Gå til innhold

Oscillerende poleringsmaskin


TwinTurbo

Recommended Posts

Hei Folkens,

Jeg har til nå håndpolert bilene mine, men innser at jeg nok må melde overgang til maskinpolering. Maskin står på ønskelista til jul.

Men; Ser det er et enormt tilbud der ute på oscillerende maskiner, med varierende størrelse på utkast. Spørsmål:

 

1) Hva vil dere som har brukt maskin til polering, vurdere som en akseptabel OSCILLERENDE nybegynnermaskin?

2) Noen maskiner har 8mm utkast, mens andre har 12-15mm utkast. Hva er godt nok for å unngå kjørespor m.m.?

3) Ser det selges "alt i ett polish," som både tar riper og legger et vokslag. ANbefales dette, eller anbefaler dere heller å kjøre trinn for trinn, med egen polish som tar vaskestriper, for så å legge på egen voks etterpå - altså 2 eller 3 trinn, i stedenfor ett-i-alt-trinn?

 

Takknemlig for svar!

 

TwinTurbo 

Endret av TwinTurbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rupes Duetto burde være en god nybegynner maskin. Eventuelt Kestrell Das 6 Pro. AIO polish funker fint innimellom når du vil feks legge ny voks. 3 d HD speed er å anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ND-PDA15 kan anbefales sterkt!

Trenger ikke å tenke så mye på kjørespor når du bruker DA, da skal du bruke ganske grov combo med mye press og høy hastighet. 

Jeg vil anbefale å kjøre trinn for trinn da du kan sjekke resultatet av korreksjonen, istedenfor at det blir skjult og ripene kommer tilbake etter et par vasker. Polish funker bedre alene som polish, slik som voks også funker bedre alene som voks. Men det finnes mange gode AIO ute der så kommer an på resultatet du ønsker og hvor mye tid du vil bruke.

- Nissan 200SX S14a 2.0T (Solgt)

Mazda MX-5 NB 1.8 (Solgt)

Ford Puma Coupé 1.7 (Solgt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt rupes 15mk2 eller rupes duetto.

 

Disse PDA15 maskinene vet jeg ikke så mye om, men på papiret så virker de greie. Spørs bare på hvor sterke de er.

Men en brukt rupes 15mk2 er bare litt dyrere da..

 

Selv så kjøpte jeg først meg en das-6 pro 900w med 8mm ukast, men denne er for svak og med så lite utkast så fjerner den riper meget sakte.

Dette resulterer i at man bruker opp mere poleringsputer og bruker langt mer polish!

Men den funker meget fint sammen med mindre puter da den ikke får så mye motstand og da klarer den å polerere!

 

Så da kom jeg over en rupes 15mk2 til salgs brukt og den er noe helt annet!!  15mm utkast, meget strerk! Man kan sikkert legge 10kg press og puta roterer enda, og den har samme hastghet uansett hvor mye motstand den får, dette gjør det bedre for når man polerer kanter. 

Normale maskiner spinner fortere når de får mindre motstand og da er det lettere å brenne igjennom / slipe igjennom tynn lakk over kanter.  Dette slipper man å tenke så mye på med rupes 15 mk2.

 

Nå bruker jeg rupes 15mk2 nesten over hele bilen med 125-145mm puter

Og jeg bruker das-6 pro til mindre steder med 75mm bakplate og 85mm puter.

 

 

Får du kjøresport så bare drar du over en runde til med finere polish / pute.

 

Bedre å bruke en separert voks, fordi når du polerer vill man helst fjerne alt fra lakken slik at men kan se om det er igjen noe mer riper. 

Når man har polert ut det man får til / aksepterer selv så tar man en full wipdown.

Altså man tørker over hele bilen med enten control spray eller ipa, ipa er blårens og batterivann blandet 50/50. Dette gjør man slik at voksen sitter bedre.

 

Så påfører man voks, i mange tilfeller venter ca 10min, så buffer av.  Så bør bilen stå over natta uten å få vann på seg slik at voksen får "herdet".

Jeg anbefaler collinite 845 av voks!  Dette er en hybridoks, altså en blanding mellom en syntetisk sealer og en naturlig voks.

Den har lang holdbarhet og vann preller veldig bra som en sealer mens den samtidig gir grei dybde og glans som en voks. Den er også veldig billig, lett å jobbe med osv..

 

Håper du forstår noe av dette da, prøvde å forklare så godt jeg kunne ;)

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...