Gå til innhold

Detailing av MC, tips?


BC160

Recommended Posts

Hei alle på dette flotte forumet!

Trenger litt ekspert-tips angående en jobb jeg skal gjøre snart. Men først må jeg nevne at jeg har god erfaring ang. detailing av biler, men nå fikk jeg en forespørsel om jeg kan ta en Honda CBR 1100xx super black bird. 

Når det gjelder nedvask så gjelder vel samme prosedyre som for bil - avfetting, skumlegging og til slutt handvask.

men hvordan er det å bruke metallpartikkelfjerner ala Korrosol? Det er jo litt krom rundtom, så kanskje det er litt uheldig? Polering er vel grei skuring, jeg har alle maskinene til Rupes, så det blir vel minien og iBriden som blir brukt.

Voks eller keramisk coating av lakkerte flater? Jeg har tilgang til Gtechniq Crystal Serum Ultra...

Ser bla. annet at bilnerden selger et vaskekit beregnet for MC, vet ikke om det er vits i å kjøpe det siden jeg har skapet fullt av kjemikalier beregnet for bil.

https://bilnerden.no/s100-total-cleaner-mc-vask

Denne har jeg for krom, men vet ikke om jeg burde gå for noe annet.

https://www.amazon.ca/Mothers-05101-Mag-Aluminum-Polish/dp/B0009H519Y

Siden dette er min første MC, vil jeg gjerne sette en standard på hva jeg kan gjøre med sykkel. 

Setet behandles med feks colorlock?

Håper noen kan seg tid til å gi noen tips til fremgangsmåte hvordan jeg kan gjøre best mulig jobb på denne sykkelen.

Legger ved et bilde av aktuelle sykkel.AC080024-0043-4411-A416-78D569776E3C.thumb.jpeg.2f49d6b3e1d5b41903a36eb2d6132adb.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Som hobbydetailer og eier av motorsykkel selv så har jeg grei erfaring når det kommer til fremgangsmåte og hva du bør tenke på ved vask av motorsykkel. 

 

En motorsykkel (spesielt av den typen der) går sjeldent i dårlig vær og aldri vinterstid etc. Det er ikke noe behov for sterke kjemikalier og strengt tatt har jeg erfart at på egne sykler og andres at ulakkerte plastdeler ikke er så glad i avfetting og kjemikalier. SÅ vær ytterst forsiktig med bruk av dette. 

 

Parafin er ypperlig å bruke for finvask av felger samt rens av kjede etc. Koster svært lite og er meget effektivt. Parafin kan også brukes på alle metalldeler ellers.

 

Motorsykler tåler høytrykk, men stå litt på avstand og unngå og sprut for mye rundt display og elektronikk. Husk også og dekk til slik at man ikke får vann inn i potta. Ungå også å sprute for nære kjedet. Det kan i værste fall ødelegge O-ringene. Dekk også til tenningslåsen ved avspyling.

 

Etter vask bør man smøre kjedet. Man det lønner seg å varmkjøre kjedet først for å fjerne alt av vann etter vasken. Sett den på depotstøtte og løft opp bakjulet og la den gå i første eller andre gir. IKKE forlat sykkelen mens dette gjøres!

 

Unngå og få parafin, plastfornyer etc. på dekkflatene. Dette er meget kritisk og langt mer kritisk enn hvis man får dette på bildekk. Ganske selvforklarende egentlig :) 

Skulle du komme til å få litt kjemikalier på dekkflatene (ikke dekksidene) så gi beskjed til kunde om dette så han slipper å ligge vannrett i første sving. 

