Gå til innhold

Hva var galt her da?


Mighty

Recommended Posts

Jeg polerte en gammel citroën i helga som jeg har lovt at jeg skulle ta lenge. Det gikk supert helt til jeg kom til panseret. Jeg prøvde megs #105 #205 og #80 med alt fra ullpad til finishing pad, men samme hva jeg gjorde var det helt håpløst. Det bare kladda seg uansett hva jeg gjorde. Prøvde med ren pad, fuktet med vann, mer og mindre polish, forskjellige hastigheter og press osv, men det var håpløst. Ble bare stygge spor, stygge skjolder og polish som "smeltet fast" i lakken uansett hva jeg gjorde. Ikke ble jeg kvitt noe særlig swirls heller, uansett press og hastighet. Er det dette som kalles "sticky paint"? Er i såfall første gangen jeg treffer på dette. Utrolig irriterende! <_< Panseret var i en litt annen farge enn resten av bilen, så tydelig at det ikke var samme lakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan lese meg til er det noe med lakken som gjør at det blir økt friksjon og dermed varme, som får polishen til å stivne eller "brenne seg" nesten umiddelbart. Og det er så mange teorier om hva som forårsaker dette i lakken, at jeg tror ikke noen vet helt sikkert.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ullpad synes jeg alt tørker raskt. En drøss med vann hjelper litt, men 5-6 pass så er det tørt uansett. Med foam pad tørker det som regel ikke på mange pass, ligger som regel igjen en film. Men med ullpad blir det nesten aldri igjen noe å tørke opp. Det tørker ullpaden opp selv :rolleyes: Prøver å unngå ullpad og heller bruke foam cutting pad hvis mulig. Sparer mye polish i allefall.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Har opplevd at #80 tørker 10 cm bak maskina når jeg jobber.Ikke moro.

Da kan du jo tenke deg hvordan noe annet hadde vært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Er det ikke polish med mye vanninnhold en skal bruke på sånt? Ikke oljer som blir seige?

Mener å huske noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du får en hel bil som er sånn ;)

Prøv Scholl S03+ på en cutting pad, det syns jeg fungerer best til sticky paint iallefall.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 3m cutting pad, eller skum som er bittelitt stivere konsistens på enn gul Sonus?

Etter min erfaring har det mye å si hva slags foam padden er laga av også.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammen citroen har jo oftest glassfiber/plast panser - kan det ha noe å si?

Jeg er ganske sikker på at det var stålpanser på denne. Er en citröen bx, 87 mod. Og jeg har da polert både plast og glassfiber før uten noe problem. Var nok bare noe utrolig sær lakk der.

Forresten, var et annet stor problem også på denne bilen.. Etter avfetting og vask ble den røde bakfangeren HVIT. Nesten kritthvit med noen røde flekker det vanndråper hadde vært. :blink: Eieren hadde visst brukt noe bumper shine greier for å holde den rød da den var ganske solbleket. Kan det være at dette reagerte med avfettingen eller noe? Ble et hvitt lag som man såvidt kan skrape av med neglen der det er rødt under, men har prøvd med alt fra "magic eraser" svamper til clay uten noe særlig effekt. Den var litt blek noen steder fra før men nå ble HELE fangeren gråhvit. Brukte samme vaskemetode foran uten problemer, så må ha noe med "bumper shine" sprayen å gjøre. Noen som har tips?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har du ikke bare fjernet det som var mettet i fangeren da, og det oksiderte som har vært farget opp av oljene/fettet i bumper shinen? om den er lakkert rød så er det bare en lakkrens så skal den være pigg i fargen igjen den

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å polere litt, men det er jo dønn umulig å polere sånn "rugleplast". Ser jo ikke lakkert ut engang, men den kan da ikke være rød igjennom? :blink:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har du bilder av den ?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergerlig nok, nei. Jeg stressa så fælt at jeg ikke rakk det da bilen måtte leveres, men jeg skal få tatt bilde i helga hvis det hjelper. Jeg skal prøve å få ordnet fargen da, på et vis.

Men her er et 50/50 fra et annet sted på bilen, hvis noen er intr. :P Etter første omgang med #105 og ullpad.

post-843-1244062319_thumb.jpg

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

steike!!

mer bilder takk :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...