Gå til innhold

Audi A1, lakkfiks og shine! (first timer)


Petecomplete

Recommended Posts

Petecomplete

Da fikk jeg endelig energi og gidd til å lage en writeup. Bedre sent enn aldri :) En del av dere fikk sikkert med dere tråden «Audi A1 med lakkproblemer», der jeg fikk gode råd og tips til hvordan jeg skulle gå frem og valg av polish osv. En del tips + masse lesing her inne mens jeg venta på å bli frisk nok til å gjøre jobben gjorde at dette virkelig gikk veien. Dette blir mitt første forsøk på en arbeidslogg/writeup så hvis den er for ræva og hører hjemme i nybegynnerforumet så kan moderator bare flytte den :) Jeg har bare bilder fra selve lakk korrigeringen da vasken og forsøk på stripping av gjenværende LSP ble gjort på kvelden dagen før mens formen ikke var bra og hadde mer enn nok med å gjøre meg ferdig fremfor å knote med kamera. Mye av produktene er ting jeg kjøpte før jeg ble kjent med forumet, og bruker det jeg har til det går tomt så lenge det er godt nok. Bilder finnes etter worklog/writeup.

 

Produkter som ble brukt

 

Vask og interiør:

  • Mac prickbort

  • Biltema høytrykkssjampo (i stedet for selaclean shampo, siden HT sjampoen uten voks)

  • Mikrofiberhanske fra bilpleiekongen.

  • Selaclean Iron X-it

  • SX promax clay svamp

  • Biltema Interiørvask

  • Turtle Cockpit shine, blank.

  • Biltema mikrofiberklut for vindu og interiør.

  • Bredal MF håndklede fra Bilpleiekongen

 

Polish og korrigering:

  • Menzerna heavy cut 400, diminishing

  • Autoglym SRP

  • Autoglym EGP

  • Vannslipepapir 600 (på steinsprut korrigering)

  • Original korreksjonslakk

  • SX promax medium grov pute

  • Neglbørste

  • Shcoll hvit og orange pute

  • Bredal mikrofiber kluter

  • Biltema pute som eksploderte (useless)

  • Biltema PO125A 900w DA maskin.

  • Skvett isopropanol og no gammalt batterivann jeg fant, som wipedown/kontroll.

 

Vask/prep:

Hele bilen hadde «ujevnheter», eller prikker i lakken på taket selv etter tidligere vask. Så denne gangen ble bilen ble satt inn med prickbort selv på taket. Virketiden var ca 5 min, før Biltema HT shampo ble tilsatt i kjemitank på LAVOR spyleren. Grunnen til at jeg bruker den, var at fatters har kjøpt 15l og bruker dette på båten, og jeg ikke ville bruke voks shampo når jeg skulle strippe lakken (tenkte jeg). Biltema sin HT shampo er uten voks, og «shampo» er litt misvisende siden den egentlig ifølge dem kan brukes innvendig ved 10% blanding og til motorvask ublandet. PH er 11, så det er egentlig en slags alkalisk altmuligvask. Brukte HT og fikk ett svakt skum jeg la over prickborten. Virketid 5 min. Innvendige Matter ble spylt med Biltema HT shampo.

 

Spylte grundig av med varmtvann (vet det ikke er anbefalt ved jevnlig vask). Billigste sort Biltema shampo uten voks (som skummer) jeg fant i garasjen ble blanda med HT vasken i kjemikammer. Ble kjørt ut med på avstand med HT til ett ok skum, og tilsatt i bøtta. Hele bilen ble grundig berøringsvaska med mikrofiberhanske, det ble brukt en billig mikrofiberklut til innside dører, innside luke, skjørt/kanter og så hjulbuer. Skylte av or tørket. Bilen ble satt inn med iron x-it og lot virke i 5-6 min. Skylte av. Deretter clayet jeg hele bilen med Clay svamp, og Iron X-it som glidemiddel (gjorde bare det det sto hos bilpleiekongen. har forstått i ettertid flere mener det ikke er bra glidemiddel..)

 

Skikkelig avspyling før bilen ble rullet inn i garasjen og varme satt på i garasjen. Tørket av det værste, selv om jeg uansett skulle polere. Inni var bilen egentlig bra, men gikk over med BT interiørvask. Etter polering og lakkfiks på dag 4 tok jeg og all plast med Turtle cockpit shine. Når jeg var ferdig med dette var jeg helt sprengt, og trodde egentlig ikke jeg kom til å orke noe polering. Gikk rett i seng (jeg blir utreda for ME.. bare så det er sagt. Er en milepæl for meg og ha gjennomført det her!)

