Gå til innhold

Ny V90 T8 R-Design - hvilken farge skal jeg velge?


snorrehd

Recommended Posts

Har bestilt meg ny Volvo og er storfornøyd med det, men med første nye bil har jeg fått beslutningsvegring på fargevalget [emoji39]

 

Er det noen som har noen tips eller råd mtp vedlikehold og egne erfaringer med volvo lakk?

 

Har i utgangspunktet lyst på en lys farge, har i dag en magic blue V70 og selv om den er nydelig når den er nyvasket er det utrolig lite som skal til før det synes støv osv. Fugledritt ser også ut til å like denne fargen!

 

Bestillingen står per nå med Bright Silver metallic, men er usikker på om denne blir kjedelig i lengden. Den er jo lettere mtp vedlikehold, men skjønner samtidig at lakkering og steinsprut kan være vanskelig å matche. Denne blir seende omtrent slik ut:

 

Screenshot_20180703-185308.jpeg

 

Alternativene mine er :

 

Passion Red, denne tror jeg kan bli veldig kul, men usikker på om jeg blir lei den. Er det noen som vet hvordan denne fargen er mtp vedlikehold og synlighet av riper?

 

Screenshot_20180703-185547.jpeg

 

Osmiumgrey, denne ser utrolig stilig ut i rett lys, men usikker på om den blir kjedelig grå når den ikke er nyvasket. Et pluss er vel at denne skjuler støv enda bedre enn sølv.

 

Screenshot_20180703-185819.jpeg

 

Bursting blue, utrolig kul, men også en farge mange velger. Kanskje likegreit å gå for rød hvis vi først skal kjøpe farge. Men den er jo utrolig fin den også... Noen erfaringer med denne?

 

Screenshot_20180703-190054.jpeg

 

Har også Electric Silver og ice White i bakhodet, men disse har jeg egentlig slått fra meg. Men kom gjerne med erfaringer fra disse også.

 

Screenshot_20180703-190658.jpeg

 

Screenshot_20180703-190715.jpeg

 

Hvis noen har sett R-Design i Bright Silver vil jeg gjerne høre hvordan det ser ut, er ikke så mange av den kombinasjonen.

 

Noen som har noen innspill til en usikker fersk nybilkjøper?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart vil jeg tro osmiumgrey gir mye fra 2 verdener. Når du pleier den er den mørk nok til at det blir pop, samtidig er den lys nok til at dritt og småriper ikke synes så godt som på en mørk bil. Rød er dødssexy men på mine tidligere rød biler skreik småripene mot meg fra 1km avstand (ca). Blå var tøff, har ikke sett den i virkeligheten (eller ikke lagt merke til den). Men litt kjekt med en farge som skiller seg fra resten.
Er selv på tanken om å lease en v90 t8 og har tenkt hvilke farge jeg ville valgt.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest safe er den sølvfargede. Du skal ha hengt her inne for å kunne se riper på avstand i en "drosjegrå" bil (den øverste grå). Samtidig er Electric Silver og Osmium Grey ganske safe i den norske bilparken.

 

Passion Red og Bursting Blue er tøffe valg og møkk synes overraskende lite på røde biler. Har ikke sett Bursting Blue i virkeligheten, men ut ifra bildene jeg har sett kan det se ut som den vil den ha samme egenskap som de fleste røde biler - altså at generelt veistøv synes i svært liten grad. Det er i hvert fall min erfaring med ulike røde biler, men med andre typer rødfarger enn den spesifikke. Har aldri opplevd at "hvermannsen" kommenterer at bilene mine skinner om kapp med solen i så stor grad som etter jeg begynte å kjøpe røde biler. Ulempen med rød og blå bil er at grunningen ofte er hvit/lys. Steinsprut synes da bedre på en farget og mørk bil enn på en sølvgrå eller hvit bil.

 

Ellers vil hvit være den som er for jævlig å holde ren - på lik linje med sort. På hvite biler synes riktig nok ikke veistøv like lett som på sort, men til gjengjeld synes hver minste defekt av type tjæreflekk, metallpartikkel o.l. griserier på en mils avstand. Jeg snakker av erfaring. Jeg burde hørt på pappa som hadde hvit bil i jappetiden og aldri kjøpt meg hvit bil.

