FinnIsaksen 1 044 Skrevet 24 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 24 Mai, 2018 (endret) Audi RS4 - Gammal krigar - Heisann og velkommen til denne S&S! Etter en lang vinter & vår med mye jobb/skole og lite bilpleie, har jeg endelig fått tid til gjøre en skikkelig detail og dokumentere den I en liten by som Sauda så stikker de fire RS audiene seg godt ut, nå var det dags for å ta den tredje. Bilen som skal under lupen er en bil som har holdt seg vanvittig godt i pris de siste 7-8 årene og som jeg tror er en kommende klassiker, nemlig Audi RS4 B5. Med flere andre pågående prosjekter så passet det veldig bra at kunden hadde forståelse for dette og jeg kunne ha bilen så lenge jeg ville. Deilig å slippe det stresset å heller kose meg noen timer innimellom. Eier var også av typen som vil ha bilen skikkelig på stell, noe som gir meg en ekstra motivasjon. - Overlevering og første inspeksjon Ser ut som noen har forvekslet sideskjørt og stigtrinn... Eier informerte om at klarlakken på to av felgene hadde løsnet. Jobben med felgene begrenset seg derfor til detaljvask da de sannsynligvis skal inn på omlakkering. - Går i gang med standard nedvask, men først må skiltholderene av - KC Teerwasche 4 min, Surfex HD 1:5 5 min - KC Vorreininger B i skumkanon 6 min Avspyling, deretter ND Iron Remover som får ligge 5 min før ny runde skum og detailerbrush i panelsjøter etc. - KC Aktivwasche er en sikker vinner til berøringsvasken - ND Microfiber drying towel i aksjon. Bruker vindusruten til å kna vannet inn i fibrene slik at det absorberer bedre, deretter strykes det forsiktig over lakken. - Inn til tørk, blåser ut vann fra panelsjøter og pakninger med trykkluft og tørker over med håndkle etterpå. - Inspeksjon og lakktilstand Som forventet er denne 18 år gamle bilen omlakkert i flere omganger, en hellakkering og diverse paneler. Tilstanden på lakken var preget av litt vaskeriper og noen grove skader rundtom. Har heldigvis litt lakk å jobbe med siden den er omlakkert. Varierende lakkmålinger fra 138-318 my. Venstre fremskjerm Venstre førerdør Høyre bakstolpe Høyre fremdør Høyre fremskjerm - Venstre bakdør Bakfanger høyre side Førerdør - Etter en kjapp runde med claybaren begynner jeg forsiktig med Rupes medium skumpute og KC F5.01 medium polish for å se hva det gjør med lakken. Grei forbedring, men det etterlot seg mye av de groveste ripene men samtidig la den igjen en haze. Altså for fin til grovsteg og for grov til finsteg - Over på favoritten Rupes blå mikrofiber og KC H8.02 Heavy Cut. Den lager skikkelig gode mikroriper, men da vet jeg at det kutter bra. Tester Rupes medium pute og KC M2.01 fin polish Og der sitter´n! - Venstre fremskjerm - Ripe høyre bakdør Reduseres Men lar litt ligge igjen, i praksis er den usynlig. - En av forespørslene fra eier var om jeg kunne gjøre noe med skinnet på setene fremme. Etter en kjapp inspeksjon konkluderer jeg med at setene må demonteres. Kjører de elektriske setene i ønsket posisjon og kobler fra batteriet. Av med endestopperene Ut med klipsen i fremkant Så er det frakobling av 3 plugger og mane frem alle kreftene og konsentrere seg om å liste setene ut fremdøren. Vipps! Taper kontaktene for å ikke få vann etc. ned i disse ved senere rens - Inspeksjon av seter Fører venstre sidevange Passasjer høyre sidevange Sittepute førerstol Høyre sittepute sidevange førerstol Rigger til et stillasbord med tildekking Renser alt skinn med Colourlock Leather Cleaner Strong Bruker litt sitrusrens på de vanskelige flekkene Setter tekstilet inn med KC Merhzwckreininger (si det kjapt 10 ganger etter hverandre) interiørsåpe Varmt vann i IPC Foma Mimo rensemaskin - Støvsuger og renser inne i bilen når jeg først er i gang Godt med skitt i vannet En stor fordel med å ta ut fremsetene er albuerom til å jobbe inne i bilen - Mattene får en omgang tornador og rensemaskin - Skinnreparasjon Jeg var hos Car-Spa i Oslo for en stund siden på et to