Gå til innhold

S&S BMW 740xd - Britemax AMETHYS coating


Magnera

Recommended Posts

alexanderst

Takker for bilder og informasjon :D 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Magnera

Litt sen update, men erklærte coatingen død i September 2018. Da manglet coating på større deler av lakken under vinduene. Droppet å toppe med noe beskyttelse på toppen det året den lå på, noe som nok ville ha gitt lengre levetid. Og de utfordringene som jeg hadde ved legging kan ha påvirket levetid også. 

Certified Rupes Bigfoot System Specialist

Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen

S&SHonda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit  Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd   BMW 320i GT Volvo XC70  BMW 320d  BMW 530i  BMW Z4  Audi A5 Cab  BMW 116i  Volvo XC90  Volvo XC60   BMW 120d  VW EOS  Toyota MR2  BMW 740xd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
Litt sen update, men erklærte coatingen død i September 2018. Da manglet coating på større deler av lakken under vinduene. Droppet å toppe med noe beskyttelse på toppen det året den lå på, noe som nok ville ha gitt lengre levetid. Og de utfordringene som jeg hadde ved legging kan ha påvirket levetid også. 

Nå kjenner jeg ikke til denne coatingen. Med at coatingen er død så skjønner at vannet ligger flatt på panelet. Det trenger ikke nødvendigvis bety at det ikke er beskyttelse som er igjen, bare så det er sagt. Hva som har skjedd siden det var forskjell over og under vinduet er det mange mulige årsaker til..
Kommer du til å prøve deg igjen med coating?

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnera
16 timer siden, einarhelge skrev:

Nå kjenner jeg ikke til denne coatingen. Med at coatingen er død så skjønner at vannet ligger flatt på panelet. Det trenger ikke nødvendigvis bety at det ikke er beskyttelse som er igjen, bare så det er sagt. Hva som har skjedd siden det var forskjell over og under vinduet er det mange mulige årsaker til..
Kommer du til å prøve deg igjen med coating?

Det stemmer at vannet ligger helt flatt, for meg er det ensbetydende med at all beskyttelse er borte. Om ikke annet så er den effekten jeg er ute etter borte. Har ingen annen måte å se eller måle om der ligger noen rester igjen. Men selv tar jeg det for gitt at det gjør det ikke. 

At den forsvinner under vinduene først er pga. mekanisk slitasje og avfetting. Først forsvant den bak hjulene så gradvis mer og mer av siden. Sidene får mye mer avfetting enn panser og tak så regner med det er grunnen. 

 

Jeg har noe EXO v3 liggende, men hadde tenkt å vente med den til etter vårpoleringen. Så nå går det i wetcoat frem til våren. Med mindre jeg får lyst og mulighet til å legge litt exo. 

Certified Rupes Bigfoot System Specialist

Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen

S&SHonda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit  Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd   BMW 320i GT Volvo XC70  BMW 320d  BMW 530i  BMW Z4  Audi A5 Cab  BMW 116i  Volvo XC90  Volvo XC60   BMW 120d  VW EOS  Toyota MR2  BMW 740xd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge
Det stemmer at vannet ligger helt flatt, for meg er det ensbetydende med at all beskyttelse er borte. Om ikke annet så er den effekten jeg er ute etter borte. Har ingen annen måte å se eller måle om der ligger noen rester igjen. Men selv tar jeg det for gitt at det gjør det ikke. 
At den forsvinner under vinduene først er pga. mekanisk slitasje og avfetting. Først forsvant den bak hjulene så gradvis mer og mer av siden. Sidene får mye mer avfetting enn panser og tak så regner med det er grunnen. 
 
Jeg har noe EXO v3 liggende, men hadde tenkt å vente med den til etter vårpoleringen. Så nå går det i wetcoat frem til våren. Med mindre jeg får lyst og mulighet til å legge litt exo. 