 

Jeg personlig ville valgt Osmium Grey på en V90, på grunn av størrelsen til bilen. Det får den til å få det litt klassiske elegante uttrykket som en herregårdsvogn skal ha. Selv om jeg digger røde biler, så synes jeg det passer bedre på biler som ser ut som har lyst til å kjøres fort med eller som har et litt spesielt design man ønsker å vise frem. En herregårdsvogn er veldig flotte biler (faktisk en av mine drømmebiler), men den har i mine øyne ingen av de to egenskapene.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Ulempen i mine øyne med osmium grey er at de sorte detaljene i fronten blir mer nedtonet.

Biler i dag har alt for lite farge. Gå for rødt, det er skikkelig bra på V90. Blå er også fin, men synes den blir litt for mørk.

Ikke at jeg skal si så mye om mørke blåfarger egentlig siden jeg også kjører magic blue v70... [emoji41]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bright Silver er så trist.. Et sikkert valg, men det er nok sølv/grå biler på veiene her i Norge. 
Både den røde og den blå ser veldig lekker ut i virkeligheten. Har maskinpolert en blå XC60 og det er en veldig fin lakk som popper godt i solen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg 2017 V40 i bursting blue så ville valgt den😀

Men har ikke noen erfaring med lakken da jeg måtte dra på jobb i 14 dager etter kjøp.

Men har handlet inn noen godsaker til den når jeg kommer hjem. 

Da har jeg 21 dager fri og skal bli bedre kjent med lakken på Volvo’n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Ingo

Super happy med rød. Er virkelig tilfredsstillende å komme ut på parkeringsplassene og se min rød Volvo stikke seg ut blant alle de grå. Riktig rød er det også👌

  Er jo solid rød så swirls dukker jo opp, men jeg er glad i å gi den en polering i ny og ne☀️☀️☀️. Men vurderer coating....

Osmium ville jeg hatt om jeg ikke skulle hatt rødt. Chrome delete er ett must! 

A028EF64-EF34-4122-B265-6B7982E69238.thumb.jpeg.23fa374deeee551643aa5040ed17dece.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Rød eller blå. Er en blå i nærområdet her, og den er dritsexy! Og som alle andre sier - det skiller seg ut blant de kommunegråe bilene rundt om.

  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Rød er en fin farge som også synes godt i trafikken. 

Fint for deg, med farge som synes, du finner f.eks lett din egen bil blant mange andre.

Fint for alle andre, de ser deg mye raskere ifht alle grå/hvite/sorte i trafikken.

 

Men, velg den fargen som gir deg godfølelsen. 

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Tesla Model S for noen uker tilbake, som jeg føler er en ganske lik type og størrelsesmessig bil. Jeg stod mellom rød og blå. Jeg kom til at jeg syntes rød gir et sportslig preg. Jeg syntes V90'en til @Thor Ingo var utrolig flott, men det er som han sier: Chrome Delete er et must. Jeg syntes i hvertfall det ser bedre ut. Dette gir bilen det sportslige preget. Blå bil derimot vil jeg si er mer classy. Det kler godt sølvfargede felger og chrome. Jeg endte opp med en blå model S med sølvfargede felger og kledelig chrome. Jeg liker også komboen med lyst interiør. De to forrige bilene mine var rød, og jeg må si at jeg har fått mye oppmerksomhet og hyggelige kommentarer fordi jeg har valgt en bil med farge og ikke svart-grå-sølv-hvit. 

 

Det viktigste av alt: Du skal kjøpe deg nye bil. Velg den fargen som gir deg den beste følelsen. Det med å matche farge ved omlakkering osv hadde jeg ikke tenkt på. 

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen god respons [emoji106][emoji846]

Takk for mange gode innspill, jeg er definitivt litt klokere og litt nærmere å ta en endelig avgjørelse.

Virker ihvertfall som det ikke er noen direkte advarsler mot noen av fargene. Jeg tror jeg må la alternativene modnes litt og så ta en avgjørelse på magefølelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Etter å ha eid en god del røde og blå biler, var jeg veldig i tvil når jeg bestilte ny bil for snart 5 år siden.

Jeg var temmelig lei av at riper, steinsprut, saltlake osv syntes veldig godt på røde og blå biler. Så selv om jeg elsker spesielt blå biler, endte jeg opp med sølvfarget bil etter en del runder med meg selv.

Om sommeren angrer jeg faktisk ganske mye. Skulle gjerne hatt den i blå isteden.

