Gå til innhold

Book of joo - Bil og MC.


joo

Recommended Posts

 

Jeg våger meg utpå her med første egne innlegget. Litt nervøs siden her er så mye kompetanse, redd for at det er ferdig-debattert tidligere osv.

Glad for tilbakemeldinger om jeg gjør noe galt med emne, bilder osv :)

 

Jeg har prøvd meg litt med lakkering på mindre-enn-amatør-nivå. Det jeg skal vise her er hva jeg gjorde med en Triumph MC der jeg ga opp å polere bort riper på tanken og gikk for et lag med 2k klarlakk i stedet for.

Sykkelen hadde vært ufint behandla og etter hvert stått stua vekk en god del år i en bod. Jeg liker å mekke MC, i tillegg til at jeg kjører dem ganske mye. Så jeg kasta meg over denne da jeg fikk tilbud om å handle. Alt det mekaniske skal jeg ikke plage dere med, men si litt om eksperimentet mitt med lakking:

 

Jeg er ganske fersk på detailing, og som treningsprosjekt var denne flott. Jeg hadde nylig ramla ut på roterende maskin siden jeg begynte å bli dus nok med DA-maskin. På tide å lære mer!

Sliten lakk krevde at jeg begynte å eksperimentere med ull også, og det fungerte veldig fint her. Lakken er sannsynligvis knallhard, og jeg jobba mange timer rundt om, fikk det meste tålelig bra også syntes jeg selv.  Men... Tanken var usannsynlig slitt, en liten 50:50 av noe jobb med ull og roterende. Fargen og glansen kom fram, men disse ripene da!

 

DCTr01.thumb.JPG.5ee970ef22d14d1deae31ea1a5b7e1cb.JPG

 

 

Så jeg bestemte meg for at her blir det våtslip av tank og noen strøk 2k klarlakk over.
Slipte forsiktig med 600 til jeg mente at jeg ikke så særlig med riper mer, og ikke noe basefarge i slipepapiret. Lot være å slipe på knekkene og kantene før jeg tok lett over dem med 1200 helt til slutt. Her bilde fra tidlig i slipinga:

 

DCTr02.thumb.JPG.bad32b64ef49562b5f8e75046e740cdc.JPG


Slipte vått med 1200 og tørka jevnlig over for å se når siste ripene ble borte.
Så vask med silikonfjerner før jeg begynte å legge en god klarlakk med sprayboks. La veldig tynne strøk, likevel var det et sted det var i ferd med å sige. Men dette klarte jeg å blø ut etter 15 minutter. La på langt mer enn "normalt", ble 5-6 strøk totalt. Helt bevisst lot jeg være å jakte på blank finish siden hovedeksperimentet var å slipe og polere bort grov appelsinhud etterpå.
Såpass mye appelsin var det når den hadde herdet.

 

DCTr03.thumb.JPG.020701d7c9bc76ed57499739e6af2770.JPG


Har sett litt hvordan de gjør det med showbiler, mye klarlakk, helsliping og så polere opp. Kan vel ikke være så vanskelig vel?
Nei, det var ikke det nemlig! (Tøff i nebbet siden jeg fikk det til)

 

Begynte å våtslipe med 1200, tørka av jevnlig for å se når jeg hadde fått bort all stukturen. Da var alt helt flatt.
Så det som er fint med å ha poleringsutstyr: Satte på de nydelige sliperondellene fra Abralon (Mirka), kjøpt hos Norbond. Disse satt rett på bakplata til den roterende, og de har et tykt skummellomlegg som gjør dem nydelige å jobbe med. Først en våtrunde med 2000, deretter en våtrunde med 3000. Etter 3000 begynte det som ventet å glanse seg til.
Nu satte jeg på ullpad og brukte Menzerna 300 og vips så ble det blankt. Tok selvsagt en runde med Menzerna 2500 og avsluttet med mykeste skumpaden og Menzerna 3800. Og hva skal jeg si? Som dørge amatør satt jeg der med en strøken fin tank!


Sluttresultatet av hele sykkelen, kun tanken som er lakkert, resten er "bare" polert.

 

DCTr04.thumb.JPG.a0c8834d03737fb9a3b2ba157121b3d2.JPG


Så da sitter jeg her og tenker at dette sikkert kan fungere på biler også, f.eks oppe på veldig slitne bakfangere? Så lenge man kan maskere ut et dedikert begrenset område med naturlig knekk eller lister etc ser jeg for meg at det kan være en slags metode?
Og bildene var kun ment for egen dagbok, hadde lagt arbeid i å få tatt bedre bilder hvis jeg hadde visst at de skulle brukes her f.eks.

 

DCTr01.JPG

Endret av joo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, joo skrev:

 

Jeg våger meg utpå her med første egne innlegget. Litt nervøs siden her er så mye kompetanse, redd for at det er ferdig-debattert tidligere osv.

Glad for tilbakemeldinger om jeg gjør noe galt med emne, bilder osv :)

 

Jeg har prøvd meg litt med lakkering på mindre-enn-amatør-nivå. Det jeg skal vise her er hva jeg gjorde med en Triumph MC der jeg ga opp å polere bort riper på tanken og gikk for et lag med 2k klarlakk i stedet for.

