Jump to content
Sign in to follow this  
andreasmj

Ny bil, legge coating selv for første gang?

Recommended Posts

andreasmj

Hei,

 

Henter ut en helt ny Tesla Model X Obsidian black (metallic) om to til fire uker og forsøker å finne ut hva jeg skal gjøre for å beskytte lakken på denne.

Bilen jeg har hatt til nå er en Model S Midnight silver som jeg maskinpolerte (har en PDA-15) to ganger i året og la på Fusso. Har forsåvidt vært happy med dette, men skulle gjerne hatt noe som beskyttet litt mer mot de enkleste ripene på denne myke lakken. Xpel og liknende har jeg slått fra meg.

 

Så nå lurer jeg på om dette er "ok" å hive seg ut på. Jeg har lest en del tråder og det virker ikke som rakettforskning så lenge utgangspunktet på lakken er OK. På Model S'en kjørte jeg aldri noe grovere enn Rupes grønne pads. Har hørt at flere har erfaring med dårlig klargjøring på teslaene. 

 

Neste spm er hvilken type coating... Har lest bare godt om max protect v1 og unc-r, men er dette veldig avansert å legge? Cquartz er kanskje et tryggere valg, men vil den gi en like dyp glans? Fungerer begge disse på plastdetaljer, eller må jeg ha et annet produkt her? Hvilket produkt anbefales for å forsegle rutene? Halve bilen er jo glass. Jeg har kun benyttet Rain-X til nå, men det forsvinner jo i løpet av en mnd eller to.

 

Jeg har vært på tanken om det kanskje er best å sette dette bort til en eller annen på forumet her eller å bare fortsette med fusso, men så har jeg lyst til å lære noe nytt da. Er det dumt å gå rett på max protect?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roargutten

Ser du har tittet på Max Protect. De har også en ruteforsegling som er meget bra. Holdbarhet opp mot 3 år. Har denne selv på egen bil og er veldig fornøyd. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
andreasmj

Takk! Skal kikke på denne. Lurer på om jeg skal prøve meg med cquartz på bilen til et familiemedlem først før jeg legger coating på egen. :ph34r:

 

Innafor det vel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roargutten

Cquartz har jeg ingen erfaring med selv. Du nevnte selv Max Protect, de er ikke noe å være redd for de heller, og hvertfall ikke v1 som du er inne på.

Unc-R kan være tricky, Unc-R 1,5 er lettere å jobbe med. 

Har du i tillegg en flaske med WSR fra MP så redder den deg om du skulle være uheldig å misse et punkt under buffingen.

 

Snakk med gutta hos Autoglaze, de er veldig hjelpsomme og komme helt sikkert med noen tips. Du finner de her inne under kallenavnene @Polishduden og @Skydancer_detail

 

Edited by Roargutten
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jonas88

Nå har ikke jeg noe erfaring med coating, men har lest endel om det.

Ripene coating beskytter mot tar man vel i de fleste tilfeller med f.eks Rupes gul/gul? Altså en fin kombo.

Jeg blir litt skremt av at man må våtslipe bort coatingen når man skal legge ny eller eventuelt driter seg ut ved påføring. Hvis dette stemmer selvfølgelig. Det gjelder kanskje ikke alle coatinger?

Jeg bruker fusso og er veldig fornøyd med den.

Får man en ripe på et panel, kan man korrigere dette og legge fusso igjen, trygt og godt for en nybegynner:thumbup:

  • Like 1
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
andreasmj

Hmm....

Hvis fjerning av coating innebærer våtsliping så tror jeg står jeg holder meg til fusso! Synes dette høres rart ut. Har lest noen tester, men ikke fått med meg stort det må våtslipes når det skal fjernes...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Hvorfor skal evt coating fjernes etter den er lagt?

En annen ting, glans og dybde får man ikke med å legge verken fusso, annen voks eller coating, men med riktig polering og prep av lakken :) 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skydancer

Jeg å undres over hvorfor så mange henger seg oppi at man skal våtslipe coatinger?? Om coatingen blir slitt eller full av riper, polerer man bare opp og legger nytt. Normalt får alle biler riper i lakken, en av fordelene med coating er at de tåler mer enn lakk, men riper vil oppstå og om man ikke er uheldig å ha mistet raka eller eller lignende på bilen tar coating i mot. Vinn, vinn! Så konklusjonen er legg coating, får du riper i coatingen så polerer du opp og legger ny coating

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conlogo / Terje
33 minutter siden, Skydancer skrev:

Jeg å undres over hvorfor så mange henger seg oppi at man skal våtslipe coatinger?? Om coatingen blir slitt eller full av riper, polerer man bare opp og legger nytt. Normalt får alle biler riper i lakken, en av fordelene med coating er at de tåler mer enn lakk, men riper vil oppstå og om man ikke er uheldig å ha mistet raka eller eller lignende på bilen tar coating i mot. Vinn, vinn! Så konklusjonen er legg coating, får du riper i coatingen så polerer du opp og legger ny coating emoji6.png

Helt enig. Har til gode å oppleve at jeg må fram med papiret for at jeg skal få fjernet en coating. 

Min mening er: Prøv ut coating, se hvordan det er og holder. Så finner du ut av om du ønsker å holde deg til voks eller ikke :D

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
andreasmj

Takk for svar alle sammen!

Er innforstått med at poleringen er det som gir glansen, men har lest at dissertation coatingene nesten gir en candylook. Høres jo flott ut da. 

 

Lurer på om jeg skal legge ut en annonse og se om noen her vil ta jobben hvis ikke jeg prøver meg på egenhånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Med IGL quartz har du opptil 24 timer på deg å rette opp i eventuelle feil , uten å polere eller andre stygge ting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maggish

Arrester meg hvis jeg tar feil. Men jeg mener det er kun produktene som selges til sertifiserte firma som blir så robuste og harde at dem må våtslipes vekk. Som for eksempel Gtechnic Crystal Serum.

 

Det som selges til vanlige forbrukere er ikke like hardt. Men trenger fremdeles muligens grov polering for å fjernes helt.

 

Jeg har lagt Gyeon Mohs på min BMW i3. Og må si meg ekstremt fornøyd med beskyttelse, glans og vannskrekk! Veldig lett å legge også... Dog tok det lang tid ettersom man må ha 2-3 lag og må vente minimum 1 time mellom hvert lag.

 

Med den erfaringen jeg har fått med Gyeon Mohs og Gyeon View kommer jeg ikke til å bruke vanlig voks igjen på mine egne biler i allefall...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...