 

Det er det jeg kom på i farten. Har du konkrete spørsmål så pip ut :) 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det er intet behov for spesifikke MC produkter. Bortsett fra kjedesprayen. En god kjedespray jeg kan anbefale er Motul Road. Ikke smør kjedet med "det du finner". For tynn olje vil sprute i alle retninger når man kjører. Kjøp olje beregnet for MC kjede, og ligg unna Biltema. :) 

 

Setet ville jeg kanskje ikke gjort så mye med. Annet enn å vaske det. Dette bør ikke bli for glatt. Hør med eier evt. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bjerknez skrev:

Det er intet behov for spesifikke MC produkter. Bortsett fra kjedesprayen. En god kjedespray jeg kan anbefale er Motul Road. Ikke smør kjedet med "det du finner". For tynn olje vil sprute i alle retninger når man kjører. Kjøp olje beregnet for MC kjede, og ligg unna Biltema. :) 

 

Setet ville jeg kanskje ikke gjort så mye med. Annet enn å vaske det. Dette bør ikke bli for glatt. Hør med eier evt. 

Tusen takk for kjempefine tips Bjerknez!!

Mulig jeg kommer til å mase litt på dg når det nærmer seg:-)

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bare hyggelig :)

 

nå kjenner ikke jeg til den sykkelen du har der, men snakker ut fra erfaringer jeg har hatt på egne sykler :)

 

Husk at potta på sykkelen blir veldig varm, så der trengs nok en beskyttelse som tåler varme. Opp mot 300 grader. (Har jeg hørt)

 

det blir en del sprut fra Nanoen, så dekk til med plastikk :)

 

På min BMW S1000R så har jeg god erfaring med comboen Rupes Nano, Scholl S20 og pute med medium cut med lett press og full speed. 

PS! Ikke prøv og få sykkelen opp på depotstøtte alene hvis ikke du har gjort det før. 

 

 

Anbefaler bruk av bobbins som passer sykkelen og en depotstøtte med «vinkler». Disse er forskjellige fra sykkel til sykkel. Hør med eier. 

 

Det er MYE lettere og vaske felgene når du bruker depotstøtte siden du da kan snurre på julene. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjerknez skrev:

Bare hyggelig :)

 

nå kjenner ikke jeg til den sykkelen du har der, men snakker ut fra erfaringer jeg har hatt på egne sykler :)

 

Husk at potta på sykkelen blir veldig varm, så der trengs nok en beskyttelse som tåler varme. Opp mot 300 grader. (Har jeg hørt)

 

det blir en del sprut fra Nanoen, så dekk til med plastikk :)

 

På min BMW S1000R så har jeg god erfaring med comboen Rupes Nano, Scholl S20 og pute med medium cut med lett press og full speed. 

PS! Ikke prøv og få sykkelen opp på depotstøtte alene hvis ikke du har gjort det før. 

 

 

Anbefaler bruk av bobbins som passer sykkelen og en depotstøtte med «vinkler». Disse er forskjellige fra sykkel til sykkel. Hør med eier. 

 

Det er MYE lettere og vaske felgene når du bruker depotstøtte siden du da kan snurre på julene. 

Flere gode tips, takk skal du ha:-)

Potta må nok ha noe høytemperaturbestandig ja, er det noe product du broker der som er å anbefale?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg pleier faktisk ikke å legge noe beskyttelse på potta. Jeg tørker den bare rein med parafin. Alternativt kan du jo på en chrome potte bruke chrome polish eller noe hvis den er stygg. Så lenge den er kald kan du jo gjøre mye med potta, bare man husker på at den blir varm under kjøring, så noe beskyttelse som tåler høye temperaturer er nok et must der. 

 

Hvor mange grader en vanlig voks tåler tør jeg ikke svare på. Det er nok andre her som vet det bedre enn meg :) 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bjerknez skrev:

Jeg pleier faktisk ikke å legge noe beskyttelse på potta. Jeg tørker den bare rein med parafin. Alternativt kan du jo på en chrome potte bruke chrome polish eller noe hvis den er stygg. Så lenge den er kald kan du jo gjøre mye med potta, bare man husker på at den blir varm under kjøring, så noe beskyttelse som tåler høye temperaturer er nok et must der. 

 

Hvor mange grader en vanlig voks tåler tør jeg ikke svare på. Det er nok andre her som vet det bedre enn meg :) 

Tusen takk for glimrende tips Bjerknez, dette setter jeg stor pris på😀Jeg vil følge dine tips, dette blir nok et bra resultat👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...