Gå til innhold

Familietralle til - 150000,- +/- - forslag?


erikstein

Recommended Posts

erikstein

Har bestemt at Toyotaen skal forlate oss for noe litt mer moderne og sikrere.

 

Mtp. at dette er en bruksbil, frem og tilbake til jobb/barnehage/overalt så vil jeg bruke rundt 150000,-. 

 

Er ute etter følgende:

 

1. Mye plass

2. Driftsikkerhet

3. Automat

4. Gjerne 4x4

5. Suv/stasjonsvogn

6. Servicehefte

7. Lav kilometer (rundt/under 100000km)

 

Merke er ikke av det viktigste, men jeg ønsker noe som er driftsikkert. Har nå trålet finn og har sett meg litt blind. Kona ønsker seg RAV4 (nye typen), men de er for dyre pr. dags dato. 

 

Om noen "vet" om noe til salgs, eller har forslag...skrik ut :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

Endret av Martin.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow
20.8.2017 - 23.55, Martin. skrev:

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

hvis det ender meg e61 så pass på å kjøp en facelift da det er mindre elektriske feil!  og uten takluke da det er "the root of all evil" på de bilene.

og angående 4 sylindre versjon så prater du bare tull martin! 4 sylindra motorene har et kjent problem med registerhavari! noe 6´erne ikke har! :)

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie
20.8.2017 - 23.55, Martin. skrev:

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

Hva er argumentet "4 sylindrede motorer holder lengre" knyttet til? Hva er det som går galt?
At en 4-sylindret motor bruker mindre drivstoff og er generelt billigere, er vel ikke noen bombe akkurat.. :P Det blir jo som å si "Styr unna M5, den har en stor og farlig V10 motor, bruker mer drivstoff og er dyrere!" :D

  • Liker 1

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er argumentet "4 sylindrede motorer holder lengre" knyttet til? Hva er det som går galt?
At en 4-sylindret motor bruker mindre drivstoff og er generelt billigere, er vel ikke noen bombe akkurat.. [emoji14] Det blir jo som å si "Styr unna M5, den har en stor og farlig V10 motor, bruker mer drivstoff og er dyrere!" [emoji3]


Nei han sa jo at bilen må være driftsikker. 4 syl motorene er mye mer driftsikre enn 6 syl motorene, særlig den generasjon der. De er også mye lettere å skru på
hvis det ender meg e61 så pass på å kjøp en facelift da det er mindre elektriske feil!  og uten takluke da det er "the root of all evil" på de bilene.

og angående 4 sylindre versjon så prater du bare tull martin! 4 sylindra motorene har et kjent problem med registerhavari! noe 6´erne ikke har! [emoji4]



Ikke har noe elektriske feil på prefaceliften her. Hatt den i 3 eller 4 år nå. Ja har hørt om det med register greiene men har ikke hatt noe problem her og denne har gått 200k nå. Er vell strammer son ryker?

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du på bærtur [mention=12670]Martin.[/mention] de der har N47 som er kjent for registerhavari, og registeret ligger selvsagt bak motoren så den må ut ved bytte. Tror man snakker kostnad på 50-70 000 iirc.


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martin. skrev:

 


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

 

 

Beklager, jeg var visst ute og plukket bær før jeg fikk i meg morgenkaffen, skummet bare gjennom her og så på annonsen et halvt sekund, leste facelift i tråden her og antok det var en facelift det var snakk om. M47 er langt mer driftssikre motorer og har selv det i min bil, må bare sørge for å fjerne swirl flapsene.

 

Likevel, M57 har ingen større vanlige feil og er mer driftssikker enn firrerne. Enkelte av de har vel swirl flaps å slite med (de med automat elns?), og egr er jo noe tull med alle dieselmotorene, men jevnt over et det flere kjente feil med firrerne.

