Gå til innhold
T. E. A.

Voks til ny bil

Recommended Posts

T. E. A.

Nytt medlem som har bestilt ny bil, og i forbindelse med det så ønsker jeg å beskytte lakken slik at den er klar for en tøff vinter med mye salt og skitt på veiene her jeg bor. Er i ferd med å bestille noen bilpleieprodukter til denne bilen, og tenkte at det kunne være lurt å starte med noen gode produkter først som sist.

Har sett meg ut Swiss Wax Shield eller AutoGlym UHD Wax, er det noen som har prøvetet disse og kan si noe om holdbarheten?

Er åpen for andre/bedre forslag til vokser også, har tidligere fått tips om Collinite 845, men den finner jeg ikke så mye info om.

Autoglym Ultra High Definition Wax er vel muligens såpass ny at det ikke er så mange som har prøvet den og vet hvor holdbar den er?

Holdbarheten er jo avhengig av hvor flink jeg er til å ta vedlikeholdsvask i løpet av vinterhalvåret selvfølgelig, men da er det vel greit å starte med et godt produkt fra første stund.

Skal det benyttes noe på utsiden av disse voksene, som f.eks en Sealer?

Eller vil da Sealeren ødelegge egenskapene til voksen?

Vedlikehold av bil vinterstid er nesten helt umulig for meg, biien blir ikke så ofte benyttet, men når den først benyttes så må den ut i det føret som er. Jeg har heller ikke tilgang til vaskehall, kun en bensinstasjon sin vaskemaskin. Den kan benyttes både med -og uten børster, da har jeg de få gangene jeg har hatt bilen jeg har i dag benyttet den børsteløs.

Har noen selvvaskeanlegg her i byen, men de er på helt motsatt side av der jeg bor. Ved en vask der så blir jo bilen ren og kvitt gammel søle på lakken, men det er såpass lang avstand at bilen er jo nesten like sølete før jeg kommer hjem igjen, så det føles nesten litt meningsløst. Har en høytrykksspyler selv, men det er jo temperatur avhengig når den kan benyttes. Garasjen min er heller ikke egnet for noe annet enn at bilen står under tak, den er både smal og kort til at det kan gjøres noe som helst i den, jeg har dessverre ikke plass til større garasje heller.

Så tips til vedlikehold og beskyttelse som kan hjelpe meg igjennom vinteren tar jeg gjerne i mot.

Bilen kan selvfølgelig leveres til profesjonell Bilpleie gjennom vinteren, men det er jo ikke akkurat så billig så det gjør noe, men selvfølgelig mye billigere enn at lakken blir ødelagt i løpet av en vinter uten tilstrekkelig vedlikehold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freakshow

Hei og velkommen! :D

mest bang for buck er nok Collinite 845 ja! :) utrulig god beskyttelse til en latterlig pris! :)
SW shield er jo også en sikker vinner bare i en helt annen prisklasse! :P

Autoglym UHD som du selv nevner er ikke veldig utprøvd enda så de to nevnt over er nok et sikrer valg! :)
og nye UHD voksen er vel nesten dyrer en Shield?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Hei og velkommen. Du spør hva du event kan ha over voksen. Jeg vil heller si hva du kan ha under.....En runde med lakkrens fra f.eks sw vil gjøre resultater ennå bedre selv på helt nye biler. Jeg ville valgt fusso over 845 men det er smak og behag. før du snakker om vinteren så må du se hvor mye som er igjen etter vår og sommer. Trenger voksen påfyll så går det utrolig fort og er verd å sette av 1 time til på høsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
T. E. A.
42 minutter siden, Freakshow skrev:

Hei og velkommen! :D

mest bang for buck er nok Collinite 845 ja! :) utrulig god beskyttelse til en latterlig pris! :)
SW shield er jo også en sikker vinner bare i en helt annen prisklasse! :P

Autoglym UHD som du selv nevner er ikke veldig utprøvd enda så de to nevnt over er nok et sikrer valg! :)
og nye UHD voksen er vel nesten dyrer en Shield?

Takk for det :)

Så en video fra bilpleiekongen hvor de gjorde noen sammenligninger med Autoglym HD, Autoglym UHD og SW Shield, og der skrøt de i hvert fal av den nye UHD, men det er klart at det er enkelt å skryte av et produkt de selv skal selge.

Videoene som bilpleiekongen lager er selvfølgelig for å selge mer produkter, men er de noe en kan ta litt lærdom fra, eller er det mest PR dette dreier seg om? 

Synes selv de er lærerike og har mye info, men om det blir gjort en del feil, så er det kanskje bedre å lese de mer omfattende guidene som er her på DCN?

UHD koster så absolutt sine kroner, men om den er verdt det er nok kanskje litt tidlig å si ennå. Den virket fin å jobbe med, men det betyr jo ikke at det er et kvalitetsprodukt likevel selvfølgelig. Autoglym sine produkter er kanskje ikke det som benyttes så mye av medlemene her inne?

Jeg har ingen erfaring med Autoglym fra før av, så her er jeg på helt ukjent territorium.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
T. E. A.
27 minutter siden, olav framvik skrev:

Hei og velkommen. Du spør hva du event kan ha over voksen. Jeg vil heller si hva du kan ha under.....En runde med lakkrens fra f.eks sw vil gjøre resultater ennå bedre selv på helt nye biler. Jeg ville valgt fusso over 845 men det er smak og behag. før du snakker om vinteren så må du se hvor mye som er igjen etter vår og sommer. Trenger voksen påfyll så går det utrolig fort og er verd å sette av 1 time til på høsten.