Jeg deler den oppfatningen, ingen beading/sheeting gir ikke noen god følelse [emoji4]

Wetcoat gir hvertfall massevis med beading [emoji1]

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF AutoSpa

Har du gode erfaringer med Golden Nugget?

Jeg kasta min etter første vask.
Det var første vask etter full detailing.
Aldri sett så mye vaskestriper i hele mitt liv!

Må legge til at det var Tesla Solid Black som er svært myk.

Har en kamerat med nesten ny Golf med samme erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnera
9 timer siden, SF AutoSpa skrev:

Har du gode erfaringer med Golden Nugget?

Jeg kasta min etter første vask.
Det var første vask etter full detailing.
Aldri sett så mye vaskestriper i hele mitt liv!

Må legge til at det var Tesla Solid Black som er svært myk.

Har en kamerat med nesten ny Golf med samme erfaring.

Har gode erfaringer med golden nugget, tar masse masse vann og har ikke opplevd noen problemer med vaskestriper pga denne. Har brukt samme nugget siden oktober 2016 på bilen. Vasker den i maskin etter hver bilvask. 

Endret av Magnera
  • Liker 3

Certified Rupes Bigfoot System Specialist

Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen

S&SHonda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit  Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd   BMW 320i GT Volvo XC70  BMW 320d  BMW 530i  BMW Z4  Audi A5 Cab  BMW 116i  Volvo XC90  Volvo XC60   BMW 120d  VW EOS  Toyota MR2  BMW 740xd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
9 timer siden, SF AutoSpa skrev:

Har du gode erfaringer med Golden Nugget?

Jeg kasta min etter første vask.
Det var første vask etter full detailing.
Aldri sett så mye vaskestriper i hele mitt liv!

Må legge til at det var Tesla Solid Black som er svært myk.

Har en kamerat med nesten ny Golf med samme erfaring.

Nå er ikke jeg helt objektiv siden jeg selger Nugget, men jeg har flere vaskeredskaper i sortimentet. Har aldri opplevd riper pga. nugget. Men den vil ikke forhindre riper hvis forvask har vært dårlig utført, på lik linje med andre vaskeredskaper. Er du sikker på at du fikk vekk alt unntatt trafikkfilm før berøringsvask?

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF AutoSpa
Nå er ikke jeg helt objektiv siden jeg selger Nugget, men jeg har flere vaskeredskaper i sortimentet. Har aldri opplevd riper pga. nugget. Men den vil ikke forhindre riper hvis forvask har vært dårlig utført, på lik linje med andre vaskeredskaper. Er du sikker på at du fikk vekk alt unntatt trafikkfilm før berøringsvask?
Nuggeten var utrolig fin å vaske med. Tar med ekstreme mengder vann fra bøtta.

Men er 99% sikker på at den var den som fylte bilen med vaskestriper.

Vasken ble gjort etter alle kunstens regler.
Som sagt Tesla har super myk lakk :-(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt Golden Nugget i flere år, å anser den som en av de mere skånsomme vaskeredskapene i sortimentet.

  • Liker 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst
8.2.2019 - 10.09, SF AutoSpa skrev:

Nuggeten var utrolig fin å vaske med. Tar med ekstreme mengder vann fra bøtta.

Men er 99% sikker på at den var den som fylte bilen med vaskestriper.

Vasken ble gjort etter alle kunstens regler.
Som sagt Tesla har super myk lakk :-(

Har også erfaring med at den riper dessverre. En av de mest behageligste vaskeredskapene, men måtte legge den vekk. 

  • Liker 1

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at Gold Nugget riper. Jeg bruker nå Zymol svamp, det funker bedre for meg. Men mulig det hjelper dersom Gold Nugget’en vaskes i maskin etter hver vask som jeg ser har blitt nevnt her. Det gjorde ikke jeg...

Endret av jonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnera

Er litt artig hvordan denne hobbyen er full av ting som virker for noen men ikke for andre. Det fine derimot er at det hele veien er masse alternativer som en kan teste. Og de fleste finner tilslutt noe som funker for de. 