 

De gangene jeg selv og kompiser har vært i kontakt med BMW og deres mekanikere lyser det gjennom at de har fint lite peiling, sikkert flinke til å følge reperasjonsanvisningene de finner i systemet sitt, men utover det fint lite. Selv det som skal være enkle ting er det ikke råd å få svar på, og dette gjelder ikke bare BMW sine mekanikere og verksmestere. Har opplevd at de står og lyver deg opp i trynet, antagelig for å prøve å få deg inn på verkstedet fremfor å hjelpe en entusiast som ønsker å gjøre ting selv. Så, det en mekaniker for et merkeverksted sier tar jeg ikke for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Beklager, jeg var visst ute og plukket bær før jeg fikk i meg morgenkaffen, skummet bare gjennom her og så på annonsen et halvt sekund, leste facelift i tråden her og antok det var en facelift det var snakk om. M47 er langt mer driftssikre motorer og har selv det i min bil, må bare sørge for å fjerne swirl flapsene.
 
Likevel, M57 har ingen større vanlige feil og er mer driftssikker enn firrerne. Enkelte av de har vel swirl flaps å slite med (de med automat elns?), og egr er jo noe tull med alle dieselmotorene, men jevnt over et det flere kjente feil med firrerne.
 
De gangene jeg selv og kompiser har vært i kontakt med BMW og deres mekanikere lyser det gjennom at de har fint lite peiling, sikkert flinke til å følge reperasjonsanvisningene de finner i systemet sitt, men utover det fint lite. Selv det som skal være enkle ting er det ikke råd å få svar på, og dette gjelder ikke bare BMW sine mekanikere og verksmestere. Har opplevd at de står og lyver deg opp i trynet, antagelig for å prøve å få deg inn på verkstedet fremfor å hjelpe en entusiast som ønsker å gjøre ting selv. Så, det en mekaniker for et merkeverksted sier tar jeg ikke for god fisk.


Han anbefalte oss å kjøpe m47 firrer og han veit at vi mekker og fikser alt selv. Vi setter ikke bort som feks forrige eier av beetelen til moren min. Han brukte 7000kr på å bytte skiver og klosser foran! Bare foran på møller. Sykt! De skivene har bare holdt 10000-15000km så det er jo no drit også!

Har hørt om det swirl flap greiene men hva er det egentlig?

Igjen.. vi har hatt vår e60 en stund nå og ingen spes problemer. Bare bytte av noe endeledd, oljer og bremser. Helt vanlig slitasje

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Tydelig at BMW er tingen...hehe.

 

Var og så på en E61 siden dere skryter så fælt av den. Fin bil, men jeg er nesten 2m høy så det var forholdsvis trangt bak meg for å si det sånn.

 

Ergo utgår dessverre E61 facelift, motorproblemer eller ei :) 

 

Superb er absolutt en fin bil, men i den prisklassen er det enten 1,4TSI som jo er en grusom motor så vidt jeg har klart å lese om eller 1,6TDI 105hk som igjen blir litt slapp i en så diger bil...

 

Nå er ikke jeg opptatt av å kunne kutte svingen eller komme først frem til hytta, så jeg var innom Toyota og så på et par alternativer (alle hater dem vel).

 

1. 2013 Prius - God plass, legendarisk driftsikkerhet. Kjøreegenskaper i det trygge segmentet.

2. 2013 Prius + seven - som den over bare enda bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, olav framvik skrev:

Når jeg leste den listen så leste jeg egentlig....jeg er på utkikk etter en Skoda stasjonsvogn med 4x4...helst superb....emoji23.png

X2

 

Skal man ha fornuftig (tilsynelatende driftsikker) familiebil i den prisklassen, kjøper man ikke en 10 år gammel tysker med bakhjulstrekk som er gått nesten 200.000km. Da kjøper man noe tsjekkisk/koreansk/japansk som er 5 år gammel, har 4x4 og km.stand på under 100.000km.

Kjedelig: JA

Fornuftig: JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at BMW er tingen...hehe.
 
Var og så på en E61 siden dere skryter så fælt av den. Fin bil, men jeg er nesten 2m høy så det var forholdsvis trangt bak meg for å si det sånn.
 
Ergo utgår dessverre E61 facelift, motorproblemer eller ei [emoji4] 
 
Superb er absolutt en fin bil, men i den prisklassen er det enten 1,4TSI som jo er en grusom motor så vidt jeg har klart å lese om eller 1,6TDI 105hk som igjen blir litt slapp i en så diger bil...
 
Nå er ikke jeg opptatt av å kunne kutte svingen eller komme først frem til hytta, så jeg var innom Toyota og så på et par alternativer (alle hater dem vel).
 
1. 2013 Prius - God plass, legendarisk driftsikkerhet. Kjøreegenskaper i det trygge segmentet.
2. 2013 Prius + seven - som den over bare enda bedre plass.



Dårlig plass?! Hæ?! Syns det er veldig god plass!
Du kan ikke finne på å kjøpe 1,4 motorene til vw! Særlig scirocco 1,4!

Vær så snill å ikke kjøp prius a...

Noe som også er veldig bra med mercedes / bmw er at de holder seg veldig godt i pris! Du taper ikke mye på de.

Opel insignia er jo også en veldig grei bil og de har ikke noen spes feil som jeg veit om

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martin. skrev:

 


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

 

Det stemmer som du sier at preface er mye mer solid en N47 da jeg selv er bmw mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok sett etter en BMW E91, men den har ikke enormt med plass. Men får en fin under 150k-

 

Broren min har en Touran, helt i andre enden av hva en bilentusiast trenger men duverden så praktisk. Mye plass i forholdsvis liten bil, oppreist sittestilling som gjør det mye enklere å laste unger og drit ut og inn. Deilig å kjøre ungene rundt i en bil som blir sett på som kun et redskap hvor småbulker og sparking i sete ikke bryr deg. Det ligger 600stk til salgs på finn så gode muligheter for å finne en fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.8.2017 - 23.14, erikstein skrev:

Har bestemt at Toyotaen skal forlate oss for noe litt mer moderne og sikrere.

 

Mtp. at dette er en bruksbil, frem og tilbake til jobb/barnehage/overalt så vil jeg bruke rundt 150000,-. 

 

Er ute etter følgende:

 

1. Mye plass

2. Driftsikkerhet

3. Automat

4. Gjerne 4x4

5. Suv/stasjonsvogn

6. Servicehefte

7. Lav kilometer (rundt/under 100000km)

 

Hva er mye plass og litt mer moderne? Det er relative begreper. :P En ting jeg er 100% sikker på er at BMW, som går igjen i denne tråden, utgår hvis du er på jakt etter nyere sikker bil med bagasjerom. Sammenlignet med de tre premiummerkene fra Tyskland er BMW håpløst elendig på å designe bagasjerom (selv om bilene er drømmebiler) og du får ikke en veldig ny og sikker BMW stasjonsvogn for 150 000. Vi snakker da om 10+ år gamle biler og det kan ikke sammenlignes med nyere biler når det kommer til sikkerhet.

 

Med et begrenset budsjett så ville jeg gått for en av bilmerkene som ikke er så dyre nye, men som samtidig er på topp 20 på registreringsstatistikken. De første merkene som slår meg er Ford Mondeo/Focus, Peugeot 508/308 eller Volvo V70 (hvis du strekker deg litt). Eventuelt Skoda Superb/Octavia hvis du setter Møller høyt på ønskelisten. Du må også kjøpe traktormotor, siden bilene er fra den tiden da det var det desidert mest populære valget for nybilkjøpere. Det som snevrer ekstremt inn på antall aktuelle biler er automatgir og 4x4. Sistnevnte gir ofte veldig dyre eller veldig gamle biler.

 

Da får du mye plass i baksetet og bagasjerommet, driftsikkerhet, stasjonsvogn, servicehefte og lav kilometer.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har ikke bagasjeplass?! Er du morsom eller [emoji23][emoji23]. Har du sett hvor stort bagasjerom det er i e60 sedan? Stasjonsvogna er også enda større da. Men en sedan med større bagasjerom enn det der skal du leite lenge etter!

Skulle jeg kjøpt nyere bil som ikke koster all verden så hadde jeg kjøpt opel insignia feks.

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...