Gå til innhold
OddHellberg

Fotoaperat og linse, tips og råd

Recommended Posts

OddHellberg

Hej, jag har lyst att ta litt bedre bilder av bilarna jag polerar, har tatt med iPhone 7+ hittills och bilderna är ju under all kritik. 

Nu är det sån att dragen har en Nikon D3100 med Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 objektiv som jag har tänkt att pröva. 

Är det ett bra kamera och objektiv för att ta bra bilder av bil?

Fins de något bedre objektiv som gör stor skillnad till en inte allt för stor kostnad? 

Är det några spesiella inställningar på fotoaparatet jag bör gå för? 

Är nybörjare på kamera så utgå från att jag inte vet något, för de gör jag ikke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Furuseth Detailing

Nikon D3100 er et helt greit nybegynner-kamera! du kan dekke mye med det objektivet i starten, men til bilfotografering kan et fastobjektiv på 50-70mm med blender 2,8 være mer ideelt.

alltid ta bilder i RAW og på manuell, lek med iso, lukkertid og blender slik at du får mest mulig info ut av bildene :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Erik

Lær deg hva blenderåpning, lukkertid og ISO er for noe, hvordan de påvirker hverandre, og hvordan det fungerer på kameraet. Da er du igang, og får utnyttet mulighetene i en speilrefleks. Jeg bruker alltid blenderåpningen aktivt, avhengig av hvilke bilder jeg ønsker. Liten blenderåpning (stort f-tall) for stor dybdeskarphet (landskap) og motsatt for portrett, eller der hvor jeg kun vil ha motivet i fokus og bakgrunnen uskarp. 

For å ta et bilde, trenger du en gitt mengde lys inn på bildebrikken. Analogien med vann og vannslange er mye brukt. Har du liten vannslange (liten blenderåpning/stort f-tall), må du la det renne lenger (større lukkertid) for å tappe samme mengde vann, som hvis du hadde større dim på slangen (stor blenderåpning/lite f-tall).

ISO er et gammelt begrep fra da det var film i kameraene, og sa noe om filmens lysfølsomhet. Lav ISO trenger mer lys enn høy ISO (trenger mer vann, ref. vannslangen). Dyre kamera har jo i dag hinnsides høy ISO, og kan ta bilder nesten i mørke, men sjekk ditt kamera hvor grensa går før bildene blir så kornete at de blir dårlige/uskarpe - og still inn kameraet til å aldri gå over den grensen.

Lukkertiden bør heller ikke være så lang at du ikke klarer å holde kameraet stille mens bildet blir tatt. Alternativt kan du bruke stativ og selvutløser. Og tar du bilder i råformat, kan du korrigere mye i etterkant. Og da kan du gjerne undereksponere litt. Dvs. bildet ser da litt mørkere ut, men du slipper utbrente detaljer (for mye lys). Mer lys (øke eksponeringen) kan du hente ut etterpå, men utbrente deler får du ikke gjort noe med. Tenk f.eks. på bilder i motsol / med sterke lyskilder i bildet...da er det ikke enkelt. Når du blir kjent med kameraet, kan du også låse lysmåleren på andre steder enn midt i bildet...f.eks. der det er mest lys, slik at resten justeres etter det, og du kan da hente frem mer lys i det som blir for mørkt etterpå. Men det finnes en grense for alt, så prøving og feiling må til. Og da er det jo kjekt med digitalt kamera i stedet for film - det koster jo ingen ting med «1000 bilder» ekstra :) Så når man kan, og det kan man jo når man fotograferer bil hjemme, ta gjerne flere - og da gjerne med ulik eksponering. 

https://www.dinside.no/data/fototips-for-nybegynnere-blender-lukker-og-iso/60970967

Jeg har sluttet med mange linser/store teleobjekt (les har, men de brukes ikke så ofte lenger). Tar du bilde av stillestående biler, klarer du å flytte på deg slik at du få det motivet du ønsker. Så et god fastobjektiv får +1 fra meg. De er også stort sett mer for pengene optisk, og klarer større blenderåpning enn de «kit-zoomene» som følger med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Froggzy

Kjøpte samma linsa som første linse etter kit-linsa på mitt sonykamera når jeg starta med foto. Den tamron linsa er ei veldig god allroundlinse og jeg ville startet med den :) Har fått til mye bra (til tross for at  jeg enda er nybegynner). Når føler du begynner å ha kontroll på alt av manuelle instillinger kan det bli på tide å kjøpe ett par fastobjektiv :)

Fastobjektiv er skikkelig gode å ta bilder av stillestående objekter til en billigere penge enn zoomobjektiver med samme egenskaper. 50-80mm ville jeg sagt er finfint til biler.

Zoomobjektiver er derimot veldig gode når man tar bilder av alt mulig til en s&s og kanskje i en trang garasje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig