Jump to content
Sign in to follow this  
larserso

Fersk med våt- tørrstøvsuger

Recommended Posts

larserso

Jeg kjøpte for en stund siden en Foma Multivac støvsuger som jeg først nå skulle prøve å rense tepper i bilen med. Men, jeg synes den samlet opp lite vann ifht. hva jeg sprutet på. Sprutet på Foma rensevæske blandet med vann som jeg arbeidet inn med børste for så å støvsuge opp med det lille munnstykket som medfølger. Det følger med ett munnstykke som står er for våtstøvsuger, men det er altfor stort for bruk i bil. Jeg brukte opp en spruteflaske på 1,5l og fikk ut igjen kanskje 2dl. Er dette vanlig eller er ikke det medfølgende munnstykket på ca 15cm bredde egnet for bruk på våte tepper? Hvor får man evt. kjøpt egnet munnstykke?

einarhelge

Denne har jeg til min foma mimo. Den er 11cm og veldig grei til bil 15cm blir litt mer klønete men da får du bare la de innerste krokene være Image1502952257.932718.thumb.jpg.3245a4411ce0a1fa26d0606c557f7016.jpg

Image1502952460.206143.thumb.jpg.a4609f59add2101534603c4cb67df814.jpg

Fyller jeg 4,5L rent vann i tanken så kaster jeg nok ca 2L fra skittentanken. Kanskje mindre og, har ikke målt skittenvannet

Arild

Munnstykket som @einarhelge bruker er dette:

http://www.caro.no/maskiner/rensemaskiner/tilbehor/haandmunnstykke

jeg kjøpte selv det samme til min foma combivac. 

Det er med spraynozzle og alt men hurtigkoblingen var ikke helt lik som på den jeg hadde. Løste det ved å bruke det som var på det som var ødelagt. 

trogha

Det blir muligens lettere å suge opp med et litt smalere munnstykke, men husk at det må ha rett vinkel mot teppet for at det skal "tette" rundt kantene for å lettere suge opp vannet. Jeg ville også hatt en sprayflaske med rent vann for å få skylt ut rensemiddelet, spray på rikelig med vann når rensemiddelet har fått virke/blitt jobbet inn med børste, så burde det gå greit å få sugd opp såpevannet.

larserso

Blir noe dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Men, er det slik at et slik munnstykke vil klare å suge opp mer vann enn det standard som følger støvsugeren og ikke spesifikt er sakt å være for våtstøvsuging? Det suger seg godt fast når man får riktig vinkel, men har to små åpninger på ca 3mm på hver kortside. Ser evt dette fra Jahandel omtales i andre tråder. Er usikker på om jeg gjør noe feil eller om jeg har feil munnstykke siden jeg får sugd opp så lite væske ifht. hva jeg spurter på. Vil tippe 1-2 dl fra 1,3l rens fra sprayflaske.

Ingolf

@larserso den fra jahandel er for våtsugere, og suger seg mye mer fast enn munnstykke til rensemaskiner. Det er ikke den du skal ha :)

Hvor lenge lar du produktet virke?

Det er jo gjerne mye luft som kommer til under overflaten, så om det får trekke inn så er det umulig å suge opp alt.

Jeg tar bare lett på overflaten med spray og skummer opp med børste, så suger jeg opp dette med rensemaskin før jeg tar en vurdering på om det må ny runde til eller om jeg skal ta i bruk sterkere kjemikalier, tornador eller steamer

larserso

Det er kanskje ulike kategorier på støvsugere, men min Foma Multivac TS er da en våtstøvsuger? Kategorisert som tørr- og våtstøvsuger på diverse sider. 

Jeg sprayer på f.eks. på tepper i gulv på førerposisjon, jobber dette inn med børste og sprayer gjerne på litt mer før jeg støvsuger opp. Men, ikke lett å si hvor mye som blir med opp fra sorte tepper med sort munnstykke.