Gå til innhold

En god del spørsmål


eplesjekk

Recommended Posts

eplesjekk

Jeg har fulgt med på forumet en god stund nå, og det klør i fingrene etter å bli flink. Jeg trodde jeg kunne polere, men det var før jeg fant dette forumet. Jeg får introdusere meg litt mer i en prosjekttråd senere. Spørsmålene vil kanskje i blant være "dumme", men jeg har virkelig prøvd å finne svar på det på forhånd. Jeg kommer til å benytte meg av bl.a. "truhaa"s nybegynnerguide, som er særdeles god for mitt bruk. Får bare slenge ut en del spørsmål etter hvert som de kommer.

1. Polering hånd vs. maskin. Er maskin helt overlegen uansett?

2. Er det forskjellige produkter av feks voks til håndpolering/maskin?

3. Tenker å kjøpe en rimelig maskin, tenker på den som vant i Motors test (ja jeg er på det nivået) http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4287 Turtle TW 100, til kr. 700. Noen som har noe å si på dette, evt. andre alternativer i samme prisklasse. Mer gidder jeg ikke bruke, da det er min første.

4. En "forståsegpåer" av en venn kommenterte at Meguiars gode produkter var umulige for vanlige folk å kjøpe, de man får i butikken er bare dritt. Dette stemmer vel ikke.

5. Jeg synes det er ryddig å holde seg til et merkenavn når man driver med slikt, kan jeg kjøpe alt fra Meguiars og forvente at det er bra saker alt sammen? Eller bør jeg velge etter produkt uavhengig av merke (hvis det er så store forskjeller)

6. Hittil har jeg stort sett brukt Autoglym til polering og smøring av skinnseter. Det anbefales i Saab-miljøet som jeg forsåvidt tilhører. Men etter det jeg har sett her på forumet, er ikke Autoglym helt favoritten. Går det for å være et litt "billig" alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • eplesjekk

    27

  • truhaa

    5

  • kris1986

    3

  • posan

    3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

tror det er en DA, men siden jeg er like grønn som deg lar jeg andre svare for meg:)

roterende er bedre å fjerne småriper og lignende enn DA er..

for DA gjør bare det håden din klarer bare bedre(?).

mens den roterede blir jo funkenes som en slipemaskin..

men vil tro de fleste vil anbefale roterende fremfor DA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Okei, fant den tråden som skiller mellom de to. Om jeg har forstått det riktig er DA bedre for nybegynnere (fordi roterende er lettere å slipe for mye med) og man kan bruke samme poleringsmiddel som man bruker for hånd (dette er vel en bagatell, fordi har man først kjøpt maskinen, kjøper man vel produkter som passer til den).

Korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa
1. Polering hånd vs. maskin. Er maskin helt overlegen uansett?

2. Er det forskjellige produkter av feks voks til håndpolering/maskin?

3. Tenker å kjøpe en rimelig maskin, tenker på den som vant i Motors test (ja jeg er på det nivået) http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4287 Turtle TW 100, til kr. 700. Noen som har noe å si på dette, evt. andre alternativer i samme prisklasse. Mer gidder jeg ikke bruke, da det er min første.

4. En "forståsegpåer" av en venn kommenterte at Meguiars gode produkter var umulige for vanlige folk å kjøpe, de man får i butikken er bare dritt. Dette stemmer vel ikke.

5. Jeg synes det er ryddig å holde seg til et merkenavn når man driver med slikt, kan jeg kjøpe alt fra Meguiars og forvente at det er bra saker alt sammen? Eller bør jeg velge etter produkt uavhengig av merke (hvis det er så store forskjeller)

6. Hittil har jeg stort sett brukt Autoglym til polering og smøring av skinnseter. Det anbefales i Saab-miljøet som jeg forsåvidt tilhører. Men etter det jeg har sett her på forumet, er ikke Autoglym helt favoritten. Går det for å være et litt "billig" alternativ?

1. ja, det er så og si umulig å oppnå like bra resultat for hånd mht ripefjerning, mht glans i lakken er det ikke så stor forskjell om startpunktet er likt

2. voks i voksens rette forstand er stort sett for hånd, så fremt du ikke mener voks som fellesfortegnelse for "polish"

3. Biltema sin DA med 2 hoder er bedre en den fra TW vil jeg tippe, den koster også 299,- kjøp noen bra cyclo pads til den og du får veldig bra resultater

4. Meguiars er 90% bra saker uansett proff eller forbruker serien, her kommer det ann på hvilken krav du har til resultatet og hvilken startpunkt du har mht bilen du skal ta, forbruker serien er ikke like spenstige mht ripefjerning, der er det proff som gjelder. Du kommer langt med forbrukerserien mht glans

5. Du kan fint holde deg til Meguiars om du vil, men du vil nok oppleve at du finner mye bra fra andre merker også..

6. Autoglym er ikke noe dårlige produkter, men det er andre merker som er litt bedre igjen (mye er smak og behag), Super Resin polish, extragloss protection, motorvasken, aquawax, tar remover er alle bra, såpe er ikke noe spess, samme gjelder den sterkeste felgrensen og bumper shinen deres. hva og hvorfor noen ikke liker et spess merke er ofte at de ikke kjenner til det noe voldsomt eller har vært borti det som ikke er noe bra fra de, alle bilpleie produsenter har saker og ting som ikke er noe voldsomt bra, noen har litt flere en andre desverre, men mye går nok på feilbruk også. Noen produsenter har laget produkter som er så og si idiot sikkre, og jo flinkere du blir, jo mer riktig vil du gjøre en jobb også, da vet du om feks herdetid på en sealer, tørketid, mengde produkt, mikrofiber, washmitts, gritguards, osv osv osv

skinn serien til autoglym kjenner jeg ikke, har flaska med den her men holder meg til skinn produktene til Swissvax, de er knall :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg ser at det er andre nybegynnere på sidene her..

