Gå til innhold

Rens av dekk


gr8pics

Recommended Posts

Hva er det beste midlet for å fjerne det brune belegget på sidene?

Foretrekker heller å vaske dekkene regelmessig fremfor å shine de, men finnes det noe såpe som løser det opp og får gummien til å se svart ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, gr8pics skrev:

Bruker det, men de er like brune...

Surfex HD 1:3 la virket et par minutter så skrubber du med stiv børste. Blir de ikke rene da er det ikke håp :D

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, gulliks skrev:

Surfex HD 1:3 la virket et par minutter så skrubber du med stiv børste. Blir de ikke rene da er det ikke håp :D

Men jeg bruker jo 1:1 🤔

Neida, bruker vel 1:5, får prøve litt kruttmiks da 😈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket brunt belegg snakker du om? Mange bilmerker blir understellsbehandlet, og på min bil var dekkene også tilgriset noe med dette stoffet. Da hjelper ikke Surfex HD alene erfarer jeg. 

 

På min bil tror jeg det er borte nå, etter en ordentlig rens med Surfex HD, Prick Bort og i tillegg bruk av dekkfornyer fra Swissvax (fungerer helt sikkert med dekkfornyer fra andre produsenter også).

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makki skrev en post for en tid tilbake der han forklarte årsaken til at dekk ble brune. Det var da bruken av visse kjemikalier som reagerte med gummien, uten at jeg husker konkret hvilke. Ser selv at dekksidene raskt blir brune hvis jeg vasker felgene med P21s uten å skrubbe dekksidene etterpå med relativt sterk surfex blanding. Er også enkelte som erfarer at visse typer gummifornyer gir denne effekten/evt er så dårlige at beskyttelsen forsvinner etter få dager og dermed økt tilgrising

 

Edit: fant posten

Tire blooming

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=https%3A%2F%2Fwww%2Edetailersclub%2Eno%2Fapplications%2Ftapatalk%2Findex%2Ephp%3F%2Ftopic%2F31296-Tire-blooming&share_tid=31296&share_fid=31097&share_type=t

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Conkey skrev:

Makki skrev en post for en tid tilbake der han forklarte årsaken til at dekk ble brune. Det var da bruken av visse kjemikalier som reagerte med gummien, uten at jeg husker konkret hvilke. Ser selv at dekksidene raskt blir brune hvis jeg vasker felgene med P21s uten å skrubbe dekksidene etterpå med relativt sterk surfex blanding. Er også enkelte som erfarer at visse typer gummifornyer gir denne effekten/evt er så dårlige at beskyttelsen forsvinner etter få dager og dermed økt tilgrising

 

Edit: fant posten

Tire blooming

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=https%3A%2F%2Fwww%2Edetailersclub%2Eno%2Fapplications%2Ftapatalk%2Findex%2Ephp%3F%2Ftopic%2F31296-Tire-blooming&share_tid=31296&share_fid=31097&share_type=t

Kan bekrefte at dekkene også blir brune uten noe dekkfornyer. Det er nok bare så enkelt som bremsestøv som etser seg fast i gummien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at dekkene også blir brune uten noe dekkfornyer. Det er nok bare så enkelt som bremsestøv som etser seg fast i gummien...


Ja det er sikkert flere faktorer og gjerne kombinasjoner som gir det. Jeg opplever at dekkfornyere virker som voks- de gir ikke fravær av slitasje men gir beskyttelse mot slitasjen i ulik grad og varighet etter hvilket produkt man bruker og etter hva man bruker når man vasker bilen/felgene.
Finner du en løsning håper jeg du deler med oss

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex 1:5, gjerne flere runder bruker å løse problemet med blooming. 

Sist jeg vaska dekkene mine så brukte jeg Rupes M501 med 1:5 blanding og det fungerte også veldig bra. Ble tre runder totalt på hvert dekk. 

 

Nå har ikke den aktuelle bilen vært mye brukt siden den gang, men det er ca 3 uker siden og dekkene er like pene enda, uten noe form for dekkfornyer etter vask og skrubb. 

1991 Toyota Celica GT-4 ST185

2014 Toyota Hilux X-Cab

2019 Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg bruker Surfex 1:1  og neglbørste på dekksider.

 

Tidligere brukte jeg svakere blanding og da måtte jeg kjøre flere runder. Med 1:1 holder det stort sett med en runde, 2 runder ved ekstreme tilfeller. 