 

 

Lakkkorrigering og sealing:

Dagen etter våkna jeg utrolig nok ganske restituert! Noe som vanligvis ikke skjer i det hele tatt. Ett tegn om at jeg som regel har gode dager i vente. Jeg var helt vilt motivert og kroppen var klar for action. Her var det bare å kjøre på. Jeg hadde bestemt meg for billigmaskin, titta på Claeser'n sin tidligere men hadde handlet inn en Biltema PO125A. Denne viste seg å være veldig brukbar for mitt bruk. Ikke var det nevneverdig vibrasjoner og spore heller ved bruk av de putene som funka best (SX).

 

Jeg startet dag 1 på taket med gul Biltema skumpute. Dette gikk rimelig fort til helvete, da hele puta «eksploderte» og bakplate gikk rett i lakken. Var rasende men var jo litt min egen feil å bruke drittputer. Rusha avsted til Bilutstyr A/S drammen, der jeg fikk tak i SX promax medium (rød) som er mye lavere profil på enn skumputene. Denne fungerte helt plettfritt. Jeg fikk også kjøpt 2 skumputer fra ett bilpleiesenter på baksiden der som klargjør for butikkene. Dette ble sagt å være Megs puter, men de oppførte seg nesten like dritt på DA maskin som Biltema puta, og etter 30 min var det så mye vibrasjoner og puta «sklir ut» i bunn pga vekten av polish i bunn av puta.

 

Tok tak, panser og halve førersiden med SX promax puta. Var fortsatt litt forsiktig og sparte heller litt av de dypeste ripene fremfor å kjøre for hardt. Men eksperimenterte gradvis med bruk av forskjellig press i forskjellige runder. Brukte etterhvert isopropanolmix som wipedown for å se hvor mye jeg sånn ca måtte kjøre for å få ett tilfredsstillende resultat. På plastfangeren foran turte jeg rett og slett ikke kjøre så veldig aggressivt da det raskt bygget seg opp varme i materiale. Her ble mye riper værende igjen, men det ble allikevel VELDIG mye bedre enn det var. Brukte neglbørste og trykkluft for å rense puten underveis, og etter endt dag, vasket jeg puta og tørket over natta.

 

Dag 2 skulle jeg ha fler puter. Tenkte å dra til bileXtra og gå for rupes puter, men jeg dro til Bilpleiebutikken i Drammen i stedet for å prøve å få tak i no high end puter. Forklarte situasjon og gikk derfra med Scholl concepts hvit og orange til 400 spenn. Vet dette skal være top notch men jeg fikk ikke funk og syntes det var sørgelige greier, da den hvite var rett og slett alt for hard og dermed umulig å bruke på buede paneler, som basicly er hele bilen. Den orange fungerte greit en stund, men samme problemet som med andre tykke puter kom også her til slutt. Den virker for tykk og ved høy RPM «kastet» undersida puta seg ut mer og mer ut. Etter å ha da prøvd 6 forskjellige puter hvorav jeg var fornøyd med en følte jeg at nok penger var gått ut vindu, ergo ble det mye neglbørste og trykkluft og fullførte resten av dagen med SX promax puta. Når kvelden kom var jeg fullstendig kjørt, så puta ble vaska igjen. Og rett i senga.

 

Dag 3 var det samme kjøret,hadde fått tips i tråden og brukte mindre polish nå og heller flere runder. Sørget og for å kjøre polishen helt ut for å sørge for at den avsluttet så fint som mulig. Jeg syntes resultatet ble helt vannvittig! Fullførte på ettermiddagen, og gikk over bilen med LED lykt og lyskastere for å se om det var oversett noen ekstra stygge riper som trengte mer oppmerksomhet. Det var da jeg bestemte meg for å vannslipe ned «bulbene» som ble etter steinsprut korreksjonen. Har gjort tilsvarende jobb på gelcoat ved mange anledninger men bil lakk var nytt for meg. Jeg våtslipte forsiktig med 600grip våtslipepapir (vet det er i groveste laget men det er det jeg hadde for hånden), og gikk hardt til verks med Menzerna 400. her brukte jeg bruke den hvite Scholl pad'n siden det var på panser. Det ble både 2-3 runder før jeg var i mål, der siste runde ble gjort med SX promax pad. Ble knall resultat!Når kvelden kom polerte jeg raskt innerside av dører, karmer, innside luke, underside panser med AG SRP og skumpad. Buffet av etter halvtime med mikrofiberklut Så var det kvelden!