dagers skinnrep kurs, og kjøpte med et startsett for skinnreparasjon. Har ikke fått praktisert så mye enda men både @Car Spa og @_Makki_ gav god support når jeg hadde spørsmål under denne jobben, fort å glemme litt detaljer. Kurset kan virkelig anbefales! - Finner frem litt godsaker til jobben. Renser med solvent cleaner Pusser lett ned med leather sanding pad Litt leather filler i kutt Dabber primer på skinnet før lakkering, det skal kjennes litt "sticky" ut når det tørker Begynner med fargeblanding. Sort og litt hvit, deretter justere gråtonen til den sitter. Dette kan ta 5 minutter, eller to timer.. Brukte vel 20 minutter denne gangen. Bruker en renset hodepute til fargematching. Dabber litt farge, tørker det med varmepistol og inspiserer, justerer fargen til jeg er fornøyd. Blander i crosslinker (herder), ca 2% Lakkerer tre tynne lag Bruker varmluftspistol på ca. 180 grader for å tørke underveis, alltid hånden i nærheten for å kjenne varmen Til slutt 3 strøk top coat matt med 1% crosslinker blandet inn - Ingen av strukturene jeg hadde passet noe særlig, så da måtte jeg kopiere eksisterende. - Varmer opp silikonpaden til den blir meget varm og ryker litt. Presser paden inntil skinnet og letter deretter litt på presset. Holder i ca. 30 sekunder. Det nylakkerte skinnet mister litt struktur, viktig å prente inn nytt for at det skal bli likt som de andre delene. - Før Etter - Før Etter Langt fra perfekt og det kan bli bedre enn dette. God læring var det uansett og det ble en forbedring. Lærepunkter; - Pusse jevnere over hele skinndelen - Jobbe mer med leather filleren - Lakkere enda tynnere - Jobbe mer med å printe inn struktur - Setene blir tildekket og satt til side, jobber videre med korrigering av lakken Rupes LHR75 i aksjon på panser Har selv hatt B5 og kjenner bilen godt, da blir terskelen lav for å demontere deler som jeg vet går lett av. - Høyre A-stolpe - Venstre fremskjerm - Så til sideskjørtene som var ganske så mishandlet på begge sider av bilen. Etter en liten test med heavy cut konkluderte jeg med at det var fornuftig å våtslipe her. To drag med 1500 grit Deretter 2000 grit En god del kjøring med 3000 grit, fortsatt ligger det dypeste igjen Grov og finpolering Legger litt igjen, mener dette var så mye som var fornuftig å korrigere - Gjentar prosessen på høyre side, ikke like galt her men det måtte våtslipes - En annen skade som måtte smake slipepapiret var bakfangeren på høyre side Blir litt kosting når en holder på med bakfanger.. - Noen småskader på bakfanger, spot våtslipes med 2500 og 3000 grit - - Høyre fremskjerm - Baklykter 50/50 - Høyre B-stolpe Grovsteg og mellomsteg Finsteg - Felgene demonteres for en detaljvask, mangler ferdigbilder her. - Maskeringsjobben ved hellakkeringen må jeg si var av suspekt kvalitet. På begge sider har det kommet en del lakk inn i knekken innenfor bakdørene. Det var veldig ujevnt og hvitt. Dørene har også fått kjørt seg - Jeg våtsliper og polerer litt og ser om det er mulig å gjøre det bedre Joda, muligheter her.. Brukte sikkert to timer på egen regning for å nøysommelig pusse ned og polere her, litt småredd for å gå gjennom lakken også. Resultatet ble sånn helt passe, hadde tatt ekstremt lang tid å gjøre innsiden her 100%. - Frontlykter får seg en runde, ganske matt på innsiden her dessverre - En del riper rundt håndtak, ordnes med nano polisher og rupes ibrid nano - Kjører finsteg rundt hele bilen og klargjør for lakkforsegling med to runder wipedown - Gtechniq Crystal Serum + 2 lag ExoV3 Litt mye struktur i lakken, men blankt blir det jo - Monterer tilbake setene - Pianolakken rundt girspaken var ganske herpet, gjort på sekunder å få denne ut så da måtte jeg bare prøve å ordne litt - Litt skitt på girkula også - Kjører en god runde ozonsanering, 20 minutter + 15 minutter med klima på resirk. - Litt småplukk rundtom. Tok også en runde på eksos stussene, men bildet uteble. - Polerer rutene med Gtechniq G4 