Certified Rupes Bigfoot System Specialist

Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen

S&SHonda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit  Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd   BMW 320i GT Volvo XC70  BMW 320d  BMW 530i  BMW Z4  Audi A5 Cab  BMW 116i  Volvo XC90  Volvo XC60   BMW 120d  VW EOS  Toyota MR2  BMW 740xd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg kan påstå etter å ha solgt tusenvis av nuggets at de ikke riper. Forvask er alfa omega og slurver du så øker risikoen for riper. Rasker du en runde under kanalen og opp igjen på lakken så blir det selvfølgelig riper. Det er viktig å følge med om man fanger skitt I nuggeten og plukke det ut og vaske nuggeten i maskin om den blir møkkete. Jeg har nuggets som er flere år gamle og like fine enda. En annen faktor er valg av såpe. En del såper har utrolig dårlig glid og da er man ute og sykler med en gang.

 

Som Magnera sier så er utvalget stort så det er rom for alle til å finne noe man liker default_smile.png

 

 

  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst
16.2.2019 - 11.40, Blankbil / polishduden skrev:

Jeg kan påstå etter å ha solgt tusenvis av nuggets at de ikke riper. Forvask er alfa omega og slurver du så øker risikoen for riper. Rasker du en runde under kanalen og opp igjen på lakken så blir det selvfølgelig riper. Det er viktig å følge med om man fanger skitt I nuggeten og plukke det ut og vaske nuggeten i maskin om den blir møkkete. Jeg har nuggets som er flere år gamle og like fine enda. En annen faktor er valg av såpe. En del såper har utrolig dårlig glid og da er man ute og sykler med en gang.

 

Som Magnera sier så er utvalget stort så det er rom for alle til å finne noe man liker default_smile.png

 

 

Jeg har fysisk testet en klassisk washmitt mot nugget. Dessverre var det nuggeten som måtte vike. Jeg skal ikke påstå at dette er tilfelle på alle lakktyper, men dette var en medium sort lakk. Jeg kan også ha vaske den feil, for fibrene stivner etterhvert. :) 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg er 100% sikker på Nugget eller samme hva egentlig vil lage vaskeriper i Tesla sin tett sort lakk. Om den er produsert før januar 2016 så er det enda verre.. Klart LSP, coating, voks eller såpe med masse glid hjelper på men på ubeskyttet solid black Tesla er det alt som lager riper.  

Jeg har også tidligere, over en periode på 1år, testet 3 stk tett sorte Model 3 som var behandlet hos med med både coating, syntetisk lakkforsegling og voks. Alle bilene var vasket etter opplæring fra meg, topp produkter og merino ull vaskehanske. Den som var coating på så best ut i lakk mtp vaskeriper men allikevel MYE vaskeriper.. 

 

Et eksempel fra igår hvor sensitiv den lakken fortsatt er: Model X med org lakk, helt ny bil (ikke levert til butikk en gang, altså under nybil klargjøring) hvor jeg har polert opp en del på panser og skal buffes. Bare et lite område der det er polert med veldig fin polish med voks i. Så buffer jeg en gang, lakk er 100% strøken, så skal snu mf for å ta siste rest av "oljene". Etter 3 buffe runde oppstår det allerede mikroriper i den.. Da bruker jeg den fineste mikrofiberen vi har og den er helt ny.. 

Siden Tesla fabrikken påstår nå at lakken er nå MYE BEDRE på de nyeste bilene så ville jeg teste litt diverse ting i går.

Når lakk på den nye Xen var polert opp 100% så testet jeg også isopropanol. Blanding 1:3, 1:4, 1:5. Alt dette lagde også mikroriper. 

Det eneste positive med den lakken er at den er veeeeldig lett å polere opp, krever minimalt med innsats og er lett å avslutte fint. Ikke som disse sorte tidligere så var tricky å fullføre finish på ;)

  • Liker 1
  • DCN Poeng 2

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...