Dennis skrev:

 

Med sensorer så mente jeg et par andre jeg har som som ikke har noe med selve avfukteren å gjøre :)

Avfukterne skal avfukte lufta som er inni garasjen, har man ventiler vil det bli sirkulert fuktig uteluft inn som avfukter da igjen må avfukte. Men det er stort sett bare et større problem på regnversdager og andre dager med veldig høy luftfuktighet ute. Har 2 små ventiler åpne på 2 av vinduene så man får inn litt friskluft, samt at garasjen er sjeldent 100% tett ;)

Fordelen med Meaco DD8L er at det er en sorpsjonsavfukter ikke kompressor. Så den fungerer i kalde garasjer ned mot 0 grader. Under det så vil vannet fryse i beholder så vil ikke fungere. Uansett anbefalt å bruke slangen så man slipper tømme hele tiden. En kompressorbasert avfukter krever minst 12-15 grader men er ikke veldig effektiv før godt over 20 grader. 

På maks vil den bruke ca 650W strøm hvor mesteparten av det får man igjen som varme. Før jeg fikk varmepumpe var det nok til å holde litt lunk i en 50m2 isolert garasje.

Nivå 1 på den er ca 300W.

Meaco sin kan du stille inn til å gå kontinuerlig eller sette ønsket nivå. Setter man feks 40% vil den starte av seg selv når fuktigheten er over det. Går den 20% over satt verdi vil den automatisk gå for fult til det er under. 

 

Bør være høy prioritert å få bort vannet først. Ligger det alltid en dam der nytter det ikke hva man gjør.

 

Der jeg bodde før var det en uisolert mur garasje. Med 4 ventiler. Var stort sett  rundt -1 til 0 eller noen grader der kalde vinterdager men sykt høyt luftfuktighet, var det mildere yte var det enda verre. Bremseskivene så ikke ut etter en natt og verktøy som lå der rustet. Så et en kald garasje med lufting er "bra" for bilen er litt mer nja. Da skal man ha noen minus grader isåfall :P
Nå med oppvarmet garasje, stengte ventiler og avfukter er det aldri rustbelegg på bremseskivene, lavt fuktnivå selv med våte biler med litt snø er tatt inn, ikke fukt på vinduer osv. 

Aha, da er jeg med :P Trodde det var ventiler på avfukteren, men nå gir det litt mer mening :rolleyes:

 

For min del vil det nok ikke være mer enn et par grader i garasjen på vinterstid, avhengig av utetemperaturen. Så da vil avfukteren gå som en av varmekildene. Høres egentlig ut som et godt alternativ :) 

 

Takk for god info :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hans Marius

Etter input her endte det opp med at jeg kjøpte en ventil med vifte og snorbryter under Megaflis sitt salg. Etter hvert kommer jeg nok til å investere i en avfukter som Dennis foreslo, men da har jeg i alle fall en vifte i de tilfellene det er blitt med mye snø/vann inn. 

 

Siden jeg har skjult anlegg ville jeg prøve å unngå å måtte ha synlige ledninger, så det endte med at jeg satte opp ventilen over den utvendige stikkontakten. På den måten kunne jeg trekke en ekstra kabel fra stikkontakten og inn i vifta. Ble ganske greit tror jeg :) Måtte dog flytte den litt til venstre fra å ligge kant i kant med stikkontakta for å ikke komme i konflikt med stenderen.

 

IPxnFi8.jpg

Dz14x8E.jpg

Gp64z2c.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Du har også en vanlig ventil på andre siden av rommet helst litt lengre ned som du får luft inn fra? Hvis ja blir det veldig bra :) Er det litt åpning under garasjeport eller den ikke er så tett går det også greit. 

 

Viktig at man har 2 ventiler så man også får luft inn så vifte får jobbet slik den skal med å dra ut lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om noen skulle lure så vil jeg på det sterkeste anbefale Fresh Intellivent helautomatisk vifte. Den funker som bare rakkern på helautomatikk

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
2 timer siden, Dennis skrev:

Du har også en vanlig ventil på andre siden av rommet helst litt lengre ned som du får luft inn fra? Hvis ja blir det veldig bra :) Er det litt åpning under garasjeport eller den ikke er så tett går det også greit. 