 

Dag 4 var det på tide å gjøre seg ferdig. Jeg hadde bestemt meg for å benytte meg av de produktene jeg kjøpte innledningsvis da jeg skulle fikse opp bilen og kjøpte «feil». Dvs Autoglym SRP og EGP som kom i pakke fra bilpleiekongen. Siden jeg skulle bruke EGP som siste steg så tenkte jeg at jeg like greit kunne kjøre over bilen med myk skumpad og Super resin først, da ble eventuell slurv dekka over og enda litt blankere finish. Jeg valgte å prøve den mykeste paden jeg hadde, som var en Biltema skumpad som fulgte med maskinen. Var greit skeptisk, og den var neppe særlig kvalitet men jeg prøvde denne fordi det uansett var lav RPM, og var mye lavere profil enn de som eksploderte. Så myk at jeg kunne kjøre rett over kurver og bøyer i panelet var den og. Det viste seg og fungere greit. På 2800 rpm kunne jeg legge SRP utover uten noen som helst effort i og med at det er mest fillers. I og med at den er laget for å brukes for hånd gjør jo maskinen samme «poleringa» i løpet av noen få øyeblikk så jeg brukte bare 2 raske pass. Det ble bra fordelt, syltynt utover og tørket relativt raskt. Tok hele bilen, og buffet av med en Bredal MF klut. Syntes det ble helt suverent! Etter dette la jeg Extra Gloss Protection, og lot den herden resten av dagen, ca 7 timer, før jeg buffet av. Ferdig!

 

Avslutningsvis tok jeg og vasket vinduene med «Biltema glass cleaner» som jeg hadde stående. Da sa jeg meg fornøyd. Etter dette har jeg spylt bilen raskt par ganger i uka i selvvask. Har hatt en berøringsvask siden :) håper det holder gjennom vinteren!

 

Bilder og Før og etter bilder:

 

Rigga til i garasjen:

20181115_141437.thumb.jpg.bd925bc9ed8334215b75bfd59af8457d.jpg

Forskjerm

20181115_201120.thumb.jpg.db2ac677c09ce6584cf51d5b766510cb.jpg20181115_203007.thumb.jpg.d013e929b65921fc52ca74db3aecb854.jpg

panser

 

20181115_174504.thumb.jpg.3429644d13a1cebfc4ee6f13e165ded4.jpg20181115_175403.thumb.jpg.fbb73294d38bdf6f6609bbc799c33512.jpg

Skille på panser med maskering.

20181115_183656.thumb.jpg.6165cc0bb7da0323841ffa72452c9faa.jpg

 

Bakluke

IMG_6099.thumb.JPG.85df3950962eafc7269e4b9b91a3c2ee.JPGIMG_6095.thumb.JPG.266cf1e025d8b8b2ff9107710375ef7e.JPG

var no riper i lykteglassa og, jeg glemte å ta etterbilder :( Kjørte 1 runde med 4 pass på halv hastighet, og det ble helt strøkent.

 

20181118_131041.thumb.jpg.8bb9209efabfbc41dff0afb12a676d5c.jpg20181117_194926.thumb.jpg.4b7f2fd15259fb119b8ff35411038cd2.jpg

Her ligger det Menzerna 400! Måtte jobbe iherdig for å få redusert den dype ripa, men gikk. glemte etterbildet :(

20181115_191637.thumb.jpg.0ac782f58478469d83d29378834b953a.jpg20181115_192230.thumb.jpg.b3962edc5a0aa9e83e6c4770400fa3d1.jpg

 

Lakkerte og vannslipte steinsprut, Menzerna rydder opp! fant det egentlig ikke igjen og kluten er flytta, men ser på refleksjonene at det er samme plass. Sjokkerende! :shocking2:

20181118_161149.thumb.jpg.44e1593f2497fd7a3e777f4b4ef23563.jpg20181118_162426.thumb.jpg.ab90d02ae1936c831901a89d3682251c.jpg

 

AG SRP inni dørskjermer, bakluke, panser, og innstegslister:

20181118_144813.thumb.jpg.442adf14c68bf9409c2e6b54f9fe5d73.jpg20181118_170521.thumb.jpg.ebfc5c62df9c4bdff553c47929c4628d.jpg

 

All plast var vasket fra før, så gikk over med MF og Cockpit shine innvendig.

20181118_170812.thumb.jpg.45ca6d546956710889e422e50a06ee67.jpg

 

Sjekk av bilen med LED lykt i mørk garasje, så trille utendørs for en titt.