og forsegler med G1 Ligger å godgjør seg noen minutter - Ferdigbilder! Her har det skjedd noe galt med kamerainnstillingene, så må bare beklage at de ble skikkelig dårlige.. Ser ut som at jeg har scannet bildene fra et gammelt engangskamera Kommer sterkere tilbake.. Tidsforbruk: Ca. 55 timer over 15 dager Takk for titten! Endret 16 Juli, 2018 av FinnIsaksen 16 43 Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.R 25 Skrevet 24 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 24 Mai, 2018 Du e helt rå! Du lage helt villt gode S&S, og får frem det beste i hver bil. Ekstremt bra! Kudos Siter Hilsen Stian RSR Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Kremjobb som vanlig Flink Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Furuseth Detailing 12 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Som vanlig ingen ting å utsi på hverken S&S eller resultatet! Nydelig utført, som alltid Finn! Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Flex®: Das original Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Sånn kort oppsummert. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Syveraure 17 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 I`ll drink to that! Helt fantastisk jobb, og for en S&S! Poeng servert, med glans! Siter www.Storefot.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanR 169 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Lekkert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Winter 0 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Herlig SS! Du er rå på dette. Hva er prosessen med polering av lykter? Må man tenke på noe spesielt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gizmo 6 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Pga tidsforbruk og litt for lite fritid til å holde på med detailing, så lurte jeg på om jeg gidder å holde på med detailing, så kommer du med nokk en fantastisk SS og jeg blir igjenn nyfrelst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FinnIsaksen 1 044 Skrevet 25 Mai, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 20 timer siden, Stian.R skrev: Du e helt rå! Du lage helt villt gode S&S, og får frem det beste i hver bil. Ekstremt bra! Kudos Herlig, takk! 14 timer siden, johnsen90 skrev: Kremjobb som vanlig Flink Takk 13 timer siden, Furuseth Detailing skrev: Som vanlig ingen ting å utsi på hverken S&S eller resultatet! Nydelig utført, som alltid Finn! Takker og bukker! 11 timer siden, Kenneth Nilsen skrev: Sånn kort oppsummert. 3 timer siden, Syveraure skrev: I`ll drink to that! Helt fantastisk jobb, og for en S&S! Poeng servert, med glans! Takk for poeng! 3 timer siden, JohanR skrev: Lekkert! 1 time siden, Andreas Winter skrev: Herlig SS! Du er rå på dette. Hva er prosessen med polering av lykter? Må man tenke på noe spesielt? Takker! Bruker å polere lyktene som jeg gjør med lakken, bruker gjerne bittelitt mer polish og passer på varmen. Pleier å ta alle 4 lyktene med Rupes LHR75 og en poleringspute som jeg har brukt en del rundt på lakken. Liker ikke tanken av plastpartikler i poleringsputer for å så gå tilbake på lakk. Mulig det ikke har noe å si, men jeg hiver den til vask etter å ha polert mye plast. 16 minutter siden, Gizmo skrev: Pga tidsforbruk og litt for lite fritid til å holde på med detailing, så lurte jeg på om jeg gidder å holde på med detailing, så kommer du med nokk en fantastisk SS og jeg blir igjenn nyfrelst Gøy å høre, det er bare å finne frem vaskebøtte og poleringsmaskin! 2 Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Meget bra! Kjekt å se når noen går grundig til verks på interiøret også. Cred Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 25 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 25 Mai, 2018 Knall jobb som alltid Finn! Bare kjekt og hyggelig å hjelpe hvis jeg kan Huff, RS4 B5 er bare super sexy!!! Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 26 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2018 åh det var godt å se en jobb fra deg igjen! makan te resultat virkelig griselekkert! Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 26 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2018 Strøkent dette herlig resultat og nydelig write up! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 26 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2018 HOF! Bra jobba! Var vel Ocean / kina felger her eller, ikke OEM? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
