Jump to content
chrsag

Hvordan bli kvitt striper med skit på sidevindu?(Nybil)

Recommended Posts

chrsag

Hei!

Har en 3 uker gammel Tesla model X, hvor jeg er plaget med at sidevinduene blir full av striper med skit ettersom vinduene blir tatt opp og ned. Vaskes lett bort, men neste gang jeg har åpnet og lukket vinduet er de tilbake. Noen tips til hva det kan være og hvordan bli kvitt? Mulig produktrester etter Tesla sine fantastiske klargjørere?

einarhelge

Det har vært utrolig travelt hos tesla i det siste, model x til en kamerat ble utlevert på en lørdag selv om det ikke passet for han. De måtte bare få ut bilen

Behandlet en 2 uker gammel X forrige uke og den var full av seig guffe på bakvinduet og taket. Da var bilen ferdig nedvasket av meg!Må ha vært transportfettet som bilen er sauset inn i og skulle vært fjernet av klargjøreren. Men med historien om hvor fort bilene går ut hos tesla så skjønner jeg at det skjer en glipp.

Uansett, er det seig guffe på vinduene så løser citrusrens dette opp, det holder ikke med sterk avfetting osv. Ikke få citrusrens på gummipakning og får du det på lakken så tørker det ut lakken. Da må du sørge for å få på litt voks igjen.

Er ruten fri for guffe så er det sannsynligvis pakningen inntil vinduet som er møkkete. Her kan du bruke surfex 1:3 på en microfiber som du drar over med, da pleier det å være rene vinduer når du tar de opp igjen.

Jeg pleier å bare ha en glassklut liggende klar i bilen til å tørke det rent igjen om slike situasjoner oppstår. Da kommer du deg hjem med blanke vinduer og får renset pakningen igjen der.

Et siste tips er å ikke rote med surfex over vinduene, da kan du få litt unødvendig arbeid med å fjerne inntørket kjemi på glasset.

Prinsen
14.10.2018 - 21.03, einarhelge skrev:

Et siste tips er å ikke rote med surfex over vinduene, da kan du få litt unødvendig arbeid med å fjerne inntørket kjemi på glasset.

Hvordan unødvendig arbeid blir det av å ha surfex på hele bilen (inkl vinduer)?

mammut89

jeg har sausa hele bilen med både pricbort og surfex inklusiv tak og vinduer og det hele i snart 5 år nå, forstår ikke helt problemet med glass..

trogha

Flere som har fått merker/skjolder som kan være vond å fjerne hvis den får tørke litt, men egentlig ikke noe stort problem. Det som kan bli et problem med å sause inn vinduer med avfetting (uansett type) er at noe alltids renner inn i selve døra, og over tid vil tære på plast/gummi osv. inni døra.