Sykkelen hadde vært ufint behandla og etter hvert stått stua vekk en god del år i en bod. Jeg liker å mekke MC, i tillegg til at jeg kjører dem ganske mye. Så jeg kasta meg over denne da jeg fikk tilbud om å handle. Alt det mekaniske skal jeg ikke plage dere med, men si litt om eksperimentet mitt med lakking:

 

Jeg er ganske fersk på detailing, og som treningsprosjekt var denne flott. Jeg hadde nylig ramla ut på roterende maskin siden jeg begynte å bli dus nok med DA-maskin. På tide å lære mer!

Sliten lakk krevde at jeg begynte å eksperimentere med ull også, og det fungerte veldig fint her. Lakken er sannsynligvis knallhard, og jeg jobba mange timer rundt om, fikk det meste tålelig bra også syntes jeg selv.  Men... Tanken var usannsynlig slitt, en liten 50:50 av noe jobb med ull og roterende. Fargen og glansen kom fram, men disse ripene da!

 

DCTr01.thumb.JPG.5ee970ef22d14d1deae31ea1a5b7e1cb.JPG

 

 

Så jeg bestemte meg for at her blir det våtslip av tank og noen strøk 2k klarlakk over.
Slipte forsiktig med 600 til jeg mente at jeg ikke så særlig med riper mer, og ikke noe basefarge i slipepapiret. Lot være å slipe på knekkene og kantene før jeg tok lett over dem med 1200 helt til slutt. Her bilde fra tidlig i slipinga:

 

DCTr02.thumb.JPG.bad32b64ef49562b5f8e75046e740cdc.JPG


Slipte vått med 1200 og tørka jevnlig over for å se når siste ripene ble borte.
Så vask med silikonfjerner før jeg begynte å legge en god klarlakk med sprayboks. La veldig tynne strøk, likevel var det et sted det var i ferd med å sige. Men dette klarte jeg å blø ut etter 15 minutter. La på langt mer enn "normalt", ble 5-6 strøk totalt. Helt bevisst lot jeg være å jakte på blank finish siden hovedeksperimentet var å slipe og polere bort grov appelsinhud etterpå.
Såpass mye appelsin var det når den hadde herdet.

 

DCTr03.thumb.JPG.020701d7c9bc76ed57499739e6af2770.JPG


Har sett litt hvordan de gjør det med showbiler, mye klarlakk, helsliping og så polere opp. Kan vel ikke være så vanskelig vel?
Nei, det var ikke det nemlig! (Tøff i nebbet siden jeg fikk det til)

 

Begynte å våtslipe med 1200, tørka av jevnlig for å se når jeg hadde fått bort all stukturen. Da var alt helt flatt.
Så det som er fint med å ha poleringsutstyr: Satte på de nydelige sliperondellene fra Abralon (Mirka), kjøpt hos Norbond. Disse satt rett på bakplata til den roterende, og de har et tykt skummellomlegg som gjør dem nydelige å jobbe med. Først en våtrunde med 2000, deretter en våtrunde med 3000. Etter 3000 begynte det som ventet å glanse seg til.
Nu satte jeg på ullpad og brukte Menzerna 300 og vips så ble det blankt. Tok selvsagt en runde med Menzerna 2500 og avsluttet med mykeste skumpaden og Menzerna 3800. Og hva skal jeg si? Som dørge amatør satt jeg der med en strøken fin tank!


Sluttresultatet av hele sykkelen, kun tanken som er lakkert, resten er "bare" polert.

 

DCTr04.thumb.JPG.a0c8834d03737fb9a3b2ba157121b3d2.JPG


Så da sitter jeg her og tenker at dette sikkert kan fungere på biler også, f.eks oppe på veldig slitne bakfangere? Så lenge man kan maskere ut et dedikert begrenset område med naturlig knekk eller lister etc ser jeg for meg at det kan være en slags metode?
Og bildene var kun ment for egen dagbok, hadde lagt arbeid i å få tatt bedre bilder hvis jeg hadde visst at de skulle brukes her f.eks.

 

DCTr01.JPG

 

Ja det bli jo et greit resultat om man ikke er så nøye, men som du ser er det ikke klart bilde av refleksjon av deg selv. Har lakkert mye med sprayboks og det er mulig å få det helt bra, men krever rett mengde og temp + støvfritt. Men hvorfor legge ned så mye arbeid med sprayboks når du kan kjøpe en liten sprøyte og kompressor og lakkere med lakk som gir perfekt resultat. Er alltids noe som trenger ny lakk.

Endret av MB190E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MB190E skrev:

 

Ja det bli jo et greit resultat om man ikke er så nøye, men som du ser er det ikke klart bilde av refleksjon av deg selv.

Hei.

 

Tenker du på bildet der tanken er nylakka? Etter det ble jo alt slipt flatt og polert til helt blank, så det er helt riktig ingen klar refleksjon der. Sluttresultatet ble faktisk veldig bra :)

Har kompressor og et par lakksprøyter, men her var tanken å vise at man kan lakke med boks, godta appelsin for å unngå siging, og likevel få det strøkent med bruk av sliping og polering i etterkant. De fleste her inne har jo poleringsutstyr nok til å lett glanse opp fra både 2000 og 3000 våtslip.

