Gå til innhold

3M produkter


rudilgr

Recommended Posts

rudilgr

Hei. Har gått til innkjøp av 3M FastCut, Ultrafine Cut og Ultrafina SE. Er det noen her som har erfaring av bruk med disse midlene? Har prøvd ,meg litt med noe våtslip og fix på et bilvrak jeg har stående, og fikk gode resultater på tross av 600våtslip. Men det jeg egentlig lurer på er, hvordan får jeg brukt disse produktene optimalt, dvs våt pad eller tørr pad osv. har riktige pader til disse midlene(orig 3M) Men erfarer at enkelte produkter er noe dritt å bruke med fuktet pad og andre omtrent ikke får halvgodt resultat med tørr pad... Noen erfaringer å råd her? Skal gå i gang med en Chevrolet Tahoe 99modell snart, knapt nok vasket på de siste 7årene... Både gruer og gleder meg, blir kjempemessig å se bilen forandre seg fra noe som minner mest om skrot og over til en rimelig strøken kjerre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kazzper er nok mannen her mht 3M, men mener han som demonstrerte på kurset ikke fuktet paden...

er nytt 3M kurs i asker 15 juni da om du bor i området :) er å anbefale

Sort Tahoe både skal og vil vi ha bilder av bare så du er obs...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg primer (gni det godt inn) padsene med poleringsmiddelet når jeg bruker 3M. Evt en liten dasj med U.SE sammen med FCP får å holde støvingen unna, samt forlenge arbeidstiden. Spre utover på et lite område (viktig poeng <0,5m2) på 600 arbeider på 1200 og evt opp til 1500-1800 men da går det raskt, så anbefaler å holde turtallet nede til å begynne med. Ofte holder det med EFC på grønn pad (Cut=7/10 (FCP+grønn=10/10, FCP+ull=13/10)) og avslutter uansett med U.SE på blå. Et viktig poeng er å rengjøre paden mellom panelene; jeg legger maskinen på ryggen og 900 og presser en MF-klut fra senter og utover et par ganger. Skift pad når den blir skitten/mettet. NB! Vær forsiktig med FCP/grønn, spesielt rundt kurver og kanter og spesielt med 85mm pads og høyere turtall. Denne komboen er noe av det mest aggressive en kan polere med og kan fjerne lakk veldig raskt... :rolleyes:

Edit; til info: CUT: EFC/gul=3/10 U.SE/blå=1/10

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr
Edit; til info: CUT: EFC/gul=3/10 U.SE/blå=1/10

Har drevet en del med polering, men er som newbie å regne. Hva menes du med 3/10 og 1/10

Og at FCP-grønn er aggressivt har jeg funnet ut, kjekt med det vraket jeg har stående, har kjørt på skikkelig for å teste litt grenser. Hadde vært moro å prøvd med 320sliping og sett hvor bra man kunne klare få det etterpå bare for moro skyld...

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet en del med polering, men er som newbie å regne. Hva menes du med 3/10 og 1/10

10 er mest agressiv,dvs. 3 av 10 på skalaen opp til 10.En ganske mild rubbing.

Samme system som meguiars har.1 er mildest og 10 er sintest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr
10 er mest agressiv,dvs. 3 av 10 på skalaen opp til 10.En ganske mild rubbing.

Samme system som meguiars har.1 er mildest og 10 er sintest ;)

kk :D

Man lærer så lenge man lever. Og bilpleie er et artig og interresant fag :D Merker jeg blir galere og galere for hver gang jeg har polert min egen bil som er en MB 124T i farge 040 Svart Blank... Jakter alltid på bedre shine og mer glans og holdbarhet... Hvordan er holdbarheten på 3M produktene egentlig? Mange produkter jeg har prøvd syns jeg "perleeffekten" på vanndråpene forsvinner så alt for fort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg primer (gni det godt inn) padsene med poleringsmiddelet når jeg bruker 3M. Evt en liten dasj med U.SE sammen med FCP får å holde støvingen unna, samt forlenge arbeidstiden. Spre utover på et lite område (viktig poeng <0,5m2) på 600 arbeider på 1200 og evt opp til 1500-1800 men da går det raskt, så anbefaler å holde turtallet nede til å begynne med. Ofte holder det med EFC på grønn pad (Cut=7/10 (FCP+grønn=10/10, FCP+ull=13/10)) og avslutter uansett med U.SE på blå. Et viktig poeng er å rengjøre paden mellom panelene; jeg legger maskinen på ryggen og 900 og presser en MF-klut fra senter og utover et par ganger. Skift pad når den blir skitten/mettet. NB! Vær forsiktig med FCP/grønn, spesielt rundt kurver og kanter og spesielt med 85mm pads og høyere turtall. Denne komboen er noe av det mest aggressive en kan polere med og kan fjerne lakk veldig raskt... :rolleyes:

Edit; til info: CUT: EFC/gul=3/10 U.SE/blå=1/10

Skala fra 1 - 10. Og så er "FCP + ull = 13/10". Sprenger skalaen, hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skalaen (ref. polishedbliss) gjelder for bruk av skum-pads, men ull kan gi opptil 30% mer cut (ref. 3M), så.... :D

Dette er egentlig en forenkling pga 3M har en litt mer avansert forklaring, vanskelig å få til noe bra bilde, men:

post-218-1244803804_thumb.jpg

Her er "mest cut" til venstre, dvs mest avvirkning (fjerner mest lakk), størrelsen angir "grovhet" på slipepartiklene.

Figuren er litt forvirrende, pga den gamle serien er med og en ikke ser tallene, men jeg mener det er (fra venste):

FCP, FC, F, EF, MP, U.SE

Dette forutsatt at produktene brukes med sine respektive pads (orange og sort på de gamle og grønn, orange vaffel, gul og blå på de nye) Ull er ikke med, men gir ca 30% mer avvirkning.

Forkortelser:

FCP=Fast Cut Plus Compound 50417

FC=Fast Cut Compound 09374

F=Fine Compound 09375

EF=Extra Fine Compound 80349

MP=Machine Polish 09376

U.SE=Ultrafina SE Polish 50383

Dete er vel anbefalte kombinasjoner, inkl ca. cut:

FCP/ull=13

FC/ull=12

FCP/grønn=10

EF/ull=9

FC/orange=9

F/orange=8

EF/orange/orange vaffel=7

EF/gul=3

MP/sort=2

U.SE/blå=1

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen vil gi noe eksakt svar i micrometer pga det blir for mange variabler, men er mer ment som tommelfingerregler...

Det er ikke definert nei, 10/10 hos 3M er nok vesentlig mer enn 10/10 hos Meguiars f.eks...

Ordet avvirkning er vel et bra ord i denne forbindelse, og det er kun relativt i forhold til andre poleringsmidler i samme serie, men Polishedbliss prøver vel å angi et mer totalt bilde på netttsiden sin..

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Null beskyttelse, og må ha voks oppå.

Det store spørsmålet med sikkert like mange svar til er da, hvilken voks skal jeg bruke? Er Sonax sin hardvoks et bra alternativ?`Vil ha noe som har lang holdbarhet helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonax Hardvoks er OK, med god holdbarhet (~6mnd) MEN, den gjør lakken litt mørkere, og det er ikke noe særlig på HVIT bil ihvertfall ;) Den kan også være lei å ta av hvis du ikke passer på å legge den tyyyynt <_<;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr
Sonax Hardvoks er OK, med god holdbarhet (~6mnd) MEN, den gjør lakken litt mørkere, og det er ikke noe særlig på HVIT bil ihvertfall ;) Den kan også være lei å ta av hvis du ikke passer på å legge den tyyyynt <_<;)

Har 3M noe å ha som topcoat? og hvordan er isåfall holdbarheten på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har f.eks. 09377 Finishing Glaze, som er fin pga du kan bruke den på ny lakk, men jeg synes det meste av andre ting er bedre mht holdbarhet/sheeting/beading osv. Det fine med 09377 innholder vel også en del "fyllere", så den kan kanskje være fin som en ren glaze. Skal du kjøpe i butikk, er vel Meguiars Tech Wax 2.0 eller Autoglym High Definition Wax noe av det bedre.. Kjøper du på nett er mulighetene endeløse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...