20181118_131653.thumb.jpg.6f47549c56aefccd9b26babc1e28d504.jpg

 

Godt nok for meg! :fun:

20181116_124355.thumb.jpg.bcdc1fa6748b6f687eb822743ac0360d.jpg20181116_124547.thumb.jpg.680f4c907941a5fa4bf3d05d091d0fdb.jpg20181116_124413.thumb.jpg.a4e87df9605d2807c7996fedb5a1dc69.jpg

 

Bilen går inn igjen, og dagen etter får den SRP og EGP. Her er bilder fra dagen etter (bare det ene ble tatt på morgenen. Det andre med speilrefleks ble tatt etter en kjøretur.. og var litt vått vær :/)

20181122_121845.thumb.jpg.77807627b6235d9851352f9d5095c745.jpg

IMG_6101.thumb.JPG.6f30367292fd55aec0c3819f9094dc8f.JPG

 

 

 

 

har prøvd å fjerne de bildene under her da de ble selektert bort.. men får det ikke til :P 

 

 

 

 

 

 

 

20181115_205755.jpg20181115_210751.thumb.jpg.42d9ca9267e3bac81f22bbf99284333e.jpg

IMG_6095.JPG

IMG_6099.thumb.JPG.85df3950962eafc7269e4b9b91a3c2ee.JPG

 

 

 

20181115_174504.jpg

20181115_203057.jpg

Endret av Petecomplete
prøvd å fjerne noe bilder. gikk ikke redigerte igjen for skrivefeil.
  • Liker 3
  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint resultat og S&S dette til å være first timer :thumbup:
Det eneste jeg bemerker meg som jeg ville endret til neste gang er å skyve AG SRP og EGP langt tilbake i ett skap og heller kjøpe noen finere puter og finpolish (f.eks menzerna 2500) slik at arbeidet du gjør blir mere permanent og ikke midlertidig slik det blir ved bruk av fillerprodukter som SRP og EGP. Samtidig ville jeg også handlet en skikkelig voks eller sealer, slik at resultatet holder seg penere i lengre tid og vedlikeholdet blir lettere, her er f.eks PolishAngel Master Sealant en veldig god sealer, som er ekstremt lett å jobbe med og holder forholdsvis lenge :)

Det med at du føler putene ekspanderer mye og blir kastet mere rundt kommer av at du ikke bytter puter ofte nok og det går varmgang i de. Da blir skummet veldig mjukt og fleksibelt, og i verstefall løsner limet imellom skummet og borrelåsen og da har du en pute som tar sin egen bane. Så tipset der er, bytt puter ofte og rengjør de med børste og trykkluft.

Utenom det så var det tipp topp!

Endret av MortenHaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete

Tusen takk for feedback. :fun: Ja jeg kommer til å bruke en annen LSP når vårpussen kommer. Jeg har snust litt på å bruke collinite eller kanskje aller mest Fusso, da den både er rimlig og jeg har lest mye bra om den. Polishangel sin kosta ikke så innmari mye mer og virker interessant den og, så den er notert. har jo noen måneder og fundere på hva jeg skal bruke, er jo en jungel av produkter :shocking2:  Brukte AG litt på trass siden jeg hadde blåst så mye spenn på den pakka...<_<  Minst jeg leste her inne at AG Extra gloss protection ikke er såå gærnt? Egentlig var jeg fornøyd slik menzerna 400 avslutta når jeg polerte den helt ut, brukte SRP mest for at det skal være bra greier før EGP.. men du har jo rett, og er det ikke mye riper til våren så blir det en runde med menzerna 2500 eller 3000 før no voks.  Forøvrig tenkte jeg å freshe opp med en QD eller QW etter vask i dag faktisk, men endte med å sette spraytut på EGP og bare smøre syltynt ut med MF klut og buffe raskt av. Gikk like kjapt som hvilken som helst quickwax også blir jeg kvitt det fortere ;)

 

 

Endret av Petecomplete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
35 minutter siden, Mozell skrev:

Bra jobb :) Ser ut som du er bitt av basillen
Holder du til på haugalandet eller noe i den dur?
Husker det var en elektriker inne på Kårstø som gikk under navnet petecomplete :rofl1:

Takk for det. Ja er litt det, men er litt begrensa hvor mye jeg orker så jeg sikter på 2 poleringer og 2-3 voksinger i året. Så jeg ikke går lei :) Oi er det flere petecomplete rundt? :p Nei jeg holder til i Lier/drammen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...