Gå til innhold

Vaske bil med høytrykksspyler inne i garasje


ShinySaab

Recommended Posts

ShinySaab

Er i tenkestadiet ang garasje som skal opp etterhvert hos meg. 

Og i den forbindelse ville jeg høre om det er noen her som vasker bilen sin inne i garasjen på vinterstid? ( Hvor garasjen er oppvarmet selvfølgelig )

Ser flere diskusjoner hvor folk spyler av med ht ute og gjør resten inne.

Men hadde vært behagelig å vært inne hele prosessen. ( Orker ikke tanken med skumme/spyle bilen ute i -15. Kan ikke være bra for hverken utstyr eller bruker :wacko:)

Noen meninger om hva man burde tenke på, gjøre/ikke gjøre under bygging?
Hva med varmepumpen man da evt bruker i garasjen, pakke den inn mens man vasker?
Ser for meg og bruke av-fukter som jeg har, den starter automatisk ved bestemt overstigning av luftfuktighet feks 40%

Følger med slange som man har rett i sluk så man slipper å tømme den for vann.

Noen som forresten vet strømbruk på en varmepumpe i gjennomsnittlig isolert garasje?
Så en som skrev her 100-200w når temperaturen først var nådd ved 22 grader. Synes det høres lite ut.

Trenger ikke mange grader heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J Lafton

Det med å bygge seg egen vaskehall kan være veldig kostbart. Her må du da mest sannsynlig inn med oljeutskiller anlegg for å få dette godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShinySaab
12 timer siden, Unge_Lafton skrev:

Det med å bygge seg egen vaskehall kan være veldig kostbart. Her må du da mest sannsynlig inn med oljeutskiller anlegg for å få dette godkjent. 

Er ikke det litt ekstremt for en garasje da? Skal bare spyle av bilen min 😄

Bruker da ikke oljeutskiller utenfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ShinySaab skrev:

Er ikke det litt ekstremt for en garasje da? Skal bare spyle av bilen min 😄

Bruker da ikke oljeutskiller utenfor 

Du har ikke avløp utenfor i gårdsplassen som er koblet til det kommunale renseanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShinySaab
8 minutter siden, Madas skrev:

Du har ikke avløp utenfor i gårdsplassen som er koblet til det kommunale renseanlegget?

Nærmeste kommunale renseanlegget er 25min unna 😂😂 Her snakker vi om bygda 😉😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShinySaab
13 timer siden, pejourdan skrev:

@NeDD har vel bygget sin garasje ihht til noe våtromsnorm (eller deromkring)?

Ser ut som han har noe våtromsplater på sidene ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J Lafton
6 timer siden, ShinySaab skrev:

Er ikke det litt ekstremt for en garasje da? Skal bare spyle av bilen min 😄

Bruker da ikke oljeutskiller utenfor 

Slik er reglene.

Men hør med kommunen din. Noen kan gi tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
9 timer siden, ShinySaab skrev:

Er ikke det litt ekstremt for en garasje da? Skal bare spyle av bilen min 😄

Bruker da ikke oljeutskiller utenfor 

Med engang du skal ha noe form for sluk inne i garasjen så er det i hovedsak krav om oljeutskiller. Mange som løser dette ved å legge sluk akkurat på utsiden av porten og fall ut fra garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Oljeutskiller er ikke et krav i privat garasjer. Jeg fikk lov å legge sluk inne i garasjen, dette har jeg skriftlig fra kommunen.

 

Selv syns jeg det er magisk å vaske inne om vinteren, men med en mild vinter i det siste så skjer det kun 2-3 ganger pr. vinter.

Det skaper mye fukt om du bruker mye vann og spyler bilen nøye. Det blir mye os selv om jeg spyler med kun kaldt vann, så jeg har garasjeporten alltid litt åpen, vinduene åpne + avtrekksvifta i taket står på maks.

Pleier å sette avfukteren på klestørk/maks helst 12 timer i forkant også for å lage rommet ekstra tørt før jeg begynner.

Har innredning i tre fra igarasjen/netthandelen, så jeg spyler kun mot den ene veggen og bak mot porten når jeg spyler. Dette går veldig bra.

Husk våtromsmaling i taket, da det alltid skvetter endel selv om man er forsiktig. Jeg har membran på veggene og fliser over. Vil du har vannet fort vekk etterpå så kjøper du en svaber, så tørker alt fort igjen.

 

Har du mulighet og anledning så vil jeg anbefalt dette. Det koster endel å legge til rette for, men kan sterkt anbefale det.

Særlig om du polerer biler på vinteren så er dette magisk.

 

Til høyere takhøyde du har til bedre vil det føles, men husk gode avtrekksmuligheter og tenk at all fukt må fort ned.

Særlig om du har pc-skjerm eller annet som ikke tåler høyt fuktnivå.

 

 

  • Liker 4

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Anders H

Tipper gulvet ditt skal være i betong. Så da kan du silikonere noen gummilister å legge noen cm opp etter veggen slik att vannet ikke renner inn i veggen. Jeg ville hatt flere sluker, slukrenner (en vanlig 75mm sluk tar ca unna 3,6 L/sek)  som går inn på avløpet, som oftest går alt av vann inn på avløp på småplasser.

Ville dekket til veggene med evt stålplater eller en annen form for beskyttelse, evt våtromspanel eller lignendes.

En vifte kunne også vær smart så du får ut det meste av luftfuktighet.

Tenk på det som et industrielt bad;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
J Lafton
9.4.2018 - 8.15, NeDD skrev:

Oljeutskiller er ikke et krav i privat garasjer. Jeg fikk lov å legge sluk inne i garasjen, dette har jeg skriftlig fra kommunen.

 

Selv syns jeg det er magisk å vaske inne om vinteren, men med en mild vinter i det siste så skjer det kun 2-3 ganger pr. vinter.

Det skaper mye fukt om du bruker mye vann og spyler bilen nøye. Det blir mye os selv om jeg spyler med kun kaldt vann, så jeg har garasjeporten alltid litt åpen, vinduene åpne + avtrekksvifta i taket står på maks.

Pleier å sette avfukteren på klestørk/maks helst 12 timer i forkant også for å lage rommet ekstra tørt før jeg begynner.

Har innredning i tre fra igarasjen/netthandelen, så jeg spyler kun mot den ene veggen og bak mot porten når jeg spyler. Dette går veldig bra.

Husk våtromsmaling i taket, da det alltid skvetter endel selv om man er forsiktig. Jeg har membran på veggene og fliser over. Vil du har vannet fort vekk etterpå så kjøper du en svaber, så tørker alt fort igjen.

 

Har du mulighet og anledning så vil jeg anbefalt dette. Det koster endel å legge til rette for, men kan sterkt anbefale det.

Særlig om du polerer biler på vinteren så er dette magisk.

 

Til høyere takhøyde du har til bedre vil det føles, men husk gode avtrekksmuligheter og tenk at all fukt må fort ned.

Særlig om du har pc-skjerm eller annet som ikke tåler høyt fuktnivå.

 

 

De fleste kommuner er det krav om oljeutskiller jo. Å de få som har tillatt uten kommer etter med dette regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Oljeutskiller er ikke et krav i privat garasjer. Jeg fikk lov å legge sluk inne i garasjen, dette har jeg skriftlig fra kommunen.
 
Selv syns jeg det er magisk å vaske inne om vinteren, men med en mild vinter i det siste så skjer det kun 2-3 ganger pr. vinter.
Det skaper mye fukt om du bruker mye vann og spyler bilen nøye. Det blir mye os selv om jeg spyler med kun kaldt vann, så jeg har garasjeporten alltid litt åpen, vinduene åpne + avtrekksvifta i taket står på maks.
Pleier å sette avfukteren på klestørk/maks helst 12 timer i forkant også for å lage rommet ekstra tørt før jeg begynner.
Har innredning i tre fra igarasjen/netthandelen, så jeg spyler kun mot den ene veggen og bak mot porten når jeg spyler. Dette går veldig bra.
Husk våtromsmaling i taket, da det alltid skvetter endel selv om man er forsiktig. Jeg har membran på veggene og fliser over. Vil du har vannet fort vekk etterpå så kjøper du en svaber, så tørker alt fort igjen.
 
Har du mulighet og anledning så vil jeg anbefalt dette. Det koster endel å legge til rette for, men kan sterkt anbefale det.
Særlig om du polerer biler på vinteren så er dette magisk.
 
Til høyere takhøyde du har til bedre vil det føles, men husk gode avtrekksmuligheter og tenk at all fukt må fort ned.
Særlig om du har pc-skjerm eller annet som ikke tåler høyt fuktnivå.
 
 
Fortalte du at du driver næring med bilpleie i søknaden?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Må hive meg på denne tråden jeg også.

Jeg er i planleggingsfasen for garasje selv, og her krever kommunen oljeutslippet om man skal ha sluk i garasjen.

4m3 oljeutskiller for sluk, og 5m3 om man hadde høyttrykkspyler i garasjen.

Dette er jo en kostnad på 80.000,-+

 

Det jeg tenkte var å grave et stort, dypt hull ved siden av garasjen, som jeg fyller med grus og kjører sluken nedi der.

Hos meg er det sandgrunn, så vannet vil renne ut i sanden etterhvert.

 

Jeg tviler litt på om kommunen går med på løsningen min, men det vil jo i praksis være det samme som å vaske bilen ute.

Jeg skal høre med de, men kommer nok til å gå for en slik løsning uansett.

 

Vi gjorde den samme løsningen da vi drenerte huset, og det fungerer kjempefint, så selve løsningen er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor stor forskjell det er på de enkelte kommuner rundt omkring når det gjelder krav til oljeutskiller, men slik jeg har forstått det kreves det oljeutskiller. Uansett lønner deg seg å sjekke med kommune før bygging starter, da det er de som gir tillatelser med hensyn til utslipp/godkjenning.

Se også denne bloggen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...