Gå til innhold

Importere bil fra USA - Godkjenning?


Guest HC91

Recommended Posts

Hei, folkens

 

Mitt spørsmål her er rett og slett, hva må gjøres med en importert 94-96 Corvette C4 for å få den godkjent i Norge?

Enkelte av dem kan visst godkjennes som de er under en viss paragraf (??) men utover det er jeg veldig i tvil..

Jeg vet om enkelte av punktene men kunne være greit å ha alt samlet i èn tråd, her på DCN.. Synes da iallfall jeg :)

Ja, jeg er klar over at dette en en bil man enten liker, eller absolutt ikke liker. Interiøret er utdatert osv men jeg liker dem

 

De punktene jeg bidrar med under, er sakset fra et annet forum, men må da være mer enn kun det som må gjøres?

Og er det best med alle lyktene rød/orange, eller to av hver, altså røde innerst og orange blinklys ytterst?

En ting til, ang sideblinklys, er det noe man må ha? Jeg vil helst ikke måtte drille to hull i karosseriet pga dette?

Altså, at man kan ha blinklys foran, ved siden av tåkelys for eksempel? Og droppe tåkelysene bak under bumper

 

  • Blende/ dekke over sidemarkeringslysene
  • Tåkelys foran
  • Orange blinklys bak
  • Understellsnummer i rammen (???)
  • Generelle retningslinjer for alle amerikanske biler?
Endret av HC91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuseth Detailing

Det heldige med Amerikaner er at du alltid har Amcar-klubben i ryggen.

 

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Flex®: Das original

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg hadde egentlig tenkt å ikke være medlem av noen klubb, men ser klubben har ei nettside da :)

Ser at AMCAR kan være behjelpelig med registrering, det er jo en fordel men man må være medlem

Derfor tenkte jeg at et greit alternativ ville være å spørre dere kunnskapsrike medlemmer her til råds

Også kan det se ut som man ikke trenger gjøre noe som helst da med bilen om den er i originalstand?

Endret av HC91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt godkjent med originale amerikanske lys på importbiler så du trenger ikke styre med å bygge om lyktene: https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059

Du kan vel importere bil fra USA på samme måte som fra Europa nå så da burde det ikke være noe spesielt du skal trenge å gjøre utenom det som er nevnt her: https://www.toll.no/no/bilimport/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
1 time siden, HC91 skrev:

Altså jeg hadde egentlig tenkt å ikke være medlem av noen klubb, men ser klubben har ei nettside da :)

Ser at AMCAR kan være behjelpelig med registrering, det er jo en fordel men man må være medlem

Derfor tenkte jeg at et greit alternativ ville være å spørre dere kunnskapsrike medlemmer her til råds

Også kan det se ut som man ikke trenger gjøre noe som helst da med bilen om den er i originalstand?

Amcar er vel de som har gjort mest for bilpolitikk i Norge oppmot regjering og stortinget. Naf er jo en tragedie når man ser på hvor lite de påvirker sammenliknet med Amcar. Egentlig burde Amcar tatt over som "bilistenes interesseorganiasjon"

Hvis det er en klubb som er verdt å være medlem av (bortsett fra dcn :D ) så må det være amcar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat noe slikt jeg håpte skulle dukke opp av fakta, at man kan ha bilen i original stand også etter registrering her i Norge :)

 

Ok men da har jeg en viss peiling på import.. Tusen takk, Hølland. Jeg fant ikke det der selv selvom jeg har lett en stund, men en av tingene jeg fant var en post på et forum fra 2014 der det ble sagt at man bla måtte bytte og bygge om nesten alt som er av lykter.. Men nå ser det mye lysere ut

 

Ok Magne, du har et poeng ang amcar.. Jeg avventer og ser men iallfall takk igjen :D

Endret av HC91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det gjør så mye fra eller til her, men man MÅ også ha bilen i original stand i all framtid på norske skilter. Dette er en av forutsetningene i den paragrafen som tillater registrering av biler tatt inn fra USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Veldig kult med den paragrafen man kan bruke ved import av bil fra USA, men den gjelder vel ikke evt neste eier? Jeg mener, som jeg skrev for en stund siden, kan umulig garantere noe overfor importmyndighetene ang neste eier.. 

 

Neste punkt er at dette virker som noe som gjelder amcar generelt, så feks en 1978 Trans AM vil også kunne gå under denne regelen.. Så generelt, om man ser bort fra C4 Corvette, var dette akkurat det jeg håpet skulle dukke opp. Som jeg som sagt ikke klarte å finne selv..

 

Er det noen her som har importert amcar under den paragrafen og kan si noe om hvor innviklet det var? Jeg mener, man kjøper bilen, avtaler frakt, den ankommer, man presenterer den for importmyndighetene (med nødvendige papirer??), de sender den videre, man har den på EU kontroll, i originalstand, den godkjennes og man får skilter..?

 

Ja også importavgift / engangsavgift og moms.. Om bilen koster 500K i USA så er det naturligvis kjøpesummen, pluss 25% moms, også 100-150K i engangsavgift..? Virker som engangsavgift på amcar ligger generelt veldig høyt pga CO2 og motorstørrelse, utfra hva jeg har klart å finne og sjekket i såkalt importkalkulator..

Endret av HC91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Tror du skal sjekke alt dette med amcar. De har ekspertisen og kan uttale seg ifht hva som er saksgang osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen har vært gjeldende i minst 15 år nå, og den ble også gjort litt rundere i kantene i fjor. Ved innførelse av punkt 2 her:

 

- original utførelse: Kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering,
-

tilnærmet original utførelse: Kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad,

 

Så da har det gått fra at bilen skal være 100% dønn original (ned til originalfelg for den saks skyld), til at det er litt spillerom, iallfall for visuelle modifikasjoner. Som bodykit, felger/dekk som er innenfor regelverket, men uoriginale. Sånne ting. 

 

Alle biler må viser på trafikkstasjon ved førstegangsregistrering, om du tar den inn og får regget den, så påvirker ikke det neste eier(e) på noe som helst vis? Unntaksparagrafen er ikke en særegen avtale mellom deg som tar inn bilen, og myndighetene :) Blien blir regget på normalt vis den. Det er nok også langt mindre avgifter enn du har kalkulert med her, på en bil som er 22-24 år gammel. 

 

Tok en kjapp kalkulasjon på skattetaten sin kalkulator, tok i både på vekt og effekt tror jeg. 1996 modell med 5,7 liter slagvolum, 300hk og 1500kg utgjør kr 63000 i engangavgift. Moms på kjøpesum og vrakpantavgift tilkommer. 

 

Denne regelen gjelder ikke kun Amcar, men alle biler som er solgt nye i USA. Så du kan ta inn biler som ikke er å skaffe utenfor USA, men som er fra andre produskjonsland. Som f.eks Infiniti og Acura. Verdt å merke seg at dette gjelder biler som er nyere enn 30 år, så lenge de er 30 år eller mer (= veteranbil) så er det stort sett fritt fram uansett. 

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...