einarhelge 491 Skrevet 26 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2018 Nydelig resultat og S&S, sterk søknad for hall of fame [emoji16] 2 Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SBO Detailing 834 Skrevet 27 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 27 Mai, 2018 Dette var bra! Deilig når man får god tid og kan gjøre som man vil Har en M3 som skal ha en jobb som dette, men har ikke tid Jeg har en kommentar: Kjør bilen og brems litt etter vask, så slipper eier mass rust i hjulene ved første brems Siter Detailingside på FB: SBO Detailing Fotoside på FB: SBO Photography Mine jobber: Ferrari 458 Italia BMW I8 Protonic Blue BMW F80 M3 Sakhir Orange BMW E92 335i Black Sapphire BMW F82 M4 Black Sapphire Tesla Model S P85D SAAB 93x Arctic White BMW 118D Min E46 M3 bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker 0 Skrevet 28 Mai, 2018 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2018 Fy feite, for en jobb. Og ikke minst, for en bil! Kudos! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FinnIsaksen 1 044 Skrevet 2 Juni, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Juni, 2018 26.5.2018 - 0.51, NeDD skrev: Meget bra! Kjekt å se når noen går grundig til verks på interiøret også. Cred Takk! Var på sin plass med en god strekk innvendig her 26.5.2018 - 1.34, _Makki_ skrev: Knall jobb som alltid Finn! Bare kjekt og hyggelig å hjelpe hvis jeg kan Huff, RS4 B5 er bare super sexy!!! Ja det er noe spesielt med denne bilen 26.5.2018 - 9.47, Freakshow skrev: åh det var godt å se en jobb fra deg igjen! makan te resultat virkelig griselekkert! Takk 26.5.2018 - 20.18, Sondre skrev: Strøkent dette herlig resultat og nydelig write up! Takk 26.5.2018 - 21.08, The Punisher skrev: HOF! Bra jobba! Var vel Ocean / kina felger her eller, ikke OEM? Takk for det! Jepp, replika dette.. 27.5.2018 - 0.35, einarhelge skrev: Nydelig resultat og S&S, sterk søknad for hall of fame Takk! Har fått en hinne inne i objektivet, så bildene var litt søppel desverre Kan ikke ha slikt i HOF 27.5.2018 - 9.48, SBO Detailing skrev: Dette var bra! Deilig når man får god tid og kan gjøre som man vil Har en M3 som skal ha en jobb som dette, men har ikke tid Jeg har en kommentar: Kjør bilen og brems litt etter vask, så slipper eier mass rust i hjulene ved første brems Bruker ikke metallpartikkelfjerner på felgene når disse er montert på bilen, så blir minimalt med rust på skivene. Tar en nedbrems på returen etter fotoshoot og blåser rent med trykkluft 28.5.2018 - 10.01, fupsaker skrev: Fy feite, for en jobb. Og ikke minst, for en bil! Kudos! Takker Siter S&S: Audi RS4 // Audi RS5 // Audi RS6 // Porsche Cayenne // BMW X1 // BMW X3 // BMW X3 Alpina White // BMW X5 // Mercedes GLC // Audi Q5 // Porsche GT3 CS Garasjen - Isaksen`s RS6 Rupes Advanced Level Instructor - Gtechniq Accredited Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SBO Detailing 834 Skrevet 2 Juni, 2018 Rapporter Share Skrevet 2 Juni, 2018 Jeg tenker bare siden de er "rustet" men om du blåser dem etterpå er det jo greit Mange leverer bilene slik til kunden 1 Siter Detailingside på FB: SBO Detailing Fotoside på FB: SBO Photography Mine jobber: Ferrari 458 Italia BMW I8 Protonic Blue BMW F80 M3 Sakhir Orange BMW E92 335i Black Sapphire BMW F82 M4 Black Sapphire Tesla Model S P85D SAAB 93x Arctic White BMW 118D Min E46 M3 bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.