Gå til innhold

Richard's Audi A4 B8.5 quattro


Riccird1

Recommended Posts

Heng i begge kalipere bak (god varmgang i felgen)....

Gniten som jeg er når det kommer til ting jeg mener er overpriset (feks slike små kalipere som bak på bilen til 5k stk på ETTERMARKEDET pga det elektriske håndbrekket som henger bakpå), så kjøpte jeg inn overhalingskit istedenfor + nye skiver og klosser. Fikk overhalt med nye pakninger osv, fikk bevegelse igjen, litt hammerite for å gjøre noe med overflaterusten og så er den vel snart klar for å kunne kjøres på EU uten å bli flau :lol: Orker ikke styre med pulverlakk osv på bruksbilen.. 

 

IMG_1559.thumb.jpeg.5458de76d7b9033000cfb0b7fdc550bd.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Kalipere med elektronisk håndbrekk er stort sett veldig kostbare. 

Greit du fikk overhalt dem. 

Om det skulle være nødvendig å bytte dem ved en senere anledning, så har Autodoc ofte en del billige deler. 

Ser bakre kalipere til A4'n din ligger på rundt 2k pr stk hos dem.

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ///Jacobsen skrev:

Kalipere med elektronisk håndbrekk er stort sett veldig kostbare. 

Greit du fikk overhalt dem. 

Om det skulle være nødvendig å bytte dem ved en senere anledning, så har Autodoc ofte en del billige deler. 

Ser bakre kalipere til A4'n din ligger på rundt 2k pr stk hos dem.

Jeg har 1KW bremsesystem bak, og billigste på eurodeler (som jeg handler det meste fra) er da over 4k, riktignok TRW som er originalt også.

 

De på autodeler er overhalte, og du MÅ sende den gamle i pant. Det er ikke noe problem i seg selv, men NY koster 4k eks. mva. fra autodeler.

 

Fra eurodeler:


image.png.099d542c2cd5653c8564b06bbbdc18b7.png
 

Endret av Riccird1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Siste måneden har bilen fått litt ekstra TLC frem mot vinteren. På menyen stod bytte av registerkjede, en runde detailing og rens av innsugsventiler. 

Første på agenaden var bytte av registerkjede preventivt pga problemer disse har hatt med dette:

fPBCMJJ.jpg
Fremfanger i serviceposisjon som gir mye bedre plass foran motoren (ca 10 cm mer som hjelper veldig)

042uDIk.jpg

g8YCqy5.jpg

Originalt kjede osv

 

dvd8yCJ.jpg

Nytt kjede, guides og strammer på plass og timet opp

 

zJOk9Do.jpg

Disse støttearmene til fremfanger var rusten og så ikke ut, så de fikk en runde sandblåsing og et lag pulverlakk for litt bedre levetid. Fargen var det man tilfeldigvis hadde i sprøyten :D 

Så var det videre til lakken.. 

s22ot88.jpg

Etter en runde på hele bilen med claybar ... Jobber på anlegg og støvet som henger i luften lander på bilen og binder seg til lakken. Noe forbanna møkk kan man si .... Jeg MÅTTE bruke clay for å få det løs, det var som limt til lakken og kjentes ut som sandpapir...

CLW0lZJ.jpg

Og så etter en runde med Polytop 1-step rapid på myk pute. Følsom lakk, så hardere komboer blir det bare mikroriper/swirls osv med.

ekwfafg.jpg
Ferdig og fått noe fusso på seg

 

46aqoU9.jpg
Interiør/seter så ikke ut etter de nylige aktivitetene med mye skruing og inn/ut av bilen ..... :unsure:

HYiXuff.jpg
Etter en tur til @Hjort201 for å låne våtsugeren/tepperenser så var stoffet rent igjen og resten av interiøret kunne tas.. 

Så var det i gang med å rense innsugsventiler.. #TFSI-life
XxnoEAP.jpg
Demontering begynner

bxh7CUf.jpg

Etter mange connectors, noen rør, noen slanger og noen bolter var innsuget kommet av

v5Lkhw8.jpg
Dysespissene trengte virkelig en rens

3TcvVFW.jpg

bMkr6Z7.jpg

Ventilene var ikke spesielt bra, som forventet

dUcK1BT.jpg
Dynker de med DPF&EGR cleaner og lar det stå ca 30 min... 

3YZWS1L.jpg

Drar ut igjen væsken

 

zjj91n0.jpg
Skrapt rent og støvsugd ut restene. Bedre enn dette blir det ikke uten valnøttblåsing om man ikke skal skrape i timevis ... Koksen kommer uansett tilbake etterhvert 😂

Kan melde om mye bedre kjørbarhet i bunn. Rumpedynoen sier at det er kommet en god del dreiemoment tilbake igjen, og nølingen som den av og til hadde på lav belastning, spesielt på kald motor, den er borte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har tatt ein skikelig god jobb der du, og ein viktig ein og.

men har du proøvd noko som heiter trubo rens?

sprøyter retti innsuget og renser dyser. ventiler og utover bak.  har testa det på ein passat 1.9 tdi 2005 mod med tulletet...slitt turbo. etter rens var alt vell...og til å med eksos enden bak var blank. den var svart før eg begynnte.

Kanskje det sparer deg tid om den fungerer. då du slipper å demontere ein del.

 

her er inken i alle fall.

http://www.bilkontroll.no/tema-1/motor/turbo/turborens.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, hans k skrev:

du har tatt ein skikelig god jobb der du, og ein viktig ein og.

men har du proøvd noko som heiter trubo rens?

sprøyter retti innsuget og renser dyser. ventiler og utover bak.  har testa det på ein passat 1.9 tdi 2005 mod med tulletet...slitt turbo. etter rens var alt vell...og til å med eksos enden bak var blank. den var svart før eg begynnte.

Kanskje det sparer deg tid om den fungerer. då du slipper å demontere ein del.

 

her er inken i alle fall.

http://www.bilkontroll.no/tema-1/motor/turbo/turborens.html

 

Nei, har ikke prøvd dette. Men jeg har sett så mange på nettet prøve tilsvarende produkter og også mer profesjonelle til denne jobben, og det eneste som duger for å få det rent er mekanisk fjerning, litt som tannstein på tennene. Mye som ble rent og bra, men innsugsventilene forble jævlige :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett godt jobba syns eg.

tenk på alle biler som ikkje dette blir gjort i alt for mange år. og klager på at dei går dårligt,,,burde vore service intervall på dette.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...