(dessuten syntes jeg det er en møkkajobb å gjøre rent sprøyteutstyret etter bruk :(  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, joo skrev:

Hei.

 

Tenker du på bildet der tanken er nylakka? Etter det ble jo alt slipt flatt og polert til helt blank, så det er helt riktig ingen klar refleksjon der. Sluttresultatet ble faktisk veldig bra :)

Har kompressor og et par lakksprøyter, men her var tanken å vise at man kan lakke med boks, godta appelsin for å unngå siging, og likevel få det strøkent med bruk av sliping og polering i etterkant. De fleste her inne har jo poleringsutstyr nok til å lett glanse opp fra både 2000 og 3000 våtslip.

(dessuten syntes jeg det er en møkkajobb å gjøre rent sprøyteutstyret etter bruk :(  )

Jo men om du har lakkert med sprøyte så vet du at det blir en helt annen finish og slitestyrke enn bokslakkering, det skal godt gjøres å få alt bra og lik tykkelse på en tank som dette med alle vinkler. Du ender fort opp med at du sliper gjennom klarlakken, lite kontroll med overflaten og polerer opp så det blir blankt en stund. I mine øyne er det eneste som holder skikkelig lakk med sprøyte og gjerne flere strøk, dette kan poleres opp gang på gang og gjerne slipes ned med våtslip og poleres opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke si at jeg kjøper. En god 2k lakk lagt med god sprayboks 5 gode strøk sliper man ikke fort gjennom.

En 2k lakk er 2-komponent uansett om man blander den i boksen eller blander den med herder og heller i ei lakksprøyte?

Denne testen ble nettopp gjort med å avslutte med å våtslipe ganske mye og polere. Skal samme type lakk holde glansen bedre om den legges med lakksprøyte istf?

 

Syntes refleksjonen var helt OK da det nærmet seg slutten:

 

DCTr05.JPG.f87cc60fcf8f1c7b78a98eb302552fad.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må neste vise den frem i et lys som kan fremheve lakken, alt er blankt i halvdårlig lys. Ser jeg ikke mye feil er det masse riper under lakken etter slipingen, i sollys blir det ille å se på. Men nå er jeg over gjennomsnittet nøye, er du fornøyd så er alt ok. Men husk at mange her inne ville aldri fått dette resultat, det er langt mer arbeid enn å lakkere en tank komplett med ny klarlakk og sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte så ble det ikke tatt tilstrekkelig gode bilder siden det ikke var tanken å vise det fram. Men i sollys var det faktisk bra.

 

Ja du ser ripene? Det jeg fant ut er at et no-name 1200-papir som jeg brukte på første nedslip må ha vært særdeles dårlig. Ikke mye homogen korning der! Har sett sånne riper på andre ting jeg har jobba på med det papiret. Så aldri mer noe som ikke er topp, Mirka eller lignende. Og så lenge de ligger i baselakken er de selvsagt umulig å fikse etter klarlakkeringe. En erfaring rikere ble jeg, men kunne vært den foruten ;) 

Siste bildet var forresten tatt etter kun ull med Menzerna 300.

Endret av joo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye har du brukt på lakk, Mekonomen tar 294,- pr boks og 400ml er ikke mye på en hel tank, skal du legge 5 strøk ja da blir det billigere å levere tanken inn til lakkverksted å legge på et lag klarlakk som blir 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 500 eller 400ml boks til 369.-. Skulle dekke 1kvm, altså langt mer enn tankarealet.

Og som sagt; dette var et eksperiment på en gammel sykkel som var et treningsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tank fra Kawasaki Z750 fra -70-tallet, fikk lov å trene på den slitne tanken siden eieren mente det måtte lakkes opp.Den var rimelig slitt å se til. Elsker slike små overkommelige treningsobjekter. Resten av sykkelen er i småbiter for full restaurering.


Vask, rens, clay før noe våtsliping på kloss på de dypeste ripene med 2000.
Mirka abralon 3000 kjørt fuktig på roterende over det meste etterpå for å redusere riper fra 2000. Så ble det en tre-stegs med Menzerna 300 og ull, Menzerna 2500 på foam og toppet med Menzerna 3800 på foampad. Var bortkastet å bruke 3800, ingen forskjell i glansen.

 

Den rimelige roterende maskinen fra Shinemate (EP803) blir jeg bare mer og mer glad i, snakk om mye maskin for pengene. Har kjøpt 5" bakplate til den i tillegg til de originale på 30, 50 og 76mm.

Med ull, Menzerna 300 og litt "mow down"-forsøk/trening for første gang ble det veldig rene flater å jobbe videre på :) Lært noe nytt i dag også!

Ikke noen førbilder siden jeg ikke fant kameraet før jeg skulle ta kvelden...

 

 

.Kawa01.thumb.JPG.4dc535060ff84b11e26b08f185d46730.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...