Om vinteren er jeg sjeleglad for at jeg valgte sølv mtp daglig vedlikehold og vask. Dritten fra veien synes ikke så godt på sølvfarget bil som den gjør på mange andre mørkere og sterkere farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange måter er vel valget mitt mellom en farge som er kjempefin ganske ofte og en farge som ser fin ut til hverdags, men som kanskje ikke snur så mange hoder.

Har i tillegg til V70en i magic blir en sølvgrå Touran og den er som dere sier veldig tilgivende. Men én Touran blir jo aldri det som en V90, vil jo gjerne at stasjonsvogna med nesten 400 hk skal skille seg litt ut [emoji16]

Samtidig tror jeg sølv med de svarte detaljene kan bli veldig tøft, så helt standard "drosje" blir det nok ikke uansett. Hadde det vært en inscription med masse krom ville definitivt ikke en lys sølv gitt noe særlig kontrast.

Interiøret blir uansett sort, der kan man ikke velge så mye annet på R-Design.

Er det forresten noen som har prøvd R-Design understellet uten 4c? Har ikke kostet på det, men på prøvekjøring hadde bilen 4c. Håper jeg ikke får meg en overraskelse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Ingo
43 minutter siden, snorrehd skrev:



Er det forresten noen som har prøvd R-Design understellet uten 4c? Har ikke kostet på det, men på prøvekjøring hadde bilen 4c. Håper jeg ikke får meg en overraskelse på det.
 

Jeg har ikke 4c på min, og var ganske urolig før levering på hvordan det ville være siden alle biler jeg prøvekjørte var med 4c, og at det ikke fantes mye på nettet om erfaringer rundt dette.  Jeg er derimot veldig fornøyd med det, og ville ikke valgt annerledes igjen. Det er selvsagt øyeblikk du savner det som eks med fullastet bil, henger/vogn, og svært dårlig underlag.

 

Understellet er ikke for stivt og passe tilgivende over ujevnheter. Den har litt tegn til at den er på rebound er stilt litt åpen/myk, men det må den vel kanskje være pga bilens vekt vs comfort og evt pakking av dempere. Dette merker man over store ujevnheter og humpler der det gynger litt, men dette opplever man også med 4c mener jeg og huske. I svinger ligger den veldig fin og tight med lite tegn til understyring mtp vekten. Jeg har 20" 245/40 på mine som jeg kjøpte eksternt, da Volvo kun tillater 19" på sportunderstellet i combo med T8. Jeg har dog like mye gummi mellom felg og asfalt (aka større total radius) så det med belastning på understellet burde gå fint. Satt derfor vinterdekk på "sommerfelgene".  Dette fungerer veldig fint gir en bra blanding av comfort og kjøreegenskaper. Jeg er rimelig sikker på at du blir fornøyd med sportsunderstellets egenskaper og det estetiske med litt mer senk :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
4.7.2018 - 11.49, magne skrev:

Etter å ha eid en god del røde og blå biler, var jeg veldig i tvil når jeg bestilte ny bil for snart 5 år siden.

Jeg var temmelig lei av at riper, steinsprut, saltlake osv syntes veldig godt på røde og blå biler. Så selv om jeg elsker spesielt blå biler, endte jeg opp med sølvfarget bil etter en del runder med meg selv.

Om sommeren angrer jeg faktisk ganske mye. Skulle gjerne hatt den i blå isteden.

Om vinteren er jeg sjeleglad for at jeg valgte sølv mtp daglig vedlikehold og vask. Dritten fra veien synes ikke så godt på sølvfarget bil som den gjør på mange andre mørkere og sterkere farger.

Enig der har akkurat reservert en blå BMW 1 serie og den blir mer synlig skitten vinter tid en mine 2 foregående sølv metallic. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter akkurat å ser på en ny v90 svart metall og her er det mye holos og skjolder, sikkert leaset og han skal vel levere den inn om 3 år alikevel. :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
22.7.2018 - 20.15, ALFRED skrev:

Sitter akkurat å ser på en ny v90 svart metall og her er det mye holos og skjolder, sikkert leaset og han skal vel levere den inn om 3 år alikevel. :P.

Svart farge er fantastisk fin når den blir fint holdt. Slurver du med stellet så er den ikke særlig tilgivende i skarpt sollys for å si det sånn...🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...