Gå til innhold
akorsvik

Mirka Shark blade

Recommended Posts

akorsvik

Er det noen her som vet om jeg kan få kjøpt dette over disk i Arendal eller Kristiansand? Om ikke, noen nettbutikk som har på lager på sør/østlandet som sender raskt? Takknemmelig for alle tips (har ca 500++ mini steinsprut fylt med base og klarlakk som jeg må kutte toppen av - er redd jeg vil pusse gjennom klarlakk på resten av bil om jeg skal slipe hver enkelt forhøyde sprut). 

Noen som kan si når jeg tidligst kan kutte toppen? 1 k klarlagg på spray påført med loew penn. Bilen har stått inne i garasje siden lakk, ca 10 -12 c i snitt temp. Brukte varmepistol første og andre dagen noen minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Bare vær obs på at 1k klarlakk ikke herder og blir like hard som 2k klarlakk, den blir ofte mer seig enn hard, noe som kan gi utfordringer med både sliping og polering. Dette kan variere litt mellom de forskjellige 1k klarlakkene, men prøv å pirk/kjenn med f.eks en fingernegl så kjenner du hvor seig den er. Er den veldig seig blir den bare dratt utover når man prøver å slipe, nettopp fordi de ikke blir hard nok, i tillegg kan de bli matt av kaldavfetting over tid. De 1k klarlakkene jeg prøvde når jeg begynte med dette kunne jeg grave/skrape ut av steinspranget med neglen, selv etter flere uker med tørking/herding, så egentlig har ikke 1k noe for seg utvendig på en bil hvis man skal ha litt holdbarhet og finish på jobben. Det fungerer greit for "vanlige folk" som kun skal fylle i steinsprang/skader for å hindre utvikling av rust og gjøre ting mindre synlig, men ikke så bra for sliping/polering og en bra finish over tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
akorsvik
43 minutter siden, trogha skrev:

Bare vær obs på at 1k klarlakk ikke herder og blir like hard som 2k klarlakk, den blir ofte mer seig enn hard, noe som kan gi utfordringer med både sliping og polering. Dette kan variere litt mellom de forskjellige 1k klarlakkene, men prøv å pirk/kjenn med f.eks en fingernegl så kjenner du hvor seig den er. Er den veldig seig blir den bare dratt utover når man prøver å slipe, nettopp fordi de ikke blir hard nok, i tillegg kan de bli matt av kaldavfetting over tid. De 1k klarlakkene jeg prøvde når jeg begynte med dette kunne jeg grave/skrape ut av steinspranget med neglen, selv etter flere uker med tørking/herding, så egentlig har ikke 1k noe for seg utvendig på en bil hvis man skal ha litt holdbarhet og finish på jobben. Det fungerer greit for "vanlige folk" som kun skal fylle i steinsprang/skader for å hindre utvikling av rust og gjøre ting mindre synlig, men ikke så bra for sliping/polering og en bra finish over tid.

Au, det svei å høre etter en hel helg i garasjen med lakkpennen :( Pusset ned et par litt større steinsprut på bagasjelokket (de aller fleste jeg har tatt er på panser). Disse ble slipt 2 døgn etter klarlakk. Lot seg fint pusse ned, og ble blankt og fint - helt likt som resten av bilens lakk etter rubbing og polering. Utfordringen var å få slipt langt nok ned da det er ganske høyt med klarlakk, og redd for å slipe for mye på bilens org lakk. 

Vil en shark blade øke sjansen for å dra ut/utver lakken fra sprutet, eller er det høyere sjans at jeg drar ut lakken med å pusse hele veien ned?

Kan du anbefale en 2 k klarlakk som fungerer i loew pennen som er god, og grei å jobbe med (sånn i tilfelle jeg drar ut lakken av mange av hulla)? Og på de hulla jeg nå må ha en liten ekstra dråpe i, kan jeg legge i 2k der (sammen med eksisterende 1k klarlakk)? Eller blir det krøll?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Hvis lakken lar seg slipe og polere tror jeg bare du skal fortsette. Du klarer nok ikke å dra lakken ut av hullene, hvis lakken hadde vært seig hadde du klart å pirke/skrape den bort, dette hadde du ikke klart (like enkelt) med 2k klarlakk. Har begrenset erfaring med lakkhøvel o.l, kan jo evt. brette litt papir rundt enden på noe tynt (blyant e.l) for å slipe mest mulig på selve fyllingen. Har ikke prøvd loew pennen, har bare kjøpt 2k klarlakk på sprayboks, da har du en "knapp" under boksen som skyves inn for å frigjøre herderen inni boksen, og boksen må da brukes innen ca.24 t fordi lakken begynner å herde inni boksen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Prøv deg frem på de minst synlige plassene med shark bilde først. Er svært lite som skal til før du har gjort jobben, og dermed lite som skal til for å ta en god skrape av klarlakken rundt. Men gull å jobbe med om toppene er litt store. Jeg måtte pusse over til slutt før rubbing men tipper jeg sparte ca 20-30 min PR steinsprut med lakkhøvelen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
akorsvik

Fikk prøvd meg litt i går. Tok de få jeg hadde på bagasjeluka og taket med shark blade. WOW, for et fantastisk verktøy! Brukte 1,5 time på å våtslipe 3 sprut på luka dagen før.. I går gikk alle (ca. 20) på bakluke og tak på ca 20 min med shark blade. Pusset lett med 3000 papir på sprutene etter sharkblade, og deretter kjørte jeg over bakluke og tak med Rupes 12 duetto og 3000 papir, Rupes blå/blå, rupes gul/gul og så rupes hvit/hvit. Skal over med Autoglym uhd voks når alt er klart. Bruke totalt 4 timer på alt arbeidet på luke og tak, og resultatet ble bra! :-) Takk for tips!

Endret av akorsvik
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig