Gå til innhold

Får ikke vinduer rene - hva gjør jeg galt?


Prinsen

Recommended Posts

Jeg fikk ny bil nå i slutten av juli og tok en "wash and wax" på den like etterpå. Benyttet en ny flaske RainX på vinduene, noe jeg har brukt i mange år uten problemer (flasken er nå ny for meg, er det ny formel?). Jeg pleier å være nøye på å stå i skyggen når jeg legger noe på bilen, men akkurat denne gangen måtte jeg påføre RainX på bilen i sollys og det var varmt. Står ingen ting på flasken at dette skader vinduene.

 

Problemet oppdaget jeg nå som solen står litt lavere når jeg kjører på jobb. Vinduene ser skikkelig møkkete ut selv når bilen er nyvasket. Jeg har forsøkt å tørke av vinduet med Surfex HD 1:5 på en klut for å ikke søle på andre områder, jeg har brukt AG Fast Glass og AG Window Polish. Allikevel er ikke vinduene rene. Hva gjør jeg galt, og hva skal til for å få de rene igjen? Frontvinduet er bare grisete all day long. Hjelp! :shocking2:

 

Bildene viser fra utsiden hvor det ser rent ut, og fra innsiden hvor man ser at det er masse flekker (se øverst på vinduet mot solen).

 

Edit: bare for å ha nevnt det - det er ikke på innsiden av vinduet :P

 

20170822_184722.jpg

20170822_184630.jpg

Endret av Prinsen

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn

Du bør klare å få polert det vekk med maskin. Det var iallfall slik eg tok knekken på Rain-X som laga ugang på min bil :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray på en løsning med eddik og vann. Gni det inn, la det virke og poler bort. Silikon fjerner på spray vil sikkert også virke effektivt

Endret av Mr. Bean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, A. Gaastjønn skrev:

Du bør klare å få polert det vekk med maskin. Det var iallfall slik eg tok knekken på Rain-X som laga ugang på min bil :thumbup:

 

19 minutter siden, Mr. Bean skrev:

Spray på en løsning med eddik og vann. Gni det inn, la det virke og poler bort. Silikon fjerner på spray vil sikkert også virke effektivt

Takk for tips, men jeg har ikke maskin til å polere med :(

 

Muligens å ta hele jobben på nytt som er løsningen?

Endret av Prinsen

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SpeedKid skrev:

Prøvd å legge nytt lag med Rain-X i skyggen? Kan hende det fikser problemet. Kan godt bøffe av med en fuktig mf og en tørr.

Forsøkte, men det hjalp ingen ting.

 

Det skal også nevnes at vannet preller av vinduene selv etter at jeg har brukt Surfex på klut, AG Windows Polish og glassrens. Det er tydeligvis et tykt lag som sitter godt. Derfor jeg begynner å mistenke at enten 

 

a) solskinn i kombinasjon med produkt har ødelagt vinduet, eller

B) jeg må bruke sterkere kjemikalier for å rense bilen på nytt og legge på beskyttelse en gang til.

19 minutter siden, Mr. Bean skrev:

 

Maskin? Har du ikke to armer da gutt ;)

Tenkte meg ikke om :P Jeg skal se om jeg prøver eddikløsningen og håndpolering etterpå. Men det er vel jævelskap for lakk og krom, så da må man kanskje være ekstremt forsiktig så man ikke søler?

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 100% sikker på at rutene ble slik ETTER du la forseglingen, må du fjerne den å prøve på nytt. Det eneste som effektivt fjerner fersk ruteforsegling er polering med maskin og slipende polish, evt. slipende polish for hånd med skumpad eller melaminesvamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke sikker på det. Er først nå som solen står lavt og rett på vinduet på morgenen at jeg legger merke til det. Vinduene ser rene ut så fort solen ikke står rett på.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prinsen skrev:

Jeg skal se om jeg prøver eddikløsningen og håndpolering etterpå. Men det er vel jævelskap for lakk og krom, så da må man kanskje være ekstremt forsiktig så man ikke søler?

Aner ikke, men du trenger neppe sterkere løsning enn 7%. Ellers så holder jeg en knapp på silikonfjerner. Würth har denne på sprayboks og burde ta Rain-X siden denne er silikonbasert. Uansett, prøv på et mindre område først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om jeg kan få komme med et forslag? Prøv Tevo sin Glass Watermark Remover. Den bryter effektivt ned tidligere behandlinger, vannmerker, flekker. 
Nå har det sånn at jeg er eneste i Norge som tar inn dette produktet og skulle gjerne ha linket til et annet sted slik at det ikke blir reklame..

Men dette stoffet etterlater vinduet helt helt rent etter du har jobbet stoffet inn. Du må behandle vinduet etterpå da det er ingen beskyttelse igjen etter behandlingen. Selv Scholl Neo har lengre holdbarhet med slik grunnbehandling.


Gå gjerne inn på nettbutikken og let etter produktet under Glass kategorien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...