 

Viktig at man har 2 ventiler så man også får luft inn så vifte får jobbet slik den skal med å dra ut lufta. 

Har ikke noen flere ventiler enda da det er som du nevner litt åpning under de portene jeg har nå :) De er heller ikke isolerte så det kommer nok luft inn derifra. Men de skal på sikt byttes så setter inn en ventil da tenker jeg ;) 

2 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Om noen skulle lure så vil jeg på det sterkeste anbefale Fresh Intellivent helautomatisk vifte. Den funker som bare rakkern på helautomatikk

Endte denne gangen med en billig en fra Flexit for å kunne ha noe med snorbryter :) Men takk for tipset, kan hende den blir byttet ut etter hvert :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Mitsubishi Miniventilasjon eller twinfresh er gode valg skal man ha lufting i oppvarmet garasje. De har varmegjenvinner så kaster ikke alt av varme ut :) Flexit har også noe lignede (Roomie Dual) men prisen er helt latterlig sammenlignet med bla Twinfresh som gjør det samme for ca 4000 kr som Flexit skal ha 10 000 for. 

 

Men en slik løsning klarer man seg også stort sett med et hull i veggen siden de tar først ut luft som varmer opp og bytter så retning. Kald luft passerer da varmeveksleren og blir varmet en del opp på vei inn igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF AutoSpa
Avfukter er også en mulighet. Har varmepumpe i isolert garasje og bruker en Meaco DD8L Zambezi avfukter. Den fungerer ned mot 0-1 grader og gir ca like mye i varme som den bruker i strøm. Har lukket ventilene for å ikke dra inn fuktig luft utenfra for da står den bare å går hele tiden.
Har 19-20 grader og ligger på rundt 30-35% luftfuktighet, har flere sensorer i garasjen og avfukteren kan også styres automatisk etter behov. Kommer begge bilene inn med snø på er det oppe i 50-55% i noen timer før det går ganske fort ned igjen. Bilene er så å si tørr i løpet av natta [emoji4]
 
Man må få mesteparten av vannet bort fra gulvet med fall mot port eller sluk ellers har avfukter og lufting veldig liten effekt.
Er det ikke avfukter funksjon i vatmepumpa?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
8 minutter siden, SF AutoSpa skrev:
2.1.2019 - 1.20, Dennis skrev:
Avfukter er også en mulighet. Har varmepumpe i isolert garasje og bruker en Meaco DD8L Zambezi avfukter. Den fungerer ned mot 0-1 grader og gir ca like mye i varme som den bruker i strøm. Har lukket ventilene for å ikke dra inn fuktig luft utenfra for da står den bare å går hele tiden.
Har 19-20 grader og ligger på rundt 30-35% luftfuktighet, har flere sensorer i garasjen og avfukteren kan også styres automatisk etter behov. Kommer begge bilene inn med snø på er det oppe i 50-55% i noen timer før det går ganske fort ned igjen. Bilene er så å si tørr i løpet av natta emoji4.png
 
Man må få mesteparten av vannet bort fra gulvet med fall mot port eller sluk ellers har avfukter og lufting veldig liten effekt.

Er det ikke avfukter funksjon i vatmepumpa?

Jo men når en varmepumpe avfukter så kjøler den ned lufta rommet, siden den da må gå andre veien. Når den varmer så avfukter den lufta ute ved utedelen ;) Også fort gjort at kondensvannet fra den fryser i slangen på utsiden når det er veldig kaldt. Så bruker bare den funksjonen på varmepumpa om sommeren.


Varm luft kan holde mer fuktighet, så derfor vil den relative fuktigheten i rommet gå ned når man varmer opp selv om det fortsatt er lite mye fuktighet i lufta. Så en varmepumpe hjelper mye på å få tørket opp og gjør det lettere å få ut fuktighet av ventilene siden det ikke setter seg like lett på veggene og vinduer når det er varmere. En avfukter er også mer effektiv når det er varmt :) 

Har man 19 grader i et rom og 47% luftighet vil den relative luftfuktigheten gå ned til 44% øker man 1 grad. Er forsatt like mye vann i lufta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...