Ser at det er kurs den 20.06.09 i Oslo

Sitat Truhaa: Kurset innebærer roterende polering og osilerende (DA) polering mm, glimrende anledning til å lære seg noen tips og triks til en skal starte med dette selv eller bare få enda litt mer info om feks Lahega sine poleringsprodukter.

Dette kurset må jo være lærerikt for oss også som ikke kan bruke maskin. En mulighet for og lære noe..

post-937-1244753852_thumb.jpg

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Jeg er fersk i faget, har brukt Autoglym i over to år. Har prøvd det aller, aller, meste fra Autoglym. Jeg var som deg, fornøyd helt til jeg fant dette forumet. Prøvde meg på Meguiars NXT polering i vår, denne er mye bedre enn Autoglyms super rensin polish. Og det beste er att den ikke etterlater hvite rester på plastikk osv. Nå er jeg over på proff produkter fra Meguiars, CG og Poorboys. Og de kan virkelig annbefales, la pengeboken bestemme. Dette har virkelig blitt en dyr hobby, men det er kjempe gøy. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

"3. Biltema sin DA med 2 hoder er bedre en den fra TW vil jeg tippe, den koster også 299,- kjøp noen bra cyclo pads til den og du får veldig bra resultater" (jeg klarer ikke quote)

Hvorfor er den bedre? jeg har prøvd den, og jeg synes den bråker en god del. Uten at jeg har prøvd særlig mange andre. Men jfr. Motors test bråker den. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Du kan ikke bestemme om en maskin er bra om den bråker eller ikke, det har vi "Peltor" til ;) Maskinen fra biltema er sterkere, så du kan oppnå bedre resultater hvis du bruker er polish som er egentlig beregnet for maskin, noe den fra TW ikke vil klare...

700kr for den TW maskinen er ran mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Da har jeg for 23 gang gått grundig gjennom truhaa sin nybegynnerguide. Tenker å kjøpe de produktene han bruker. MEN! Jeg ser i tråden at de kan brukes med DA maskin. Jeg tenker å kjøpe Biltema sin. Rop ut om dette ikke går bra. Følgende produkter:

Meguiars NXT gen wash (sterk såpe)

Meguiars Gold Class shampo (mildere)

Meguiars all wheel cleaner

felgbørste

ArmorAll tire foam

Meguiars Quik Clay kit (1 clay bar + smøremiddel)

Meguiars ScratchX

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

Meguiars Deep Crystal Polish

Meguiars NXT generatin tech WAX

Meguiars Microfiber

Noen kommentarer?

Hmm, fører ikke Scandicshine Meguiars? Hvor bør jeg kjøpe dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.godkjemi.no fører det meste fra Meguiars. Hvis du bestiller derfra så ville jeg slengt på en dunk Prickbort avfetting. Meguiarsproduktene i forbrukerserien er bra og lette å jobbe med. Gir bra resultat for oss nybegynnere.

Forøvrig selger Scandicshine mye godsaker. F.eks denne:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=318

Har ingen direkte erfaring med Duragloss selv foruten såpen #901 som er meget bra, men det skal være bra greier.

Med disse i tillegg er du langt på vei:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=276

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...;products_id=13

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=141

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Godkjemi har Meguiars :)

armour all finnes ikke lenger mener jeg, finner du den så hold den til hjulbrønner og ikke bruk den på dekka dine, den kan gjøre de brune..

Ellers funker alt med DA så lenge du kjøper den nyeste scratchXn, det står på den at den funker sammen med en DA maskin.

Step 1 (dc cleaner) og step 2 (dc polish) med DA maskinen, DC 3 eller tech wax kan du ta for hånd, de er svisj svosj å bruke ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Glimrende. Denne "armour all" fant jeg ikke, noe tips til tilsvarende produkt? Denne microfiberkluten til å fjerne poleringen med, er det engangs? Tidligere har jeg bare fjernet poleringen med med slikt fint "tørkepapir", det har jeg jo bare kastet. Det fremstår som litt rart for meg å bruke et "håndkle" til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Mikrofiber vasker du i maskinen (90c) etter bruk, CG bare bones mener jeg er en bra sak i hjulbrønner, har ikke testet den selv...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Paint cleaneren renser lakken kjemisk for f.eks død lakk osv, mens ScratchX gjør riper mindre synlige ved å gjøre kantene på ripene runde. Dette gjør at du ikke ser ripene så godt lenger, selv om de fortsatt er der. Kan nok være kjekt med begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...