 

I hverdagsvasken sprayer jeg felgrens som blandes ut med vann på dekksidene (feks espuma revolution, autofinesse imperial eller vp bilberry). Dette gjør jeg samtidig som jeg bruker samme produkt på felgen. 

 

Ved å gjøre dette regelmessig trenger jeg ikke børste hver gang. Når jeg ser det er behov og/eller jeg skel legge på dekkfornyer (pneu) bruker jeg børste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind G skrev:

Jeg bruker Surfex 1:1  og neglbørste på dekksider.

 

Tidligere brukte jeg svakere blanding og da måtte jeg kjøre flere runder. Med 1:1 holder det stort sett med en runde, 2 runder ved ekstreme tilfeller. 

 

I hverdagsvasken sprayer jeg felgrens som blandes ut med vann på dekksidene (feks espuma revolution, autofinesse imperial eller vp bilberry). Dette gjør jeg samtidig som jeg bruker samme produkt på felgen. 

 

Ved å gjøre dette regelmessig trenger jeg ikke børste hver gang. Når jeg ser det er behov og/eller jeg skel legge på dekkfornyer (pneu) bruker jeg børste. 

Da trenger man kanskje heller ikke så mye Surfex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nettopp et lag med Meguiars endurance tire gel på dekkå mine i stad og den skal beskytte mot bla bruning. Bruker veldig lite dekk fornyer men tenke eg skulle teste Meguiars sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ALFRED skrev:

La nettopp et lag med Meguiars endurance tire gel på dekkå mine i stad og den skal beskytte mot bla bruning. Bruker veldig lite dekk fornyer men tenke eg skulle teste Meguiars sin.

Og hvordan ble resultatet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, gr8pics skrev:

Og hvordan ble resultatet? 

Det såg veldig bra ut. Får sjå etterpå 2-3 uker camping ferie i Sommer, bla Sverige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FinnIsaksen

Jeg liker å bruke Aceton til dette :) 

Bruker en degradert mikrofiber og stryker lett over dekket, tire blooming er borte på et blunk. Blir en ganske fresh "ny gummi" finish, som i dette tilfellet så var det nesten slik at jeg lot være å bruke tire wax.

Har gjort dette på min egen bil et par ganger det siste året, kan ikke se at gummien tar skade av dette. Finner heller ingen informasjon om at dette skulle skade gummien.

 

dekk.jpg.f7f2b8226a159294a1694dd6de91b42f.jpg

  • Liker 3

S&S:  Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS

 

Garasjen - Isaksen`s RS6

 

Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.7.2018 - 12.00, FinnIsaksen skrev:

Jeg liker å bruke Aceton til dette :) 

Bruker en degradert mikrofiber og stryker lett over dekket, tire blooming er borte på et blunk. Blir en ganske fresh "ny gummi" finish, som i dette tilfellet så var det nesten slik at jeg lot være å bruke tire wax.

Har gjort dette på min egen bil et par ganger det siste året, kan ikke se at gummien tar skade av dette. Finner heller ingen informasjon om at dette skulle skade gummien.

 

dekk.jpg.f7f2b8226a159294a1694dd6de91b42f.jpg

Ser bra ut, men Aceton er fuktighetsdrivende, så jeg vil tro at gummien kan bli tørr og i værste fall sprekke etter en tid, hvis de rekker bli så gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FinnIsaksen
8 timer siden, gr8pics skrev:

Ser bra ut, men Aceton er fuktighetsdrivende, så jeg vil tro at gummien kan bli tørr og i værste fall sprekke etter en tid, hvis de rekker bli så gamle...

Har du noe vitenskap som underbygger dette? 

 

I mitt hode løser acetonen opp skitten uten å trekke inn eller påvirke gummien, og fordamper nesten umiddelbart etterpå. Hvordan skal dette skade dekket?

Dekkene mine ser hvertfall helt konge ut enda, Michelin Pilot Super Sport som er 2 år gamle og skal snart byttes ut. Tror jeg har gjort det 3 eller 4 ganger på disse det siste året og det har fjernet alt av tire blooming.

 

Aceton på gummi:

 

Endret av FinnIsaksen
  • DCN Poeng 2

S&S:  Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS

 

Garasjen - Isaksen`s RS6

 

Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...