Odd-M 25 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Fælt så dere sutrer da? De som trimmer uten å følge opp med godkjenning, avgifter og annet velger jo selv å bryte lovverket. Don't do the crime if you can't do the time! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Citrus 7 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Men om du vet hvor vanskelig det er å få ting godkjent så er det jo ingen som tørr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik 1 Skrevet 14 Juni, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 (endret) Jeg mener det eksemplet med forbikjøring dras frem hver gang det er snakk om å øke effekten ulovlig, og det er like dårlig hver gang. DU skal for det første ha god sikt for å kjøre forbi. For det andre skal du ha høyere fart enn bilen du kjører forbi. Eksemplet som nevnes, høres mer ut som formel 1. Du SKAL forbi, men har ikke nok fart, svingen kommer og du ryker på en smell. Hvis man er en god sjåfør planlegger man forbikjøringer, slik at man har bedre fart enn bilen foran, og at man tar "igjen" bilen når det er klar passasje, og man har tilstrekkelig høyere fart enn bilen foran. På denne måten kan man rolig kan legge seg ut, GLI FORBI, og legge seg inn igjen. Forbikjøringer hvor man ligger rett i ræva på bilen foran, girer ned, og "kaster" bilen på venstresida, for så å gi gass, hører ikke hjemme noe sted. De som gjør dette har som regel mer enn nok motor/effekt, og blir ikke offer for eksemplet du nevner Reodor. Hvis det er slik du (som leser dette) tar forbikjøringer, bør du parkere bilen og begynne å ta buss, for da er du en dårlig sjåfør. Bare så vi har det klart Reodor. Du MÅTTE ikke kjøre forbi noen, det var et valg du tok, og hvis du da var klar over at bilen gikk som et dass, burde du brukt prosedyren jeg nevnte over. Edit: De som måtte fundere på å øke effekten på bilen sin ulovlig. Ta kontakt med BT FØR du øker effekten. Spør hvilken dokumentasjon du trenger osv, og sørg for at du får dette skriftlig fra BT. Som regel trenger du bekreftelse fra merkeverksted om at bilen er i henhold til de krav som stilles. Merk at det ofte byr på STORE problemer å få bilen godkjent med mer effekt enn den høyest var levert med. Den regla med at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, fungerer IKKE hos BT. Endret 14 Juni, 2009 av Eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor 2 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Ser ikke annet poeng i dette en at staten gjør det de kan for å få mer penger inn i kassa... Er seff enig i at bilen ikke skal være ihjell trima med 500hk +++ å bremser godkjent for 1,3 motor.. Men det må gå an i norges land å økke effekten litt på en motor eks fra 115hk til 150hk eller 150hk til 200hk uten å få på titusner i bot/fengsel osv..... Men staten ser jo det at de som driver med motor/bil har penger derfor tar de fra de så enkelt er det.... (sorry men blir så provosert av dette) Om du har pendlet noen gang vil du seff hjem når arb dagen er ferdig og du kjører som regel normalt 80/90 km/t ikke 45 bak en traktor der det går ann å kjøre forbi (Bor på landet her 80 km/t da ) når ikke bonden kjører ut eller stopper rekner jeg med du også drar forbi.... Håper staten tar alle med 9,9 hk påhengsmotor også, er jo plombert ned fra 15 hk de Edit: De som måtte fundere på å øke effekten på bilen sin ulovlig. Ta kontakt med BT FØR du øker effekten. Spør hvilken dokumentasjon du trenger osv, og sørg for at du får dette skriftlig fra BT. Som regel trenger du bekreftelse fra merkeverksted om at bilen er i henhold til de krav som stilles. Merk at det ofte byr på STORE problemer å få bilen godkjent med mer effekt enn den høyest var levert med. Den regla med at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, fungerer IKKE hos BT Ja dette kommer opp igjen og igjen Har et eksempel på d... Skal ikke nevne navn her men vett det er byggd en veteranbil med mye gamp i trøndelag her samme bil bare litt nyere av årgang får ikke igjenom byggingen sin med mindre motor fordi det er et annen trafikk stasjon lenger sør i landet.. men er vell slik det skal være da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F34Johnny 6 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Har hørt at eks BMW norge ikke lenger gir ut nødvendige papirer når det gjeller ombygging. Har du store planer når det gjeller ombygging er en prat med BT lurt. BMWCCN/rogaland hadde invitert en representant fra BT til en klubb kveld hvor vi kunne spør å grave om diverse ombygginger/modifiseringer, de vil da, hvis du legger saken fram på en gjennomtenkt å fornuftig måte kunne lede deg på rett vei gjennom byråkratiet. Granadaen fra moi med over 1200hk ble godkjent. Det har blitt vanskeliger å bygge om nyer biler pga den nye samsvarserklæringen som har blitt inført av EU. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuneV 0 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Er seff enig i at bilen ikke skal være ihjell trima med 500hk +++ å bremser godkjent for 1,3 motor.. Dessverre er det noen som gjør slikt, kanskje ikke med 500hk, men med mere effekt enn forsvarlig. Så kan du heller takke de for at BT blir strengere og strengere. Om du har pendlet noen gang vil du seff hjem når arb dagen er ferdig og du kjører som regel normalt 80/90 km/t ikke 45 bak en traktor der det går ann å kjøre forbi (Bor på landet her 80 km/t da ) når ikke bonden kjører ut eller stopper rekner jeg med du også drar forbi.... Jeg har ukependlet Stavanger - Asker med en 55hk Fiat Punto. Selvfølgelig, mye forbikjøringer jeg bare kunne glemme, men en traktor i 80 sonen, det klarte til og med den. Selv en gammel hiace med den minste dieselmotoren fullt av flyttelass klarte slike forbikjøringer. Så, vi får bare godta at det er ikke lov å trimme biler ulovlig her i Norge...så la oss ikke ende opp som et annet stort bilforum... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 14 Juni, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2009 Min mening om saken er ihvertfall at det er latterlig at en skal betale oppmot 1000kr pr hk du har økt motoreffekten med, og ihvertfall når de skylder på høyere utslipp ved chiptrimming, noe som i de fleste tilfeller senker forbruket og utslippene fra biler. Samtidig ser eg helt klart at bilen som trimmes skal ha gode nok bremser, godt nok understell og generelt sett ha det utstyret som trengs for at bilen er sikker med den effekten en skulle klare å oppnå. Men som sagt det som plager meg mest er de horrible prisene staten skal ha for at du skal få registrert lovlig effektøkning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.