Gå til innhold

Vernemaske


BC160

Recommended Posts

Hei!😀

Det er vel ikke tvil om at enkelte av produktene vi detailere bruker, ikke gir noen helsegevinst. Jeg tenker på innånding av diverse avfettinger IPA og avdampinger fra coatinger - blandt annet. Etter en dag i garasjen blir jeg hes og kjenner at jeg har pustet inn noe som ikke gjør meg særlig godt. Jeg skal kjøpe en skikkelig vernemaske før det går dårlig😀Til de av dere som bruker maske, har dere en anbefaling på hvilken type man bør bruke, og evt hvor de selges? Hvilken filterinnsats bør man gå for? 

Håper noen kan komme med anbefaling om maske som passer til de produktene vi blir eksponert av.

Hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuseth Detailing

Jeg bruker 3M sin med kombinasjonsfilter, og er veldig fornøyd med passform og filtreringsevne på denne. Fås kjøpt hos Storefot.no til en fin pris :)

 

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Flex®: Das original

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

3M 4000-serien er gode masker.

Den hvite fargekoden på partikkelfilteret klasse P3 bør brukes ved avfetting.

Til damp fra coating bør masken ha beskyttelse mot organisk og uorganiske gasser så da står valget mellom 4277 eller 4279.

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen som har erfaring med denne maska? Ser du også kan få kjøpt P3 filter til denne.

https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/beskyttelsesmaske-7551-2000040037

 

P3 filter:

https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/partikkelfilter-755-p3-r-2-stk-2000040038

 

Endret av jonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, einarhelge skrev:

3M 4000-serien er gode masker.

Jeg har tilsvarende fra GVS, og Honeywell har også. 

Du finner alle på Jula: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/andedrettsbeskyttelse/hel-halvmasker/

 

Finn ei som «passer nepa» (jeg dro derfor til Jula) og hvor du lett kan få tak i passende filter - til grei pris :)

 

Og kudos til Storefot som har HMS som eget menyvalg!

Mangler bare div. filter i sortimentet, men det kommer sikkert 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
Jeg har tilsvarende fra GVS, og Honeywell har også. 
Du finner alle på Jula: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/andedrettsbeskyttelse/hel-halvmasker/
 
Finn ei som «passer nepa» (jeg dro derfor til Jula) og hvor du lett kan få tak i passende filter - til grei pris [emoji4]
 
Og kudos til Storefot som har HMS som eget menyvalg!
Mangler bare div. filter i sortimentet, men det kommer sikkert [emoji106]

Ja enig i at det er bra av Storefot å tilby halvmasker!

Hvis du ser på 4277 masken så beskytter den godt mot det meste, jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du savner flere filter?

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
2 timer siden, einarhelge skrev:


Ja enig i at det er bra av Storefot å tilby halvmasker!

Hvis du ser på 4277 masken så beskytter den godt mot det meste, jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du savner flere filter?

Foreløpig har jeg valgt å ta inn 4255 og 4277, men har selv en 7000-serie halvmaske med utskiftbare filter jeg også benytter. Disse er helt klart på et annet nivå hva kommer til komfor. Fordelen er at du også kan bytte ut partikkelfilter og kullfilter ved behov, i stedet for å bytte hele maska. Planen er å ta inn disse maskene fra 3M etterhvert.

  • Liker 2

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, einarhelge skrev:

Hvis du ser på 4277 masken så beskytter den godt mot det meste, jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor du savner flere filter?

Var bare det at du mente det var flere valg/filter å vurdere vedr. coating :)

Jeg kjøpte min primært for «husdyrstøv» i sin tid, før jeg begynte med dette «pengesluket» detailing 🤑

 

Men en stor fordel å sikre litt lungekapasitet til man blir pensjonist, så riktig filter er lurt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Storefot / Tommy skrev:

Disse er helt klart på et annet nivå hva kommer til komfor. Fordelen er at du også kan bytte ut partikkelfilter og kullfilter ved behov, i stedet for å bytte hele maska.

Nesten så man burde legge litt mer i det med en gang...komfort betyr mye, og blir fort det som gjør at den blir brukt og ikke liggende på benken... fikk plutselig tanker om vernemaska i Forsvaret/Heimervernet 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kan utgiftsføre, er vel også Sundstrøm SR200 anbefalt?

Mener de ble foreslått av «bedriftshelsetjenesten» under siste kontroll...i min andre jobb - som deltidsbonde med jobb hver fjerde helg 👨‍🌾

 

Kontorjobben foregår enn så lenge uten verneutstyr, selv om «skjermbriller» finnes, og faktisk hjelper når timene blir mange. Så noe stråling/slitsomt skjermlys er det nok 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jonia skrev:

Er det da ingen som har prøvd denne Biltema maska og P3 filtere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jonia skrev:

Er det da ingen som har prøvd denne Biltema maska og P3 filtere?

Hvis den har de rette filter, så er det vel bare du som vet om den passer deg med en komfort som gjør at du kommer til å bruke den? «Løp og prøv» selv, er nok det beste...noen sliter med å finne noe som passer, og på noen passer alt. Og noen ganger tror man den passer, før man får prøvd noe som virkelig passer...

 

Har man større mengder hår i anskiktet (type bart og skjegg 🎅🏼) gir det også noen utfordringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det denne masken, var anbefalt av Lakkspesiatisten da det er de maskene lakkererene deres bruker. Billig investering i forhold til konsekvensen av å ikke bruke maske. Noen som har erfaring med denne modellen?

http://www.lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=306&produkt_nr=3M+7523M&g=4#.W4cL5aQ8yEcEE6B734B-8535-4ABF-8827-5679AEBB4F99.jpeg.24c846bbbcff644597344d273ec1d4f3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da ingen som har prøvd denne Biltema maska og P3 filtere?

Jeg brukte denne da jeg la coating på bilen i sommer. Den fungerte til mitt bruk og siden jeg ikke har brukt noen andre masker kan jeg heller ikke si særlig om hvor langt fra de andre den er.
Men jeg ble ikke dårlig eller kjente noe lukt som tilsa lekkasje, heller ikke avgasser fra kroppens system slapp gjennom. Helt Ok passform, fungerte selv med skjegg. Litt slitasje under haken men ikke såpass at legevakt eller operasjon ble nødvendig

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Conkey skrev:

Litt slitasje under haken men ikke såpass at legevakt eller operasjon ble nødvendig...

Og det sier han som i følge profilbildet ikke har hake lenger... 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Conkey skrev:


Jeg brukte denne da jeg la coating på bilen i sommer. Den fungerte til mitt bruk og siden jeg ikke har brukt noen andre masker kan jeg heller ikke si særlig om hvor langt fra de andre den er.
Men jeg ble ikke dårlig eller kjente noe lukt som tilsa lekkasje, heller ikke avgasser fra kroppens system slapp gjennom. Helt Ok passform, fungerte selv med skjegg. Litt slitasje under haken men ikke såpass at legevakt eller operasjon ble nødvendig

Du brukte kanskje A1 filter da, hvis du la coating? P3 er vel ment for partikler....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte set som fulgte med som angivelig tok gass..(?).

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...