Gå til innhold

Feil bil vrakmeldt


SverreP

Recommended Posts

Etter halvannet år i garasje og på verksted er min 95-modell 850 T5-R endelig teknisk og kosmetisk klar for å komme tilbake på veien. I prosessen har jeg brukt en svensk delebil, som ble solgt i sommer. Vedkommende som kjøpte denne var veldig klar over at dette var en svensk bil. Da jeg i høst skulle bestille PKK for å få bilen godkjent for registrering viste det seg at den hadde status som vraket. Kort fortalt har sniken som kjøpte delebilen klart å få utbetalt vrakpant for denne ved å bruke min bils identitet. Vognkortet til min bil kan ha ligget i delebilen da den ble hentet. Statens Vegvesen har kontrollert identiteten på min bil, men allikevel ser ikke saken ut til å være opplagt. Jeg har i dag søkt om oppheving av vrakstatus, men fått muntlig beskjed fra Tolldirektoratet om at dette kan slå begge veier.

 

Noen som har vært borti lignende eller har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti dette - men det er jo trist at det har skjedd.

Vrakfirmaet skal på rutine kontrollere at chassisnummeret stemmer med vognkort/regnr. Dette har jo da ikke blitt gjort.

 

Selv hadde jeg forventet at Vegvesenet ordnet opp i dette, og eventuelt krangling fikk de gjøre med vrak ansvarlig og fyren du solgte delebilen til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrakplassen som har tatt imot bilen innrømmer ingen feil. Bilen som ble levert er presset og kan ikke kontrolleres. Får vel bare vente på behandling av klage. Det er jo ingen tvil om at det er gjort en feil, siden min bil er vist SVV for identitetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke negativ her menvii snakker om Staten..godt mulig du ikke får opphevet dette selv om du kan bevise at bilen din lever i ditt eie.

Endret av dj john
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke negativ her menvii snakker om Staten..godt mulig du ikke får opphevet dette selv om du kan bevise at bilen din lever i ditt eie.
Akkurat den følelsen jeg fikk da jeg snakket med SVV og Tollvesenet. Eneste feilen jeg evt har gjort er å la vognkort til min bil ligge i delebilen, men dette er ikke sikkert. Vrakmottaker skal uansett kontrollere bilens identitet før vrakmelding utstedes. Mulig de er blitt rundlurt av han som kjøpte resten av delebilen, men det er jo uansett der hovedfeilen har skjedd. Sniken vil ikke snakke med meg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
3 timer siden, SverreP skrev:
6 timer siden, dj john skrev:
Ikke for å virke negativ her menvii snakker om Staten..godt mulig du ikke får opphevet dette selv om du kan bevise at bilen din lever i ditt eie.

Akkurat den følelsen jeg fikk da jeg snakket med SVV og Tollvesenet. Eneste feilen jeg evt har gjort er å la vognkort til min bil ligge i delebilen, men dette er ikke sikkert. Vrakmottaker skal uansett kontrollere bilens identitet før vrakmelding utstedes. Mulig de er blitt rundlurt av han som kjøpte resten av delebilen, men det er jo uansett der hovedfeilen har skjedd. Sniken vil ikke snakke med meg.

 

Med mindre han som har kjøpt bilen av deg har forfalsket din underskrift så skal det i utgangspunktet ikke være mulig å gjøre dette (mener jeg. Litt usikker så lenge bilen er avskiltet fra før av). Om så vognkortet ligger i bilen, så må du signere / e-signere med BankID. 

 

Også hvis alt stemmer med den genuine bilen med fargekode, motornummer, understellsnummer etc. så vil det forbause meg om Statens Vegvesen skal henlegge dette uten videre. Som du sier så er jo alt dette allerede verifisert av Statens Vegvesen - og selv om det er Staten vi snakker om, så er det ikke så firkantet. De firkantede sitter gjerne i skranken, og har kanskje ikke den erfaringen man søker. Men hvis du kunne tatt en telefon til de som bygger om biler / godkjenner tekniske endringer på Risløkka Trafikkstasjon så kanskje du får prate med noen med mer "passion" for yrket sitt - og har vært borti lignende.

 

Lykke til! Kjip sak.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Med mindre han som har kjøpt bilen av deg har forfalsket din underskrift så skal det i utgangspunktet ikke være mulig å gjøre dette (mener jeg. Litt usikker så lenge bilen er avskiltet fra før av). Om så vognkortet ligger i bilen, så må du signere / e-signere med BankID. 
 
Også hvis alt stemmer med den genuine bilen med fargekode, motornummer, understellsnummer etc. så vil det forbause meg om Statens Vegvesen skal henlegge dette uten videre. Som du sier så er jo alt dette allerede verifisert av Statens Vegvesen - og selv om det er Staten vi snakker om, så er det ikke så firkantet. De firkantede sitter gjerne i skranken, og har kanskje ikke den erfaringen man søker. Men hvis du kunne tatt en telefon til de som bygger om biler / godkjenner tekniske endringer på Risløkka Trafikkstasjon så kanskje du får prate med noen med mer "passion" for yrket sitt - og har vært borti lignende.
 
Lykke til! Kjip sak.
For å levere bil til vraking må man visstnok ikke være eier av bilen. Men den som leverer må vise egen legitimasjon. Salgsmelding skal da heller ikke være nødvendig. Her har det jo sviktet fullstendig, og en svensk bil er levert med norsk identitet. Venter noen dager, og ringer Risløkka hvis det ikke løser seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at man trenger kun å vise legitimasjon når man vraker en bil. Har ingenting å si hvem som eier den.

 

Her er det bare å sette hardt mot hardt. Dette kan du fint true de med å gå til media også. 

De har en svak sak uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte bil til vraking for tre uker siden i Molde:
Legitimasjon var de svært nøye på å sjekke, rammenummer og regnr fylte jeg selv ut. Ingen tok seg tid til å se på bilen jeg leverte en gang. Pengene kom på konto etter to uker.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte bil til vraking for tre uker siden i Molde:
Legitimasjon var de svært nøye på å sjekke, rammenummer og regnr fylte jeg selv ut. Ingen tok seg tid til å se på bilen jeg leverte en gang. Pengene kom på konto etter to uker.
 
Når det er så enkelt å bruke en annen bils identitet bør det jo være en formalitet å få ryddet opp i det igjen også, når feilen oppdages.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Politianmeld han som leverte vrakmelding på bilen din for svindel. Da får han hvertfall ubehaget med politiavhør osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrakplassen kan søke om annulering av vrakmld, det er litt jobb, så de er sikkert ikke så ivrig på å hjelpe deg. Men det MÅ de, de har ikke sjekket understellsnr som de er pliktig til å gjøre, vegvesenet blir ikke fornøyd med de da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrakplassen kan søke om annulering av vrakmld, det er litt jobb, så de er sikkert ikke så ivrig på å hjelpe deg. Men det MÅ de, de har ikke sjekket understellsnr som de er pliktig til å gjøre, vegvesenet blir ikke fornøyd med de da.. 
Vrakplassen innrømmer ingen feil, og siden bilen som ble innlevert er pressa menervee det er umulig å bevise. Jeg så jeg kunne bevise at bilen de har friskmeldt er hos meg, da la de på. Får nok ingen hjelp der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble denne saken advokatmat, NAFs jurist tar over og prøver å finne en løsning. Siden den svenske bilen mest sannsynlig bevisst er vraket med feil identitet, var ikke dette så enkelt. Det ble heller ikke skrevet kontrakt ved salget, og kjøper hevder at han trodde det var min norske bil han hadde kjøpt. Heldigvis har jeg utskrift av Finn-annonsen der alt står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ordner seg.

Det er skikkelig surt når noe sånt skjer. Det ordner jo seg som regel til slutt, men det skaper en masse frustrasjon og arbeid.

Skjønner ikke hva han som vraket bilen tenkte på?

Han måtte jo forstå at det kom til å bli styr rundt det, og at det kom til å bli oppdaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endelig ordnet det seg, og du verden som vi har jobbet med denne saken. Fikk i dag melding om at PKK kan bestilles. Veldig glad for at dette er en bil som familien ikke har vært avhengig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp!
Hva skjedde med vrakmottaket og han som vraket bilen? Ingenting?
Han som vraket bilen er ifølge NAF-advokaten politianmeldt for dette. Vrakmottaket anses ikke å ha gjort noe galt. Synes det er rart, men viktigste for meg var å få skilter på bilen før sommeren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...