Takk for det :)

Jeg har tenkt til å få bilen beskyttet før jeg tar den i mot slik at det blir gjort skikkelig, for her har jeg ikke nok erfaring til at jeg gjør det på egen hånd med en helt ny bil. Da er det også enklere å holde det vedlike om grunnarbeidet er gjort skikkelig, er nybegynner innen bilpleie så da vil jeg ikke ta for store skritt. Må lese og forsøke meg litt frem, slik at jeg ikke gjør noen fatale feil som jeg ikke klarer å korrigere etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Du skal ikke behøve å bruke maskin på en helt ny bil. Lakkrens og voks legger du for hånd. Da får du også sett over bilen og kan ta event fabrikkfeil med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
T. E. A.

Nei poleringsmaskin har jeg heller ikke, og ikke vet jeg helt om jeg skal kjøpe en etter hvert heller. Det ser enkelt ut når det vises på video, men alt er jo forsåvidt enkelt når en kan det.......

Føler meg ikke helt sikker på at jeg vil gå på en ny bil med poleringsmaskin uten noen form for kunnskap. Det teoretiske er greit nok, men så er det ikke alt som er like enkelt i praksis som i teorien ( det vet jeg fra eget yrke også).

Jeg tenkte mest også på lakkrens og så en voks som beskyttelse, men jeg vurderer om jeg skal sette bilen til et Bilpleiefirma før jeg får levert bil slik at det blir gjort skikkelig med en gang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish

Du nevner Collinite 845. Da ville jeg mye heller gått for Collinite 915 som er Collinite's beste. Synes den er like bra som AG HD Wax, men betydelig billigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bige

jeg tok ut ny bil våren 2015, gjennom sommeren brukte jeg opp en flaske Collinite 845 . Noe jeg fikk rikt tilbake da den ble vasket hver 14 dag i børste vask den vinteren . Og på våren var det meget moro og begynne og vokse . Så etter 3 vintere og 5 flasker - har jeg nå begynt på den 6 flasken ........ lakken virker "feit" og det er godt nok for meg ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tjukk Lesbe
3 timer siden, bige skrev:

Snip

Har du brukt en flaske på én bil, på én sommer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roaas
4 timer siden, bige skrev:

jeg tok ut ny bil våren 2015, gjennom sommeren brukte jeg opp en flaske Collinite 845 . Noe jeg fikk rikt tilbake da den ble vasket hver 14 dag i børste vask den vinteren . Og på våren var det meget moro og begynne og vokse . Så etter 3 vintere og 5 flasker - har jeg nå begynt på den 6 flasken ........ lakken virker "feit" og det er godt nok for meg ;)

Altså, jeg kan med 100% trygghet, uten å i det hele tatt ha sett bilen din, at du har lurt deg selv. Èn flaske på èn bil ila en sommer er latterlig mye av 845. Lurer på om du ikke burde sjekke ut vaskerutinene og blandingsforhold..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha
12 timer siden, bige skrev:

Etter å ha gjort ca.20 påføringer på diverse biler, og 5-6 på båten var flasken min halvtom og 6 år gammel...   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madas
12 timer siden, bige skrev:

:blink::eek:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
T. E. A.
20 timer siden, bige skrev:

Jeg har nok også hatt en tendens til å legge på for mye beskyttelse, slik at det blir mye jobb å ta bort det overskytende. Men å ha begynt på den 6. flasken i løpet av 3 år synes t.o.m. jeg høres vel mye ut, men nå er jeg kun på nybegynner stadiet. Gleder meg til ny bil kommer, slik at jeg kan ta det noen skritt videre med noen gode bilpleieprodukter. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bige
16 timer siden, Ineditus skrev:

Altså, jeg kan med 100% trygghet, uten å i det hele tatt ha sett bilen din, at du har lurt deg selv. Èn flaske på èn bil ila en sommer er latterlig mye av 845. Lurer på om du ikke burde sjekke ut vaskerutinene og blandingsforhold..

IMG_1141.JPG

IMG_1147.JPG

IMG_1140.JPG

IMG_1149.JPG

Liker bilen blank - bruker og vokse som terapi

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petlog

Ref spørsmål om Autoglym UHD pris og holdbarhet. Organiske vokser øker i pris etter som kvaliteten øker på Caranuba voksen og annet som går i blandingen. Voksen er «myk» og slites av forholdsvis raskt. Ønskes holdbarhet må man se til syntetiske og harde «skall» vokser. De har holdbarhet og sterk avprelling over tid. Dybde og glans mangler ift en god Caranuba voks. Det er populært med hybridvokser, syntetisk voks med Caranuba. Slik får man litt fra begge verdener. Harde «skall» vokser blir slitte og er ganske krevende å få av bilen. Bør være kyndig for ikke å ødelegge klarlakken på bilen. Liker man å pleie og vokse så er det naturlig å gå for en god Caranuba voks. AG UHD er førsteklasses. Boostes opp med AG Aqua Wax når bilen er vasket og våt før man tørker den og tar en siste buff. Slik holder man bilen tipp topp beskyttet og nyvokset med topp dybde og glans. For dem som ønsker holdbarhet velger mange Fusso Coat 12 months eller lignende som er rimelig, hard og avprellende over tid. Kan boostes opp med Fusso spray på tørr bil. Virkelig gøy å pleie bil👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig