Gå til innhold

Spørsmål om støv på lakk = skadelig?


anders87

Recommended Posts

Hallo godtfolk! :)

Dette blir min første post inne på forumet her, og det er en god del folk her inne med gode kunnskaper innen bilpleie så har et spørsmål jeg har lurt på over litt tid..

Har bilen min stående på et grustak i ukedagene (siden det er jobben min), og der blir det veldig mye svevestøv, myye små støvpartikler og større støv-virvler da det blåser..

Det jeg da lurer på er om det kan skade lakken over tid? Bilen ble nylakkert i fjor vår, og liker og ta vare på den.

Eller burde det ikke være noe problem hvis jeg spyler bilen godt før jeg går over med MFhanske og såpe?

Eller vil det bli som å gni fint sandpapir på lakken?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har du på en sealer/voks så sitter ikke støv og sand noe spess, det meste blåser nok av bilen om du kjører fra jobben, så en ht vask gjerne med en foamcanon såpepålegging først så vask med mitt og bøtte med gritguard skal ikke skade noe. men ikkegni noe på bilen uten at den er vasket, er det sand og støv der og noen tørker/lener seg på den kan det bli merker.

Uansett SKAL du spyle bilen godt før vask med mitt og såpe

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Dersom du har god beskyttelse på bilen regner jeg med at du spyler av det meste av støvet ganske kjapt.

Så jeg ville nok brukt ekstra god tid på spyling i alle krinker og kroker før du begynner med vanskehansken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag
Skulle vel være en god grunn til og kjøpe Swissvax shield.

Finnes vel et bedre bruks område enn denne bilen

OG grunnen blir bare enda bedre fra i morgen for da har vi kampanje her inne :D

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du på en sealer/voks så sitter ikke støv og sand noe spess, det meste blåser nok av bilen om du kjører fra jobben, så en ht vask gjerne med en foamcanon såpepålegging først så vask med mitt og bøtte med gritguard skal ikke skade noe. men ikkegni noe på bilen uten at den er vasket, er det sand og støv der og noen tørker/lener seg på den kan det bli merker.

Uansett SKAL du spyle bilen godt før vask med mitt og såpe

Okay, det er bra. Spyler selvfølgelig nøye av bilen uansett før videre vask, men greit og høre synspunkter fra noen ordentlige fantaster også.

Brukte Meg sin NXT såpe og TechWax 2.0 i fjor, men har gått til innkjøp av CG sin Citrus Wash & Gloss, Jetseal 109 og Liquid Souveran wax så skal gå over bilen med det til helga :)

Ble også tatt en vårpolering av bilen med diverse Autoglym produkter.

Er nazi på det at folk ikke skal ta/lene seg på bilen, men er ikke bare bare og forklare det til anleggsfolk :P

OG grunnen blir bare enda bedre fra i morgen for da har vi kampanje her inne :D

Jasså, mye prosenter blir det og hente der da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Kan nok kanskje bli det... Eller ok det blir det ;)

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Jeg skal ha seal fead så helst ikke noe "drives" bare på vokser da ;)

ja noen har det med å enten ta på eller lene seg inntil bilen når de prater, en uting...

Jetseal 109 + Liquid Souveran er nok ingen dum kombo... husk bilder da :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha seal fead så helst ikke noe "drives" bare på vokser da ;)

ja noen har det med å enten ta på eller lene seg inntil bilen når de prater, en uting...

Jetseal 109 + Liquid Souveran er nok ingen dum kombo... husk bilder da :)

Uff ja, men har da endelig fått folk i firmaet nå til og skjønne at det er "no go" på bilen min :P

Jaa, får da håpe dem fungerer bra:) Får jo såklart dyrere vokser, men føler ikke at jeg er helt på Divine-stadiet ennå :D Hehe..

Kan sikkert få slengt opp noen bilder da vettu, regner jeg tar med vinterbilen for en ordentlig shinings i samme slengen også :)

Er snakk om en '99 Bmw 320Ci E46 og en '86 Ford Sierra Mk1 2-dørs forresten.

Endret av anders87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i pukkverk, så bilen min står ute i støvet hele dagen lang. Bruker swissvax shield og er knall fornøyd med den. Er bare å spyle av bilen med hageslangen, så er støvet borte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i pukkverk, så bilen min står ute i støvet hele dagen lang. Bruker swissvax shield og er knall fornøyd med den. Er bare å spyle av bilen med hageslangen, så er støvet borte. :P

Jasså, sier du det?

Burde nesten prøvd ut den da, hvis den er så rå som du sier :)

Swisswax har jo kampanje i helgen som Dag hinta frampå litt lenger opp her, så kanskje jeg legger inn en bestilling ja ;)

Blir det noe tilbud på skinn rens/vedlikeholds produkter også eller? Noen som har noe og anbefale? Skulle ha kjøpt meg det også serru..

Endret av anders87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax Leather Care Kit har alt du trenger for å rense og vedlikeholde setene dine :)

Sweet :)

Da spørs det nok om jeg slår til på det kitet og Shield voksen !

Takk for all hjelp i denne tråden gutta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt _mye_ igjen og lære skjønner jeg :D

Okay, så bruke jetseal først for å beskytte lakken, så cleaner for og rense, deretter voks?

Eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...